| UWV| | |CWI |
Welkom Bezoeker ( Aanmelden | Registreer gratis )
| Kafkateam | Geplaatst Aug 12 2010, 09:14 PM |
| Beslissing Herzieningsverzoek terugvordering WW Wij doen een dringende oproep aan alle zelfstandigen die een verzoek tot herziening hebben ingestuurd. Inmiddels komen de eerste beslissingen op de herzieningsverzoeken bij de aanvragers binnen. Als snel is duidelijk geworden dat er sprake kan zijn van omslachtige eigengerijde criteria zonder dat de criteria zoals omschreven in het rapport van de NO worden gevolgd. Het kafkateam inventariseert de beslissingen (zowel positief als negatief) om zodoende een beeld te krijgen van de wijze waarop is herbeoordeeld. Help ons!!! en stuur een kopie (bij voorkeur PDF) van je beslissing aan; kafkateam@hotmail.nl. Stuur hem indien gewenst geanonimiseerd. Wij zullen je beslissing vertrouwelijk behandelen. Indien het mogelijk blijkt uit de beslissingen te ventileren hoe de criteria worden gevolgd en/of er sprake is van willekeur, zal de inventarisatie worden meegenomen in de verdere gesprekken met de leden van de 2e Kamer, de heer Vreeman, FNV, PZO en andere betrokkenen. HELP ONS!! | |
| Guest_Carla_* | Geplaatst Apr 22 2010, 08:29 PM |
| Hallo allemaal. Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk. Is niet zo gek, want het UWV weet het zelf ook niet. Mij is NOOIT verteld dat indien ik boven de norm werk die is vastgesteld op een waarde die 26 weken voorafgaand gemiddeld is gewerkt wordt overschreden ... dit PERMANENT gekort wordt. Mij is uitgelegd dat ik per week mijn uren moet opgeven en bij overschrijding wordt gekort en indien ik minder werk, wordt dit niet verrekend met de weken dat ik de norm heb overschreden. Indien ik dit had geweten had ik andere beslissingen genomen. Nu heb ik rond de periode dat ik werkloos ging worden, enorm veel tijd in mijn eigen zaak gestopt. Logisch, ik werd geconfronteerd met een nieuwe situatie. Niet wetende dat dit een permanente korting tot gevolg had. Zo extreem dat ik achteraf helemaal geen recht op WW heb gehad doordat ik week 1 van mijn werkloosheid reeds boven de norm + uren van inschrijving kwam. De weken daarna zakt het aantal uren dan ook weer heel sterk omdat ik daarna website en andere zaken nu in orde heb gebracht. Ik weet wel dat ik beter naar informatie had kunnen zoeken, maar een zo onrechtvaardige maatregel is met geen mogelijkheid te bedenken. Ik heb ruim 15 jaar premie betaald voor de WW en nu het er op aan komt ... heb ik NIETS ! En dit werkt ook niet echt motiverend voor het starten van een eigen bedrijf. Ik verwijt het UWV dus het niet ... en erger .. het foutief verstrekken van informatie die VITAAL was. | |
| Zinzon | Geplaatst Apr 21 2010, 10:47 AM |
| BELANGRIJK!!! Overleg vaste kamercommissie SZW met minister Donner omtrent uitvoering Motie Ulenbelt vindt donderdag 22 april plaats van 14-16 uur. Het staat nu ook op de site van de Tweede Kamer, zie onderaan dit bericht. Probeer te komen allemaal! vriendelijke groet, Zinzon Agenda Sociale Zaken en Werkgelegenheid Donderdag 22 april 2010 Openbaar Tijd: 14:00 -16:00 uur Plaats: Thorbeckezaal Soort: Algemeen overleg Voortouwcommissie: Sociale Zaken en Werkgelegenheid Herbeoordeling startersregeling WW Noot: 2e HERZIENE CONVOVATIE. (datum gewijzigd; was 20 april 2010). -------------------------------------------------------------------------------- Agendapunten: 1. Uitvoering motie Ulenbelt c.s. over opnieuw beoordelen dossiers zelfstandigen die voor 1 juli 2006 gebruik hebben gemaakt van startersregelingen WW en als gevolg Samenloop Zelfstandigenaftrek en WW-uitkering zijn geconfronteerd met terugvorderingen/b 31311-51 d.d. 2 april 2010 | |
| Zinzon | Geplaatst Apr 20 2010, 02:06 PM |
| URGENT!!!! VANDAAG=DINSDAG20 APRIL GAAT OVERLEG DONNER MET KAMER NIET DOOR. DONNER ZIT VAST OP DE ANTILLEN WEGENS DE VULKAANUITBARSTING. ER IS KOORTSACHTIG OVERLEG IN DEN HAAG WANNEER DAN WEL. NIEUWE SUGGESTIE IS DONDERDAG A.S. HOUD JE AGENDA VRIJ, vriendelijke groet, Zinzon | |
| Zinzon | Geplaatst Apr 10 2010, 11:14 AM |
| Hallo allEmaal, BELANGRIJK NIEUWS DINSDAG 20 APRIL a.s. VAN 19-21 UUR ALGEMEEN OVERLEG VAN TWEEDE KAMER MET MINISTER DONNER N.A.V. ZIJN BRIEF VAN 2 APRIL J.L. EN HET FEIT DAT HIJ EIGENLIJK NOG STEEDS GEEN GEHOOR GEEFT AAN DE UITVOERING VAN DE MOTIE ULENBELT. VERZOEK: KOMT ALLEN, ZEGT HET VOORT. vriendelijke groet, Zinzon | |
| Marcel | Geplaatst Apr 2 2010, 02:11 AM |
| Beste Wouter, Ik ben het niet met je eens dat extra gewerkte uren alleen gekort mogen worden als dat van te voren gezegd is. UWV is niet verplicht alle mogelijke toekomstige scenario's en de gevolgen voor de uitkering vooraf te schetsen. Dat is ook praktisch onmogelijk. Bovendien,de WW is een uitkering voor werkloosheid, dus dat meer gewerkte uren gevolgen voor de uitkering hebben ligt zelfs zo voor de hand dat dit ook zonder enige informatie vooraf redelijkerwijs duidelijk moet zijn. In jouw reactie van 29-3 heb je het over het herstellen van een fout in het nadeel van de verzekerde tijdens een bezwaarprocedure (hoorzitting). Wat inderdaad wel zo is, is dat je niet als gevolg van het slechts instellen van bezwaar in een nadeligere positie mag komen dan zonder bezwaar. Dit verbod op reformatio in peius ligt besloten in artikel 7:11 AWB. (Voor jurisprudentie kijk op rechtspraak.nl, zoek op reformatio in peius, instantie CRvB, rechtsgebied Sociale Zekerheid.). http://nl.wikipedia.org/wiki/Reformatio_in_peius Bijvoorbeeld: UWV heeft een maatregel opgelegd van 10% wegens overtreden inlichtingenplicht, in bezwaar blijkt dat de maatregel eigenlijk zwaarder, bijv. 20% had moeten zijn. De maatregel blijft nu toch 10%. Door slechts het instellen van bezwaar mag je niet slechter af zijn. Alleen als ook zonder bezwaar de beslissing in je nadeel aangepast had mogen worden, mag dat ook in bezwaar. Uiteraard moeten de 15 uur als maatstaf voor het GAA worden genomen. Dat staat in artikel 16 lid 2 van de WW (gemiddeld aantal arbeidsuren in de laatste 26 weken is maatgevend). Het GAA heeft geen invloed op de hoogte van de uitkering, maar speelt wel een rol bij het beëindigen van de WW. Wat jij mogelijk bedoelt dat het niet uitmaakt of je 32 of 40 uur werkt is bij een uitkering zonder werkhervatting. Voorbeeld (voor de duidelijkheid van het principe zonder werkzaamheden als niet-werknemer) Werkt een werknemer 32 u/w voor € 2000/maand dan is zijn WW even hoog als voor de werknemer die 40 u/w werkte voor € 2000/maand, namelijk € 1400/maand. Bij een werkhervatting onstaat er wel een verschil. Vindt werknemer A een nieuwe baan voor 20 uur dan houdt hij 12/32 van zijn volledige WW over, werknemer B houdt 20/40 over, respectievelijk € 525 en € 700. (Ook als ze niet verteld is dat een werkhervatting de WW zal verlagen.) | |
| Zinzon | Geplaatst Mar 31 2010, 05:47 PM |
Beste ZinZon, Heb je ook voor mij iets waar ik in mijn antwoord naar het UWV aan kan refereren ? Ik wil ze dit antwoord wel schrijven, maar dan heb ik iets concreets nodig .. bijvoorbeeld een uitspraak van een rechter, wet of iets dergelijks. Beste Carla, allemaal heel vervelend gedoe. Ook een doolhof van onduidelijkheden dus. Nog steeds geen UWV dat uit eigener beweging aangeeft hoe het zit. Die vaststelling van de vrij te laten uren hadden zij zelf ook kunnen aangeven en vragen aan jou of je rekening had gehouden met declarabele en niet declarabele uren. Desalniettemin ben jij zo eerlijk geweest hen daarvan op de hoogte te bregen terwijl jij in principe al relevante informatie had verstrekt. Belangrijk is dat je dus niet alleen gewoon schrijft maar dus ook bezwaar maakt tegen hun beslissing. Want dat is dan de formele route. Informeel doen ze niets meer. Belangrijk is: als er niet in de bevestigingsbrief van toekenning van je WW staat dat meeruren boven die 21,5 uur permanent gekort worden op de oorspronkelijke 15 uur WW... dan mogen ze dat niet alsnog wel doen want dan nemen ze een besluit achteraf in jouw nadeel. Ik weet zo gauw niet welke uitspraak van de CRvB hiervoor geldt. Weet iemand anders op het forum dit? Of is dit ontleend aan een wetsartikel? In de tweede plaats: ik vraag me af of ze wel die 15 uur als maatstaf mogen hanteren. In mijn geval wisten ze me te vertellen dat of ik nou voor 32 uur werkloos was geworden, dat maakte niets uit want die uren werden over een week berekend dus heb je een uitkering voor 40 uur ontvangen (tenzij je je beperkt beschikbaarv stelde voor de arbeidsmarkt). Misschien kan Marcel hier ook nog iets over zeggen, hoe dit zit en hoe het UWV die uren berekend. In elk geval: k zou je brieven nog eens moeten zien. In de derde plaats: wat heb jij aan informatie gehad? En wanneer? hartelijke groet, Wouter | |
| Bezoeker | Geplaatst Mar 29 2010, 12:11 PM |
Beste Carla, Heeft het UWV jou een bevestigingsbrief gestuurd waarin jij die ww krijgt met daarin tevens vermeld wat de vrij te laten uren zijn? En staat daar dan ook in dat ze bij meeruren boven die 21,5 uur die je dan maakt voor je eigen bedrijfje, dat ze dan die meeruren permanet korten? Hebben ze dat niet gedaan, dan mogen ze die meeruren niet permanent korten. Deze fout hebben ze - wist ik pas bijna 5,5 jaar later pas en dan ook nog eens in een hoorzitting verteld - bij mij gemaakt en omdat het herstellen van die fout in het nadeel werkte van de uitkeringsgerechtigde, mogen ze die niet alsnog toepassen. Meeruren boven die 21,5 uur worden dus in dat geval alleen maar in de betreffende week gekort. Beste ZinZon, Heb je ook voor mij iets waar ik in mijn antwoord naar het UWV aan kan refereren ? Ik wil ze dit antwoord wel schrijven, maar dan heb ik iets concreets nodig .. bijvoorbeeld een uitspraak van een rechter, wet of iets dergelijks. | |
| Guest_Carla_* | Geplaatst Mar 29 2010, 12:07 PM |
Beste Carla, Heeft het UWV jou een bevestigingsbrief gestuurd waarin jij die ww krijgt met daarin tevens vermeld wat de vrij te laten uren zijn? En staat daar dan ook in dat ze bij meeruren boven die 21,5 uur die je dan maakt voor je eigen bedrijfje, dat ze dan die meeruren permanet korten? Hebben ze dat niet gedaan, dan mogen ze die meeruren niet permanent korten. Deze fout hebben ze - wist ik pas bijna 5,5 jaar later pas en dan ook nog eens in een hoorzitting verteld - bij mij gemaakt en omdat het herstellen van die fout in het nadeel werkte van de uitkeringsgerechtigde, mogen ze die niet alsnog toepassen. Meeruren boven die 21,5 uur worden dus in dat geval alleen maar in de betreffende week gekort. Beste ZinZon Nee dat hebben ze niet gedaan. Ik zal alle papieren nog eens doorspitten. Ik heb destijds 3,5 uur per week opgegeven. Dat zijn enkel de declarabele uren. Nu las ik van alle ellende met declarabele en niet declarabele uren en heb hierop zelf contact gezocht met het UWV. Ik heb daarop mijn urenregistratie opgestuurd en deze komen in de 26 voorafgaande weken op een gemiddelde van 21,5 uur (declarabel + niet-declarabel). Deze brief heb ik net binnen met de mededeling dat ik de eerste week na mijn werkloosheid meer dan 21,5 + 15 = 36,6 uur heb gewerkt (ik moest alles in orde maken voor de nieuwe situatie) en dus het recht op ALLE uitkering in de periode er op verlies. Terugbetalen dus over de gehele periode. Maar ja, ik verdien nog niets met orienteren, website texten maken en leveranciers zoeken ... | |
| Guest_Carla_* | Geplaatst Mar 29 2010, 11:57 AM |
Als je dus in de eerste week werkloosheid al meer 36,5 uur als zelfstandige hebt gewerkt, ben je voor alle 15 uur de status van werknemer kwijt en daarmee het recht op WW voor al die uren. UWV is wettelijk verplicht te veel betaalde WW terug te vorderen. Maar dit is te gek voor woorden. Natuurlijk heb ik enorm aantal niet declarabele uren moeten maken. Ik werd immers geconfronteerd met een totaal nieuwe situatie. Om te illustreren, ik heb de 4 weken daarop dik onder de 21,5 uur per week gewerkt als zelfstandige. Moet ik daar dan weer opnieuw WW voor aanvragen ? Aan de andere kant van de medaille, indien ik minder werk dan die 21,5 uur dan kan ik dat tekort niet verrekenen met de weken erop. Ik wordt een beetje moe van het UWV. Ik heb destijds de zaak zelf bij het UWV aangebracht omdat ik gehoord had van alle ellende die met ZZP-ers en de UWV bestond. Ook ik heb alleen de declarabele uren opgegeven. Het heeft me 4 maanden !!!! gekost om te horen te krijgen dat inderdaad alle uren moesten worden opgegeven. Nu wordt gedaan of IK de problemen heb veroorzaakt. Indien van mijn kant gedurende 4 maanden geen moeite was gedaan dan had deze onduidelijkheid nog voort geduurd. Nu wordt ik beloond voor deze inspanning met de mededeling dat ik 6 maanden WW moet terugbetalen. Dit terwijl ik gemiddeld nog maar net boven die 21,5 uur zit. Ik verdien echt niet meer geld. En dit is toch waar het om draait .... dat je je recht op uitkering verliest omdat je andere inkomsten hebt. Ik heb gedurende al die tijd gesolliciteerd en ben diverse malen vernederd door mijn werkcoach die aanraadde maar met mijn bedrijf te stoppen omdat dit zou hinderen bij het zoeken naar werk. Alle ellende dus voor niets. Ik kan momenteel echt niet rondkomen van mijn eigen bedrijfje, laat staan alles terugbetalen. | |
| Lees het complete onderwerp (nieuw venster) | |
| Print Versie| SEO by MinervaSEO © Icelabz.net | Actuele tijd: 8th September 2010 - 02:56 PM |