Hallo,
Mijn vriendin heeft sinds twee jaar de diagnose MS. Afgelopen week heeft ze een bezoek gebracht aan het UWV waar op basis van haar dossier IVA is genoemd.
We wonen nog niet officieel samen. Ik (vriend) heb nog een eigen huis en adres maar binnenkort zullen we als partners verder gaan.
Wat betekent het samenwonen (partnerschap) voor haar/ons inkomen ? Houdt zij haar IVA uitkering dan ?
Ook als ik meer dan modaal verdien ?
mvg,
JeeVanEe
Pagina 1 van 1
Iva En Inkomen Partner
Gepost 30 november 2010 - 11:43
Beste JeeVanEe,
De IVA-uitkering is gebaseerd op de gezondheidstoestand en het (vroegere) inkomen van je vriendin. Jullie samenwonen (of zelfs trouwen) en jouw inkomen en vermogen (huis) hebben daar geen enkele invloed op. De IVA blijft ongewijzigd, zelfs niet als je ver boven de Balkenende-norm zit.
Alleen als je vriendin een toeslag (Toeslagenwet) heeft aangevraagd, die een lage IVA-uitkering kan aanvullen tot het sociaal minimum, dan heeft samenwonen gevolgen, maar alleen voor die toeslag. Deze eventuele toeslag wordt wel aangepast aan jullie samenwonen/gezamenlijke inkomen.
http://www.uwv.nl/wi...slag/index.aspx
Veel geluk met het samenwonen.
De IVA-uitkering is gebaseerd op de gezondheidstoestand en het (vroegere) inkomen van je vriendin. Jullie samenwonen (of zelfs trouwen) en jouw inkomen en vermogen (huis) hebben daar geen enkele invloed op. De IVA blijft ongewijzigd, zelfs niet als je ver boven de Balkenende-norm zit.
Alleen als je vriendin een toeslag (Toeslagenwet) heeft aangevraagd, die een lage IVA-uitkering kan aanvullen tot het sociaal minimum, dan heeft samenwonen gevolgen, maar alleen voor die toeslag. Deze eventuele toeslag wordt wel aangepast aan jullie samenwonen/gezamenlijke inkomen.
http://www.uwv.nl/wi...slag/index.aspx
Veel geluk met het samenwonen.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote