Misschien is het al eerder aan de orde geweest, maar ik vraag het dan toch maar opnieuw:
Eind januari loopt mijn WW uitkering af; ik ben werkloos geworden na mijn 50e en heb dan de volle WW periode er op zitten. Ik moet dan via Werk.NL een aanvraag doen voor een bijstands uitkering.
Mijn echtgenote werkt al sinds 5 jaar niet meer en moet zich via Werk.NL registreren zodat ik de aanvraag voor bijstand volledig kan invullen.
Tijdens dat proces loop ik tegen nogal wat zaken op die onduidelijk zijn en waar bij telefonische navraag nogal gemakkelijk op wordt geantwoord. "Gewoon even invullen" (aanvraag bijstand -> ong. 45 minuten??? Ik ben er al twee dagen mee bezig!).
Evenzo bij de vragen die er rijzen bij de invulling door mijn echtgenote. "Ach, vul maar wat in, dat is toch niet van belang" (bij Afloopdatum uitkeringsperiode echtgenote); " Waarom belt u ons (binnen 2 dagen)? Uw man moet toch een afspraak maken!" (na invulling registratie op Werk.NL waarbij aan het eind de boodschap verschijnt binnen 2 dagen telefonisch contact op te nemen).
En hoe ga ik om bij de vraag aan mijn echtgenote wat de hoogte was van haar WW-uitkering (die zij nooit heeft gehad, maar waar je bij het invullen blijkbaar niet omheen kunt)? En als je daar uit arren moede wat invult (nul euro), hoe beantwoord ik dan de vraag verderop of ze wel of geen WW heeft ontvangen (geen WW dus)? Ik wordt er knetter van! Die hele procedure via internet rammelt! Achteraf had ik beter met mijn echtgenote langs kunnen gaan en een UWV'er de aanvragen laten invullen...
Maar goed, nu de vraag: klopt het dan dat ik volgens de aanvraag in mijn geval in aanmerking kom voor IOAW en mijn echtgenote voor WWB? Want: ik heb de hele WW-rit uitgezeten en mijn vrouw werkt(e) niet en had/heeft ook geen uitkering. Of gaat er een keuze gemaakt worden om ons beiden in een en dezelfde bijstandsvorm te krijgen? Ik verkeer in de veronderstelling dat wij beiden in de IOAW terecht zouden komen.
Ik ben een beetje bang dat er straks na invulling ("Is alleen maar formele, procedurele kwestie") toch zaken scheef gaan lopen die niet zonder slag of stoot weer recht gezet kunnen worden. Ik heb daar enige ervaring mee en ben dus gezond argwanend.
Marten.
Pagina 1 van 1
Vragenformulier Wat een gedoe
Gepost 14 januari 2011 - 09:57
mhoogstraat, op Jan 13 2011, 02:06 AM, zei:
Eind januari loopt mijn WW uitkering af; ik ben werkloos geworden na mijn 50e en heb dan de volle WW periode er op zitten.
nu de vraag: klopt het dan dat ik volgens de aanvraag in mijn geval in aanmerking kom voor IOAW en mijn echtgenote voor WWB?
Ik verkeer in de veronderstelling dat wij beiden in de IOAW terecht zouden komen.
nu de vraag: klopt het dan dat ik volgens de aanvraag in mijn geval in aanmerking kom voor IOAW en mijn echtgenote voor WWB?
Ik verkeer in de veronderstelling dat wij beiden in de IOAW terecht zouden komen.
Beste Marten,
Het klopt dat u beiden in de Ioaw terecht komt. Kijk hier eens voor meer informatie. De Ioaw-uitkering wordt aan beide echtgenoten toegekend. Echter u bent de rechthebbende.
De aanvraag voor een bijstandsuitkering had u dus niet hoeven te doen. Het formulier daarvoor bevast vele vragen die niet van toepassing zijn op de Ioaw.
mvrg
Janz
Gepost 16 januari 2011 - 01:30
Let in ieder geval, omdat ze mogelijk een en dezelfde formulier gebruiken voor de verschillende soorten bijstand, op dat je duidelijk op de kop van het formulier specificeert dat het om een IOAW-aanvraag gaat (werd mij telf. duidelijk door de gemeentemedewerker geadviseerd), men blijkt n.l. niet zo vaak een IOAW-aanvraag te krijgen.
Ik moest dit toen persoonlijk bij het Werkbedrijf laten doen, is ook handig daar je vrouw immers ook gelijk als werkzoekende ingeschreven moet worden, en zij sturen e.e.a. verder door naar de gemeente.
Er zullen waarschijnlijk onnodige vragen ingevuld moeten worden over jullie vermogen, huis e.d., maar goed, neem in ieder geval, indien van toepassing, wel je arbeidsbeeindiginsovereenkomst mee, deze bepaald n.l. in grote mate je evt recht op IOAW. (wil vergeten worden dit te vragen mee te nemen, zodat je aanvraag nog langer duurt)
Succes met de aanvraag.
Ik moest dit toen persoonlijk bij het Werkbedrijf laten doen, is ook handig daar je vrouw immers ook gelijk als werkzoekende ingeschreven moet worden, en zij sturen e.e.a. verder door naar de gemeente.
Er zullen waarschijnlijk onnodige vragen ingevuld moeten worden over jullie vermogen, huis e.d., maar goed, neem in ieder geval, indien van toepassing, wel je arbeidsbeeindiginsovereenkomst mee, deze bepaald n.l. in grote mate je evt recht op IOAW. (wil vergeten worden dit te vragen mee te nemen, zodat je aanvraag nog langer duurt)
Succes met de aanvraag.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Recht Op Ioaw En Ouder Dan 60?
- Vragenforum IOAW IOW
- Wat Als Je Na 1 Juli 2011 Recht Op Iow Hebt? ←
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help