Hallo,
Ik heb op dit moment recht op een WW-uitkering. Totale uitkeringsduur 38 maanden, ingaande 01-08-2010, ergo aflopende 01-10-2013.
Ik krijg nu een tijdelijk arbeidscontract aangeboden (full-time) van 6 maanden, ingaande 01-03-2011 tot en met 31-08-2011.
Volgens mij betekent dat, dat ik nieuwe WW-rechten zal hebben opgebouwd op 01-09-2011. Immers ik heb dan in de laatste 36 weken voorafgaande aan
de eerste dag van werkloosheid, 01-09-2011, ruim 26 weken gewerkt. Ik voldoe ook aan de 4 uit 5 jaren eis.
Dat zou betekenen dat ik dan opnieuw een WW-uitkering van 38 maanden toegekend zal krijgen, lopende van 01-09-2011 tot 01-11-2014.
Tot zover is het volgens mij duidelijk.
Maar: Als ik GEEN arbeidscontract zou krijgen van 6 maanden,zoals hiervoor omschreven, en mijn WW-uitkering loopt af op 01-10-2013, dan heb ik recht op een IOW uitkering,
omdat ik op 01-08-2010, toen ik voor de eerste keer werkloos werd, 60 jaar oud was en tussen 01-09-2006 en 01-07-2011 werkloos geworden ben en meer dan drie maanden recht had op een uitkering.
Krijg ik WEL een arbeidscontract van 6 maanden, dan wordt ik opnieuw werkloos op 01-09-2011. Dan voldoe ik dus niet meer aan de voorwaarden voor de IOW. Immers: werkloos geworden ná 01-07-2011.
Nu de vraag: heb ik dan voor de maanden na afloop van de nieuwe WW-uitkering (aflopende op 01-11-2014) recht op een IOAW uitkering?
Of kom ik daarvoor niet in aanmerking omdat ik ouder dan 60 ben?
Bij voorbaat dank voor een reactie!
Pagina 1 van 1
Recht Op Ioaw En Ouder Dan 60? Recht op IOAW en ouder dan 60?
Gepost 13 januari 2011 - 11:35
Beste Jopske,
Raakt u op of na uw 60ste jaar werkloos, dan komt u mogelijk tot uw 65ste jaar in aanmerking voor een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW). De IOW-uitkering krijgt u nadat uw WW-uitkering of WGA-uitkering is afgelopen. De uitkering is maximaal 70 procent van het minimumloon. De IOW vervalt op 1 juli 2016.
Marcel kan precies vertellen hoe het met de WW rechten zit.
mvrg,
Janz
Raakt u op of na uw 60ste jaar werkloos, dan komt u mogelijk tot uw 65ste jaar in aanmerking voor een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW). De IOW-uitkering krijgt u nadat uw WW-uitkering of WGA-uitkering is afgelopen. De uitkering is maximaal 70 procent van het minimumloon. De IOW vervalt op 1 juli 2016.
Marcel kan precies vertellen hoe het met de WW rechten zit.
mvrg,
Janz
Gepost 14 januari 2011 - 12:21
Dag Janz,
Allereerst bedankt voor de snelle reactie!
Begrijp ik het goed dat de IOW dus erlengd is tot 1 juli 2016?
Volgens alles wat ik tot nu toe heb gelezen loopt deze regeling af pe 1 juli 2011.
Wel met de kanttekening dat het kabinet mogelijk kan besluiten om deze regeling te verlengen. Is deze verlenging dan intussen inderdaad besloten?
Of zie ik iets helemaal fout?
Vriendelijke groet en alvast bedankt voor de moeite!
Jopske
Allereerst bedankt voor de snelle reactie!
Begrijp ik het goed dat de IOW dus erlengd is tot 1 juli 2016?
Volgens alles wat ik tot nu toe heb gelezen loopt deze regeling af pe 1 juli 2011.
Wel met de kanttekening dat het kabinet mogelijk kan besluiten om deze regeling te verlengen. Is deze verlenging dan intussen inderdaad besloten?
Of zie ik iets helemaal fout?
Vriendelijke groet en alvast bedankt voor de moeite!
Jopske
Gepost 14 januari 2011 - 09:49
Jopske, op Jan 14 2011, 12:21 PM, zei:
Geen idee, ik heb geknipt en geplakt van het overheidsloket.
mvrg,
Janz
Gepost 15 januari 2011 - 12:51
Dag Janz,
Ik heb op de link "overheidsloket" geklikt en daar staat inderdaad, onder "Beschrijving" dat "De IOW vervalt op 1 juli 2016."
Een eindje verderop staat echter, onder "Voorwaarden":
Om voor een IOW-uitkering in aanmerking te komen, moet u ten minste voldoen aan de volgende voorwaarden:
•Uw WW-uitkering is begonnen tussen 30 september 2006 en 1 juli 2011 of
•Uw WGA-uitkering is begonnen tussen 31 december 2007 en 1 juli 2011.
•U bent op de eerste dag van uw werkloosheid 60 jaar of ouder.
•U heeft langer dan drie maanden recht op een WW-uitkering gehad.
•U heeft de einddatum van uw WW- of WGA-uitkering bereikt.
•Op u is geen situatie van toepassing waardoor u wordt uitgesloten van een uitkering. De diverse situaties vindt u in artikel 6 van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen.
Als ik dus in de WW kom per 01-09-2011 voldoe ik niet aan de eerste voorwaarde.
Die eerste voorwaarde en de opmerking "De IOW vervalt per 1 juli 2016" kloppen niet met elkaar, dat is duidelijk. Maar ja, wat is dan juist?
Dus toch geen IOW? (Tenzij kabinet besluit de regeling te verlengen).
Stel nu: geen IOW.
Heb ik dan wel recht op IOAW?
Hoe dan ook, sowieso ontzettend bedankt voor alle moeite!
Vreidnelijke groet,
Jopske
Ik heb op de link "overheidsloket" geklikt en daar staat inderdaad, onder "Beschrijving" dat "De IOW vervalt op 1 juli 2016."
Een eindje verderop staat echter, onder "Voorwaarden":
Om voor een IOW-uitkering in aanmerking te komen, moet u ten minste voldoen aan de volgende voorwaarden:
•Uw WW-uitkering is begonnen tussen 30 september 2006 en 1 juli 2011 of
•Uw WGA-uitkering is begonnen tussen 31 december 2007 en 1 juli 2011.
•U bent op de eerste dag van uw werkloosheid 60 jaar of ouder.
•U heeft langer dan drie maanden recht op een WW-uitkering gehad.
•U heeft de einddatum van uw WW- of WGA-uitkering bereikt.
•Op u is geen situatie van toepassing waardoor u wordt uitgesloten van een uitkering. De diverse situaties vindt u in artikel 6 van de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen.
Als ik dus in de WW kom per 01-09-2011 voldoe ik niet aan de eerste voorwaarde.
Die eerste voorwaarde en de opmerking "De IOW vervalt per 1 juli 2016" kloppen niet met elkaar, dat is duidelijk. Maar ja, wat is dan juist?
Dus toch geen IOW? (Tenzij kabinet besluit de regeling te verlengen).
Stel nu: geen IOW.
Heb ik dan wel recht op IOAW?
Hoe dan ook, sowieso ontzettend bedankt voor alle moeite!
Vreidnelijke groet,
Jopske
Gepost 15 januari 2011 - 01:42
Dag Janz (en anderen die dit lezen),
Volgens mij ben ik er uit. Via de link overheid.nl die je aangaf in de vorige reactie, heb ik daar via de link Artikel 3 Recht op uitkering, het betreffende wetsartikel doorgenomen.
Daarin staat (o.a.)
Artikel 3. Recht op uitkering
1. Recht op uitkering op grond van deze wet heeft de persoon:
a. wiens eerste dag van werkloosheid tussen 30 september 2006 en 1 juli 2011 ligt;
b. die op die dag 60 jaar of ouder is;
c. die op die dag voldeed aan de voorwaarden voor duurverlenging, bedoeld in artikel 42, tweede lid, van de Werkloosheidswet, en
d. op wie geen uitsluitingsgrond van toepassing is als bedoeld in artikel 6.
2.Tevens heeft recht op uitkering op grond van deze wet de persoon:
a. die terzake van een eerder recht op uitkering op grond van de Werkloosheidswet aan de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a, b en c, voldoet;
b. voor wie nadien een nieuw recht op uitkering op grond van de Werkloosheidswet is ontstaan terzake waarvan artikel 42b van de Werkloosheidswet toepassing heeft gevonden of terzake waarvan voldaan is aan de voorwaarden voor duurverlenging, bedoeld in artikel 42, tweede lid, van de Werkloosheidswet, en
c. op wie geen uitsluitingsgrond van toepassing is als bedoeld in artikel 6.
Op grond van artikel 3, lid 2, kom ook ik dus in aanmerking vor de IOW, ook als ik na 01-07-2011 werkloos wordt.
Het was een interessante speurtocht en ik ben blij met de ondersteuning.
En nou maar hopen dat ik de hele IOW helemaal niet nodig heb. Ik blijf namelijk véééél liever gewoon werken.......
Vriendelijke groet,
Jopske
Ook de datum 01-07-2016 wordt nu duidelijk: iemand die (extreem geval) op de allerlaatste dag van de regeling (30 juni 2011) werkloos wordt en ook nog eens precies op die dag 60 is geworden, kan maximaal tot op het moment dat hij/zij 65 wordt,
aanspraak maken op de IOW. En dat is dus uiterlijk tot 01-07-2016
Volgens mij ben ik er uit. Via de link overheid.nl die je aangaf in de vorige reactie, heb ik daar via de link Artikel 3 Recht op uitkering, het betreffende wetsartikel doorgenomen.
Daarin staat (o.a.)
Artikel 3. Recht op uitkering
1. Recht op uitkering op grond van deze wet heeft de persoon:
a. wiens eerste dag van werkloosheid tussen 30 september 2006 en 1 juli 2011 ligt;
b. die op die dag 60 jaar of ouder is;
c. die op die dag voldeed aan de voorwaarden voor duurverlenging, bedoeld in artikel 42, tweede lid, van de Werkloosheidswet, en
d. op wie geen uitsluitingsgrond van toepassing is als bedoeld in artikel 6.
2.Tevens heeft recht op uitkering op grond van deze wet de persoon:
a. die terzake van een eerder recht op uitkering op grond van de Werkloosheidswet aan de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a, b en c, voldoet;
b. voor wie nadien een nieuw recht op uitkering op grond van de Werkloosheidswet is ontstaan terzake waarvan artikel 42b van de Werkloosheidswet toepassing heeft gevonden of terzake waarvan voldaan is aan de voorwaarden voor duurverlenging, bedoeld in artikel 42, tweede lid, van de Werkloosheidswet, en
c. op wie geen uitsluitingsgrond van toepassing is als bedoeld in artikel 6.
Op grond van artikel 3, lid 2, kom ook ik dus in aanmerking vor de IOW, ook als ik na 01-07-2011 werkloos wordt.
Het was een interessante speurtocht en ik ben blij met de ondersteuning.
En nou maar hopen dat ik de hele IOW helemaal niet nodig heb. Ik blijf namelijk véééél liever gewoon werken.......
Vriendelijke groet,
Jopske
Ook de datum 01-07-2016 wordt nu duidelijk: iemand die (extreem geval) op de allerlaatste dag van de regeling (30 juni 2011) werkloos wordt en ook nog eens precies op die dag 60 is geworden, kan maximaal tot op het moment dat hij/zij 65 wordt,
aanspraak maken op de IOW. En dat is dus uiterlijk tot 01-07-2016
Gepost 15 januari 2011 - 07:05
Beste Jopske,
Je WW-rechten in je eerste bericht heb je juist beoordeeld.
Ik denk dat je ook juist hebt vastgesteld dat je na een later WW-recht (werkloosheid na 1-7-11) tóch IOW kunt krijgen, als je bij een eerder WW-recht wel aan de voorwaarden voldeed (zoals juiste leeftijd, datum werkloosheid en duur WW).
Je WW-rechten in je eerste bericht heb je juist beoordeeld.
Ik denk dat je ook juist hebt vastgesteld dat je na een later WW-recht (werkloosheid na 1-7-11) tóch IOW kunt krijgen, als je bij een eerder WW-recht wel aan de voorwaarden voldeed (zoals juiste leeftijd, datum werkloosheid en duur WW).
Met vriendelijke groet, Marcel.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote