Uitkering Bij Samenwonen Met Partner hoe werkt dit?
Gepost 14 februari 2011 - 04:08
Al een tijdje probeer ik te achterhalen wat er op het gebied van mijn WIJ-uitkering zou kunnen gaan veranderen wanneer ik ga samenwonen met mijn partner.
Ik ben nu 22 jaar, binnen enkele maanden 23. Mijn partner is 23.
Momenteel studeert mijn partner nog fulltime. Wij hopen echter dat hij aan het einde van dit schooljaar zal afstuderen en een baan zal vinden met een leuk salaris.
Hoe zit dat met mijn rechten? En hoe zit het met al die normen? Ik kom er maar niet uit.
Wat staat mij dus te wachten wanneer wij besluiten te gaan samenwonen? Heb ik nog recht op een uitkering?
Alvast vriendelijk bedankt,
Gr. Kiki
Gepost 19 februari 2011 - 12:26
Janz is enige tijd afweizg heb ik begrepen. Dit heb ik ik gekopieeerd uit de wettekst van de WIJ. (Onder gehuwden worden ook samenwonenden verstaan.)
Uit artikel 28 lid 3 lijk ik op te maken dat je toch nog recht kunt hebben op een inkomensvoorziening gebaseerd op de norm voor alleenstaanden, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen, omdat ik dat nogal vreemd vindt. Helaas kan ik je niks beters bieden.
Art. 26. Norm alleenstaande
Voor een jongere die alleenstaande is, is de norm per kalendermaand:
a. indien hij zich in de leeftijdscategorie van 18 jaar tot en met 20 jaar bevindt: € 227,00;
b. indien hij zich in de leeftijdscategorie van 21 jaar tot en met 26 jaar bevindt: € 656,93.
Art. 27. Norm alleenstaande ouder
Voor een jongere die alleenstaande ouder is, is de norm per kalendermaand:
a. indien hij zich in de leeftijdscategorie van 18 jaar tot en met 20 jaar bevindt: € 489,77;
b. indien hij zich in de leeftijdscategorie van 21 jaar tot en met 26 jaar bevindt: € 919,70.
Art. 28. Norm gehuwden
-1. Voor jongeren die gehuwd zijn en geen te hunnen laste komende kinderen hebben, is de norm per kalendermaand, indien het betreft:
a. gehuwden waarvan beide echtgenoten zich in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 20 jaar bevinden: € 454,00;
b. gehuwden waarvan één echtgenoot zich in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 20 jaar bevindt en de andere zich in de leeftijdscategorie van 21 tot en met 26 jaar bevindt: € 883,93;
c. gehuwden waarvan beide echtgenoten zich in de leeftijdscategorie van 21 tot en met 26 jaar bevinden: € 1313,85.
-2. Voor jongeren die gehuwd zijn en één of meer te hunnen laste komende kinderen hebben, is de norm per kalendermaand, indien het betreft:
a. gehuwden waarvan beide echtgenoten zich in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 20 jaar bevinden: € 716,77;
b. gehuwden waarvan één echtgenoot zich in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 20 jaar bevindt en de andere zich in de leeftijdscategorie van 21 tot en met 26 jaar bevindt: € 1146,70;
c. gehuwden waarvan beide echtgenoten zich in de leeftijdscategorie van 21 tot en met 26 jaar bevinden: € 1313,85.
-3. Indien één van de gehuwden geen recht op inkomensvoorziening heeft, is voor de rechthebbende echtgenoot de norm gelijk aan de norm die voor hem als alleenstaande of als alleenstaande ouder zou gelden.
-4. In afwijking van het derde lid wordt, indien gehuwden één of meer te hunnen laste komende kinderen hebben en één van de gehuwden algemene bijstand op grond van de Wet werk en bijstand ontvangt, de op die gehuwde van toepassing zijnde bijstandsnorm in mindering gebracht op:
a. de norm, bedoeld in het tweede lid, onderdeel b, indien de jongste echtgenoot zich in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 20 jaar bevindt;
b. de norm, bedoeld in het tweede lid, onderdeel c, indien de jongste echtgenoot zich in de leeftijdscategorie van 21 tot en met 26 jaar bevindt.
Gepost 20 februari 2011 - 10:45
Tot nu toe ben ik alleen lezend lid van deze website, maar omdat Janz afwezig is, doe ik een poging om je vraag te beantwoorden.
Je vriend studeert en heeft daarom geen recht op WIJ-voorzieningen (artikel 23, 1e lid, onder a), niet op een werkleeraanbod en dus ook niet op een inkomensvoorziening, dat is het systeem van de WIJ. Als jullie gaan samenwonen, heeft hij nog steeds geen recht op WIJ en jij wel (als je situatie verder niet verandert). Jij wordt dan voor de WIJ gezien als een alleenstaande en krijgt als inkomensvoorziening ook de norm voor een alleenstaande (dat staat in artikel 28, derde lid van de WIJ).
De norm voor een alleenstaande is € 656,93. Daar komt, afhankelijk van je woonsituatie en het beleid van je gemeente nog een gemeentelijke toeslag bij van maximaal € 262,77 (als 22-jarige krijg je meestal niet de volledige toeslag). Daarbij wordt er ook gekeken naar de inkomsten van je vriend: als jouw uitkering en zijn inkomen samen hoger zijn dan de uitkering voor samenwonenden (sinds 1 januari 2011
€ 1.313,85), dan krijg jij een lagere inkomensvoorziening (dat staat in artikel 36 van de WIJ).
Als je vriend niet meer studeert en aan het werk gaat worden jullie voor de WIJ wel als samenwonend gezien en worden ook jullie inkomsten gezamenlijk bekeken. Als je vriend een ‘leuk salaris’ gaat verdienen, zal jij geen recht meer hebben op een inkomensvoorziening: dat is het geval als jullie gezamenlijke inkomen hoger is dan die norm voor samenwonenden (€ 1.313,85).
Ik hoop dat het zo voor jou duidelijker is geworden.
Met vriendelijke groet,
Annet
Gepost 21 februari 2011 - 01:17
Zelf was ik inmiddels ook tot deze conclusie gekomen.
Toch jammer hoor. Wanneer je 'ziek' bent of niet in staat bent om te werken, om wat voor andere reden dan ook, dan ben je al Zo afhankelijk.
Als je dan het geluk hebt dat er een partner is die jou ondersteunt dan ben je al in zekere mate afhankelijk.
Als je dan ook nog eens financieel afhankelijk wordt... Bluh. Met de Wajong is dat volgens mij hetzelfde rottige verhaal.
Accepteren is het enige wat je kunt doen. Of de politiek in gaan om mee te doen met het grote Poppenkastspel.
Het geld is al lang op. Het is slechts wachten op het moment dat een ieder dit gaat voelen.
Ach ik ben blij dat ik in ieder geval mijn geld VRIJ kan besteden aan mijn VERPLICHTE kosten (lees: zorgverzekering ed.)
Succes alle 'zieken' van de maatschappij. Lang leve HET GELD. HAHA.
#5 Gast_ebi_*
Gepost 14 januari 2012 - 09:53
#6 Gast_Ebi_*
Gepost 14 januari 2012 - 10:00
ebi, op 14 januari 2012 - 09:53 , zei:
#10 Gast_Peter_*
Gepost 20 januari 2012 - 07:20
ebi, op 14 januari 2012 - 09:53 , zei:
misschien hebben jullie recht op huurtoeslag ; Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten die u kunt aanvragen bij de Belastingdienst.
Het bedrag is afhankelijk van de huur en van uw inkomen
http://overheidsloke...oduct_id=900225
#12 Gast_a.h_*
Gepost 05 maart 2012 - 05:10
wat gebeurd er dan (financieel gebied ) zou iemand mij een beetje kunnen willen inlichten wat er gebeurd houden we one uitkering of hoe zit dat ! ikben 25jaar mijn vriend is 31jaar
mvg
a.h
Gepost 09 maart 2012 - 09:50
a.h, op 05 maart 2012 - 05:10 , zei:
wat gebeurd er dan (financieel gebied ) zou iemand mij een beetje kunnen willen inlichten wat er gebeurd houden we one uitkering of hoe zit dat ! ikben 25jaar mijn vriend is 31jaar
mvg
a.h
Die WIA gebeurt niks mee. Jouw Wajong blijft of gewoon bestaan of je gaat na 1 januari 2013 over naar de WWNV en dan zouden jullie onder het huishoudinkomen vallen.
http://www.rijksover...wet-wajong.html
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe
Multi quote