Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Urgent: Bijstand Stop Gezet Na Ziekte Op Vakantie

2 reacties op dit onderwerp

#1 thongpoon

thongpoon

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 12 maart 2011 - 11:44

Hallo,
Gezien mijn leeftijd en ziekte mag ik 3 maanden (90 dagen) per jaar op vakantie, wat ik ook ieder jaar doe. Ik kan mij dit veroorloven omdat ik een ticket krijg en die 3 maanden bij familie in het buitenland verblijf. Nu ben ik vlak voor mijn terugvlucht (ik had al ingecheckd) ernstig ziek geworden, en met spoed opgenomen in het ziekenhuis, waar ik nu nog lig. Ik heb contact opgenomen met een vriend van mij in Holland om sociale zaken te bellen, en daar door te geven dat ik niet tijdig terug kon komen van vakantie. Het antwoord van sociale zaken was: " hij is een dag te laat terug, dus ik zet de uitkering met onmiddelijke ingang stop". Dit terwijl ik doodziek in het ziekenhuis lag en ook nooit had mogen vliegen! Ik ben hartpatient en moest hier een operatie ondergaan. Uiteraard is alles aantoonbaar, en ze hoeven alleen maar mijn ziektekosten verzekeraar te bellen om te zien of alles klopt, want die moet immers alles vergoeden. Ook heb ik de nodige doktersrapporten etc..

Mijn vraag is dan ook: Kan men een bijstandsuitkering stopzetten omdat iemand te laat terug is van vakantie, met als oorzaak van het te laat terug zijn een ziekenhuisopname??

Ik hoop eind volgende week terug te kunnen naar Nederland en ik hoop dat ik dan antwoord heb op mijn vraag, want als dit inderdaad zomaar kan, zit ik ernstig in de (financiele) problemen.

mvrgr. Jac.

#2 Margarino

Margarino

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 124 berichten

Geplaatst 12 maart 2011 - 10:39

Klopt, ook ik heb begrepen dat de dagen worden gekort indien je langer in het buitenland verblijft dan maximaal toegestaan, maakt niet uit door welke oorzaak of overmacht, maar ik ga ervan uit dat deze na terugkomst weer netjes gewoon start.

#3 ageena

ageena

Schrijvend lid

• Leden
  • PipPip
  • 27 berichten

Geplaatst 14 maart 2011 - 09:35

Je loopt de kans dat de uitkering is beeindigd en je opnieuw bijstand moet aanvragen zodra je in Nederland terug bent. Meld je zo snel mogelijk!

Er bestaat geen recht op bijstand als je langer dan 13 weken in het buitenland bent (voor als je ontheven bent van de arbeidsverplichtingen, art. 13 lid 1 en 4 WWB). Overmacht wordt inderdaad bijna niet aangenomen.

Probeer toch een beroep te doen op art. 16 lid 1 WWB: bijstand om een dringende reden. Een dringende reden (overmacht) wordt inderdaad niet snel aangenomen maar er is echter in het verleden een zaak geweest waarin iemand die langer dan de toegestande vakantieduur wegens een alcoholverslaving in Scotland toch bijstand (inrichtingsnorm) heeft gekregen ( arrest: LJN BD8764).
Dus probeer op grond van art. 16 lid 1 WWB de inrichtingsnorm (vanwege het ziekenhuis) te krijgen (daarvoor moet je waarschijnlijk in bezwaar tegen de beeindiging) en/of bijzondere bijstand voor huur etc.
En in dit geval is het denk ik: nee heb je en ja kun je krijgen.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers