Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Werken Tegen Salaris Lager Dan Mijn Ww

17 reacties op dit onderwerp

#1 jolandaerik

jolandaerik

Schrijvend lid

• Leden
  • PipPip
  • 13 berichten

Geplaatst 14 april 2011 - 04:53

Hallo,

Ik heb een baan aangeboden gekregen die echter lager is dan mijn WW uitkering.
Mijn vraag is ben ik verplicht deze te accepteren.
Mijn voorgescheidenis.
Ik ben op 01 oktober 2010 in de WW terecht gekomen en had recht op 29 maanden WW tegen het max. dagloon.
Na 1 maand had ik weer werk (tegen een lager salaris dan mijn WW) maar ik dacht ik heb gelukkig weer werk en wie weet volgt een vast contract. Om bedrijfseconomische redenen is mijn contract niet verlengd met als gevolg dat ik sinds 01 apri jl. weer geen baan heb. WW is inmiddels ook weer toegekend tegen mijn oude maximale dagloon (dus die van de vorige keer).
Nu werd ik door het werkplein gebeld dat ze een tijdelijke baan (wederom 5 maand) voor mij hebben ter vervanging van een zwangerschap.
Echter dit salaris is wederom lager (maar nu echt fors, zo'n 450 euro) dan mijn WW uitkering.
Mag ik de baan weigeren of ben ik verplicht om de baan aan te nemen en wat voor gevolgen zal dat hebben voor een eventuele (hernieuwde) uitkering.
Als ik eerljk ben wacht ik liever op een andere aanbieding waar ik meer vooruitzicht heb op een vaste baan Ik heb ook het idee dat ik mijzelf weer beperk op de arbeidsmarkt als ik me voor 5 maanden vastleg.

Alle hierboven genoemde zaken zijn gebaseerd op een full time baan.
Ik hoop dat ik snel een reactie van je mag ontvangen.

Bij voorbaat dank.

#2 jolandaerik

jolandaerik

Schrijvend lid

• Leden
  • PipPip
  • 13 berichten

Geplaatst 14 april 2011 - 06:35

Sorry ik moet niet 13 april reageren (dat was nl. afgelopen woensdag) maar
15 april

#3 Marloes

Marloes

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 414 berichten

Geplaatst 14 april 2011 - 06:59

Ik heb dit voor jou gevonden, wellicht dat je er wat ana hebt.

Moet ik met WW een baan met een lager loon accepteren?

Heeft u na een halfjaar nog geen werk gevonden, dan moet u ook solliciteren naar functies met een lager loon. Dat kan dus betekenen dat u minder gaat verdienen dan in uw oude baan.

Als u 12 maanden werkloos bent krijgt u een werkaanbod van uw werkcoach. Dit werk moet u accepteren. Krijgt u voor dit werk een lager loon dan het loon waarop uw uitkering is gebaseerd? Dan korten wij 70% van uw verdiensten op uw WW-uitkering.

#4 jolandaerik

jolandaerik

Schrijvend lid

• Leden
  • PipPip
  • 13 berichten

Geplaatst 14 april 2011 - 07:49

hallo Marloes,

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het echter heel vreemd dat deze baan juist door mijn werkcoach is aangedragen terwijl bij haar bekend is hoe hoog mijn WW is en hoeveel ik er op achteruit ga.

Stel dat ik de baan wel zou accepteren wat voor gevolgen heeft dat dan voor een eventuele nieuwe WW aanvraag na die 5 maand.
Zoals gezegd ik heb van 01 oktober tot 01 november WW gehad en heb toen 5 maand gewerkt. Nu krijg ik mijn oude garantieloon wat als ik na de nieuwe 5 maand werken wederom in de WW raak hoe zit het dan met de hoogte van mijn WW.

Alvast bedankt voor je reactie.

#5 Silvester

Silvester

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 43 berichten

Geplaatst 15 april 2011 - 10:09

Hallo jolandaerik

Op het moment dat je korter dan 26 weken hebt gewerkt heb je geen nieuw WW recht opgebouwd en krijg je het restant van je oude ww terug.

Als je langer dan 26 weken hebt gewerkt dan krijg je een nieuw recht op ww.

Als je binnen 12 maanden weer aan het werk bent en binnen 36 maanden na het ontslag opnieuw werkloos wordt dan heb je recht op garantie dagloon. Je valt dan terug op je oude dagloon.

Door steeds 5 maanden te werken "rek" je jouw huidige recht aan ww op met steeds 5 maanden en voldoe je steeds aan de jareneis omdat je minimaal 52 dagen per jaar werkt.

Werkcoach gauw een pluim geven.
Silvester, zonder Tweety

#6 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 16 april 2011 - 10:19

Beste Jolanderik,

Na 6 maanden moet je inderdaad functie op lager niveau/tegen lager loon dan je oude baan accepteren (bijv. MBO ipv HBO, of LBO ipv MBO) maar nog niet functies onder het WW-uitkeringsniveau (70% oude loon). Die verplichting ontstaat pas na een jaar werkloosheid.

Bij gedeeltelijk werk + WW wordt op dat moment (na 1 jaar dus) overgegaan van een systeem van verrekening van gewerkte urenn naar inkomstenverrekening, zodat werken tegen een zeer laag loon geen onevenredig nadelige invloed heeft op de hoogte van de aanvullende WW.

Met vriendelijke groet, Marcel.

#7 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 03 juli 2011 - 10:37

in mijn veronderstelling zijn nieuwe ww rechten (6mnd gewerkt hebben) in comb. met de oude garantie dagloon juist gunstig. Het is dan toch 29+1 (weer een jaar later)= 30mnd ww een de oude hoge ww uitkering.

5mnd werken verbruik je langzaam je aantal ww maanden.

Of heb ik het verkeerd ? Corrigeer me als ik het fout heb.

#8 Gast_jean forgeron_*

Gast_jean forgeron_*
  • Gasten

Geplaatst 18 juni 2012 - 09:17

Als je hebt gewerkt voor een lager loon dan dat waarnaar je WW-uitkering is berekend en daarna toch weer onverhoopt werkloos wordt, bestaat er een garantieregeling. Deze regeling zorgt ervoor dat je een uitkering krijgt op basis van je vroegere (hogere) loon, in plaats van een uitkering die gebaseerd is op dat lagere loon.
Voorwaarde is dat je binnen een jaar na het begin van de werkloosheid het lager betaalde werk hebt aanvaard en binnen 36 maanden na het eerste ontslag opnieuw werkloos bent geworden. De garantieregeling geldt ook als je aansluitend aan je ontslag in een lager betaalde baan bent gaan werken.
Voor werknemers die ten tijde van het eerste ontslag al 55 jaar of ouder waren, duurt de garantietermijn geen 36 maanden, maar tot het 65e levensjaar.

#9 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 12 september 2013 - 04:13

Let op de dagloongarantie is vervallen als je geen ww aangevraagd hebt tussen 2 banen dit is per 1 juni 2013 ingegaan, als je dus geen ww aanvraagt en eerst een hoger loon had krijg je als je na die 2e lager betaalde baan ww aanvraagt 70% van het lagere loon, vraag je wel ww aan ( bijv 1 dag) val je wel onder de dagloongarantie en krijg je na ontslag uit de 2e lagere baan, ww van je eerder hogere baan. Van werk na werk wordt dus afgestraft

#10 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1961 berichten

Geplaatst 12 september 2013 - 08:12

Van werk na werk wordt dus afgestraft

Je kunt je beter eens afvragen wat niet bestraft word als je vanuit een uitkerings situatie gaat werken.

Zover mij nu te binnen schiet, is alleen werk dat van lange duur is en wat het zelfde of meer loon oplevert, de enigste weg om ongestraft aan het werk te gaan. 

Het is dus geen wonder dat er mensen zijn, die tijdelijke banen of lager betaalde banen, laten schieten. Als normaal denkend mens zou je denken: het kan toch niet de bedoeling zijn dat mensen bestraft worden om te gaan werken. Maar dit is wel precies wat er gebeurd.

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#11 Gast_Cb_*

Gast_Cb_*
  • Gasten

Geplaatst 14 oktober 2013 - 06:54

Hoi ik ben ook binnenkort werkeloos en ben me hierop aan het voorbereiden. Jullie discussie is interessant . Er is dus een onduidelijkheid als je de verschillende items 891leest. Is er dan geen site waar exact de spelregels omschreven zijn. Dit moet toch ergens te vinden zijn. De site van het UWV is een kriem wat dat betreft .

Bij voorbaat dank

Gr
Cb

#12 Gast_Francis_*

Gast_Francis_*
  • Gasten

Geplaatst 13 januari 2014 - 09:22

UWV heeft geen medelijden met mensen welke snel terug gaan werken, deze worden juist gestraft. Zelf was ik december 2012 in overleg ontslagen, de definitieve ontslagdatum was dan 1 juli 2013. Dus doorbetaling van 6 maanden en vrijgesteld van werk. Nu was ik in februari via uitzendbureau gaan werken en werd mijn ontslagdatum 1 februari. Maar per 1 april hield het op voor het uitzendwerk. UWV aangevraagd, maar zij rekenen dan 4 maanden vanaf tekenen ontbindingscontract (december 2012). Geen recht op UWV uitkering. Jan, Feb, Mrt, April....Dus in april helemaal niets geen inkomsten voor mij..........Gestraft omdat ik eerder ben gaan werken.

#13 Gast_f wisniks_*

Gast_f wisniks_*
  • Gasten

Geplaatst 15 mei 2014 - 03:08

Per 1 november 2013 werd ik werkloos. Ik heb recht op 38 maanden ww.Per 24 februari 2014 kreeg ik via het UWV een baan aangeboden voor 12 uren. Echter het salaris is veel lager dan mijn laatst verdiende loon en netto hou ik minder over dan dat de uitkering was. Ik heb bij het UWV nagevraagd of daar een regeling voor was. Jammer, voor mij niet. Ik zit nog niet lang genoeg in de WW. De regeling 'aanvullende uitkering voor baan met lager inkomen' geldt alleen voor mensen die langer dan 1 jaar werkloos zijn.  Ook heeft hij me diverse malen verteld dat ik niet mocht weigeren, want dan zou ik op mijn uitkering gekortworden en zelfs helemaal geen uitkering meer ontvangen. 

Hoe logisch is deze regelgeving. Ik heb maar een paar maanden volledige WW ontvangen, en krijg geen aanvulling omdat ik niet lang genoeg in de WW zit. Ik vind dit een zeer kromme regeling. Zeer oneerlijk!!!

Ik ga hierin stappen ondernemen, maar ik ben bank dat ik niets haal.

#14 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1961 berichten

Geplaatst 16 mei 2014 - 08:07

Met een baan van 12 uur voor het minimum loon zit je onder het bestaansminimum en dan zal er wel een aanvulling moeten zijn.

Als jij eerst een full time baan had, en dus nu een WW uitkering die gebaseerd is op 40 uur werk week, dan zou je nu een eigenlijk een deel WW moeten krijgen en dan het andere deel uit die 12 uur werk. 

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#15 Marloes

Marloes

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 414 berichten

Geplaatst 16 mei 2014 - 06:07

Als je onder het bestaansminimum komt, dan heb je zeker recht op een aanvulling, maar die is dan vanuit de Toeslagenwet.

Dat is iets totaal anders dan de regeling aanvullende uitkering.

De UWV medewerker had je hier op attent moeten maken, dat is zijn taak.

#16 Gast_werkeloos_*

Gast_werkeloos_*
  • Gasten

Geplaatst 28 mei 2014 - 07:07

Hi,

Als je een baan aanneemt die minder betaald dan jouw ww dan bestaat er zoiets als ,,Garantie dagloon,,

Dit is te vinden op  WWW.UWV.NL

#17 Marloes

Marloes

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 414 berichten

Geplaatst 28 mei 2014 - 10:11

Garantiedagloon is pas van toepassing, wanneer je vanuit een lager betaalde baan, weer opnieuw werkloos wordt.

#18 Gast_Eric666_*

Gast_Eric666_*
  • Gasten

Geplaatst 23 juni 2014 - 11:51

Ik zit alweer ca 3 maanden in de WW en heb een full-time uitkering gebaseerd op inmiddels 70% van maximumdagloon.  Dat komt neer op ca 1720  Euro netto per 4 weken is ca 1895 Euro netto per maand.  Ik heb me voorgenomen om geen enkele tijdelijke of vaste baan te accepteren die mij onder de 3000 bruto per maand oplevert, dit is ca 2125 Euro netto . Toevallig vandaag een aanbod gekregen , ze zouden mijn salariseis overwegen . Indien OK dan krijg ik nog een vakinhoudelijk gesprek en als dit positief uitpakt kan ik gelijk beginnen volgende week. Het gaat nu rap, de werkgever heeft kennelijk haast om deze vaktechnische job vervult te krijgen, teveel orders nu !  

We zien wel, ik maak me er niet druk om .  Kan altijd terugvallen op mijn maximumdagloon-garrantie , in het eerste WW-jaar zekers .  De baan is wellicht maar voor ca 6 maanden of wie weet mischien nog wel veel langer. We zien wel !

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers