Hallo
ik wilde vragen wanneer ik recht op een voorschot heb?
Meldingsdatum 18 mrt
WLA(werk/leeraanbod) intake 5 april
inleveren stukken+inkomen voorziening formulier 18 apr
ik heb gevraagd wanneer ik recht op een voorschot had maar ze zeggen dat die 4 weken pas vanaf 18 april ingaan omdat dan de aanvraag inkomens voorziening is,
maar ik dacht dat het 4 weken na meldings datum was, wat is nu de waarheid??
Pagina 1 van 1
Wanneer Recht Op Een Voorschot?
Gepost 27 april 2011 - 09:14
bryan, op 27 april 2011 - 10:33 , zei:
Hallo
Meldingsdatum 18 mrt
ik heb gevraagd wanneer ik recht op een voorschot had maar ze zeggen dat die 4 weken pas vanaf 18 april ingaan omdat dan de aanvraag inkomens voorziening is,
Meldingsdatum 18 mrt
Beste Bryan,
Het recht op een voorschot staat beschreven in artikel 37 van de WIJ. Hierin staat dit:
1. Het college verleent uiterlijk binnen vier weken na de datum waarop de aanvraag, bedoeld in artikel 14, is ingediend, en vervolgens telkens na vier weken, bij wijze van voorschot een inkomensvoorziening in de vorm van een renteloze geldlening, zolang het recht op een inkomensvoorziening niet is vastgesteld. De eerste zin is niet van toepassing indien:
a. de jongere de voor de vaststelling van het recht op inkomensvoorziening van belang zijnde gegevens of de gevorderde bewijsstukken niet, niet tijdig of onvolledig heeft verstrekt en hem dit te verwijten valt, dan wel indien de jongere anderszins onvoldoende medewerking verleent;
b. bij de aanvraag duidelijk is dat geen recht op inkomensvoorziening bestaat.
2. De hoogte van het voorschot, bedoeld in het eerste lid, bedraagt in ieder geval 90% van de norm die naar verwachting op de jongere van toepassing zal zijn, verminderd met het in aanmerking te nemen inkomen.
3. Indien de inkomensvoorziening wordt verleend over een periode waarover met toepassing van het eerste lid een voorschot is verleend, wordt deze inkomensvoorziening zonder machtiging van de jongere verrekend met dit voorschot.
De aanvraag als bedoeld in artikel 14 is de aanvraag voor een werkleeraanbod. Een inkomensvoorziening kan namelijk juridisch niet aangevraagd worden. Deze moet gelijktijdig met het recht op het werkleeraanbod ambtshalve worden vastgesteld. Nu is er discussie in gemeenteland wat er wordt verstaan onder een aanvraag en ingangsdatum bij een werkleeraanbod. Want hetgeen in artikel 41 van de bijstandswet staat is niet opgenomen in de WIJ. In zijn algemeenheid wordt met de aanvraagdatum de datum aangehouden dat het aanvraagformulier is ondertekend. Voor de ingangsdatum van de inkomensvoorziening wordt aangehaakt bij de bijstand, dus de meldingsdatum. Er vanuit gaande dat jouw gemeente dit ook doet gaat de wettelijke recht op een voorschot dus inderdaad in 4 weken na 18 april.
Als jij kunt aantonen dat je het zolang niet redt dan verzoek je de gemeente alsnog over te gaan tot het verstrekken van een voorschot. Immers jij wacht al een maand, omdat er tussen de meldingsdatum en de aanvraagdatum zo'n lange tijd zit. Als deze tijd niet jouw schuld is (bijvoorbeeld door het steeds afbellen van een afspraak), maar vanwege de wachtlijsten op het UWV, dan is het niet meer dan redelijk dat de gemeente toch een voorschot verstrekt voor direct levensonderhoud. Weigeren ze dit dan kun je beroep doen op zogenaamde onverwijlde bijstand. Dit geldt namelijk ook voor de WIJ, (Door artikel 91 van de WIJ). Hier kun je er meer over lezen.
mvrg
Janz
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe
Multi quote