WWB 2012: probleem met huishoud inkomenstoets
Gepost 21 juli 2011 - 01:09
Bron IPSZ
Vriendelijke groeten
Gepost 21 juli 2011 - 09:39
Maar wat gaat de regering doen als mijn ouders A en B achter het huis nummer plakken en 2 aparte brievenbussen maken aan de deur?
Gepost 21 juli 2011 - 09:58
Paul., op 21 juli 2011 - 09:39 , zei:
Maar wat gaat de regering doen als mijn ouders A en B achter het huis nummer plakken en 2 aparte brievenbussen maken aan de deur?
Beter is het om een stevige doos aan te schaffen, die bij de buren in de tuin te plaatsen en na een verbouwing, stromend water, een kookstel, koelkast en bed in te plaatsen met een brievenbus Paul.
Ik ben bang dat burgers naar een creatieve oplossing gaan zoeken waarover deze regering nog niet eens heeft over nagedacht, op het huisbezoek na dan.
Kanhetbeter.
Gepost 21 juli 2011 - 10:28
Kan het beter?, op 21 juli 2011 - 09:58 , zei:
Ik ben bang dat burgers naar een creatieve oplossing gaan zoeken waarover deze regering nog niet eens heeft over nagedacht, op het huisbezoek na dan.
Haha Ik zie hier wel handel in, wat dachten jullie van 'Aflaten'. De RK kerk is er groot mee geworden. Verder maakt de notaris "samenlevingscontracten". Notarissen hebben het moeilijk vandaag de dag, dus waarom niet een "NietSamenlevingscontract".
Maar de inkwartieringswet zou ook nog wel eens uitkomst kunnen bieden.
Gepost 21 juli 2011 - 11:23
Ik heb nooit van het bestaan van deze wet geweten Jets.
Kanhetbeter.
Gepost 22 juli 2011 - 11:33
Ik voorspel een opkomst en flinke groei van trailer, caravan en tenten kampen. Net zoals je ze nu vind in de states, het grote voorbeeld van de VVD.
Alleen daar was het de economische crisis die er voor zorgde dat mensen hun huis uit moesten. Hier is het de regering zelf die er voor zorgd dat mensen gedwongen worden om hun "gezin" te verlaten en uit huis te gaan en in trialers, caravan en tenten te wonen.
Stel je voor dat je als gezin gekenmerkt word. Wat een schande.
Gepost 22 juli 2011 - 12:23
Kan het beter?, op 21 juli 2011 - 11:23 , zei:
Ik heb nooit van het bestaan van deze wet geweten Jets.
In deze wet worden onder militairen mede verstaan:
b. zij die zich op weg bevinden teneinde zich voor de werkelijke dienst aan te melden;
c. zij die zich op weg bevinden teneinde een onderzoek te ondergaan naar hun geschiktheid voor de militaire dienst, dan wel ter plaatse van het onderzoek moeten overnachten;
d. zij die zich op weg bevinden teneinde militaire goederen in ontvangst te nemen, in te leveren of te doen onderzoeken;
e. zij die na afloop van de onder b, c of d genoemde verrichtingen huiswaarts keren.
Zodra mijn gezondheid het weer toe zal laten, zal ik mijn eerste sollicitatiebrief versturen naar de landmacht, via de 'weg' van het internet. Ik mag dan wel 60 jaar zijn maar de veiligheid van mijn vaderland is mij heilig en ik wens als 'normale' sollicitant behandeld te worden. Volgens artikel 2b ben ik vanaf dat moment "Militair"
Klinkt toch veel beter dan werkloze :-)
Gepost 22 juli 2011 - 01:04
Paul., op 22 juli 2011 - 11:33 , zei:
Elk nadeel heb zijn voordeel. Het CDA is naar de Filistijnen met deze aanscherping van de WWB:
#9 Gast_lotje_*
Gepost 30 november 2011 - 02:51
siezoo, op 21 juli 2011 - 01:09 , zei:
Bron IPSZ
Ik heb gedeeltelijke WWB uitkering. Dat gaat betekenen dat mijn zoon die werkt en dus een EIGEN inkomen heeft verplicht het huis uit gaat! Als hij dat niet doet moet hij dus werken om mijn bijstand aan te vullen.
Ik moet HEM toestemming vragen om iets aan te schaffen en andersom ook. En als 1 van de 2 schulden zou maken, wat dan?
Terug naar vroeger. Krijg maar zoveel mogelijk kinderen die je kunnen steunen anders red je het niet.
Wat een waanzin!
Gepost 30 november 2011 - 04:47
Als je zoon werk heeft dat het minimum loon of meer betaald en thuis blijft wonen, moet hij voor jou opdraaien en als hij dat niet wil doen en hij niet samen met jou een gezins uitkering aanvraagt (omdat hij bv niet onder het WWB REGIEM WIL VALLEN), krijg je ook niks. Zelf kun je dan geen uitkering meer aanvragen, zolang hij werk heeft en thuis blijft wonen.
Er zijn dan 3 keuzes, A, je vraagt je zoon om voor het einde van het jaar de woning te verlaten (of je schopt hem eruit) om op die manier de uitkering en zijn loon ( en leven) veilig te stellen, of B, hij blijft thuis wonen en betaalt jou de uitkering. C: hij blijft thuis wonen en jij trekt hem de armoede in omdat het loon dat HIJ verdient heeft gedeelt moet worden door iedereen die in huis woont. In principe bouwt hij niks meer op voor zijn toekomst en werkt hij in principe voor Jan met de korte achternaam.
Je ziet, B en C zijn erg nadelig voor alle inwoners in huis en stimuleert hem ook niet meer om nog te gaan werken. Waarom zou je nog gaan werken als je jou loon toch moet afstaan? Dan kun je beter een uitkering aanvragen
Alleen optie A zou nog lonend zijn.
Gepost 01 december 2011 - 09:16
lotje, op 30 november 2011 - 02:51 , zei:
Wat een waanzin!
Vroeger en dan praat ik over 40, 50 jaar geleden waren grote gezinnen vrij normaal, maar toen kon je met 1 inkomen alles betalen om te leven en de kinderen te voeden, te kleden en met wat geluk konden de kinderen ook naar school.
Tegenwoordig leven we in een hele andere maatschappij, waarin het levens onderhoud erg duur is. Een groot gezin, groter dan 4 of 5 personen, zie je bijna niet meer, het is eerder 1 of 2 kinderen en moeten beide ouders alle twee een goed betalende baan hebben om de rekeningen nog betaald te krijgen. Tegenwoordig moeten beide partners gaan werken, alleen is het maar om een dak boven hun hoofd te hebben en minimaal te kunnen leven, omdat dit van 1 loon al niet meer te betalen is.
Je ziet al dat uitkerings gerechtigde(n) die inwonen bij hun familie, met de huishoudtoets, hun familie de armoede intrekken als er nog 1 minimum loon is. Omdat te voorkomen zullen velen het huis gaan verlaten. Een deel van de gevolgen kun je hier lezen maar ik denk dat de echte gevolgen van de huishoudtoets nog veel erger zijn dan dat wij kunnen bedenken en dat de uiteindelijke kosten, vele male hoger zullen worden dan het geld dat bespaard had moeten worden. Maar er is schijnbaar niemand van de regerings partijen die dat wil inzien.
#12 Gast_Katrijn_*
Gepost 21 december 2011 - 01:59
Paul., op 30 november 2011 - 04:47 , zei:
Als je zoon werk heeft dat het minimum loon of meer betaald en thuis blijft wonen, moet hij voor jou opdraaien en als hij dat niet wil doen en hij niet samen met jou een gezins uitkering aanvraagt (omdat hij bv niet onder het WWB REGIEM WIL VALLEN), krijg je ook niks. Zelf kun je dan geen uitkering meer aanvragen, zolang hij werk heeft en thuis blijft wonen.
Er zijn dan 3 keuzes, A, je vraagt je zoon om voor het einde van het jaar de woning te verlaten (of je schopt hem eruit) om op die manier de uitkering en zijn loon ( en leven) veilig te stellen, of B, hij blijft thuis wonen en betaalt jou de uitkering. C: hij blijft thuis wonen en jij trekt hem de armoede in omdat het loon dat HIJ verdient heeft gedeelt moet worden door iedereen die in huis woont. In principe bouwt hij niks meer op voor zijn toekomst en werkt hij in principe voor Jan met de korte achternaam.
Je ziet, B en C zijn erg nadelig voor alle inwoners in huis en stimuleert hem ook niet meer om nog te gaan werken. Waarom zou je nog gaan werken als je jou loon toch moet afstaan? Dan kun je beter een uitkering aanvragen
Alleen optie A zou nog lonend zijn.
#13 Gast_Katrijn_*
Gepost 21 december 2011 - 02:06
Het werd juist tijd dat ze dat een keer gingen aanpakken. Een te groot beroep op sociale voorzieningen ondermijnt het solidariteitsgevoel in Nederland.
Blij dat dit kabinet zulke stappen durft te zetten
#14 Gast_Sameritaan_*
Gepost 21 december 2011 - 02:44
Katrijn, op 21 december 2011 - 02:06 , zei:
Het werd juist tijd dat ze dat een keer gingen aanpakken. Een te groot beroep op sociale voorzieningen ondermijnt het solidariteitsgevoel in Nederland.
Blij dat dit kabinet zulke stappen durft te zetten
Dat was dan de theorie en nu maar afwachten welke bijverschijnselen er in de praktijk bijkomen.
Gepost 21 december 2011 - 04:14
Studie financiering word weldegelijk mee geteld, net zo als de inkomen van de kinderen.
hier de tekst over de huishoudtoets, Het is dus wel duidelijk dat het hele gezin betreft, uitzonderingen daar gelaten.
Een volwassen kind, ouder dan 24, die inwoont, krijgt +/- €690.- aan bijstand.
De ouders samen krijgen inderdaad +/- €1300,- .
Nu kun je wel zeggen, al die uitkeringen samen voor 2 ouders en 3 kinderen zijn €3370,- maar per persoon (€3370,-: 5 = €674.-) is dit minimum bijstands norm is per persoon. Trek daar de ziekkosten verzekering per persoon eens vanaf, dan nog eens de kosten voor huisvesting, eten en drinken en andere kosten, en je ziet dat er al niet veel meer overblijft.
je praat over kwijtschelding van de gem belastingen, maar dit is volgens mij alleen van toepassing op het inkomen van de huurder van de woning, de kinderen hebben dit niet (logisch ook, zij betalen tenslotte geen huur en dus ook niet de gem belastingen). Daarnaast moet je, je zelf niet rijk rekenen met de tegemoetkoming van de gem belasting.
Ja je hebt gelijk dat dit tot een schaal voordeel kan, en ik zeg vooral: kan leiden tegenover iemand die alleen staat, maar dan praat je over een paar tientjes, mits alle gezins leden, hun volledige uitkeringen samen zouden leggen.
Maar is dit ook realistisch of praktisch?
Ik persoonlijk ken geen bijstands familie, die al hun geld bij elkaar leggen en collectief leven. Ik zeg niet dat het niet bestaat, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Wat ik wel vaak zie is dat volwassen kinderen een bijdrage leveren in het huishouden door middel van een eigen bijdrage, kostgeld, onkosten vergoeding of huur van hun kamer en vaak worden die inkomsten al afgetrokken van de uitkering van de ouders. Aangezien volwassen kinderen hun eigen behoeftes, kosten en wensen hebben zoals bv, ook het huis uit gaan, dus zal daar ook voor gespaart moeten worden door de kinderen. Die mogelijkheid word ze nu ontnomen en kunnen het huis niet meer uit. Denk ook eens aan die studie financiering die terug betaald moet worden. Dat zal er toe leiden dat kinderen dadelijk niet eens meer een school kunnen bezoeken of afmaken. zonder in grote schulden terecht te komen.
Door de huishoudtoets, waar nog maar 1 basis uitkering van € 1300,- voor het gezin ter beschikking staat, betekend het dat kinderen voor hun ouder moeten opdraaien (en hun loon of uitkering moeten afstaan) of dat ouders voor de kosten van hun volwassen kinderen moeten opdraaien.
In het geval van het voorbeeld gezin met 3 kinderen, betekend het dat er per persoon, een budget is van € 240,- per persoon. trek daar de ziekenkosten verzekering vanaf en er is ongeveer € 100,- over per persoon, per maand om van te leven. Van die € 100,- moet ook nog eens de huisvestings en andere kosten vanaf. Je ziet, dat is niet mogelijk.
Gevolg, de volwassen kinderen worden op straat gezet om hun financiëele positie vast te houden of erger, ze gaan de criminaliteit in.
Is dit de stimulering waar de minister over spreekt? Als je geen geld meer hebt, kun je ook niet meer solliciteren want dat kost geld, denk maar eens aan de kosten om naar een bedrijf te reizen voor een gesprek. of je internet verbinding zodat je naar vacatures kunt zoeken.
Ik zelf heb deze maand al ruim € 124,- uitgegeven aan brandstof en parkeer kosten voor de sollicitatie gespreken. Voor mij een hele dure grap, zeker als het niks opleverd omdat je in het laatste gesprek te horen krijgt dat de bedrijven moet reorganiseren. Geld wat ik deze maand niet kan missen.
En wat gaat er gebeuren als de familie of 1 familie lid niet wil meewerken aan de familie aanvraag (om wat voor rede dan ook)?
De wetgever steld dat iedere nederlander, vanaf hun 21e, volledig zelf verantwoordlijk is voor zijn/haar actie's en daden, dus ook financiëel, denk maar aan belastingen of de verplichte ziekenkosten verzekering, deze worden tenslotte ook individueel berekend. De wetgever ziet iedereen, vanaf hun 21e dus als een individuel en daarom hebben wij ook een individueele rechts staat.
Wat de minister nu doet is een collectief of groep (lees gezin) verantwoordelijk maken voor 1 of meerdere individuenen.
Misschien moet ik het wat anders uitleggen, Jij bent mijn zus en ik bega een overtreding, alleen, jij moet voor de kosten of straf opdraaien, puur omdat je familie bent. Niet echt fair of vind je van wel?
#16 Gast_Katrijn_*
Gepost 22 december 2011 - 03:17
Het minimabeleid van de gemeente is over het algemeen zeer ruimhartig (in mijn gemeente € 170,- p.p. per jaar voor deelname aan activiteiten, € 235,- per schoolgaand kind per jaar, korting op ziektekostenverzekering, en zo zijn er nog een aantal regelingen). Daarnaast hebben we de langdurigheidstoeslag ca. € 400,- per jaar!
Een werkend persoon, die meer dan 110% van het minimumloon verdient, krijgt dit niet.
Kwijtschelding en huurtoeslag geldt uiteraard alleen voor de huurder zelf. Maar het scheelt toch een hoop kosten per jaar! (ik mag zelf bijna € 700,- per jaar ophoesten aan gem. belastingen).
De bijstandsnorm voor een inwonend kind, ouder dan 21 is in 2011 € 659,93, maar daar komt ook nog een gemeentelijke toeslag bij van 10% van het min.loon: € 131,99. Opgeteld krijgt ieder inwonend kind met een WWB-uitkering € 791,92. Best een hoop geld toch?
Let wel; het gaat hier om een vangnetvoorziening! Je krijgt het geld gratis. Het is natuurlijk mooi als de bedragen (nog) hoger zouden liggen, maar het moet wel betaald worden door de werkende mens (belastingbetaler). De groep werkenden wordt steeds kleiner, maar zij moeten wel het geld voor al deze voorzieningen ophoesten.
Een hoge(re) bijstandsuitkering heeft veel nadelen (zo blijkt ook uit de praktijk):
- mensen gaan minder snel aan het werk (waarom zou je werken voor het min.loon als je gratis een uitkering krijgt?)
- het heeft een aanzuigende werking.
Bedenk je eens wat er in een ander land met je gebeurt als je niet in eigen inkomen voorziet. In Nederland zijn we verwend.
Gepost 22 december 2011 - 09:23
Ik moet zeggen, je leeft in een ruimhartige gemeente.
het gemeentelijke extraatje is bij ons al een paar jaar geleden afgeschaft, Die bedroeg toendertijd € 100,- en je moest heel goed je best doen om die te krijgen. Zelfs met officëele rekeningen werd daar erg moeilijk over gedaan en werd vaak gevolgd door een extra controlle. De meeste mensen lieten die extraatje het jaar erna maar liggen.
Korting op de ziekenkosten premie is ook hier niet van toepassing. Je kunt wel een verzekering via de gemeente krijgen, maar als je de plusjes en de minnetjes bij elkaar telt, is deze duurder dan een gewone verzekering.
langdurigheidstoeslag? hier moet je eerst 4 of 5 jaar een uitkering (niet hoger dan 110% minimum loon, inclusief de toeslagen) hebben voordat je recht hebt op die langdurigheidstoeslag. De meeste mensen halen dat niet want ze worden in een traject gestopt en zijn dan opeens werkzaam en zitten dan opeens niet meer in de bijstand. Dus heb je ook later, geen recht op de langdurigheidstoeslag.
Dat reken je verkeerd, het is 10% van de uitkerings norm, dus niet het minimum loon. Mijn totale uitkering is € 689,62, inclusief de toeslag.
€ 700 : 12 = € 58.33 per maand die een huurder voordeel heeft als hij werkeloos is. Op het moment dat hij/zij gaat werken, word dit vaak verrekend.
Als je iets beter had gelezen dat ik zei, uitzonderingen daargelaten, en als je dan had je verder gelezen in die link, dan had je dit gezien:
Overgangsrecht
Per 1 januari 2012 zijn de regels voor het meetellen van het inkomen uit studiefinanciering veranderd. Voorheen noemde de WWB zelf bedragen. Sinds 1 januari 2012 verwijst de WWB voor de bedragen naar de WSF 2000. Deze laatste zijn een stuk hoger en dus ongunstiger voor het recht op bijstandbronnen.
Hoe dit alles nu moet gaan uitzien is niet duidelijk en moet nog ingevult worden. Het laat alweer zien dat de minister zijn huiswerk niet gedaan heeft anders was dit ook bekent. Op dit moment zijn er nog veel onduidelijkheden.
Mijn gemeente wacht er niet op. Ik heb al een brief gekregen met de mededeling dat de nieuwe wetgeving per 1 januari ingaat. Met geen woord word er de overgangs regeling aangehaalt.
Edit: op de website word gemeldt dat er wel een overgangs regeling (1 juli) geldt, maar dat deze eerder kunnen ingaan. Mijn gemeente kennende, zal dat ook eerder ingaan.
Gezien het aantal mensen dat hier in de bijstand zit en de mensen die geinformeert gaan worden betekend dat voor onze gemeente dat 65 tot 70 % zijn/haar uitkering gekort zal worden of verliezen.
#18 Gast_bessy_*
Gepost 25 december 2011 - 10:58
dan krijg je geen kwijtschelding huur sub enz meer
de aanvulling op het loon vervalt ook!
dat is altijdt zo geweest
bijvoorbeeldt alleen staande moeder met twee kinderen moeder wwb kinderen wij uitkering
dan vervalt de toeslaagen huursub en de kwijtschelding van de gemeentebelasting
want de kinderen moeten kostgeld betaalen om de moeder haar loon weer aan tevullen
met die toets in komen raken ze alles kwijt
want voor die kinderen is geen kinderbijslag enz
dan moet je kinderen onderhouden van het kleine beetje boodschappen geld wat dan over blijft dat kan toch niet?
die kinderen konden eerst thuis blijfen wonen omdat ze zelf hun kleren en eten betaalden
en studie kosten? niet alle kinderen zijn geleert dat ze een opleiding kunnen volgen die van mij kunnen dat niet!
want je hebt ook kinderen met een beperking die niet kunnen leren
en dat erbij een studie was meestal voor mensen met geld die het iets ruimer hadden
Gepost 25 december 2011 - 03:48
De WWB maakt onderscheid tussen alleenstaanden, alleenstaande ouders en gezinnen. Tot welke groep iemand behoort heeft belangrijke gevolgen voor het recht op en de hoogte van de bijstand. Belangrijkste criterium is of en met wie iemand een woning deelt. Deze pagina beschrijft de meest voorkomende situaties.
WWB 2012
De tekst op deze pagina is van toepassing op de Wet werk en bijstand zoals die naar verwachting met ingang van 2012 zal komen te luiden.
Woning delen = hoofdverblijf in dezelfde woning
Bij de uitleg van de WWB spreekt de IPSZ-redactie gemakshalve over het delen van de woning. Dit is juridisch niet helemaal juist. De wet spreekt namelijk niet over het delen van een woning met een ander maar over het hebben van het hoofdverblijf in dezelfde woning als een ander. De vraag waar iemand zijn hoofdverblijf heeft, moet de gemeente beantwoorden aan de hand van concrete feiten en omstandigheden
Woning delen met echtgenoot/partner
Iemand die een woning deelt met zijn echtgenoot/partner vormt een gezin. Echtgenoten/partners zijn mensen die hun partnerschap hebben laten registreren, die een gezamenlijke huishouding voeren of waarvan de wet vermoedt dat ze een gezamenlijke huishouding voerenbronnen.
Woning delen met kinderen
Als een ongehuwde zijn woning alleen deelt met eigen kinderen of stiefkinderen beschouwt de wet hem als alleenstaande ouder of gezin. De leeftijd van de kinderen bepaalt wat van toepassing is:
alle kinderen waarmee hij de woning deelt zijn jonger dan 18 jaar en ten laste komend: de ongehuwde is een alleenstaande ouder;
één of meer kinderen waarmee hij de woning deelt zijn 18 jaar of ouder: de ongehuwde vormt een gezin met de meerderjarige kinderen.
Alle eigen kinderen en stiefkinderen van echtgenoten/partners behoren tot het het gezin.
Pleegkinderen
Pleegkinderen en meerderjarige voormalige pleegkinderen hebben indien nodig een eigen recht op bijstand. Zij behoren niet tot het gezin van de pleegouder(s). Een alleenstaande die geen ten laste komende kinderen heeft maar wel pleegkinderen blijft een alleenstaande.
Een meerderjarig voormalig pleegkind beschouwt de wet niet als echtgenoot/partner of gezinslid van zijn pleegouder(s). Het delen van een woning met een meerderjarig voormalig pleegkind kan wel invloed hebben op de hoogte van de toeslag of leiden tot een verlaging.
Woning delen met ouders
Als een minderjarig kind een woning deelt met één van zijn ouders dan beschouwt de WWB die ouder als alleenstaande ouder. Het moet dan wel gaan om een ten laste komend kind. Deelt zo'n kind een woning met beide ouders dan behoort hij tot het gezin van die ouders.
Meerderjarige kinderen die een woning delen met één of beide ouders vormen een gezin met die ouder(s).
Pleegouders
Een pleegkind dat een woning deelt met zijn pleegouder(s) heeft indien nodig een zelfstandig recht op bijstand. Hij staat voor de WWB dus los van zijn pleegouder(s). Hierop bestaan enkele uitzonderingen. Het voorgaande geldt ook voor meerderjarig voormalig pleegkinderen. Het delen van een woning met voormalig pleegouders kan wel van invloed zijn op de hoogte van de toeslag van het voormalig pleegkind.
Woning delen met broer, zus of grootouder
Deelt iemand zijn woning met een broer, zus of grootouder (een bloedverwant in de tweede graad) dan is een van de volgende situaties van toepassing:
Er is sprake van een zorgbehoefte bij de persoon zelf, zijn broer, zus of grootouder: de WWB beschouwt hem als alleenstaande of alleenstaande ouder.
Er is geen sprake van een zorgbehoefte, maar van een gezamenlijke huishouding tussen de persoon en zijn broer, zus of grootouder: de WWB beschouwt beide als echtgenoten die een gezin vormen. Geen van beide is dan een alleenstaande of alleenstaande ouder.
Het is niet mogelijk dat meer dan 2 mensen samen een gezamenlijke huishouding voeren. Deelt iemand zijn woning met 2 of meer broers, zussen en/of grootouders dan is elk van hen afzonderlijk een alleenstaande of alleenstaande ouder. Het feit dat ze een woning met elkaar delen kan van invloed zijn op de hoogte van de toeslag.
Woning delen met anderen
Het delen van een woning met anderen dan kinderen, ouders, broers, zussen of grootouders kan van invloed zijn op de norm. Wanneer twee personen een woning delen en een gezamenlijke huishouding voeren, beschouwt de WWB hen als echtgenoten die een gezin vormen. Geen van beiden is dan een alleenstaande of alleenstaande ouder.
Als er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding en iemand deelt de woning toch met anderen dan kinderen, ouders, broers, zussen of grootouders dan is hij een alleenstaande of alleenstaande ouder. Het feit dat hij een woning deelt met anderen kan wel van invloed zijn op de hoogte van de toeslag.
Woningdeler heeft geen recht
Als iemand die een woning met anderen deelt is uitgesloten van het recht op bijstand, bijvoorbeeld een illegale vreemdeling, dan heeft dit alleen extra gevolgen als hij tot een gezin behoort.
Fraude
Het verzwijgen van het delen van een woning met een partner en/of een meerderjarig kind kan ertoe leiden dat iemand ten onrechte bijstand of teveel bijstand krijgt. Dit komt doordat de gemeente dan geen rekening houdt met het inkomen en vermogen van de partner en/of het meerderjarig kind.
Het komt in de praktijk regelmatig voor dat een partner of het voeren van een gezamenlijke huishouding wordt verzwegen. Dit is in strijd met de inlichtingenplicht en leidt bij ontdekking tot herziening of intrekking van de bijstand gevolgd door terugvordering. De teveel betaalde bijstand moet dan worden terugbetaald. Ook kan de gemeente de bijstand tijdelijk korten door het opleggen van een maatregel. In zeer ernstige gevallen moet de fraudeur zelfs voor de rechter verschijnen en riskeert hij een gevangenisstraf.
Bron: IPSZ
Als je heel goed leest zie dat ze iedere vorm van samenwonen, dus niet alleen de familie, achter 1 voordeur, aanpakken.
Voorbeeld, je wilt je familie niet ten last worden en je verhuist en trekt in bij een goede vriend, vriendin of desnoods een wild vreemde persoon, die toevallig nog een kamer vrij heeft, dan word je samen door de wetgever als partner, dus als gezin gezien omdat de wetgever er nu vanuit gaat dat je een gezamelijke huisvoering hebt. Jij word geacht te bewijzen dat er geen sprake is van een gezamelijke huisvoering, iets dat niet mogelijk is tenzij jou kamer een eigen voordeur (en sanitaire voorzieningen heeft) en gescheiden is van de rest van het huis en dit ook bekend is bij de gemeente.
Deze huishoudtoets maatregelen zou ook nog eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben. De huishoudtoets kan op deze manier OOK worden opgelegt aan vreemden, waar je toevallig mee samen woont in 1 huis waar je de sanitaire middelen, zoals een douche, wc en de keuken gesamenlijk gebruikt. Denk bv aan (studie) kamers, opvanghuizen of anti kraak panden waar de douche, wc en de keuken gezamenlijk gebruikt worden.
Ik denk niet dat de verhuurders of de andere mensen waar mee je samenwoont in 1 huis, dit zullen accepteren en voor de uitkerings gerechtigden moeten gaan opdraaien en op deze manier word het voor een uitkerings gerechtigde, nog moeilijker om een eigen stek te bemachtigen en uit huis te gaan.
Op deze manier word de uitkerings gerechtigde helemaal klem gezet en kan nergens meer naar toe.
Zou mijn voorspelling van tenten en caravan parken toch nog werkelijkheid worden?
#20 Gast_bessy_*
Gepost 26 december 2011 - 10:21
ik denk het wel heb al een kartonendoos gereseveert onder de viaduct.
ze hadden eerst over eerste graad bloedverwant nu ook al over tweede graad bloedverwant en aanverwanten
elke dag maken ze nieuwe regels erbij
heb het vermoeden dat in 1012 een hele boel kostgangers op straat staan. die zelfs geen fam van de huurders zijn
want daar vinden ze natuurlijk ook weer wat op
ben benieuwd waar de overheid die willen laten.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote