Hoogte Ioaw En Neveninkomsten
Gepost 10 september 2011 - 10:00
Binnenkort kom ik in de ioaw. Daar geldt oa dat de ioaw niet hoger mag zijn dan de ww-uitkering. Maar hoe hoog is mijn ww-uitkering nu eigenlijk?
Is dat de in het begin van aanvang van de WW vastgestelde 1061 (en waarvan ik dus een deel zelf verdien) of de 761 die in de loop van de tijd is ontstaan en die overblijft nadat mijn kleine baan er van af is getrokken?
Als het 761 is en je zet daarbij de eis dat de ioaw mag niet hoger mag zijn dan de ontvangen ww, dan zou ik 761 ioaw ontvangen en daarvan worden dan nog mijn inkomsten (300) afgetrokken, en dan kom ik op een ioaw van 461 en dus op 761 bruto en dus onder het bestaansminimum terecht en wordt ik eigenlijk gestraft omdat ik een baan gevonden heb.
Of wordt er gekeken naar de ww uitkering die ik in het begin van de periode op basis van mijn arbeidsverleden is vastgesteld.
Gepost 16 september 2011 - 07:26
karoen, op 15 september 2011 - 02:30 , zei:
Beste Karoen,
Het valt ook niet mee om deze vraag duidelijk uit te leggen omdat het hier om een lastige berekening gaat. In de wettekst staat een formule die je moet invullen en dan komt de uitslag. Probeer maar eens:
Indien {de WW-uitkering} lager is dan de grondslag <Ioaw>, <....>, bedraagt de grondslag,
10/7 x A + B, waarbij:
A staat voor de uitkeringen ontvangen op grond van de Werkloosheidswet, de Ziektewet, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen in de kalendermaand voorafgaande aan de dag waarop de geldende uitkeringsduur op grond van de Werkloosheidswet of de geldende uitkeringsduur van de loongerelateerde werkhervattingsuitkering gedeeltelijk arbeidsgeschikten als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen is verstreken;
B staat voor het loon uit dienstbetrekking dat de uitkeringsgerechtigde in die kalendermaand verdiende, waarbij A wordt herzien op de wijze als bedoeld in artikel 14 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.
<hierbij> wordt onder uitkering op grond van de Werkloosheidswet tevens verstaan inkomen dat op grond van artikel 34 van de Werkloosheidswet geheel in mindering is gebracht op de uitkering op grond van de Werkloosheidswet.
mvrg,
Janz
Gepost 16 september 2011 - 01:06
volgens jans zijn berekening zou ik dus 7/10xA (700)+B (300) = 700 IOAW krijgen klopt dit? Is dit het bedrag wat ik in handen zou krijgen en dan zou 400 IOAW zijn en 300 eigen verdientsen. Klopt dit?
Gepost 09 oktober 2011 - 10:37
Het duizelt mij, maar maakt het ook weer fascinerend. Kan de IOAW dan toch hoger zijn dan een bijstandsuitkering?
Ben erg benieuwd.
Met groeten,
Fred
Gepost 10 oktober 2011 - 07:19
de Ioaw is net als de Ww een bruto-uitkering. Dat houdt in dat de uitkering bruto wordt vastgesteld en door allerlei toepassingen van belastingregels komt er een nettobedrag uit. Het kan dus zijn dat een WW-uitkering die voor 2 personen bruto gelijk is maar netto ongelijk.
De Ioaw kan netto nooit hoger zijn dan de netto bijstandsuitkering. Wel lager. Als de Ww-uitkering bruto lager was dan de maximale grondslag van de Ioaw, wordt de grondslag IOAW vastgesteld op dit bedrag. Die persoon ontvangt hierdoor een lagere Ioaw uitkering (netto) dan de bijstandsnorm.
Het is mogelijk om een aanvullende bijstandsuitkering aan te vragen. Maar dan komt de crux. Bij de Ioaw wordt niet gekeken naar vermogen en bij de bijstand wel. Dus als het vermogen hoger is dan de vrijlatingsnormen dan wordt de bijstand afgewezen. Die persoon ontvangt dan een uitkering onder bijstandsnorm.
mvrg,
Janz
Gepost 10 oktober 2011 - 04:04
Janz, op 10 oktober 2011 - 07:19 , zei:
de Ioaw is net als de Ww een bruto-uitkering. Dat houdt in dat de uitkering bruto wordt vastgesteld en door allerlei toepassingen van belastingregels komt er een nettobedrag uit. Het kan dus zijn dat een WW-uitkering die voor 2 personen bruto gelijk is maar netto ongelijk.
De Ioaw kan netto nooit hoger zijn dan de netto bijstandsuitkering. Wel lager. Als de Ww-uitkering bruto lager was dan de maximale grondslag van de Ioaw, wordt de grondslag IOAW vastgesteld op dit bedrag. Die persoon ontvangt hierdoor een lagere Ioaw uitkering (netto) dan de bijstandsnorm.
Het is mogelijk om een aanvullende bijstandsuitkering aan te vragen. Maar dan komt de crux. Bij de Ioaw wordt niet gekeken naar vermogen en bij de bijstand wel. Dus als het vermogen hoger is dan de vrijlatingsnormen dan wordt de bijstand afgewezen. Die persoon ontvangt dan een uitkering onder bijstandsnorm.
mvrg,
Janz
Crystal clear! Dank je wel.
mvg,
(iets minder onwetende) Fred
Gepost 13 oktober 2011 - 11:12
Marloes, op 10 oktober 2011 - 11:58 , zei:
Je kunt dan via de Toeslagenwet een aanvulling aanvragen, waar weer andere regels worden gehanteerd.
Beste Marloes,
Een toeslagwet is alleen mogelijk op een sociale verzekering en niet op een sociale voorziening. De Ioaw is geen sociale verzekering en dus is het daarop niet mogelijk.
mvrg
Janz
#10 Gast_Marloes_*
Gepost 13 oktober 2011 - 06:46
Wanneer kan ik een toeslag krijgen?
Als u 18 jaar of ouder bent én uw (gezins)inkomen lager is dan het sociaal minimum, kunt u een toeslag krijgen in de volgende situaties:
* U heeft een WW-, IOW-, Ziektewet-, WAO-, WIA-, WAZ-, WAZO- of Wajong-uitkering.
* U bent langer dan een jaar ziek en uw werkgever betaalt u een lager loon.
Gepost 13 oktober 2011 - 09:16
Marloes, op 13 oktober 2011 - 06:46 , zei:
Wanneer kan ik een toeslag krijgen?
Als u 18 jaar of ouder bent én uw (gezins)inkomen lager is dan het sociaal minimum, kunt u een toeslag krijgen in de volgende situaties:
* U heeft een WW-, IOW-, Ziektewet-, WAO-, WIA-, WAZ-, WAZO- of Wajong-uitkering.
* U bent langer dan een jaar ziek en uw werkgever betaalt u een lager loon.
Beste Marloes,
Je hebt het nu over de IOW en niet de Ioaw.
mvrg
Janz
Gepost 16 oktober 2011 - 12:07
Wat weerhoud je ervan meer te gaan verdienen dan tot nu toe zodat je van die vervelende regelneukerij bent verlost. Noem het geen kleine baan maar je weg uit de uitkering en je hoeft je over je oorspronkelijke vraag geen zorgen meer te maken. Laat de regels aan de bureaucraten zou ik zetten, dat is niet jouw probleem, jou zorg is zo snel mogelijk weer een prettig leven te hebben.
Gewoon doen!
Gepost 16 oktober 2011 - 12:36
timedesk, op 16 oktober 2011 - 12:07 , zei:
Wat weerhoud je ervan meer te gaan verdienen dan tot nu toe zodat je van die vervelende regelneukerij bent verlost. Noem het geen kleine baan maar je weg uit de uitkering en je hoeft je over je oorspronkelijke vraag geen zorgen meer te maken. Laat de regels aan de bureaucraten zou ik zetten, dat is niet jouw probleem, jou zorg is zo snel mogelijk weer een prettig leven te hebben.
Gewoon doen!
Beste Ben ik denk dat je het goed bedoeld maar je kent de persoonlijke situatie van Karoen niet.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote