Vraag Over Inkomen Wij
Gepost 13 september 2011 - 12:09
ik ben 23, afgestudeerd, alleenstaand zonder kind, uitwonend, en vraag een WIJ uitkering aan. Werkleeraanbod is en ondertekend, nu de aanvraag voor de uitkering.
Hierbij dien ik aan te geven wat onder inkomen wordt geschaard. Mijn vraag is of een maandelijkse vrijwillige bijdrage van mijn vader hiertoe wordt gerekend.
Alvast bedankt en vriendelijke groet.
Gepost 16 september 2011 - 09:26
vraag, op 15 september 2011 - 09:15 , zei:
Ik ken je persoonlijke situatie niet en ook die van je vader niet. Maar met het gevaar, dat ik Roomser gevonden kan worden dan de paus, moet ik toch op je bericht reageren.
Je conclusie om je vader te vragen om te stoppen met het overmaken van geld ligt voor de hand. En dat is nu volgens mij koren op de molen van de hedendaagse bezuinigers. Mijn VVD vriendje, die ik blijf zien omdat ik daar van leer maakte me attent op jouw reactie met de woorden "zie je nou wel". Tja wat zie ik eigenlijk?
Je hebt je eigen belangen en die van je vader goed overwogen en trekt de conclusie dat nadat je de gemeente belde, het 'slimmer' is dat je vader stopt met zijn betalingen (overschrijvingen), want dan krijg je meer uitkering. Nou 'meer', het is natuurlijk altijd te weinig als je zelfstandig woont en 'onafhankelijk' wilt zijn. Leg deze ouwe vent nu eens uit hoe het mogelijk is dat je na een afgeronde studie een WIJ werkleeraanbod krijgt en mogelijk een WIJ uitkering. Wat zie ik hier nu over het hoofd?
Ik wil je het lezen van de kamerstukken over de opheffing van de WIJ besparen maar het ministerie van SZW wil eigenlijk liever nog vandaag dan morgen de WIJ opheffen. De argumenten in deze kamerstukken worden hier eigenlijk een klein beetje door jou bevestigd. Eigenlijk schets je een beeld dat het wel goed met jou gaat, maar ik denk dat er door het afschaffen (en aanscherpen WWB) van de WIJ heel veel jongeren met minder kansen, grote problemen gaan krijgen. Maar veel erger zal het kunnen worden als deze jongeren in een grijs circuit terecht gaan komen. Daar zal de samenleving niet vrolijker van worden.
Gepost 16 september 2011 - 03:42
Ik kan zijn/haar vader wel begrijpen. Aangezien de SD deze bijdrage weer aftrekt van de uitkering krijg je nu het effect dat deze bijdrages onder de tafel door geschoven worden.
Het document had ik al eens gelezen, maar geen reactie op gegeven. Lees het document eens door en je komt tot de conclusie dat er bezuinigt gaat worden met het botte bijl zonder dat de gevolgen voor de uitkerings gerechtigden of opbrengsten voor de regering bekent zijn of daar over na gedacht is. Er zijn niet eens nul metingen gedaan. daar worden al veel vragen over gesteld. Een andere goed opmerking vond ik dat er gevraagd werd waarom de WIJ wetgeving nu opeens afgeschaft word, zonder dat er een evaluatie heeft plaats gevonden en niemand weet of de WIJ wetgeving nu werkt of niet. Als je de antwoorden leest van de minister, dan merk je al snel dat hij geen benul heeft van de gevolgen en zich er probeert uit te praten zonder dat hij het kan onderbouwen met cijfers of duidelijke voorbeelden, naar andere landen wijst om zijn stelling kracht bij te zetten en vooral probeert zijn beleid goed te praten. De minister heeft echt totaal geen idee wat voor een slachting hij gaat aanrichten op het moment dat de WWNV werkelijkheid word. Lees vooral de huishoudtoets eens door, daar worden de meeste vragen gesteld.
Gepost 18 september 2011 - 10:22
Paul., op 16 september 2011 - 03:42 , zei:
Dat deel begrijp ik ook wel Paul.
Wat er bij mij niet ingaat is dat iemand die net afgestudeerd is, alsnog een werkleeraanbod krijgt.
Gepost 18 september 2011 - 06:01
Jets, op 18 september 2011 - 10:22 , zei:
Wat er bij mij niet ingaat is dat iemand die net afgestudeerd is, alsnog een werkleeraanbod krijgt.
Dat geeft alleen maar aan hoe in die maffe wet verschillende belangen door elkaar gelopen zijn en hoe kansloos het is kosten levensonderhoud te verwarren met een onderwijs verplichting. Goed dat die onzin gaat vervallen, scheelt een hoop onduidelijkheid. Er is al in 2009 hier een boeiende discussie over geweest.
Gepost 18 september 2011 - 09:03
Beste Jets,
Een werkleeraanbod is volgens artikel 5, eerste lid van de WIJ: het aanbieden van algemeen geaccepteerde arbeid, een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, waaronder begrepen scholing, opleiding of sociale activering alsmede ondersteuning bij arbeidsinschakeling.
Het hoeft dus geen scholing te zijn, het aanbod bij pasafgestudeerden is meestal gericht op werk.
mvrg
Janz
Gepost 18 september 2011 - 09:44
Als de SD iemand naar een traject stuurt, levert dat het jaar erna weer extra subsidie op. (wwb financiering wet > werk deel) hoe meer mensen er naar een traject gestuurd worden, hoe meer subisidie de gemeente ontvangt, het jaar er na.
En dat kan een extra inkomsten bron voor de gemeentes worden, dus word daar ook wel eens "gebruik" van gemaakt. Tot dat de overheid er achter komt......
Ik weet niet wat voor een opleidings niveau Vraag heeft. Het is inderdaad onzinnig voor een jong iemand die net het MBO/HBO af heeft, weer terug te sturen naar een scholing ‘s traject, zonder dat je die persoon de kans geeft om werk te zoeken en aan het werk te gaan. Het lijkt er op dat de overheid de jongeren weer naar school wilt sturen om op die manier er voor te zorgen dat je daar geen bijstands uitkering voor hoeft te geven, immers tot 27 jaar kun je studie financiering aanvragen. En we weten dat studie financiering niks anders is dan een verkapte lening van de overheid. Deze "verkapte uitkering" betaald zich dan zelf terug, met rente en kan de SD zeggen, kijk, we hebben weer iemand uit de bijstand geholpen.
Als ik het van de andere kant bekijk, voor iemand met een lage opleiding zoals LBO, die terug gestuurd wordt naar een vervolg opleiding, zoals MBO, zou dat eigenlijk wel goed zijn. een MBO diploma is waardevoller dan een LBO diploma en daarmee maak je een grotere kans op de arbeids markt. Mijn ervaring is dat LBO niet echt gewaardeerd word door werkgevers, anders dan voor slecht betaalde baantjes op jonge leeftijd. Naarmate je ouder word zal de werkgever toch hogere eisen gaan stellen aan je, mede omdat de werkgever ook meer voor de ouder wordende jongere moet gaan betalen. Uiteindelijk kom je met LBO papieren niet meer aan de bak.
Maar deze scholing moet wel vrijwillig zijn en met de WIJ wet is dat niet meer het geval. Het is niet meer dan een gevalletje geld verdienen over de rug van een uitkerings gerechtigde.
Gepost 19 september 2011 - 10:20
Paul., op 18 september 2011 - 09:44 , zei:
Maar deze scholing moet wel vrijwillig zijn en met de WIJ wet is dat niet meer het geval. Het is niet meer dan een gevalletje geld verdienen over de rug van een uitkerings gerechtigde.
Beste Paul,
Dit is niet het geval, zo werkt de financiering van het werkdeel niet.
verder merk ik op dat het hier weer alle kanten op gaat.Vraag wilde alleen informatie en nu wordt er weer een heel verhaal geschreven waar Vraag al lang niet meer meeleest.
Gepost 19 september 2011 - 10:52
Janz, op 19 september 2011 - 10:20 , zei:
Dit is niet het geval, zo werkt de financiering van het werkdeel niet.
verder merk ik op dat het hier weer alle kanten op gaat.Vraag wilde alleen informatie en nu wordt er weer een heel verhaal geschreven waar Vraag al lang niet meer meeleest.
Bedankt voor je bijdragen Janz,
Als ik mijn vraag niet gesteld had, dan was de discussie ook korter gebleven.
Dat 'Vraag' niet meer meeleest omdat 'de discussie weer alle kanten opgaat' zoals jij opmerkt is zeer aannemelijk.
Dat Paul. niet een professional is maar een ervaringsdeskundige, die heel accuraat toch alle rapporten leest, zal hij zelf ook erkennen. Dat hij telkens weer verwijst naar Repliekadvies.nl geeft aan dat hij respect voor je heeft en ik zie dat hij graag leert.
Ik wil dan ook graag dat Paul. blijft schrijven omdat hij dit doet vanuit de positie die hij beschrijft. Daar kan ik weer iets van leren.
Bovendien concentreren de discussies zich langzamerhand in het SZW forum en het WWNV forum dat ik onlangs opende.
Jij vindt dat prematuur heb ik begrepen maar dat vond je van de WIJ ook. Zo zie je maar hoe zaken na enkele jaren kunnen veranderen.
Persoonlijk vind ik dat achteraf procederen over verkeerde wetten geldverspilling. Vooraf meedenken en misschien iets bijdragen aan de werkelijkheid kan veel productiever zijn. Het is tenslotte wel zo dat de wet het volk moet bereiken om hem te kunnen handhaven. Ik merk dan op mijn beurt weer op dat ik vind dat de landelijke cliëntenraad met haar nieuwe voorzitter een stuk creatiever is geworden en nu ruim op tijd 'ongevraagde adviezen' verstrekt op plaatsen waar dat nodig is.
Gepost 19 september 2011 - 09:22
Ik ben ook geen professional, maar ik leer steeds meer.
Mijn opmerking:
Komt als een antwoord van een medewerker van de SD, hij vertelde me dit verhaal en ik ben dit verhaal ook al een paar keer ergens anders tegen gekomen. Ik hoop dat in het kader van bezuinigingen, men eens wat selectiever te werk gaat als het betreft, mensen naar een traject sturen.
En levert meer op dan de komende bezuinigingen. Mensen die iedere dag met de WWB geconfronteerd worden, zowel de uitkerings gerechtigde, als de SD medewerkers zien de tekortkomingen sneller en hebben ook een heel andere visie dan een minister, die moet hopen dat de stukken die hem aan gereikt worden, ook de werkelijkheid weergeven. En dat zijn werkelijkheid niet klopt blijkt ook wel weer uit dit stuk en de vragen die gesteld worden, waar de minister, nauwelijks een goed onderbouwt antwoord op heeft en excessen, zoals het stapelen van uitkeringen in 1 familie, door de minister, als een wijd verspreid gebruik word gezien. Het laat zien dat de minister, de werkelijkheid niet kent en ook niet onder ogen krijgt, maar wel de bezuinigingen en wets wijzigingen doorvoerd.
Janz heeft gelijk dat het topic weer uit de klauwen aan het lopen is en ook niet relevant is met de vraag van Vraag. Eigenlijk hoort dit in de WWNV forum thuis.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe
Multi quote