Pagina 1 van 1
Bijbaan Kappen Als Je Van Ww Naar Wwb Gaat
Gepost 19 oktober 2011 - 11:09
Wat is de beste manier om te stoppen met je bijbaan als je van WW naar WWB gaat?
Reden is dat ik slechte ervaringen heb met een bijbaan in de WWB, elke duizendste rotcent wordt ingehouden op de WWB uitkering terwijl je wel een uitgebreide urenregistratie mag bij gaan houden. Hier heb ik geen zin in, zoals je kan begrijpen want het is veel moeite voor niets. Iemand die geen flikker uitvoert krijgt in de WWB evenveel als iemand die 20u per week werkt maar die eerste persoon hoeft geen administratie bij te houden terwijl die tweede persoon nauwlettend in de gaten wordt gehouden of hij geen fouten maakt (voor ook maar een cent) met strafkorting als gevolg.
Hoe stop ik die bijbaan zonder gelijk het stempel "verwijtbaar werkloos" te krijgen van de SZ?
Reden is dat ik slechte ervaringen heb met een bijbaan in de WWB, elke duizendste rotcent wordt ingehouden op de WWB uitkering terwijl je wel een uitgebreide urenregistratie mag bij gaan houden. Hier heb ik geen zin in, zoals je kan begrijpen want het is veel moeite voor niets. Iemand die geen flikker uitvoert krijgt in de WWB evenveel als iemand die 20u per week werkt maar die eerste persoon hoeft geen administratie bij te houden terwijl die tweede persoon nauwlettend in de gaten wordt gehouden of hij geen fouten maakt (voor ook maar een cent) met strafkorting als gevolg.
Hoe stop ik die bijbaan zonder gelijk het stempel "verwijtbaar werkloos" te krijgen van de SZ?
Gepost 20 oktober 2011 - 07:00
Best een tijdje een parttime baan gehad, omdat er gezegd werd dat dit uit zou kunnen groeien tot een full time baan.
Zo ver is het bij mij niet gekomen, de SD gaf zelf al aan dat ze geen zin hadden om elke maand te moeten rekenen, veel te lastig, aangezien het niet echt regelmatig werk was. De ene week 18 uur, en de andere 26 bijvoorbeeld.
Resultaat : men haalde alles door elkaar, en uiteindelijk kregen we geen aanvulling meer omdat ze bij de SD niet in staat waren om de loonstroken te lezen die ik bij de werkbriefjes voegde!! Daar zit je dan met 3 kids en geen geld meer.... op hoge poten ben ik toen het kantoor binnengelopen en heb er een hoop heisa getrapt.... uiteindelijk met een intelligente medewerker ter plaatse alles uitgelegd en dezelfde dag was de aanvulling weer geregeld. Schandelijk hoe slecht men doodsimpele werkbriefjes en loonstrookjes kan lezen!
De SD leek het beter als ik maar niet meer ging werken...... Triest!!! Maar waar....... We leven in een rare wereld....
Zo ver is het bij mij niet gekomen, de SD gaf zelf al aan dat ze geen zin hadden om elke maand te moeten rekenen, veel te lastig, aangezien het niet echt regelmatig werk was. De ene week 18 uur, en de andere 26 bijvoorbeeld.
Resultaat : men haalde alles door elkaar, en uiteindelijk kregen we geen aanvulling meer omdat ze bij de SD niet in staat waren om de loonstroken te lezen die ik bij de werkbriefjes voegde!! Daar zit je dan met 3 kids en geen geld meer.... op hoge poten ben ik toen het kantoor binnengelopen en heb er een hoop heisa getrapt.... uiteindelijk met een intelligente medewerker ter plaatse alles uitgelegd en dezelfde dag was de aanvulling weer geregeld. Schandelijk hoe slecht men doodsimpele werkbriefjes en loonstrookjes kan lezen!
De SD leek het beter als ik maar niet meer ging werken...... Triest!!! Maar waar....... We leven in een rare wereld....
Gepost 20 oktober 2011 - 08:41
Bijstander, op 19 oktober 2011 - 11:09 , zei:
Het antwoord is dat je niet moet stoppen. De bijstand is bedoeld om mensen te ondersteunen in de kosten van levensonderhoud zolang ze dit zelf niet (volledig) kunnen. Als jij je baan opzegt dan ben je verwijtbaar werkloos.
De gemeente gaat dan over tot het toepassen van een verlaging op je uitkering. Ook kan zij jou de bijstand verstrekken in de vorm van een lening. Jij maakt dan immers ten onrechte gebruik van een voorziening waarvoor wij allemaal belasting moeten betalen.
Gepost 20 oktober 2011 - 09:28
Er zijn denk ik twee manieren om tegen dit probleem aan te kijken. Even heel kort door de bocht getypeerd als 'theorie' en 'praktijk'. De beide gezichtspunten leveren verschillende antwoorden op je vraag op. Je vraag is duidelijk geformuleerd in termen van praktijk. Dat vind ik waardevol, want de praktijk blijft soms wat onderbelicht.
Edit: ik realiseer me dat ik geen antwoord op je vraag geef
Edit: ik realiseer me dat ik geen antwoord op je vraag geef
Gepost 20 oktober 2011 - 09:38
Janz heeft aan 1 kant gelijk. geld dat je zelf verdient, hoeft de overheid niet uit te betalen. De bijverdiensten beeindigen om een uitkering te kunnen krijgen is inderdaad verwijtbaar. Daarnaast, geld wat je zelf verdient kunnen ze niet afpakken. Als je nu 20 uur werkt, zou ik dat proberen uit te breiden naar 30 uur. Op dat moment verdien je meer dan de bijstand en ben je van ze af. Ik ken diverse dames, die 20 uur werken voor een baas, en er na die tijd, thuis of bij de mensen thuis, knippen. Ze hebben in korte tijd een klanten kring opgebouwt en hebben de uitkering nu niet meer nodig.
Aan de andere kant,
De WWB wetgeving stimuleerd alleen werk, dat minder verdient dan de bijstands norm en werk via werk en re-integratie trajecten. daar ben ik zelf vrij pijnlijk achter gekomen. Ja, de SD medewerkers kunnen het verdiende geld verrekenen met de uitkering, maar doen dit vaak niet vanwege de "rompslomp" of zal ik beter zeggen, gemakzucht of onkunde en beeindigen de uitkering, zeker op het moment dat er 1 euro meer verdient word dan de bijstands norm.
Hoe wel ik graag ook tijdelijke klussen doe, ik zelf durf nu geen tijdelijke klus van 2 of 3 weken meer aan te nemen, uit vrees dat mijn uitkering weer beeindigd word, ik dit weer opnieuw moet aanvragen, wat dan weer 3 tot 4 maanden duurt voordat er weer inkomsten zijn. Dit is mij zelf al 2 keer overkomen en ik kan het me zelf niet permiteren om maanden zonder inkomsten te zitten.
Ik zal hier vast niet alleen in staan en de WWB wet geving zal op dit punt moeten veranderen, zodat tijdelijk werk of bijvediensten, niet bestraft worden, maar gestimuleerd. het is tenslotte geld wat de overheid, niet hoeft uit te betalen en ook belasting en premies over ontvangt.
Aan de andere kant,
truelove, op 20 oktober 2011 - 07:00 , zei:
De WWB wetgeving stimuleerd alleen werk, dat minder verdient dan de bijstands norm en werk via werk en re-integratie trajecten. daar ben ik zelf vrij pijnlijk achter gekomen. Ja, de SD medewerkers kunnen het verdiende geld verrekenen met de uitkering, maar doen dit vaak niet vanwege de "rompslomp" of zal ik beter zeggen, gemakzucht of onkunde en beeindigen de uitkering, zeker op het moment dat er 1 euro meer verdient word dan de bijstands norm.
Hoe wel ik graag ook tijdelijke klussen doe, ik zelf durf nu geen tijdelijke klus van 2 of 3 weken meer aan te nemen, uit vrees dat mijn uitkering weer beeindigd word, ik dit weer opnieuw moet aanvragen, wat dan weer 3 tot 4 maanden duurt voordat er weer inkomsten zijn. Dit is mij zelf al 2 keer overkomen en ik kan het me zelf niet permiteren om maanden zonder inkomsten te zitten.
Ik zal hier vast niet alleen in staan en de WWB wet geving zal op dit punt moeten veranderen, zodat tijdelijk werk of bijvediensten, niet bestraft worden, maar gestimuleerd. het is tenslotte geld wat de overheid, niet hoeft uit te betalen en ook belasting en premies over ontvangt.
Groeten Paul.
Gepost 20 oktober 2011 - 11:41
Precies zoals Paul zegt.... je krijgt straf omdat je "slechts" een parttime baan kunt vinden.
Bij ons betaalden ze 2 keer te weinig uit, en bij de derde keer (en de laatste) was de gehele aanvulling weg, uitkering stop. Dat was toen ook de aanleiding om niet meer te gaan werken, en dat vonden ze bij de SD in het geheel niet erg.... sterker nog, dat was hun eigen initiatief, lekker makkelijk....
Het is schandalig dat dit kan in Nederland, en ik denk inderdaad ook dat er veel moet wijzigen aan de WWB, maar ook aan de houding en de "werklust" van de gemiddelde werknemer bij de SD's in het land.... ze kiezen altijd voor de gemakkelijke weg.
Net zoiets als je inschrijven bij de KvK en zelf je brood verdienen, welhaast onmogelijk in ons geval, zie ander topic hierover, terwijl we al lang uit de WWB hadden kunnen zijn....
Bij ons betaalden ze 2 keer te weinig uit, en bij de derde keer (en de laatste) was de gehele aanvulling weg, uitkering stop. Dat was toen ook de aanleiding om niet meer te gaan werken, en dat vonden ze bij de SD in het geheel niet erg.... sterker nog, dat was hun eigen initiatief, lekker makkelijk....
Het is schandalig dat dit kan in Nederland, en ik denk inderdaad ook dat er veel moet wijzigen aan de WWB, maar ook aan de houding en de "werklust" van de gemiddelde werknemer bij de SD's in het land.... ze kiezen altijd voor de gemakkelijke weg.
Net zoiets als je inschrijven bij de KvK en zelf je brood verdienen, welhaast onmogelijk in ons geval, zie ander topic hierover, terwijl we al lang uit de WWB hadden kunnen zijn....
Gepost 20 oktober 2011 - 12:16
De Tweede Kamer is dinsdag 11 oktober 2011 akkoord gegaan met het voorstel van staatssecretaris De Krom om de Wet werk en bijstand te wijzigen. De Tweede Kamer heeft een aantal aanpassingen bedongen, maar daarmee worden de problemen voor gemeenten nauwelijks beperkt. De VNG blijft het onverantwoord vinden om wijzigingen in de Wwb per 1 januari a.s. door te voeren.De VNG zal haar bezwaren dan ook nog eens nadrukkelijk onder de aandacht brengen van de Eerste Kamer. De belangrijkste bezwaren tegen de gewijzigde Wwb zijn:
- De samenhang met andere regelingen, waaronder de Wet werken naar vermogen is onvoldoende doordacht
- Lang niet alle ict-aanpassingen zijn op 1 januari 2012 klaar en daarna moeten de totale werkprocessen worden aangepast wat veel tijd kost
- Mensen krijgen te maken met een stapeling van regelingen
- De huishoudtoets is zeer fraudegevoelig; de handhaving gaat gemeenten veel tijd en geld kosten
Naast het hopen dat de VNG voet aan de grond zal krijgen in de eerste kamer rest ons hier alleen maar
Waar is Jets als je hem nodig hebt :-)
Peter
Vriendelijke groeten
SZwerk
SZwerk
#8 Gast_ikweeterallesvan_*
Gepost 31 december 2011 - 12:09
Bijstander, op 19 oktober 2011 - 11:09 , zei:
Wat is de beste manier om te stoppen met je bijbaan als je van WW naar WWB gaat?
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote