Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Ww Uitkering En Schenking

8 reacties op dit onderwerp

#1 jan1

jan1

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 1 berichten

Geplaatst 02 november 2011 - 05:36

Ik heb het voornemen onze kinderen het maximale bedrag over 2011 te schenken. een van de kinderen ontvangt een ww uitkering van het UWV. Mijn vraag is : moet zij de schenking melden bij het UWV en heeft dat consequenties voor haar uitkering

#2 misja

misja

Actief lid

• Leden+
  • PipPipPip
  • 71 berichten

Geplaatst 02 november 2011 - 07:15

Disclaimer vooraf: ik ben maar een willekeurige idioot op een forum en misschien moet u voor de zekerheid ook het UWV bellen. Dat gezegd hebbende: het heeft geen consequenties voor haar WW en ze hoeft het ook niet te melden. Hier nog wat extra informatie: http://www.internetw...wia-en-erfenis/ Dat gaat in eerste instantie over WIA, maar als u door leest, ziet u dat het ook over de WW gaat.

#3 Gast_Marloes_*

Gast_Marloes_*
  • Gasten

Geplaatst 02 november 2011 - 07:16

Door die schenking neemt alleen het vermogen van jouw kind toe.
Dat heeft verder geen invloed op een WW uitkering, voor een Bijstandsuitkering zou dat wel het geval zijn geweest.

#4 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1887 berichten

Geplaatst 02 november 2011 - 10:09

voor een Bijstandsuitkering zou dat wel het geval zijn geweest.

En dat is iets waar je nu rekening mee moet houden als 1 van de kinderen een WW uitkering heeft. Een WW uikering is niet oneindig (maximaal 36 maanden) en loopt dus na een bepaalde tijd af. Heeft u kind dan nog geen werk gevonden, komt hij/zij in de bijstand terecht.

Ieder jaar mogen ouders € 5.000 belastingvrij schenken aan hun kinderen en ouders mogen één keer een eenmalige verhoogde vrijstelling schenken aan hun kind van 18 tot 35 jaar. Deze eenmalige verhoogde vrijstelling bedraagt € 24.000. En er is nog een eenmalige verhoogde vrijstelling kan worden verhoogd tot € 50.000 indien het kind de schenking gebruikt ter financiering van een studie of een woning.

Wat ik er over gevonden heb:

Giften worden in de WWB wet, in het algemeen als inkomsten gezien:
In het algemeen geldt het volgende:
De giften die naar hun aard overeenkomen met de in artikel 32, eerste lid, aanhef en onder a, van de WWB genoemde inkomensbestanddelen, dienen als inkomen te worden aangemerkt.

Artikel 31 lid 2 sub m WWB bepaalt dat giften niet tot de middelen worden gerekend voorzover deze naar het oordeel van het college uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord zijn.
Dit geeft de gemeente ruimte om aan de hand van de hoogte en de bestemming van te oordelen of de gift wel of niet wordt meegenomen bij de vaststelling van het recht op bijstand.

In de WWB geldt ook een vermogens toets van 5500 euro voor alleenstaanden en 11000 euro voor samenwonenden in geld en goederen.

Ik denk dat Janz het nog beter kan uitkleggen.

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#5 Gast_Marloes_*

Gast_Marloes_*
  • Gasten

Geplaatst 02 november 2011 - 11:03

Paul dat klopt idd wel, maar je weet niet wat dat kind op dit moment evt. al met de schenking wilt gaan doen. Huis inrichten, eigen bedrijfje straten, noem maar op...
Het risico dat iemand in de Bijstand terecht komt, dat kan iedereen van ons overkomen.
Dan zou ook niemand meer hoeven te sparen, want je zou het altijd zomaar kwijt kunnen raken.

#6 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1887 berichten

Geplaatst 03 november 2011 - 11:10

Hallo Marloes,

Het klinkt inderdaad pessimistisch, maar in deze tijden zul je er wel rekening mee moeten houden. Jan1 vraagd naar de consequenties voor haar WW uitkering. Voor de WW is het niet zo'n probleem aangezien er geen vermogens grens geldt. Maar het is dus logisch om hem ook op de gevolgen te wijzen als zijn dochter onverhoopt in de bijstand beland, dan kan Jan1 er in de toekomst rekening mee houden.

Dan zou ook niemand meer hoeven te sparen, want je zou het altijd zomaar kwijt kunnen raken.

Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik doe het toch.

Je kunt sparen als je dat wilt. je zult alleen rekening moeten houden dat als de kans bestaat dat je in de bijstand terecht komt, en je er dan voor moet zorgen dat je dit spaargeld of andere dingen van grote waarde, niet meer op naam hebt staan en uit het zicht worden gehouden van de SD. liefst een 4 maanden voor de WWB aanvraag.

Door de lage vermogens grens van de WWB ga je deze "fraude" krijgen. Ik ken hele groepen mensen die op die manier hun gespaard geld en eigendommen "beschermen" omdat ze anders helemaal niks meer hebben, dus ook geen reserve voor als er iets mis gaat. Denk aan een kapote was machine, koelkast of een dure doktor rekening.

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#7 Gast_Marloes_*

Gast_Marloes_*
  • Gasten

Geplaatst 03 november 2011 - 12:55

Nou ik weet dat de SD in bepaalde gevallen wat het spaargeld betreft, toch verder terug gaat kijken dan maar 4 maanden.
Dan zou de enige oplossing zijn, spaargeld al wegsluizen op het moment dat je in de WW terecht komt.
Blijft de vraag nog waar moet je het geld naar toe wegsluizen?
Thuis laten liggen veel te riskant, spaarrekening in het buitenland ook niet meer zwart mogelijk. Geld in een kluisje deponeren ook niet altijd zinvol, een bankkluisje is ook maar voor een bepaalde waarde verzekerd en je moet het in geval van schade kunnen aantonen.
Tja......weer een probleem erbij.
Ik ken mensen die nooit een cent hebben gespaard, en toch krijgen ze alles voor elkaar.
Blijkbaar doen wij het toch verkeerd..........

#8 Gast_Bert_*

Gast_Bert_*
  • Gasten

Geplaatst 03 november 2011 - 04:41

Je moet gewoon een 1/2 jaar vantevoren zorgen als je weet dat je in de bijstand komt je vermogen veilig te stellen.
Ik ken iemand die Harley Davidson had met een dagwaarde van 18750 euro. Deze persoon was alleenstaand. Dus het zou betekenen dat als die in de bijstand zou komen deze Harley als vermogen wordt beschouwd. Hij heeft deze Harley 1 1/2 jaar vantevoren overgeschreven op naam van zijn vriendin om deze sullige, werkelijk abnormale constructie te omzeilen En het heeft gewerkt. Geen haan naar gekraaid. Had die dat niet gedaan, dat was het voor hem veel nadeliger geweest.

#9 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1887 berichten

Geplaatst 03 november 2011 - 08:40

Nou ik weet dat de SD in bepaalde gevallen wat het spaargeld betreft, toch verder terug gaat kijken dan maar 4 maanden.
Dan zou de enige oplossing zijn, spaargeld al wegsluizen op het moment dat je in de WW terecht komt.
Blijft de vraag nog waar moet je het geld naar toe wegsluizen?
Thuis laten liggen veel te riskant, spaarrekening in het buitenland ook niet meer zwart mogelijk. Geld in een kluisje deponeren ook niet altijd zinvol, een bankkluisje is ook maar voor een bepaalde waarde verzekerd en je moet het in geval van schade kunnen aantonen.
Tja......weer een probleem erbij.

Zo ver ik het in de WWB wetgeving kan na lezen, mogen ze maar 3 maanden terug kijken in de (spaar) rekeningen, bij de eerste aanvraag van een WWB uitkering en kunnen ze erna bij controlles tot de datum van WWB aanvraag inzage eisen in alle (spaar) rekeningen. Ik kan nergens in de WWB wetgeving achterhalen of je voor gelden die je van de bankrekening(en) afgehaald hebt, voordat je een WWB uitkering aanvroeg, verantwoording moet afleggen, maar uit veiligheid kun je dit beter een paar maanden van te voren doen. Janz zou dit misschien beter kunnen uitleggen tot hoever ze mogen terug kijken. Zou je dan wel verantwoording moeten afleggen, kun je altijd zeggen dat je er poker en andere gok schulden mee betaald hebt bij een duister persoon, waar je alleen de voornaam van kent.

Zo als je uit het verhaal van Bert kunt lezen, had zijn vriend een persoon die hij kon vertrouwen en heeft hij zijn kostbaar bezit, waar hij waarschijnlijk lang voor gewerkt en gespaard heeft, toe vertrouwd. Je zou een betrouwbaar persoon ook kunnen vragen om voor jou het spaargeld te bewaren of door te sluizen op een andere bankrekening op een veilige plek in het buitenland. Meer hints ga ik niet geven. Dit forum is niet om te vertellen hoe je de regels kunt omzeilen of hoe je fraude moet of kunt plegen, ook de overheid leest mee en we raken hiermee zwaar off topic.

Ik ken mensen die nooit een cent hebben gespaard, en toch krijgen ze alles voor elkaar.
Blijkbaar doen wij het toch verkeerd..........

Dat soort mensen ken ik ook. Deze mensen nemen het vaak niet zo nauw met de regels of kennen de gaten in de regelgeving om er onder uit te komen of hebben meer geluk dan vaderlands liefde in hun leven. jaloers hoef je er niet op te zijn. wij kunnen rustig over straat lopen zonder dat je in de gaten gehouden word door de politie of SD.

Edit: De overheid ziet alle uitkerings gerechtigden als criminelen, eigenlijk moet ik dan ook maar op mijn hoede zijn, al heb ik niks gedaan, behalve een uitkering aangevraagd.

Terug naar het topic van Jan1.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers