Hoe Is De Sociale Dienst In Leeuwarden? m.b.t. (dwang-) werk
Gepost 16 november 2011 - 08:46
Deze maand heb ik me eerst aangemeld voor een WWB-uitkering in Zaanstad, maar ben mogelijk volgende maand al weer weg en zal die dan hoogstwaarschijnlijk in Leeuwarden opnieuw aanvragen. Nou denk ik wel dat ik een leuk huisje/appartement kan krijgen, maar ik vrees eventueel voor wat de sociale dienst gaat doen. Als ik een fulltime baan heb, ben ik misschien in staat om dat met moeite een maand vol te houden. Ik trek het niet om dwangmatig aan het werk te gaan en alleen te werken voor het geld (voor een maand misschien). Het is voor mij al een baan om mentaal m'n hoofd boven water te houden en in balans te blijven. Dat kan ik beter als ik met rust gelaten kan worden en thuis in m'n eigen huis en eigen energie kan zijn. Hier is ook nog niet alles mee gezegd, maar het topic gaat over de SD in Leeuwarden, dus laat ik de rest even achterwege.
Ik citeer hier nog een stukje wat ik in een andere topic plaatste:
Een paar jaar geleden, ongeveer tussen mei en november 2009, moest ik bij Sagenn in Amsterdam werken met behoud van uitkering. Gelukkig kreeg ik niet de volle tijd (2 dagen). Anders was het waarschijnlijk 4 dagen per week geweest. Alleen al die 2 dagen per week waren wat mij betreft 2 dagen teveel. Het is alsof het me mentaal opvrat. Sowieso zie ik het niet zitten om wat voor werk dan ook te doen, omdat ik weet dat ik me er niet beter van ga voelen en het eerder belemmerend zou werken voor mij persoonlijk. Ik vind dat als ik iets zou gaan doen, dat ik er gevoelsmatig binding mee moet hebben en het enige waar ik eventueel die binding mee kan hebben is astrologie. Maar daar kan ik waarschijnlijk geen inkomen mee verdienen en ik zou het eerst nog moeten leren (m'n kennis daarvan is te beperkt).
Aanvulling:
Waarom astrologie eventueel wel kan, is ook doordat ik het vanuit huis kan doen, op eigen tempo, geen baas, uit eigen interesse, maar wellicht dan nog kan ik er geen fulltime inkomen mee krijgen uiteindelijk. Toch vreemd als men liever (dure) trajecten gaat betalen, terwijl ik voor ongeveer 200 euro al een volledige reeks gedetailleerde professionele astrologie-ebooks kan krijgen (die reeks is een complete set om de westerse astrologie professioneel te leren). Ik zou misschien liever de voorkeur geven aan de Vedische astrologie, maar ik noemde het even ter vergelijking. Het zou in alle gevallen beter zijn dan een of ander mentaalvretend traject.
En het lijkt wel alsof Nederland alleen maar erger wordt met het WWB-beleid, met de aankomende regel "werken naar vermogen", want wie bepaalt er wat dat "vermogen" is? Dat zijn wij toch zelf? Ik bedoel, waarom zou de SD het perce beter weten dan ons, wat ons "vermogen" is? Het zal toch wel op de een of andere manier "getoetst" worden door iemand (?), waardoor je vervolgens verkeerd beoordeeld kan worden.
Gepost 16 november 2011 - 10:18
Als je astrologe wilt worden met een normaal inkomen, zit je in nederland verkeerd. Voor dit beroep zal er niet veel werk zijn in nederland. Ja, misschien als vrijwilliger in een sterrenwacht. En omdat er geen werk in te vinden is, zal de gemeente er zeker geen geld instoppen om jou een astrologie scholings traject aan te bieden. Als de gemeente nog geld heeft voor een scholings traject en zij geld gaan stoppen in een scholings traject, dan zien ze graag dat je dan ook voor een lange tijd aan het werk blijft.
Dus blijft er maar 1 ding over, een baan zoeken, net zoals ik en met mij, duizende anderen uitkerings gerechtigden, ook al is dat soms werk, waar je soms niks mee hebt. eenmaal een baan, kun je altijd verder kijken voor een baan die wel bij je past of een cursus astrologie volgen. niemand die je dan kan tegenhouden. Het feit is wel dat je een baan nodig hebt om die cursus astrologie te betalen of om genoeg geld bij elkaar te verdienen om terug te gaan naar India.
Als jij naar een andere gemeente verhuist, betekend dat hellaas ook dat je opnieuw een wwb uitkering moet gaan aanvragen. de kans is groot, dat als de gemeente met een workfirst traject werkt, jij daar ook weer terecht komt. Even zoeken op google en je had geweten dat Leeuwarden, workfirst trajecten gebruikt (en dat er ook al behoorlijk wat weerstand begint te ontstaan, dat moet ik er wel bijzeggen)
#5 Gast_Marja_*
Gepost 17 november 2011 - 10:13
Paul., op 16 november 2011 - 10:18 , zei:
Je verwijst naar acties in de gemeente Leiden; niet Leeuwarden
Gepost 17 november 2011 - 11:15
Olga1983, op 16 november 2011 - 08:46 , zei:
Waarom astrologie eventueel wel kan, is ook doordat ik het vanuit huis kan doen, op eigen tempo, geen baas, uit eigen interesse,
Hoi Olga,
Er zijn nog meer beroepen die je thuis kunt doen en waarbij je dit ook ook op eigen tempo, eigen baas en mogelijk eigen interesse kunt doen. In dit werk werken er ook veel meer Olga's ;-).
Wellicht kun je die klanten tevens overhalen een astrologische sessie erbij te betalen
Gepost 18 november 2011 - 06:21
Paul., op 16 november 2011 - 10:18 , zei:
Als je astrologe wilt worden met een normaal inkomen, zit je in nederland verkeerd. Voor dit beroep zal er niet veel werk zijn in nederland. Ja, misschien als vrijwilliger in een sterrenwacht. En omdat er geen werk in te vinden is, zal de gemeente er zeker geen geld instoppen om jou een astrologie scholings traject aan te bieden. Als de gemeente nog geld heeft voor een scholings traject en zij geld gaan stoppen in een scholings traject, dan zien ze graag dat je dan ook voor een lange tijd aan het werk blijft.
Dus blijft er maar 1 ding over, een baan zoeken, net zoals ik en met mij, duizende anderen uitkerings gerechtigden, ook al is dat soms werk, waar je soms niks mee hebt. eenmaal een baan, kun je altijd verder kijken voor een baan die wel bij je past of een cursus astrologie volgen. niemand die je dan kan tegenhouden. Het feit is wel dat je een baan nodig hebt om die cursus astrologie te betalen of om genoeg geld bij elkaar te verdienen om terug te gaan naar India.
Als jij naar een andere gemeente verhuist, betekend dat hellaas ook dat je opnieuw een wwb uitkering moet gaan aanvragen. de kans is groot, dat als de gemeente met een workfirst traject werkt, jij daar ook weer terecht komt. Even zoeken op google en je had geweten dat Leeuwarden, workfirst trajecten gebruikt (en dat er ook al behoorlijk wat weerstand begint te ontstaan, dat moet ik er wel bijzeggen)
Zoals in m'n bericht staat, zie ik het inderdaad niet zitten om te werken (behalve evt. met astrologie).
Dat het in Nederland waarschijnlijk moeilijk is om met astrologie voldoende inkomen te verkrijgen, ben ik mij van bewust. Het is dan ook een lastige situatie en ik weet niet wat ik er verder mee aan moet.
Ik heb ook informatie gezocht over Leeuwarden, maar misschien gaf het niet direct aan of die informatie nu ook geldig is (een artikel over mensen die aan het werk waren gezet ofzo).
Ik herinner me ook van oudere zoekopdrachten dat ik nogal wat nare dingen las over de sociale dienst in Leeuwarden of de work-first/sagenn-achtige trajecten. In ieder geval over dat laatste had ik een en ander gelezen en dat zag er niet zo best uit geloof ik. Wel werd er dacht ik het minimumloon uitbetaald, anders dan in Zaanstad. Ik weet verder niet wat de up-to-date informatie hierover is nu, vandaar m'n vraagstelling. Of misschien ging het niet genoeg over de SD zelf.
Er is eventueel ook een kans dat ik naar Eindhoven ga, omdat ze daar met een loting systeem werken voor huurwoningen en het aanbod aan (meer) natuurwinkels of een eko-supermarkt (zoals ik ergens las) daar, kan ook gunstig zijn voor mij. Ik zal zien hoe het loopt.
Gepost 18 november 2011 - 06:21
Tja, als de SD me ergens in wilt krijgen, dan misschien toch proberen een vorm van thuiswerk aan te halen, waarbij zij misschien aan (andere) ideeën helpen. Of ze moeten me evt. aan een bedrijf kunnen koppelen waar ik thuiswerk kan krijgen onder een contract met voldoende werk voor voldoende inkomen.
Gepost 18 november 2011 - 09:13
Olga1983, op 18 november 2011 - 06:21 , zei:
Tja, als de SD me ergens in wilt krijgen, dan misschien toch proberen een vorm van thuiswerk aan te halen, waarbij zij misschien aan (andere) ideeën helpen. Of ze moeten me evt. aan een bedrijf kunnen koppelen waar ik thuiswerk kan krijgen onder een contract met voldoende werk voor voldoende inkomen.
Hoi Olga,
Ik bedoelde thuiswerk met het oudste beroep van de wereld en dat in combinatie met je astrologische sessies. Misschien wordt dat wel een grote hit! Ik bekijk het zo, jij wilt niet werken, maar wel een inkomen ontvangen van de overheid zonder hiervoor iets te hoeven te doen. Dat zou ik ook wel willen. En dan mijn eigen vrije tijd kunnen indelen. Wel geld krijgen, niet vroeg op hoeven te staan, niet met vervelende collega's in gesprek of met vervelende klanten, maar gewoon lekker thuis blijven en doen en laten waar ik zin aan heb. En er nog voor betaald krijgen ook nog!
Tja, dat gaat niet en dus ben ik maar aan het werk in een baan die ik nog het minst slecht vind van alle banen. Om dan me maar zelf in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien zodat ik zelf in mijn vrije tijd kan bepalen wat ik wil doen of niet. Kortom zelf mijn broek ophouden.
Jij kunt of wilt niet zelf je broek ophouden. De oplossing is dan simpel. Het oudste beroep van de wereld. Trek die broek uit!
Gepost 18 november 2011 - 11:54
Jets, op 18 november 2011 - 09:32 , zei:
Diego je hebt de dagprijs verdiend.
Hoi Jets,
Hopelijk gaat het inmiddels weer een stuk beter met je! En de dagprijs is voor jou, hoor! Ik hoef em niet.
groeten,
Diego
Gepost 19 november 2011 - 11:37
Olga1983, op 18 november 2011 - 06:21 , zei:
Ik ga je niet vragen om het oudste beroep van de wereld, maar ik raad je wel aan om je zelf heel snel, heel breed op te stellen wat werken en beroepen betreft want anders zou die uitkering wel eens van zeer korte duur kunnen zijn. Een Sd medewerker zal deze uitspraak echt niet pikken en zal je dan gelijk strenge voorwaardes en als je pech hebt sancties opleggen.
Op het moment dat jij een bijstands uitkering aanvraagt, word er van je verwacht dat je alle werk aanneemt en weigeren mag niet, en eigenlijk ook terecht. De WWB is een vangnet, niet een levens gewoonte.
Gepost 19 december 2011 - 03:32
Paul., op 19 november 2011 - 11:37 , zei:
Op het moment dat jij een bijstands uitkering aanvraagt, word er van je verwacht dat je alle werk aanneemt en weigeren mag niet, en eigenlijk ook terecht. De WWB is een vangnet, niet een levens gewoonte.
Er lijkt vergeten te worden dat er wellicht (goede) redenen zijn waarom het niet iedereen makkelijk afgaat om een baan op te pakken. Ik ben dan ook na m'n gesprek in november doorverwezen naar een dokter+arbeidsdeskundige en vanuit hen naar een psycholoog (daar moet ik nog bericht over krijgen).
De WWB zou mijns inziens socialer moeten worden. Men zou uitkeringen moeten verstrekken uit respect om mensen te helpen, ik bedoel: niet met een houding van "ok, je krijgt straks een uitkering, maar we willen eigenlijk zo snel mogelijk van je af" en men gaan dwingen in werktrajecten of banen. Dwingen werkt niet goed, het geeft een negatieve sfeer/energie en voor de werkgever is het uiteindelijk ook niet leuk. Mensen worden er niet gelukkiger op door ergens gedwongen heen te gaan, maar wel eventueel depressief. Men zou regels op een mensvriendelijke manier moeten samenstellen.
Als ze me gaan zeggen dat ik op een bepaalde vacature moet solliciteren (bv 40 uurs met een 1-jaar-contract), dan kan ik doodleuk een sollicitatiebrief gaan typen, maar daarin kan ik ook de punten vermelden die een belemmering kunnen/zullen vormen, waardoor een werkgever wellicht liever voor iemand anders kiest. Zoals ik eerlijk tegen de sociale dienst ben, ben ik dat dan ook naar de werkgever.
Gepost 19 december 2011 - 10:36
Olga1983, op 19 december 2011 - 03:32 , zei:
Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk is om een baan te vinden of op te pakken, maar zoals je hier boven ook schreef, zie je werken behalve in de astrologie, niet zitten. Dit roept bij andere mensen, het beeld op dat je gewoon wilt profiteren van een uitkering en dan krijg je de bovenstaande reacties.
De sociale dienst zal je om de zoveel tijd eens oproepen voor controlle en willen dan ook jou sollicitaties zien, waar ze dan een kopie van maken. Als je zelf in de sollicitatie's al punten vermeldt die er voor zorgen dat je altijd afgewezen word, zal een Sd medewerker dit snel door hebben en je daar ook op aanspreken of daar sanctie voor opleggen.
Artikel 9 wwb.
Aan 1 kant geef ik jou helemaal gelijk. Men moet het eerst eens naar de persoonlijke situatie van de uitkerings aanvrager kijken en dat gebeurd bijna niet meer. Door de huidige regering worden alle uitkerings gerechtigden als 1 pot nat beschouwt en over 1 kam geschoren. De Sd medewerkers nemen dit gedrag ook over.
Aan de andere kant moeten er regels zijn en die horen ook nageleeft te worden om te voorkomen dat er misbruik word gemaakt van de bijstand. Alleen is het op moment zo dat minister Kamp nu behoorlijk misbruik is aan het maken is van de situatie om mens onwaardige maatregelen in de WWB door te voeren om op die manier en op kosten van de uitkerings gerechtigden, te kunnen bezuinigen.
Als je kunt werken, dan moet je ook gaan werken, mits er ook banen zijn en ook werkgevers zijn die jou willen aannemen. Dit laatste word door de politiek altijd vergeten. Er staan 110.000 vacatures open maar daar tegenover staan wel 1 miljoen werkzoekenden. Er zullen dus altijd mensen buiten de boot vallen, wat betreft een baan vinden.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Wwb En Rechtmatig Illegaal
- Vragenforum WWB Bijstand
- Wwb/ Vrijstelling Sollicitatieplicht/ Smartengeld ←

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote