Een tussentijds update.
20-05-2020,
Er zijn 81.000 vacatures.
Als je zou inloggen in je werkmap zouden er 121.000 vacatures zijn.
Als je eens heel goed kijkt naar de datums van de vacatures zijn veel vacatures geplaatst voor de crisis en dus al weken oud.
En dan dit bericht op RTLZ.nl
Werkloosheid stijgt harder dan ooit werd gemeten.
Het aantal WW-uitkeringen stijgt fors door de coronacrisis. In april werden er 74.000 nieuwe werkloosheidsuitkeringen aangevraagd en dat zijn er twee keer zoveel als een maand geleden. "Het gaat vooral om jongeren met een flexcontract." Het aantal werklozen steeg naar 314.000: de grootste stijging sinds de maandmetingen begonnen in 2003.
Dat blijkt uit de maandelijkse rapportage over de werkloosheidscijfers van uitkeringsinstantie UWV en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aantal mensen met een ww-uitkering nam toe met 41.700. Dat is minder dan de 74.000 nieuwe uitkeringen omdat er ook maandelijks mensen hun uitkering verliezen. Ofwel omdat ze niet langer recht hebben op ww, of omdat ze werk vinden.
De werkloosheid zoals die door het CBS wordt gemeten nam ook toe met zo'n 41.000 mensen. In een maand tijd steeg de werkloosheid van 2,9 procent naar 3,4 procent. Nooit eerder schoot dat cijfer zo hard omhoog.
'Niet eerder gezien'
"Zo'n grote stijging van de ene op de andere maand hebben wij niet eerder gezien tijdens de vorige crisis", zegt Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie bij het UWV. "Het aantal uitkeringen is afgelopen maand met een zesde toegenomen."
De rest is te lezen bij de bron van het artikel.
Dit is echter niet het hele verhaal. Ik wou heel graag eens zien hoeveel bijstandsuitkeringen er nu aangevraagd worden want dat zal ook wel schrikken zijn. Divosa meldt al een stijging van 56% meer bijstandsaanvragen. En hoeveel aanvragen er afgewezen worden. Overal uit het land horen we berichten dat gemeentes er alles aan doen om bijstandsaanvragen af te wijzen omdat er volgens de gemeentes niet genoeg of geen middelen zouden zijn om dit op te vangen. En uit Den Haag blijft het op dit punt wel erg stil. Voor bedrijven en ZZP'ers zijn er tig regelingen maar voor de burgers, zoek het maar uit.
Aangezien de overheid beslist heeft dat de ontslag boeten van de NOW regeling geschrapt is zullen de aantallen ontslagen nog veel harder gaan stijgen.
Ik hou mijn hart vast.