Pagina 1 van 1
Marktplaatsverkopen Gekort Op Ww-Uitkering? Wordt de verkoop van huisraad via Marktplaats gezien als inkomen?
Gepost 13 december 2011 - 01:49
Beste mensen,
Ik zit nu bijna een jaar in de WW en nu ga ik mijn piano verkopen (is in principe al verkocht). Maar wordt de opbrengst daarvan gezien als inkomen of niet? Kan ik allerlei huisraad via Marktplaats verkopen of gaat dit dan ten koste van de uitkering? En heeft dit in het bijzonder invloed binnen het kader van mijn onderneming (tekst en vormgeving) die ik dit halve jaar heb geprobeerd van de grond te tillen, maar wat maar niet wil lukken zodat ik die straks op moet heffen. Kan dit bedrag worden aangemerkt als inkomen?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen / kennis.
Met vriendelijke groet en prettige feestdagen,
Fred
Ik zit nu bijna een jaar in de WW en nu ga ik mijn piano verkopen (is in principe al verkocht). Maar wordt de opbrengst daarvan gezien als inkomen of niet? Kan ik allerlei huisraad via Marktplaats verkopen of gaat dit dan ten koste van de uitkering? En heeft dit in het bijzonder invloed binnen het kader van mijn onderneming (tekst en vormgeving) die ik dit halve jaar heb geprobeerd van de grond te tillen, maar wat maar niet wil lukken zodat ik die straks op moet heffen. Kan dit bedrag worden aangemerkt als inkomen?
Fred
Gepost 13 december 2011 - 02:28
Het volledige verkoop bedrag kan gezien worden als extra inkomen. Maar ik weet niet of je dit verplicht bent om op te geven in de WW. Aangezien je een eigen onderneming hebt, vrees ik van wel. Hoe het UWV het verder verrekend, durf ik je niet te zeggen. Dit zou je eigenlijk bij je jobcoach kunnen na vragen. In de bijstand moet je wel alles opgeven en word het verrekend met de uitkering.
Bij een paar artikelen per jaar zal er nog geen probleem zijn, maar als het structureel is of er zijn hoge bedragen mee gemoeit, kan dit wel een probleem worden, als ze jou gaan controlleren.
Je moet er altijd rekening mee houden dat sites zoals marktplaats, gecontrolleerd worden door bv. de belasting dienst en ze ook alle activiteiten van een bepaalde user / ip adres/ telefoon nummer, kunnen opvragen. Als ik het goed heb, zijn alle nederlandse verkoop sites verplicht om deze gegevens te bewaren. Dat is natuurlijk erg makkelijk voor de sociaal rechercheurs die op deze manier fraude kunnen opsporen.
En terecht eigenlijk.
Bij een paar artikelen per jaar zal er nog geen probleem zijn, maar als het structureel is of er zijn hoge bedragen mee gemoeit, kan dit wel een probleem worden, als ze jou gaan controlleren.
Je moet er altijd rekening mee houden dat sites zoals marktplaats, gecontrolleerd worden door bv. de belasting dienst en ze ook alle activiteiten van een bepaalde user / ip adres/ telefoon nummer, kunnen opvragen. Als ik het goed heb, zijn alle nederlandse verkoop sites verplicht om deze gegevens te bewaren. Dat is natuurlijk erg makkelijk voor de sociaal rechercheurs die op deze manier fraude kunnen opsporen.
En terecht eigenlijk.
Groeten Paul.
Gepost 13 december 2011 - 05:03
Paul., op 13 december 2011 - 02:28 , zei:
Het volledige verkoop bedrag kan gezien worden als extra inkomen. Maar ik weet niet of je dit verplicht bent om op te geven in de WW. Aangezien je een eigen onderneming hebt, vrees ik van wel. Hoe het UWV het verder verrekend, durf ik je niet te zeggen. Dit zou je eigenlijk bij je jobcoach kunnen na vragen. In de bijstand moet je wel alles opgeven en word het verrekend met de uitkering.
En terecht eigenlijk.
En terecht eigenlijk.
Bedankt Paul, maar dit staat toch los van inkomen verwerven door arbeid? En hoe zit dat met jaarlijkse schenking van een bedrag door ouders? Die vallen toch in elk geval buiten de ww-inkomsten?
Groet,
Fred
Gepost 13 december 2011 - 08:43
Zolang je niet in de bijstand of aanverwante uitkeringen terecht komt waar een vermogens grens is, is een schenking geen probleem. Het is geen inkomsten uit arbeid.
Op je andere vraag, misschien helpt dit
Zoals ik al eerder zei, ik weet niet hoe het UWV inkomsten uit de onderneming of als zzp'er verrekend. Dit zou je eigenlijk bij jou jobcoach kunnen na vragen.
Op je andere vraag, misschien helpt dit
Zoals ik al eerder zei, ik weet niet hoe het UWV inkomsten uit de onderneming of als zzp'er verrekend. Dit zou je eigenlijk bij jou jobcoach kunnen na vragen.
Groeten Paul.
Gepost 16 januari 2012 - 02:10
OnwetendeFred, op 13 december 2011 - 01:49 , zei:
Beste mensen,
Fred
Fred
vrijdag 13 januari 2012 |
Als u een uitkering heeft en wel eens uw overbodige spullen verkoopt via Marktplaats, Speurders, Tweedehands en soortgelijke websites, moet u erop letten dat u dit doorgeeft aan UWV. Alles wat u extra naast uw uitkering verdient moet u opgeven aan UWV en de Belastingdienst. Onlangs heeft de Belastingdienst een grote controle uitgevoerd op Marktplaats waardoor een aantal fraudezaken aan het licht kwamen. In geval van fraude moet het te veel verdiende geld terugbetaald worden. Ook kan er een boete opgelegd worden omdat er geen aangifte is gedaan. Vanaf juni 2012 gaan UWV en de Belastingdienst het verhandelen van spullen via internet strenger controleren. Als u meer wilt weten over wat u wel en niet moet opgeven aan
Als u een uitkering heeft en wel eens uw overbodige spullen verkoopt via Marktplaats, Speurders, Tweedehands en soortgelijke websites, moet u erop letten dat u dit doorgeeft aan UWV. Alles wat u extra naast uw uitkering verdient moet u opgeven aan UWV en de Belastingdienst. Onlangs heeft de Belastingdienst een grote controle uitgevoerd op Marktplaats waardoor een aantal fraudezaken aan het licht kwamen. In geval van fraude moet het te veel verdiende geld terugbetaald worden. Ook kan er een boete opgelegd worden omdat er geen aangifte is gedaan. Vanaf juni 2012 gaan UWV en de Belastingdienst het verhandelen van spullen via internet strenger controleren. Als u meer wilt weten over wat u wel en niet moet opgeven aan
Bron UWV
Wij kunnen hier niet meer van maken, dat al uw spullen van de overheid zijn, ondanks dat u er al belasting over betaalde en ook nog eens BTW.
We glijden zo af naar een rare 'virtuele' politiestaat.
Het zal ons niet verbazen als er met Koninginnedag-verkopen ook belasting betaald zal moeten gaan worden.
Ik ondersteun bij deze de oproep van Jets voor een Rijkspsychiater!
Ray namens Jets
Vriendelijke groet - Jets
Gepost 16 januari 2012 - 10:24
Jets, op 16 januari 2012 - 02:10 , zei:
Wij kunnen hier niet meer van maken, dat al uw spullen van de overheid zijn, ondanks dat u er al belasting over betaalde en ook nog eens BTW.
Ray,
Je bent vergeten dat je de spullen zelf nog moet inkopen en betalen, de belasting (of accijnzen) komen daar nog eens boven op.
Een simpel voorbeeld,
Stel, je hebt 5 jaar geleden een laptop gekocht voor € 500,- . 5 jaar later is de laptop (voor jou) te langzaam, te klein, of bevalt je niet meer. Je wilt dus een nieuwe en verkoopt de oude op marktplaats voor € 100,-.
In principe zegt het UWV dat de rest waarde van die laptop (€ 100,-), waar jij ooit € 500,- voor betaald hebt, nu winst is en dus een extra inkomen???
En dat word je van de uitkering afgetrokken??? In principe komt het er op neer dat je niks meer van je oude spullen mag verkopen (of de "winst" word met jou uitkering verrekend)
Erg vreemd dat daar niks van terug te vinden is op de website van het UWV.
Sterker, deze maatregel en de kruistocht tegen uitkerings gerechtigden gaat dadelijk zorgen voor meer "fraude" en uitkerings gerechtigden gaan under ground.
Ik zal niks meer onder eigen naam verkopen, werk met een proxy om mijn ip adres te verhullen (of ga naar mcdonals, gratis internet, die niet op je naam staat) en plaats mijn advertentie onder de naam tweety (of een andere naam) en zorg dat ik een ongeregistreerde pre payed telefoon heb en een gmail of hotmail mail adres, waar op ik de mensen kan laten bellen of mailen en voor betalingen zijn ook nog oplossingen te vinden.
Op die manier werken echte fraudeurs ook.
Het zal een flinke klus worden, qua man uren (= geld, belasting geld wel te verstaan) voor het UWV en de belasting dienst om iedere verkoper op de verschilende verkoopsites na te gaan en te controlleren om te kijken of ze toevallig een uitkering hebben.
Echte handelaren haal je er zo uit, en inderdaad, als ze een uitkering hebben, en daar nog eens een fijne handel naast hebben lopen, dan moet je ze ook aanpakken.
Maar iemand te gaan controlleren omdat hij/zij een paar keer per jaar, iets verkoopt van zijn/haar spullen, om van de opbrengst van een paar tientjes, iets nieuws te kunnen kopen is natuurlijk de grootste onzin en laat zien hoe paranoïde de overheid, tegenover zijn eigen burgers is geworden.
Wisten jullie dat er meer controlleurs (+/- 1200) werkzaam zijn bij de sociale diensten en UWV, dan dat er controlleurs (+/- 40) zijn om bv bedrijfs fraude op te sporen??? En dit terwijl de fraude bedragen bij bedrijfs fraude, een flink stuk hoger zijn?? denk maar eens aan de bouwfraude.
We hebben inderdaad een psychiater nodig, waar mr Kamp en Krom eens kunnen gaan praten over hun paranoïde waanidëeen en verlies van realiteit van de werkelijke wereld.
Groeten Paul.
Gepost 22 januari 2012 - 04:47
Dit klinkt wel heel superwazig zeg(wat hierboven stond):
-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zag op een site van Leeuwarden dat mensen met WWB gewoon spullen mogen verkopen die ze zelf niet meer gebruiken en dat wordt niet als inkomsten gezien. Volledig legaal dus. Hoe kan het dan dat men bij het UWV loopt te zeuren over fraude en boetes opleggen? Als het echt fraude is, dan zou het in Leeuwarden ook niet mogen. Is dan wel WWB, geen WW, maar wat maakt het uit?
Bron: http://leeuwarden.vragenboek.nl/ (dan naar Wet Werk en Bijstand->recht op bijstand->wat zijn inkomsten?)
Ik zag op een site van Leeuwarden dat mensen met WWB gewoon spullen mogen verkopen die ze zelf niet meer gebruiken en dat wordt niet als inkomsten gezien. Volledig legaal dus. Hoe kan het dan dat men bij het UWV loopt te zeuren over fraude en boetes opleggen? Als het echt fraude is, dan zou het in Leeuwarden ook niet mogen. Is dan wel WWB, geen WW, maar wat maakt het uit?
Bron: http://leeuwarden.vragenboek.nl/ (dan naar Wet Werk en Bijstand->recht op bijstand->wat zijn inkomsten?)
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Mag Ik Bedanken Voor Verlenging Van Mijn Tijdelijke Contract
- Vragenforum UWV uitkeringen
- Zwanger - Ww - Ziek - Zwangerschapsuitkering - Deel Ww - Ziek, Invloed ←
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help