Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Uitkering (Chronisch Ziek)

13 reacties op dit onderwerp

#1 Man1988

Man1988

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 5 berichten

Geplaatst 14 december 2011 - 05:06

Hallo allemaal,

Ik ben 23 jaar en thuiswonend bij mijn moeder. (Ouders gescheiden)
Ik ben chronisch ziek sinds mijn 10e. Mijn chronische auto-immuunziekte is Psoriasis.
Van Psoriasis (Er zijn verschillende typen) heb ik: Psoriasis vulgaris, Psoriatische artritis, Psoriasis unguum en Psoriasis capitis.

Sinds November 2007 heb ik niet meer kunnen werken vanwege deze ziekte.
Geen werk, geen inkomen. Geen inkomen, geen medicatie. Geen medicatie, niet beter worden. Door die viceuze cirkel ben ik ook langzaam maar zeker in een depressie beland.

Ik deed sinds mijn 6de al aan vechtsporten. Heb in de loop der jaren verschillende graden, diploma's en meer gehaald van Kung Fu, Karate, Jiu Jitsu en Kickboksen. Helaas heb ik hier ook mee moeten stoppen vanwege me ziekte.

Vele vrienden hebben mij laten vallen vanwege me ziekte en heb welgeteld 2 vrienden. Een vriendin kan ik simpel gezegd alleen maar van dromen.
Ik heb geprobeerd om voor mijn eigen te beginnen maar dat is helaas niet gelukt, meer en deel vanwege de financiële situatie waar ik in zat.

4 jaar later (Oktober 2011) heb ik besloten dat er verandering moest komen in mijn leven. Ik moest weer aan het werk. Mijn eigen inkomen verdienen.
Ik wil namelijk op mezelf gaan wonen, rijbewijs halen en verder gaan met me leven dan 24/7 voor de laptop te zitten en vervolgens niks te doen.

Ik heb in Oktober 2011 een aanvraag gedaan voor een Wajong Uitkering. Deze is afgewezen. Ik ben namelijk prima in staat om mijn eigen inkomen te verdienen.
Dat mijn Psoriasis vulgaris hierbij vergeleken werd met een onvrijwillige tatoeage en mijn Psoriatische artritis vergeleken werd met een hamstringblessure heeft er wel mee te maken.
Dat er minder gekwalificeerde artsen in Nederland rond lopen was mij al duidelijk, dat ik ze moest treffen was minder prettig.

Ik ben niet in bezwaar gegaan na de uitspraak van die UWV "artsen". Het werd me letterlijk allemaal te veel en de moed die ik bij elkaar geraapt had bij die gesprekken was ook weg.
Ik wil beter worden, vraag na 4 jaar hulp van het UWV en wordt vervolgens weggestuurd met "Jij bent niet echt ziek en we hebben hier geen budget voor om je te helpen".

Ik wil geen uitkering, ik heb het nodig. Ik wil graag een "tijdelijke financiële injectie".
Zelf me ziektenkostenverzekering betalen, zelf me medicatie betalen, begeleid gaan sporten om me lichaam (gewrichten) weer op orde te krijgen. Ik leef al 4 jaar van €70 per maand (Zorgtoeslag).
Ik heb van 2004 tot 2007 altijd 40+ uur per week gewerkt, beviel me prima en wil dat ook weer gaan doen. Helaas door deze ziekte, en de steun die ik niet krijg (zie Wajong aanvraag) wordt het wel erg moeilijk..

Ik heb 1 December 2011 een aanvraag gedaan voor een WIJ Uitkering (Bijstand).
Netjes alle formulieren ingevuld, moest nog wat nasturen (bankafschriften + medische gegevens).
Lever die gegevens netjes in de volgende dag, krijg vandaag 14 December 2011 een envelop van Gemeente Nijmegen binnen geadresseerd aan "Gemeente ****** + mijn adres.
Ga morgenvroeg dus zelf maar eventjes die bankafschriften + medische gegevens inleveren bij mijn gemeente.

Mocht deze aanvraag afgewezen worden (net zoals de Wajong aanvraag), weet iemand wat ik dan nog überhaupt kan gaan doen?
In de dagbladen staat steeds dat duizenden mensen uitkeringen hebben die ze niet nodig hebben. Ik word overal onderhand afgeschoten of geweigerd.

Nja goed, het is een heel verhaal. Het lucht wel wat op om dit plaatsen. Misschien dat iemand hier mij verder kan helpen met informatie.

Groetjes Man1988

#2 Gast_marloes_*

Gast_marloes_*
  • Gasten

Geplaatst 19 december 2011 - 12:54

Als je aanvraag weer wordt afgewezen dan is het enige wat je nog kunt doen,toch weer in bezwaar gaan.
In veel plaatsen is ook spreekuur voor mensen, die hulp bij uitkeringen nodig hebben.
Probeer eens na te gaan of dat in jouw woonplaats ook zo is, die mensen kunnen je met het bezwaar helpen.

#3 Gast_hoi_*

Gast_hoi_*
  • Gasten

Geplaatst 18 januari 2012 - 12:50

neem anders contact op met de gemeente?!

#4 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 18 januari 2012 - 07:11

Wanneer jij in 2011 een aanvraag WIJ hebt gedaan, dan gelden de regels voor 2011. Ze moeten die uitkering dus wel toekennen.

#5 Rebel

Rebel

Schrijvend lid

• Leden
  • PipPip
  • 17 berichten

Geplaatst 18 januari 2012 - 08:41

Los van je ziektebeeld is toekenning van jouw aanvraag afhankelijk van de inkomsten van je huisgenoot, in dit geval je moeder.

Je kan heroverwegen toch weer naar het UWV te stappen en nogmaals een aanvraag in te dienen en bij afwijzing deze met behulp van een advocaat aan te vechten.

#6 Man1988

Man1988

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 5 berichten

Geplaatst 19 januari 2012 - 02:55

We zijn nu weer een tijdje verder en hier een kleine maar duidelijke update.

Uitkering (WIJ) aanvraag is nog lopende. Gesprek gehad met iemand van sociale zaken van me Gemeente (standaard gesprek).
Uit het rapport van de Wajong aanvraag leest zij dat ik prima kan werken en ik quote: "Ik ben geen arts en dit rapport is genoeg voor mij".
Vervolgens doorgestuurd naar een UWV werkcoach, wat gesprekken mee gehad.
Heb altijd al de beveiliging in gewild dus dat is te sprake gekomen qua eventuele opleiding die ik zou willen volgen.
Vervolgens een gesprek bij het UWV in Nijmegen zelf gehad met een coördinator Beveiliging van ROC Nijmegen over de mogelijkheden.
Een harde vereiste is een rijbewijs + eigen vervoer en als ik het geld had dan had ik dat ook wel maar goed dat is weer een ander verhaal.

Moest ondertussen ook maar solliciteren op callcenter werk wat ik al gedaan heb. Krijg nu "bedenktijd" over de opleiding beveiliging.
Moet het wel zelf betalen door middel van een studiefinanciering aangezien de gemeente geen geld heeft.

Geen idee waarom ze pushen met het "Werk-Leer Aanbod" want als ik alles alsnog zelf moet gaan betalen dan is hun beroep naar mijn mening toch redelijk overbodig.
Kan dan net zo goed een uitzendbureau in lopen aangezien die mij hetzelfde kunnen bieden en/of vertellen.

Of ik uberhaupt een uitkering krijg, geen idee. Wat papieren ondertekent dat ik minimaal 6x moet solliciteren per maand maar tot op heden nog geen cent gezien van de gemeente om mij 'te steunen'.
Schijnbaar hebben ze, of helemaal geen geld of ze geven het liever aan mensen die niet eenses Nederlands kunnen praten maar wel hun hand op kunnen houden. (No offense but..)

Zo, zijn jullie weer een beetje op de hoogte van de top bureaucratie in Nederland en we zien wel of ik enige steun ga krijgen.

#7 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 20 januari 2012 - 05:41

We zijn nu weer een tijdje verder en hier een kleine maar duidelijke update.

Uitkering (WIJ) aanvraag is nog lopende. Gesprek gehad met iemand van sociale zaken van me Gemeente (standaard gesprek).
Uit het rapport van de Wajong aanvraag leest zij dat ik prima kan werken en ik quote: "Ik ben geen arts en dit rapport is genoeg voor mij".
Vervolgens doorgestuurd naar een UWV werkcoach, wat gesprekken mee gehad.
Heb altijd al de beveiliging in gewild dus dat is te sprake gekomen qua eventuele opleiding die ik zou willen volgen.
Vervolgens een gesprek bij het UWV in Nijmegen zelf gehad met een coördinator Beveiliging van ROC Nijmegen over de mogelijkheden.
Een harde vereiste is een rijbewijs + eigen vervoer en als ik het geld had dan had ik dat ook wel maar goed dat is weer een ander verhaal.

Moest ondertussen ook maar solliciteren op callcenter werk wat ik al gedaan heb. Krijg nu "bedenktijd" over de opleiding beveiliging.
Moet het wel zelf betalen door middel van een studiefinanciering aangezien de gemeente geen geld heeft.

Geen idee waarom ze pushen met het "Werk-Leer Aanbod" want als ik alles alsnog zelf moet gaan betalen dan is hun beroep naar mijn mening toch redelijk overbodig.
Kan dan net zo goed een uitzendbureau in lopen aangezien die mij hetzelfde kunnen bieden en/of vertellen.

Of ik uberhaupt een uitkering krijg, geen idee. Wat papieren ondertekent dat ik minimaal 6x moet solliciteren per maand maar tot op heden nog geen cent gezien van de gemeente om mij 'te steunen'.
Schijnbaar hebben ze, of helemaal geen geld of ze geven het liever aan mensen die niet eenses Nederlands kunnen praten maar wel hun hand op kunnen houden. (No offense but..)

Zo, zijn jullie weer een beetje op de hoogte van de top bureaucratie in Nederland en we zien wel of ik enige steun ga krijgen.

#8 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 20 januari 2012 - 05:46

Ik dacht dat beveiligingsbedrijven zelf de opleiding financieerden, is me ooit verteld door iemand.
En dat gemakkelijke: callcentre werk praatje is ook hier bekend. Dik onderbetaald bijbaantje, meer is het niet.
Belastingdienst niks voor je? Daar wordt wel callcenter-ervaring gevraagd maar krijg je een gedegen opleiding. Ook vaak maar banen voor hooguit een jaar maar dan kun je wel je rijbewijs halen.
Gemeenten schermen met die nieuwe bijstandswet, maar die behelst ook dat ze zelf verplicht zijn meer te doen om mensen aan het werk te krijgen.

#9 Man1988

Man1988

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 5 berichten

Geplaatst 21 januari 2012 - 02:04

Ik dacht dat beveiligingsbedrijven zelf de opleiding financieerden, is me ooit verteld door iemand.
En dat gemakkelijke: callcentre werk praatje is ook hier bekend. Dik onderbetaald bijbaantje, meer is het niet.
Belastingdienst niks voor je? Daar wordt wel callcenter-ervaring gevraagd maar krijg je een gedegen opleiding. Ook vaak maar banen voor hooguit een jaar maar dan kun je wel je rijbewijs halen.
Gemeenten schermen met die nieuwe bijstandswet, maar die behelst ook dat ze zelf verplicht zijn meer te doen om mensen aan het werk te krijgen.

Een BBL Opleiding zou dan wel mogelijk betaald worden door een werkgever maar aangezien ik geen rijbewijs + eigen vervoer heb gaat dat niet door. (Logisch bij mobiele surveillant etc.)
Zou dan voor een BOL opleiding moeten gaan wat ik zelf natuurlijk 100% mag financieren terwijl ik een aanvraag doe voor een uitkering omdat ik geen inkomen heb. Niet bepaald logisch maar goed zo zal het wel werken in Nederland. Nog nooit eerder iets met het UWV/Gemeentes of uitkeringen te maken gehad dus kunt me eigenlijk alles wel wijs maken haha :-)

Zojuist weer een brief ontvangen met nog meer formulieren die ik moet invullen, een "Rechtmatigheidsonderzoekformulier WIJ".
Weer alle gegevens invullen die ik UWV/Gemeente al tig keer heb gegeven. Blijf zo wel lekker bezig, dat dan weer wel.

#10 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 21 januari 2012 - 05:38

Jouw verhaal is zeer vergelijkbaar met dat van mijn dochter. Is ook chronisch ziek, Wajong al twee keer afgewezen. Ze heeft gelukkig nog wel een WIJ-uitkering, maar die vervalt per 1 juli aanstaande. Ook zij krijgt totaal geen hulp van de gemeente, terwijl een werk/leeraanbod verplicht is. Ook haar vallen ze steeds lastig met formulieren, wat de indruk wekt dat ze haar zo snel mogelijk de uitkering willen uit hebben, maar dan niet door haar aan werk te helpen, maar door zogenaamd niet voldoen aan de inlichtingenplicht.
Ze zou weer aan de studie kunnen, krijgt ze gewoon studie-financiering, maar ze houdt dat niet hele dagen vol.
We zijn soms ten einde raad eerlijk gezegd. Want als er niks veranderd dan keldert ons inkomen vanaf 1 juli met €230,- per maand. En mijn inkomen zit maar net boven bijstandsniveau, dat gaan we dus niet redden.
Heel raar dat ze je een rechtmatigheidsformulier sturen terwijl je nog geen cent uitkering hebt gehad.

#11 Man1988

Man1988

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 5 berichten

Geplaatst 24 januari 2012 - 10:56

Jouw verhaal is zeer vergelijkbaar met dat van mijn dochter. Is ook chronisch ziek, Wajong al twee keer afgewezen. Ze heeft gelukkig nog wel een WIJ-uitkering, maar die vervalt per 1 juli aanstaande. Ook zij krijgt totaal geen hulp van de gemeente, terwijl een werk/leeraanbod verplicht is. Ook haar vallen ze steeds lastig met formulieren, wat de indruk wekt dat ze haar zo snel mogelijk de uitkering willen uit hebben, maar dan niet door haar aan werk te helpen, maar door zogenaamd niet voldoen aan de inlichtingenplicht.
Ze zou weer aan de studie kunnen, krijgt ze gewoon studie-financiering, maar ze houdt dat niet hele dagen vol.
We zijn soms ten einde raad eerlijk gezegd. Want als er niks veranderd dan keldert ons inkomen vanaf 1 juli met €230,- per maand. En mijn inkomen zit maar net boven bijstandsniveau, dat gaan we dus niet redden.
Heel raar dat ze je een rechtmatigheidsformulier sturen terwijl je nog geen cent uitkering hebt gehad.

Dat is inderdaad ook een vervelende situatie Duppie.
Ik kan door de psoriasis (met name mijn gewrichten) een werkgever niet 100% bieden dat ik ook daadwerkelijk elke dag aanwezig ben.
Dat is tevens de reden dat ik de afgelopen jaren niet gesolliciteerd/gewerkt heb. Ik zou mezelf niet aannemen, waarom een werkgever wel waar ik alleen maar dubbel zo veel geld kost vanwege het niet aanwezig zijn als ik niet kan lopen? Dit gaat er bij de Gemeente ook niet in.
Daarbij word ik als en ik citeer "Ik krijg het idee dat je een beetje werkschuw bent" bestempeld terwijl ik daar een aanvraag doe voor een uitkering om weer beter te worden (bijvoorbeeld sport / begeleiding voor me gewrichten) zodat ik weer aan het werk kan.
Iemand die ik ken heeft een strafblad van 6 a4'tjes (als het niet meer is) en heeft al 3 jaar een uitkering omdat niemand hem wilt vanwege zijn strafblad.
Maakt ze geld van de uitkering op aan alcohol, drugs, etc, etc. Logisch dat ze mij of jou dochter niet kunnen helpen.. <_<

O well, heb alle formulieren ingeleverd en we zullen zien of het wat word. Bij mijn Gemeente word er voor mij gevoel steeds met een munt gegooid bij een uitkering aanvraag. Kop = wel. Munt = geen uitkering. :rolleyes:

#12 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 24 januari 2012 - 05:58

Zelf ben ik trouwens ook chronisch ziek, ik heb fibromyalgie en COPD. WIA is afgewezen omdat ik voor mijn ziek worden parttime, laag betaald werk deed. En dan kun je nooit 35% in inkomen dalen. Ik haalde nog wel de 12% hetgeen wel betekend dat ik geen zwaar fysiek werk meer mag doen en ook geen ploegendiensten.
Ik heb nog een werkgever, deze heeft geen ontslagvergunning gekregen, maar hij hoeft ook geen loon meer door te betalen. Ik heb ww momenteel.
De werkgever helpt me wel enorm met het vinden van ander werk. Ik volg nu een opleiding door hem betaald en we solliciteren zeg maar, beide.
Maar het heeft me wel dik drie jaar knokken gekost om die opleiding voor elkaar te krijgen, maar de aanhouder wint. Mijn uiteindelijke doel is voor mezelf beginnen en/of freelance werken.
Wat jij moet doen is je kwaliteiten op een rij zetten en je een doel stellen. Maar ook bereid zijn om onderweg daar naartoe desnoods iets heel anders te doen. Tijdelijk.
Wat wil je bereiken en hoe kom je daar?
Wat me opvalt aan jou is dat je heel prettig schrijft. Zeer direct en met een vleugje humor. Columnist zou jou wel liggen. Over zaken waar je interesse in hebt. Voor kranten of tijdschriften. Politieke partijen zoeken ook vaak mensen die een stukje schrijven.
Verder zou je iets met die vechtsporten kunnen doen, met jongeren bijvoorbeeld. Je kunt het zelf niet meer uitoefenen, maar kun je het een ander leren? Ook vrijwilligerswerk word zeer gewaardeerd, en is vaak een opstap. Vergoeding daarvoor mag je (beperkt) houden naast je uitkering.

#13 Man1988

Man1988

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 5 berichten

Geplaatst 04 februari 2012 - 12:23

Dat is wel fijn zo'n werkgever die meedenkt. Zijn er niet al te veel van, helaas.
Mijn kwaliteiten. Ik kan eigenlijk bijna alles wel, administratie, elektrotechniek, bouw, ict or whatever. Kan mezelf erg snel aanpassen en kan snel leren.

Voor mezelf beginnen heb ik al aangedacht. Een computerwinkel (Bijna niks in de 10-20km regio hier) dus genoeg consumenten en computers en overige elektronica zijn niet meer weg te denken.
Denk dus aan Verkoop, reparatie etc.

Helaas heb je daar wel de nodige financiën voor nodig en de Gemeente zal me niet echt helpen daarmee. (Een investerende opleiding van ± 1500 Euro is al te veel) dus een grotere tijdelijke investering zal al wel helemaal niet bespreekbaar zijn haha!

Kan bijna alles wel met computers en de hardware/software wat erbij komt kijken maar 'het begin' blijft hangen op het begin en komt niet verder zonder wat steun.

Goed, de vraag of ik een uitkering krijg is sowieso al een wanhopige toestand.
Nadat ik dat Rechtmatigheidsonderzoekformulier WIJ heb ingevuld niets meer gehoord.
A.s Dinsdag wel weer een gesprek met me UWV Werkcoach omdat een sollicitatie niet door is gegaan (lees: Niet aangenomen).

Columnist doe ik al voor WebWereld(.nl), weliswaar gewoon als hobby omdat een betaalde baan simpelweg niet lukt en het is niet alsof ik echt iets anders te doen heb. Mooie observatie though!

Ik wacht maar weer het gesprek van a.s Dinsdag af en kijken of ik al iets wijzer kan worden over de status van de WIJ Uitkering aanvraag of misschien heeft me UWV Werkcoach wel een passende baan gevonden, nog beter zelfs.

Tot de volgende keer maar weer mensen :P

#14 Gast_Dev_*

Gast_Dev_*
  • Gasten

Geplaatst 11 februari 2014 - 10:14

Je moet gewoon in.beroep gaan bij het wajong want mensen met een drugsverslaving krijgen gewoon een wajong

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers