Dag allemaal,
Mijn dochter moet een bedrag terug betalen aan de sociale dienst vanwege achteraf ontvangen alimentatie. Vanmiddag hebben we een gesprek gehad met de sociale dienst. Nu is het zo dat mijn dochter haar WIJ-uitkering verliest per 1 juli. Nu meent men dat ze dan de resterende schuld op mij kunnen verhalen. Er zou dan gekeken worden naar het gezinsinkomen. Echter met dat laatste heb ik niks te maken want ik heb een ww-uitkering. En bij het wegvallen van de WIJ-uitkering hebben wij niks meer met de sociale dienst te maken. Ik denk niet dat dit wettelijk kan. Daarbij heb ik natuurlijk geen inlichtingenplicht.
Stukje van een site van een advocaat:
Hoe zit 't als mijn kind 18 is geweest en schulden maakt?
Uw kind is vanaf zijn/haar 18e meerderjarig en dan volledig aansprakelijk voor schade en schulden die hij/zij veroorzaakt. Daarvoor kunt u, als ouder of voogd, dus niet worden aangesproken. Maar let op als uw meerderjarige kind nog thuis woont. Als het tot beslaglegging komt, kunnen ook uw eigendommen daaronder vallen!
Zij woont wel thuis maar ik ga geen medewerking verlenen, dan wordt het rechtbank.
Pagina 1 van 1
Huishoudtoets En Overdragen Van Schulden
Gepost 18 januari 2012 - 06:40
Mij zou het verbazen als de gemeente dat van de rechter zou mogen. Stel: je gaat samenwonen met een geld verdienend persoon. De bijstand stopt dan. Die geld verdienend persoon mag dan toch ook niet aansprakelijk worden gesteld voor jouw schulden bij de SD? Of heb ik dat mis?
Gepost 18 januari 2012 - 06:53
misja, op 18 januari 2012 - 06:40 , zei:
Mij zou het verbazen als de gemeente dat van de rechter zou mogen. Stel: je gaat samenwonen met een geld verdienend persoon. De bijstand stopt dan. Die geld verdienend persoon mag dan toch ook niet aansprakelijk worden gesteld voor jouw schulden bij de SD? Of heb ik dat mis?
Dat lijkt mij ook niet nee, maar die persoon van de sociale dienst meende dat het wel kon.
Dat ga ik dus echt niet doen. We gaan ook, indien nodig tegen die tijd, onze eigendommen elders onder brengen. Ik heb wat antieke dingen staan. Desnoods schrijven we het eigendomsrecht over.
#4 Gast_A_*
Gepost 18 januari 2012 - 07:19
Met de wijzigingen in de Wwb moet het hele gezin aan de inlichtingenplicht voldoen. Als jouw WW uitkering hoger is dan de gezinsnorm wordt inderdaad de bijstandsuitkering van je dochter stopgezet. De WIJ bestaat trouwens sinds 1 januari niet meer, je dochter valt onder de Wwb.
Je bent tot je dochter 21 wordt verplicht haar financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten. Wellicht dat de sociale dienst daar op doelt en de schuld op deze grond bij je wilt verhalen.
Zolang jullie een gezin vormen zijn jullie overig wel indirect verantwoordelijk voor elkaars schulden. De beslagvrije voet is gebaseerd op de bijstandsnorm. Stel dat je dochter zou werken en jouw inkomen ligt nog steeds boven de gezinsnorm, dan zou in theorie beslag kunnen worden gelegd op het gehele inkomen van je dochter.
Je bent tot je dochter 21 wordt verplicht haar financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten. Wellicht dat de sociale dienst daar op doelt en de schuld op deze grond bij je wilt verhalen.
Zolang jullie een gezin vormen zijn jullie overig wel indirect verantwoordelijk voor elkaars schulden. De beslagvrije voet is gebaseerd op de bijstandsnorm. Stel dat je dochter zou werken en jouw inkomen ligt nog steeds boven de gezinsnorm, dan zou in theorie beslag kunnen worden gelegd op het gehele inkomen van je dochter.
Gepost 18 januari 2012 - 09:38
En het is ook verstandig om evt spaargeld op rekeningen zoveel mogelijk elders onder te brengen.
De SD kan bankafschriften vragen van 3 maanden voorafgaand aan het moment waarop dit alles gaat spelen.
De SD kan bankafschriften vragen van 3 maanden voorafgaand aan het moment waarop dit alles gaat spelen.
A, op 18 januari 2012 - 07:19 , zei:
Met de wijzigingen in de Wwb moet het hele gezin aan de inlichtingenplicht voldoen. Als jouw WW uitkering hoger is dan de gezinsnorm wordt inderdaad de bijstandsuitkering van je dochter stopgezet. De WIJ bestaat trouwens sinds 1 januari niet meer, je dochter valt onder de Wwb.
Gepost 18 januari 2012 - 11:57
A, op 18 januari 2012 - 07:19 , zei:
Mijn dochter had vorig jaar al een WIJ-uitkering die dus nog tot 1 juli door loopt. Dan komt deze te vervallen. Dan hebben wij niks met de sociale dienst te maken daar mijn ww uitkering boven de gezinsnorm uitkomt en ik derhalve geen bijstand aan ga vragen.
Na 1 juli hebben wij dan ook niks met de sociale dienst te maken, ik al helemaal niet. Ik heb onderhoudsplicht, eerste levensbehoeften, maar daar houdt het ook wel mee op. Haar schulden kunnen niet zonder meer op mij overgedragen worden. Daarbij heeft ze dan nog altijd twee ouders. Als men inzage wil in mijn inkomen en dergelijke zal men toch echt via de rechter moeten, want vrijwillig gaat het niet gebeuren, punt.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote