Tegenprestatie Dwangarbeid?
Gepost 03 februari 2012 - 08:45
Alle werkplekken worden nu ingevuld door, je raad het al, bijstands gerechtigden en gehandicapten. Want die kosten de gemeente niks en zij mogen niet weigeren. "
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
lijkt me een sterk verhaal, Het UWV gaat daar nooit mee accoord.
Had hij een contract?
Hoe weet jouw vriend dat alle banen zijn ingenomen door bijstandsgerechtigden en gehandicapten?
Gepost 03 februari 2012 - 09:16
Zoals ik al zei, hij is terug gegaan naar het bedrijf om toch te gaan werken en zag toen nieuwe mensen. bij navraag van hem wie die mensen waren kreeg hij te horen dat dit uitkerings gerechtigde en gehandicapten waren.
Ik ben er ondertussen achter gekomen dat er nog iets meer speelt bij dat onderdeel, alleen heb ik dit niet zwart op wit. Ik heb wel begrepen dat het onderdeel van de gemeente, nu overgenomen is door een nieuw opgericht bedrijf. Er schijnt ook al een stukje ergens in de krant te staan, ik heb het alleen nog niet gevonden.
Hoe het nu verder gaat met die vriend? Het kan zijn dat hij er uit gaat, maar voor het zelfde geld word hij herplaatst. Dat zal hij even moeten afwachten.
Ik zal ook eens kijken of dat stuk met dat nieuw bedrijf, die dit werk overgenomen heeft, kan vinden.
Gepost 03 februari 2012 - 05:35
Over het werken met loondispensatie in Sittard-Geleen
Kijk eens op ikregeer.nl , 600-banenplan Sittard-Geleen. Er gaan vragen gesteld worden aan de staatssecretaris hierover.
Zal mij benieuwen wat hierop hun antwoord is.
Paul., op 02 februari 2012 - 10:25 , zei:
Als je iedere nederlander, inclusief mr Kamp en mr Krom en alle andere politici deze "test" laat ondergaan, hebben we allemaal een vlekje.
Daarnaast, wie zegt dat ik die test wil ondergaan? Hoe is het mogelijk dat een gemeente of overheid een mij zo'n psychologische of een toegangs test kan opleggen of laten ondergaan of dit zonder mijn medeweten uitvoerd zonder dat ik daar ooit toestemming voor geef of het er mee eens ben?
loonwaardebepaling kun je alleen bepalen als je iemand laat werken en dan kijkt wat hij/zij kan en ook hier zitten haken en ogen aan.
Een voorbeeld, de sd medewerker of werkgever neemt een uitkerings gerechtigde die van beroep een bouwvakker is en laat hem/haar een test doen waar hij/zij iets moet doen waar deze helemaal niet voor opgeleidt is en ook de kennis niet voor heeft. Daar faalt hij/zij dan ook voor en zegt dan, kijk die kan niks, dus hoef ik hem/haar ook niks te betalen.
Dat is dus makkelijk misbruik maken van de situatie. Ieder klein kind kan dit zien. Ik stel dus wel vraagtekens over de intelligentie bij de gene die dit uit bedacht heeft en de gene in de eerste en tweede kamer, die hier mee ingestemt hebben.
Op het moment dat je mensen gaat selecteren op een vlekje (omdat je in de bijstand zit) is dat discriminatie en in strijd met de wet algemene gelijke behandeling Maar ook met het gelijkheid beginsel.
Laat ik het anders zeggen. Op het moment dat je GEEN uitkering hebt, kunnen ze deze test niet opleggen en kunnen ze je ook niet dwingen tot arbeid. Dit is pure rechts ongelijkheid en dit is zowel in de nederlandse als in de Europese Grondwet VERBODEN.
Maar op het moment dat je een uitkering hebt, dan moet je als slaaf/minderwaardig persoon laten behandelen en de sd medewerker bepaalt jou leven en wat jij te doen en te laten hebt? In de grondwet, maar ook in de EVRM, staan duidelijke regels wat betreft een vrije keus uit beroepen en scholing. Dus ook daar gaat de WWB al tegen in, want die keuze heb je niet meer.
Iedereen hoort voor de wet gelijk te zijn en dat is bij uitkerings gerechtigden niet meer het geval.
Gepost 03 februari 2012 - 09:29
Er worden terecht vragen gesteld over het 600 banenplan.
Het probleem is dat geleen/Sittard niet de enigste gemeente is die loon dispensatie nu al inzet, terwijl ze niet meedoen aan de pilot.
Als je gaat zoeken op google> loondispensatie en gemeentes, kom je ook her en der advertenties tegen van gemeente, maar ook werk bedrijven tegen die op deze manier, mensen proberen te slijten aan werkgevers. Hier is de advertentie van gemeente Geleen/Sittard te lezen .
Met andere worden, uitkerings gerechtigden gaan de uitverkoop in. Een uitkerings gerechtigde is geen mens meer, maar handelswaren waar aan te verdienen valt. Net zoals dat met alle werk en re-integratie trajecten het geval is waar uitkerings gerechtigden naar toe gestuurd worden.
Als je dan de infobrief voor de werkgevers leest dan lees je deze teksten:
Het doel is zeshonderd beschikbare banen invullen in
Hiermee negeerd de gemeente de wet voor hun eigen gewin.
U heeft bijvoorbeeld werk in de zorg, in winkels, de horeca of in het groen.
Eenmaal aan de slag, wordt bij elke deelnemer via een objectieve meting gepeild welke loonwaarde er wordt geleverd. Met andere woorden: wat is de prestatie waard in geld. Op basis daarvan wordt de hoogte van de inleenvergoeding bepaald. Dit is een percentage van het minimumloon. De werkgever betaalt deze vergoeding aan de gemeente en de medewerker behoudt zijn uitkering. Naarmate onze mensen langer aan het werk zijn, zullen hun geleverde prestaties meer waard worden en stijgt de bijdrage van de werkgever.
Het betreft dus gewoon reguliere banen, waar met behulp van loon dispensatie (tijdelijk werken onder het minimum loon) niet het volledige loon betaald hoeft te worden. Daarnaast krijgt de uitkerings gerechtigde geen loon, maar behoud zijn /haar uitkering.
Als het de werkgever niet bevalt of de klus is gedaan, kan de werkgever de uitkerings gerechtigde, zonder pardon weer op straat zetten. Een toekomst met normaal werk en normaal loon zit er voor een uitkerings gerechtigde dus nooit in.
De uitkerings gerechtigde is een soort oproep kracht geworden, die nooit mag weigeren of protesteren, zonder dat er sancties worden oplegt.
HOOOO STOP!!! De uitkerings gerechtigde heeft geen keus. Bij weigering word zijn/haar uitkering gekort of stop gezet. En dit is dus gewoon dwang, dus dwang arbeid.
De werkgever lacht zich kapot, die heeft goedkope arbeids krachten, die hij op ieder moment van de dag kan weg sturen.
NEE, de gemeente speelt gewoon uitzend bureau en zoals het een goed uitzend bureau betaamt, zal de gemeente daar ook aan verdienen.
Sterker, dit is concurentie vervalsing tegen over normale uitzend bureaus.
In de pilot met loondispensatie staat duidelijk dat het om mensen gaat met een beperking, Maar de gemeentes zetten normale gezonde mensen op deze "banen".
De afspraken die de overheid maakt zijn schijnbaar niks waard.
Gepost 04 februari 2012 - 10:28
Quote: "Gelet op de vergrijzing en de ontgroening is het namelijk van groot belang voor het bedrijfsleven om ook deze mensen een kans te geven."
Ja van groot belang voor de werkgevers om de lonen laag te houden bij een gebrek aan personeel.
Al het gratis personeel is dan welkom natuurlijk.
Gepost 28 februari 2012 - 08:59
Maar daar ben ik het nog niet mee eens, zeker niet als men mij de uitkering intrekt omdat ik thuis woon en dit alweer moet doen met behoud van een uitkering of een loon ter hoogte van de uitkering.
Word vervolgt.
Gepost 29 februari 2012 - 07:21
mummie, op 29 februari 2012 - 11:30 , zei:
Als ik het goed begrijp wordt je uitkering per 1 juli ingetrokken vanwege de huishoudtoets?
En nu zou je dus nog een reïntegratie-trajekt moeten opstarten tot die tijd?
Nou volgens mij willen ze alle gezinsleden verplichten tot trajecten of werken voor de uitkering straks.
Of heb jij alleen een uitkering thuis @paul.
Dan heb je er niks mee te schaften.
Gepost 29 februari 2012 - 10:16
mummie, op 29 februari 2012 - 11:30 , zei:
Als ik het goed begrijp wordt je uitkering per 1 juli ingetrokken vanwege de huishoudtoets?
En nu zou je dus nog een reïntegratie-trajekt moeten opstarten tot die tijd?
Yep, Hoe gooi je als gemeente nog snel wat geld over de balk (om voor het volgend jaar nog wat extra budget te kunnen aanvragen) en maak je het leven van
Ik heb het woord mensen door gestreept want volgens de overheid zijn uitkerings gerechtigden geen mensen.
Denk maar niet dat ik daar in trap, willen zij, mij te werk stellen, prima,ik ga graag werken, maar nu zal er een normaal arbeids contract moeten liggen en moeten ze ook gaan betalen, dus ook de belastingen en de premies voor ieder uur dat ik er werk.
Duppie, op 29 februari 2012 - 07:21 , zei:
Of heb jij alleen een uitkering thuis @paul.
Dan heb je er niks mee te schaften.
Mijn ouders zullen nooit of te nimmer mee werken aan de huishoudtoets of onderworpen worden aan de WWB regelgeving en ik zal het nooit toestaan dat ze het doen. Ik ben inderdaad de enigste met een WWB uitkering, maar omdat mijn ouders inkomen hebben en vermogen, dus krijg ik niks meer. (al zal ik dat niet zonder slag of stoot laten gebeuren)
Gepost 29 februari 2012 - 11:35
Al zullen reïntegratie wel weer als argument gebruiken. Maar die verhalen kennen de meesten die op dit forum zitten al.
Waarom ze dit trajekt met jou nog opstarten ontgaat mij een beetje. De reîntegratiepot is toch al ver leeg en zal volgend jaar wel niets meer voorstellen.
Ik heb het gevoel dat er iets anders achter zit.
Ik wens je veel vechtlust en succes in deze onrechtvaardige strijd.
Gepost 01 maart 2012 - 12:39
Paul., op 29 februari 2012 - 10:16 , zei:
Ik heb het woord mensen door gestreept want volgens de overheid zijn uitkerings gerechtigden geen mensen.
Denk maar niet dat ik daar in trap, willen zij, mij te werk stellen, prima,ik ga graag werken, maar nu zal er een normaal arbeids contract moeten liggen en moeten ze ook gaan betalen, dus ook de belastingen en de premies voor ieder uur dat ik er werk.
Mijn ouders zullen nooit of te nimmer mee werken aan de huishoudtoets of onderworpen worden aan de WWB regelgeving en ik zal het nooit toestaan dat ze het doen. Ik ben inderdaad de enigste met een WWB uitkering, maar omdat mijn ouders inkomen hebben en vermogen, dus krijg ik niks meer. (al zal ik dat niet zonder slag of stoot laten gebeuren)
Ik ben ook van plan om zoveel mogelijk de strijd aan te gaan al heb ik bijna geen energie op dit moment. Ben al met wat ideeèn bezig.
Hoop dat ik medewerking krijg van diegene die ik benadert heb daarvoor
Gepost 01 maart 2012 - 12:11
mummie, op 29 februari 2012 - 11:35 , zei:
Al zullen reïntegratie wel weer als argument gebruiken. Maar die verhalen kennen de meesten die op dit forum zitten al.
Waarom ze dit trajekt met jou nog opstarten ontgaat mij een beetje. De reîntegratiepot is toch al ver leeg en zal volgend jaar wel niets meer voorstellen.
Je komt ook niet uit een uitkering met een re-integratie of werk traject, zolang de gemeente de kosten, en dus ook het "loon" betaald. Het is gewoon een verkapte manier om de uitkerings gerechtigden, zo genaamt te kunnen uitschrijven als uitkerings gerechtigde om op die manier te kunnen zeggen: kijk wij helpen mensen uit de uitkering. Maar de mensen hebben nog altijd een verkapte uitkering, de gemeente betaald het re-integratie of werk bedrijf, die vervolgens jou er van betaald, zonder dat er belastingen of premie's worden betaald en dat betekend ook dat die periode dat je gewerkt hebt, niet als een gewerkte periode word gezien door het UWV, dus heb je na afloop geen recht op WW, maar moet je opnieuw bijstand gaan aanvragen en begint het hele verhaal opnieuw. Het is pure oplichting want men fraudeerd met de cijfers en ontduikt de belastingen en premie's. Iedereen profiteerd van je, maar jij doet het werk en houdt daar niks aan over.
mummie, op 29 februari 2012 - 11:35 , zei:
Ik wens je veel vechtlust en succes in deze onrechtvaardige strijd.
Er zit ook meer achter en ze zullen echt wel gaan proberen mij te pakken. Ik zal het ze zo moeilijk en kostbaar mogelijk gaan maken.
#37 Gast_cupcake_*
Gepost 02 maart 2012 - 01:27
Interessante topics,ik zie veel mensen met ervaring.Dat is mooi,want het kan nog gekker.
Bij mij is al een paar keer het een en ander uitgehaald,maar nu is het nog vreemder.
Zit zelf in WWB,en mijn uitkering had dus 29 Februari al gestort moeten zijn.Tot op heden helemaal niets.Ook geen berichtje van het hoe wat of waarom.Compleet out of the blue.
Op dezelfde dag,dat die bijstand dus op mijn rekening had moeten staan,heeft 'participatie'een briefje gestuurd,die ik dus de volgende dag kreeg.
Dat er voor mij bepaald was,dat ik maar in een of ander project gestopt was,en of ik even na het weekend een gesprekje kwam hebben.
Nu had ik direct al het vermoeden,dat dit dus linkte met dat uitkering verzaken,en ik vond het geen stijl.
Bovendien stond het project me ook niet aan,dat is dus niets voor mij.
Dus ik heb ze een email gestuurd,waarin ik kort heb weergeven ,dat ik niet geinteresseerd was in dat project,de redenen ervan,en dat ik wel geinteresseerd was in andere richtingen.
Voorts heb ik ze erop gewezen dat inzake de verandering van WWB, over 'maatschappelijk nuttige werkzaamheden als tegenprestatie'
zij geen recht meer hebben clienten zomaar op reguliere basis met behoud van uitkering onder het mom van 'werkervaring'te laten werken in commerciele bedrijven,wat hooguit het financiele belang van gemeente dient,enz.
Dat het verschil tussen 'tegenprestatie'en trajectparticipatie'dus gewoon ligt aan wat het de gemeente zelf op kan leveren,maar client staat vooralsnog gedwongen te verrichten tegen uitkeringsnorm.
Dat nuttige werkzaamheden nog eerder bij vrijwilligers werk ligt,wat men ook kan doen tegen uitkering,vrijwilligers zijn vaker nodig en het geeft meer voldoening.
Dat sociale dienst blijkbaar moeite heeft met gegeven 'vrijwillig', is omdat het ze geen geld oplevert,en men toch al graag met bijstanders omgaat alsof ze geen zelfbeschikkingsrecht zouden hebben.
Dat sociale dienst behalve zakelijke participatie geen enkel recht heeft zich te moeien met doen en laten van clienten in persoonlijke sfeer,ook niet via internetspionage.(doen ze dus echt wel). Dat het bijstanders zijn,geen criminelen in bewaring.
als een werkgever dat zou doen,kan hij waarschijnlijk constant kort geding verwachten.
Ik heb ze ook gewezen op het feit dat de uitbetaling van maand Februari verzaakt was,en kort erop krijg ik dus dit briefje voor begin Maart.
Even een uitkering van een hele maand op de laatste (betaal) datum achterhouden,(om clientele medewerking veilig te stellen voor iets wat voor de volgende maand gepland staat), alvast voor het geval ik maar eens niet naar hun wens zou reageren?
Dat is gewoon chantagebeleid,dat hoort dus niet op die wijze afgedaan te worden.
Alsof je uitkering nu ineens specifiek van je reactie afhangt, als 'tegenprestatie' achteraf. Men speelt het dan af op een gunstverlening,en geen recht meer.
Aangezien ik dit dus belachelijk vind,heb ik ze gezegd dat ik er zeker een klacht over deponeer.
Waar dan ook.
Ik vraag me werkelijk af,waarom de overheid die gemeentes toch zoveel vrijheid heeft toegespeeld.Doordat ambtenaren daardoor ook vrijheid hebben 'naar gelieve'regels en uitvoering ervan toe te passen,gaat men er flink willekeurig mee om.
Op het discriminerende af soms.
en waar zijn dan die geweldige juristen,die beweren zo mee te leven met bijstanders? De een verdwijnt spoorloos van het internet,de ander klampt zich net zo aan die verheiligde wetgeving vast als de overheid,en laat client tegen een toch behoorlijke vergoeding in allerlei bochten wringen,om vooralsnog geen klap uit te voeren als men verdenkt dat client zelf niet genoeg mee heeft gewerkt.
Voorts heeft men 'uitkeringsklachten.nl'en reintegratieklachten.nl' niet zo lang geleden uit de lucht gehaald/geblokkeerd en ook niet voor niets.Allemaal in verband met dat 2012 beleid,blijkbaar bedoeld clienten zoveel mogelijk te beperken in hun vrijheid,ook van meningsuiting.
Het valt me mee dat deze website nog bestaat.
Gepost 02 maart 2012 - 09:32
Hier ga jij fout, nooit werk weigeren, maar wel altijd eisen dat er het minimum (CAO) loon, de belasting en premie's op de gewerkte uren word betaald. daarnaast kun je ze ook aanspreken op de onkosten die jij voor dat traject moet maken, denk aan reis kosten.
De auto kost geld als je hem al start om naar dat traject te gaan, jou schoenen slijten al als naar dat traject moet lopen en dan heb ik het nog niet gehad over het openbaar vervoer die je ook moet betalen om naar dat traject te gaan.
Het kan niet zo zijn dat jij zelf moet gaan opdraaien voor die kosten die ontstaan door dit traject, die jou verplicht is opgelegt door de gemeente. Het kan niet zo zijn dat jij ook nog moet gaan mee betalen om aan dat verplicht traject, naast het "loon" wat even hoog is als de uitkering, want dat is wat je feitenlijk doet als je de reiskosten of andere onkosten voor eigen rekening neemt. Netto zou je nog minder overhouden dan dat je gewoon thuis zit.
Werken doe je om meer te verdienen dan een uitkering, niet minder.
Even een uitkering van een hele maand op de laatste (betaal) datum achterhouden,(om clientele medewerking veilig te stellen voor iets wat voor de volgende maand gepland staat), alvast voor het geval ik maar eens niet naar hun wens zou reageren?
Ze hebben de uitkering van de maand Januari niet betaald, immers de betaling vind altijd plaats na het einde van de vorige maand. De maand Februari krijg je pas in maart. Als er voor of in de maand Januari geen conflikten of problemen waren tussen jou en de Sd moet men gewoon uitbetalen. Zou er een rede zijn geweest om niet uit te betalen hoort de SD dit van te voren in een beslissings brief kenbaar te maken.
Op dit punt zijn ze dus al fout.
Dat is gewoon chantagebeleid,dat hoort dus niet op die wijze afgedaan te worden.
Alsof je uitkering nu ineens specifiek van je reactie afhangt, als 'tegenprestatie' achteraf. Men speelt het dan af op een gunstverlening,en geen recht meer.
Aangezien ik dit dus belachelijk vind,heb ik ze gezegd dat ik er zeker een klacht over deponeer.
Waar dan ook.
Het is niet alleen chantage, maar ook ambt misbruik.
Altijd vragen om dit per brief, bevestigt te krijgen (niet per mail of mondeling) Je moet echt alles op papier hebben staan anders kun je niks. Lever de brief zelf in en vraag voor een bewijsje anders hebben ze die brief zogenaamt, nooit ontvangen. Op het moment dat je dit schriftelijk hebt, kun je aangifte doen bij de politie voor chantage en ambtmisbruik.
#39 Gast_cupcake_*
Gepost 02 maart 2012 - 10:36
Bedankt voor je antwoord.Het feit dat ik'weigerde',heeft niet te maken met het gegeven dat ik niets zou willen doen.Maar ik vind wel dat ik het recht heb aan te geven te weten of iets bij mij past of niet.Het gaat niet om betaald werk,maar om een zogeheten'traject',en we weten wel wat die trajecten voornamelijk inhouden.
Begrijp me goed,ik ben niet tegen maatschappelijk nuttig werk tegen een uitkering.Ik ben wel tegen uitbuiterij, glazen bol praatjes,en mensen bedotten voor gemeentelijk belang,vooral voor diegenen die wel moeten,de noeste mannen,die niet in een Water&Brood Bijstand willen hangen.
Wat de uitbetaling voor uitkering betreft.
Bij ons is dat namelijk anders .
Wij krijgen de uitkering van de maand op laatste dag van diezelfde maand.Dus de uitkering van bijv. Februari,is gewoon van Februari hier.
Ik heb wel een mail terugontvangen van betreffende persoon.
Er was wel contact gezocht met afdeling uitbetaling,en inderdaad,de uitkering was niet uitbetaald.Dus zou men dit alsnog regelen.
Heel fijn,maar nogmaals, waarom dat niet gedaan was in de eerste plaats.
En aangezien ik het niet eerder zo meegemaakt heb.
Ze schepen het waarschijnlijk af met zoiets als'foutje',bedankt'en daar geloof ik dus niet in.
Persoon beweerde ook,dat het niet uitbetalen van de uitkering,dus los stond van die uitnodiging. Wel,ook dat is moeilijk verteerbaar.
Als ik in eerder stadium geen probleen ondervind,en ineens krijg ik dit over me heen,zo bot bovenop elkaar,meen ik wel degelijk,dat er geniepig gehandeld word 'Reageer zoals wij dat willen of je krijgt je uitkering gewoon niet'.
De team participatie consulent heeft mij in dit project gepropt,en weet heel goed hoe of wat .
het is niet de eerste keer,dat men het een en ander uit heeft gehaald,ook op persoonlijker gebied.
ambtsmisbruik wellicht,maar dan had de 'top'overheid hen ook maar niet zoveel vrijheid moeten geven,waardoor dergelijke arrogante achteloosheid in de hand gewerkt word,onder het mom van'naar gelieve'regeltjes bedenken en uitvoering ervan.
Je zult maar net van die mensen ertussen hebben,die een beetje van de stasi zijn,en zich verkneukelen in zo'n baan.
Met zo'n inferieuriteitsprotocol is dan normale omgang/communicatie ook ver te zoeken .
Ik vind het sneu voor al die mensen,van wie ik zoveel verneem,dat ze veel moeite moeten doen om iets op gang te krijgen,of gekleineerd worden als domme kinderen (zeker de oudere onder ons) die nog 'hun sporen moeten verdienen',anders horen ze er niet bij.
En dat vreselijke schuldgevoel opleggen,bah.Al dat malle psychologische gedoe er nog tussendoor bovenop.
als bijstandsklanten op gewone werkvloer denken gelijkwaardigheid te ontvangen,maar bekeken worden als vermin,omdat volloners menen hun uitkering mee te betalen,dus mogen ze ze ook zo behandelen.
In feite zijn uitkerings mensen vaak gewoon sitting ducks,en wetgeving word verhandeld als open season.
Ik wens je een goed weekend toe.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote