AMSTERDAM - Mensen met bijstandsuitkeringen worden vogelvrij verklaard als er geen wettelijke regels komen ter bescherming van hen bij huisbezoeken. Dat zegt de Landelijke Cliëntenraad (LCR), die in totaal 1,5 miljoen uitkeringsgerechtigden in Nederland vertegenwoordigt.
Hierover schrijft Sp!ts. Volgens de LCR moet worden vastgelegd wanneer en op welke wijze de instanties huisbezoeken mogen inzetten voor onderzoek. Er is een wetsvoorstel waarin huisbezoeken worden vastgelegd als uitvloeisel van wijzigingen in de Wet werk en bijstand. Getoetst zal worden of binnen een huishouden meerdere (bijstands)uitkeringen worden verstrekt, met als uiterste middel een huisbezoek.
De LCR-voorzitter vindt dat de uitvoeringsinstanties zelf een protocol moeten opzetten met regels voor huisbezoeken. Het weigeren van een huisbezoek kan overigens leiden tot verlaging of weigering van de uitkering.
http://www.telegraaf...ogelvrij__.html
Nu zal ik niet snel iets plaatsen uit de Telegraaf, het woord: steuntrekker stuit me ook zeer tegen de borst, maar het verhaal is wel belangrijk.
Hoe zit het met de rechten van mensen, de Wet op de privacy enz. Brandt maar los.
Voor mij telt toch dat men eerst een afspraak dient te maken en anders met een huiszoekingsbevel moet komen. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb een politiehond rondlopen, dus men belt echt wel van tevoren.

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote