Pagina 1 van 1
Wia En Inkomstenbelasting Uitkering op bijstandsniveau en inkomstenbelasting betalen
Gepost 01 februari 2012 - 09:36
Hallo
Ik heb een wia uitkering op bijstandsniveau. Ik ken wat mensen die
ook een inkomen hebben op dit niveau, maar geen inkomstenbelasting betalen.
Ik betaal zo'n 400 euro per jaar, voor mij heel veel geld.
Heel naïef misschien, maar ik dacht dat je met een inkomen zo laag als bijstand geen inkomsten-
belasting hoefde te betalen. Wie weet hier meer over?
Waarom de één wel en de ander niet?
Groetjes Ellen
Ik heb een wia uitkering op bijstandsniveau. Ik ken wat mensen die
ook een inkomen hebben op dit niveau, maar geen inkomstenbelasting betalen.
Ik betaal zo'n 400 euro per jaar, voor mij heel veel geld.
Heel naïef misschien, maar ik dacht dat je met een inkomen zo laag als bijstand geen inkomsten-
belasting hoefde te betalen. Wie weet hier meer over?
Waarom de één wel en de ander niet?
Groetjes Ellen
Gepost 01 februari 2012 - 10:15
iedereen betaald inkomstenbelasting
[loonheffing is ook inkomstenbelasting en daarna volgt als eind inkomstenbelasting waar betaalde loonheffing weer afgaat]
dus als er niets word ingehouden op je inkomen zal je altijd aan het einde jaar moeten bij betalen.
denk dat het meer ligt aan bv eigen vermogen [koophuis wat bv bijna is afbetaald]
of bv andere wel aftrekbare extra ziektenkosten[ook al zijn dat er niet veel meer],geen/wel hypotheek
dat soort dingen,wel/geen box3.
daarom is dit heel moeilijk te zeggen waarom de een wel ander niet en kan je niet vergelijken alleen op inkomensniveau,
er spelen veel meer factoren mee.
alleen inkomsten op bijstandsniveau zegt dus niet of je wel of niet moet bijbetalen aan het einde van het jaar.
Het verschil met bijstand is dat je daar geen eigen vermogen mag hebben [boven bepaalde grens]
want dat moet men dan eerst opsouperen/opeten.
hoop dat het zo wat duidelijker is of dat iemand anders het duidelijker kan uitleggen
gr Blueswoman
[loonheffing is ook inkomstenbelasting en daarna volgt als eind inkomstenbelasting waar betaalde loonheffing weer afgaat]
dus als er niets word ingehouden op je inkomen zal je altijd aan het einde jaar moeten bij betalen.
denk dat het meer ligt aan bv eigen vermogen [koophuis wat bv bijna is afbetaald]
of bv andere wel aftrekbare extra ziektenkosten[ook al zijn dat er niet veel meer],geen/wel hypotheek
dat soort dingen,wel/geen box3.
daarom is dit heel moeilijk te zeggen waarom de een wel ander niet en kan je niet vergelijken alleen op inkomensniveau,
er spelen veel meer factoren mee.
alleen inkomsten op bijstandsniveau zegt dus niet of je wel of niet moet bijbetalen aan het einde van het jaar.
Het verschil met bijstand is dat je daar geen eigen vermogen mag hebben [boven bepaalde grens]
want dat moet men dan eerst opsouperen/opeten.
hoop dat het zo wat duidelijker is of dat iemand anders het duidelijker kan uitleggen
gr Blueswoman
Gepost 04 februari 2012 - 12:51
Hallo Ellen,
Je kunt ook de belastingdienst zelf eens bellen en vragen waarom je dat betaalt.
Met een beetje geluk krijg je nog een fatsoenlijk antwoord ook. ook daar kunnen fouten gemaakt worden trouwens dus ik zou het in ieder geval proberen.
Heb je misschien vorig jaar een baantje of zo gehad.?
Kan zijn dat je iets aan het terug betalen bent....
Je kunt ook de belastingdienst zelf eens bellen en vragen waarom je dat betaalt.
Met een beetje geluk krijg je nog een fatsoenlijk antwoord ook. ook daar kunnen fouten gemaakt worden trouwens dus ik zou het in ieder geval proberen.
EllenG, op 03 februari 2012 - 01:59 , zei:
Hallo Blueswoman
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb zeker geen vermogen, geen koopwoning of wat dan ook.
Verder word er loonheffing ingehouden op mijn uitkering.
Misschien is er iets niet goed gegaan met invullen, ik heb geen idee?
Groetjes Ellen
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb zeker geen vermogen, geen koopwoning of wat dan ook.
Verder word er loonheffing ingehouden op mijn uitkering.
Misschien is er iets niet goed gegaan met invullen, ik heb geen idee?
Groetjes Ellen
Gepost 06 februari 2012 - 04:22
mummie, op 04 februari 2012 - 12:51 , zei:
Hallo Ellen,
Ik heb de belastingdienst gebeld en er is een fout gemaakt.(door mij)
Die kan nog wel rechtgezet worden.
Ik moet dan een verzoek voor ambtshalve vermindering doen.
Had iemand aan de telefoon die met mij de hele aangifte doorgenomen heeft.
In principe hoefde ik geen aangifte te doen, dus waarom ik een brief ontvangen heb dat
ik wel aangifte moest doen? Geen idee.
Loonheffing word gewoon door UWV ingehouden en dit jaar hoef ik dus ook geen aangifte te doen.
@jj44 het was een extra betaling die ik moest doen.
Heb ik ook niet echt duidelijk aangegeven...sorry
Gepost 06 februari 2012 - 06:42
Oke. Gelukkig. Fijn dat je het kunt oplossen!
Ik ben ook nog iets aan het terugbetalen. Had voorkomen kunnen worden als de soos mij dit verteld had, maar dat vonden ze blijkbaar niet nodig!
Ik ben ook nog iets aan het terugbetalen. Had voorkomen kunnen worden als de soos mij dit verteld had, maar dat vonden ze blijkbaar niet nodig!
EllenG, op 06 februari 2012 - 04:22 , zei:
Ik heb de belastingdienst gebeld en er is een fout gemaakt.(door mij)
In principe hoefde ik geen aangifte te doen, dus waarom ik een brief ontvangen heb dat
Loonheffing word gewoon door UWV ingehouden en dit jaar hoef ik dus ook geen aangifte te doen.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote