58 Jaar Geen Ioaw Op 60 Jaar Wel Iow weet iemand dit
Gepost 02 februari 2012 - 07:52
Per 1 februari 2012 is mijn WW uitkering afgelopen. einddatum is bereikt.
Ik heb volgens mij geen recht op IAOW omdat mijn echtgenote een inkomen heeft, boven bijstandsniveau.
Ik ben werkloos sinds 01-04-2011.
Is het in de huidige wetgeving nu zo, dat als in de komende tijd geen werk vind, dat ik op mijn 60 ste wel aanspraak kan maken op een IOW uitkering ?
Weet iemand hier een antwoord op.
Ik hoor graag
Gepost 02 februari 2012 - 09:14
pv2m, op 02 februari 2012 - 07:52 , zei:
Per 1 februari 2012 is mijn WW uitkering afgelopen. einddatum is bereikt.
Ik heb volgens mij geen recht op IAOW omdat mijn echtgenote een inkomen heeft, boven bijstandsniveau.
Ik ben werkloos sinds 01-04-2011.
Is het in de huidige wetgeving nu zo, dat als in de komende tijd geen werk vind, dat ik op mijn 60 ste wel aanspraak kan maken op een IOW uitkering ?
Weet iemand hier een antwoord op.
Ik hoor graag
Nee; de eisen zijn als volgt:
Recht op IOW na afloop van uw WW-uitkering
U kunt een IOW-uitkering krijgen na afloop van uw WW-uitkering, als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
U was 60 jaar of ouder toen u werkloos werd.
Uw WW-uitkering is begonnen na 30 september 2006 en vóór 1 juli 2011.
U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering, omdat u op dat moment (opnieuw) aan de jareneis voldeed. Is uw uitkeringsduur van 3 maanden verlengd met de resterende duur van een eerder WW-recht? Dan voldoet u niet aan deze voorwaarde.
U heeft de einddatum van uw WW-uitkering bereikt.
#3 Gast_Karel_*
Gepost 06 maart 2012 - 09:57
Iva-er, op 02 februari 2012 - 09:14 , zei:
Recht op IOW na afloop van uw WW-uitkering
U kunt een IOW-uitkering krijgen na afloop van uw WW-uitkering, als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Uw WW-uitkering is begonnen na 30 september 2006 en vóór 1 juli 2011.
U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering, omdat u op dat moment (opnieuw) aan de jareneis voldeed. Is uw uitkeringsduur van 3 maanden verlengd met de resterende duur van een eerder WW-recht? Dan voldoet u niet aan deze voorwaarde.
U heeft de einddatum van uw WW-uitkering bereikt.
Dus deze persoon heeft er geen recht op omdat hij niet aan de jareneis voldeed?
Ik ben sinds 1 juli 2010 in de WW, heb 7 maanden een opleiding gevolgd tot beveiliger en heb daarna een half jaar contract voor 80 uur bij een beveiligingsbedrijf gewerkt.
Mijn contract liep ten einde en ben daarom verder gaan solliciteren en werk nu voor een Facilitair bedrijf, welliswaar onder mijn WW uitkerings niveau
maar ik wordt aangevuld door de WW omdat ik nu een jaar in de WW zat in december 2011. Dus wanneer ik het goed lees heb ik ook geen recht op deze uitkering of juist wel?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Karel
Gepost 06 maart 2012 - 10:12
Karel, op 06 maart 2012 - 09:57 , zei:
Ik ben sinds 1 juli 2010 in de WW, heb 7 maanden een opleiding gevolgd tot beveiliger en heb daarna een half jaar contract voor 80 uur bij een beveiligingsbedrijf gewerkt.
Mijn contract liep ten einde en ben daarom verder gaan solliciteren en werk nu voor een Facilitair bedrijf, welliswaar onder mijn WW uitkerings niveau
maar ik wordt aangevuld door de WW omdat ik nu een jaar in de WW zat in december 2011. Dus wanneer ik het goed lees heb ik ook geen recht op deze uitkering of juist wel?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Karel
P.s.
Ik word in november 57 jaar
Gepost 07 maart 2012 - 10:26
Iva-er, op 07 maart 2012 - 07:38 , zei:
Weet je het zeker?
Zoals het op de site van het UWV staat (met aandachtstreepjes) geld het dus voor die gevallen.
Er staat niet expliciet bij dat je 60 jaar of ouder moet zijn dat is n.l. een van de aandachtstreepjes.
Maar dit is wel een vraag voor mijn werkcoach en die ga ik zeker aan haar stellen via mijn werkmap.
Haar antwoord laat ik wel weten op dit forum, want zo als ik het nu begrijp betreft het veel ouderen die met dit fenomeen te maken krijgen.
Karel
Gepost 08 maart 2012 - 08:17
Wanneer je de link opent en goed naleest dan wordt een hoop zaken duidelijk betreffende de IOW uitkering.
Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn mocht mijn WW aflopen.
Karel
#8 Gast_Gast_*
Gepost 08 maart 2012 - 09:47
karel1, op 08 maart 2012 - 08:17 , zei:
Wanneer je de link opent en goed naleest dan wordt een hoop zaken duidelijk betreffende de IOW uitkering.
Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn mocht mijn WW aflopen.
Karel
Je leest niet goed!!!!
Er staat duidelijk, het recht voor werknemers tussen de 50 en de 60 is geschrapt. Zie eerste pagina.
Jij bent jonger dan 60, dus ik zou me wel zorgen maken als ikmjou was!
Gepost 10 maart 2012 - 01:05
Ik kan goed lezen dus.
Dit is slechts een passage uit het geheel van de link die ik in dit forum neergezet hebt.
Voor mij geld dus deze regel omdat ik boven de 50 was en voor 1 juli 2011 werkeloos ben geworden.
Gepost 10 maart 2012 - 04:05
karel1, op 10 maart 2012 - 01:05 , zei:
Ik kan goed lezen dus.
Dit is slechts een passage uit het geheel van de link die ik in dit forum neergezet hebt.
Voor mij geld dus deze regel omdat ik boven de 50 was en voor 1 juli 2011 werkeloos ben geworden.
De tekst die je aanhaalt is een wetsvoorstel!
Daarnaast lees ik op de eerste pagina: "1. Het recht op IOW-uitkering voor werknemers die tussen hun 50ste en 60ste werkloos worden, is uit het wetsvoorstel geschrapt, red."
Ik hoop voor je dat je visie juist is. Maar als ik op de site van het UWV kijk zie ik geen onderbouwing van je stelling en zijn de voorwaarden heel helder:
De voorwaarden na een WW-uitkering
Na uw WW-uitkering kunt u een IOW-uitkering krijgen als voor u het volgende geldt:
Uw WW-uitkering begon na 30 september 2006 en voor 1 juli 2011.
U kreeg langer dan 3 maanden WW, omdat u (opnieuw) aan de jareneis voldeed. Is uw uitkeringsduur van 3 maanden verlengd met de overgebleven duur van een eerdere WW-uitkering? Dan voldoet u niet aan deze voorwaarde.
U heeft de maximale duur van de WW-uitkering bereikt.
Ook de bruchure van het UWV; zie http://www.uwv.nl/pa...446%2001-10.pdf geeft duidelijk de leeftijd van 60 jaar aan.
Heb je de vraag al aan je werkcoach gevraagd?
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote