Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Waar Heb Ik Recht Op?

23 reacties op dit onderwerp

#1 0200

0200

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 03 februari 2012 - 09:35

In het verleden heb ik een hoop ellende meegemaakt waardoor ik nu te kampen heb met psychische problemen. Ten tijde toen het gebeurde was ik zo ongeveer 19 jaar, en nu ongeveer 2 jaar later ben ik toch echt van plan om me hiervoor te laten behandelen. Het is voor mij natuurlijk een hele stap die ik moet zetten naar de hulpverlening alleen trek ik het financieel ook bijna niet meer en zal ik me dus moeten beroepen op een uitkering.

Iets wat ik persoonlijk natuurlijk niet echt wil maar hiertoe toch gedwongen toe ben omdat ik door mijn problemen momenteel niet in staat ben om te werken. Ik hoorde dat alle uitkeringen na 2012 zijn omgegooid dus het is voor mij een beetje onduidelijk waar ik recht op heb, kunnen jullie mij helpen?

#2 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 03 februari 2012 - 10:42

Hangt er vanaf, wat is je voorgeschiedenis.
Heb je gewerkt? Mogelijk recht op WW.
Ben je ziek uit dienst gegaan? Mogelijk recht op ZW.
Heb je onlangs studiefinanciering stopgezet (schoolverlaterskorting)
- met wie woon je in een huis (huishoudtoets)
- ga je intern in behandeling of dagbehandeling (norm inrichting)
- hoe oud ben je (hoogte bijstand)

Kortom, vertel eens wat meer over jezelf.

#3 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 03 februari 2012 - 10:45

Oh en mogelijk heb je recht op Wajong,
maar dan moet je voor je 17e of tijdens je studie
ziek geworden zijn en nooit gewerkt hebben.

#4 0200

0200

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 04 februari 2012 - 08:00

Ik woon momenteel nog bij mijn ouders. Ik ben tijdens een onbetaalde stage een tijd lang misbruikt door iemand die daar werkt :(
Ik ben nu inmiddels 22 en ben door de problemen echt niet in staat om te werken.

Behandeling zal waarschijnlijk een dagbehandeling zijn. Een wajong zit er denk ik niet in, was ouder dan 17 toen het gebeurde

#5 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Gasten

Geplaatst 06 februari 2012 - 09:17

Helaas zul je als je nu aanvraagt recht hebben op een bijstandsuitkering tot 1 juli 2012.
Daarna gaat het gezinsinkomen tellen. Komen je ouders met hun inkomen boven de
netto 1300,00 euro uit, dan vervalt je bijstandsrecht.
En wordt je financieel dus volledig afhankelijk van je ouders.

Zitten je ouders ook in de bijstand dan krijgen jullie netto ongeveer 1300,00 euro.
Dat is volgens de regering voldoende om de huur, ziektekosten en levensonderhoud te betalen.
Helaas hebben vóór jou, te veel mensen misbruik gemaakt van de bijstand door er in te
blijven terwijl ze wel konden werken, maar dit niet bliefden.
En zo werd de bijstand onbetaalbaar waardoor nu deze regeling is ingesteld.

Ik raad je aan voorlopig in dagbehandeling te gaan, en zo snel mogelijk een baan te
zoeken zodra de behandelingen op wekelijkse termijn worden voortgezet.

Want, niet onaardig bedoeld, eeuwig in therapie is géén oplossing.
Helaas zul jíj het zelf moeten doen, doorgaan met je leven.
Geen enkele hulpverlener kan dat voor je doen, zij kunnen enkel tips geven
hoe je dit het beste kunt aanpakken.
En, ook dit is echt niet onaardig bedoeld, hoe langer jij je als slachtoffer
gedraagt, hoe langer je slachtoffer blijft.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat je je lot in eigen handen kunt nemen,
kunt vechten voor je toekomst, wat je je eens hebt laten afnemen.

Ik weet het, dat klinkt makkelijk, en dat zal het zeker niet worden.
Maar persoonlijk geloof ik niet in langdradige therapie.

Veel succes.

#6 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 14 februari 2012 - 08:56

Helaas zul je als je nu aanvraagt recht hebben op een bijstandsuitkering tot 1 juli 2012.
Daarna gaat het gezinsinkomen tellen. Komen je ouders met hun inkomen boven de
netto 1300,00 euro uit, dan vervalt je bijstandsrecht.
En wordt je financieel dus volledig afhankelijk van je ouders.

Zitten je ouders ook in de bijstand dan krijgen jullie netto ongeveer 1300,00 euro.
Dat is volgens de regering voldoende om de huur, ziektekosten en levensonderhoud te betalen.
Helaas hebben vóór jou, te veel mensen misbruik gemaakt van de bijstand door er in te
En zo werd de bijstand onbetaalbaar waardoor nu deze regeling is ingesteld.

Ik raad je aan voorlopig in dagbehandeling te gaan, en zo snel mogelijk een baan te
zoeken zodra de behandelingen op wekelijkse termijn worden voortgezet.

Want, niet onaardig bedoeld, eeuwig in therapie is géén oplossing.
Helaas zul jíj het zelf moeten doen, doorgaan met je leven.
Geen enkele hulpverlener kan dat voor je doen, zij kunnen enkel tips geven
hoe je dit het beste kunt aanpakken.
En, ook dit is echt niet onaardig bedoeld, hoe langer jij je als slachtoffer
gedraagt, hoe langer je slachtoffer blijft.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat je je lot in eigen handen kunt nemen,
kunt vechten voor je toekomst, wat je je eens hebt laten afnemen.

Ik weet het, dat klinkt makkelijk, en dat zal het zeker niet worden.
Maar persoonlijk geloof ik niet in langdradige therapie.

Veel succes.

Sorry maar wat een onzin allemaal. Het is gewoon een ordinaire bezuiniging van dit kabinet die cijfermatig nergens goed onderbouwd is.
Wat jij moet doen TS is naar maatschappelijk werk stappen en kijken wat je verder voor hulp en tegemoetkomingen kunt krijgen.
Helaas moet ik wel beamen dat een uitkering niks wordt.
Sterkte ermee.

#7 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 17 februari 2012 - 04:07

Sorry maar wat een onzin allemaal. Het is gewoon een ordinaire bezuiniging van dit kabinet die cijfermatig nergens goed onderbouwd is.Wat jij moet doen TS is naar maatschappelijk werk stappen en kijken wat je verder voor hulp en tegemoetkomingen kunt krijgen.Helaas moet ik wel beamen dat een uitkering niks wordt.Sterkte ermee.

En wat is er aan mijn post dan onzin???
dat er mensen jarenlang in de bijstand hebben gezeten,
terwijl ze wel konden, maar niet wilden werken???
Ik heb niet 1 maar wel 100 voorbeelden.
Mensen die zeiden:
"als vrouw moet werken, zij rechtstreeks terug naar Marokko" (houdoe dan !!)
"voor € 200,00 extra kom ik mijn bed niet uit" (als je zo redeneert, werk ik ook maar voor € 500,00)
"ik heb zoveel schulden, daar kom ik toch nooit meer uit" (nee, niet met zo'n houding)
"ik heb zoveel schulden, als ik ga werken, wordt er loonbeslag gelegd,
ik blijf wel in de bijstand, kan ik mooi zwart bijwerken" (yeah right dit is de oplossing, frauderen!)
"ik heb moeite om voor 9 uur op te staan" (ik ook, maar ik schop mezelf onder m'n luie donder)
"ik wil niet werken want ik wil thuisblijven voor mijn kinderen" (ik wil ook wel thuisblijven, maar daar krijg ik geen dikbelegde boterhammen mee)
"ik wil niet werken, want ik ben bang dat mijn kind op het KDV niet goed gehandeld wordt" (*zucht*)
"ik kan niet werken, want ik psychische problemen en aan die psychische problemen wil ik ook niet werken" (Oh God nee zeg, je zal zelf eens aan de slag moeten om je leven te verbeteren)

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

#8 Duppie

Duppie

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 204 berichten

Geplaatst 17 februari 2012 - 05:34

En wat is er aan mijn post dan onzin???
dat er mensen jarenlang in de bijstand hebben gezeten,
terwijl ze wel konden, maar niet wilden werken???
Ik heb niet 1 maar wel 100 voorbeelden.
Mensen die zeiden:
"als vrouw moet werken, zij rechtstreeks terug naar Marokko" (houdoe dan !!)
"voor € 200,00 extra kom ik mijn bed niet uit" (als je zo redeneert, werk ik ook maar voor € 500,00)
"ik heb zoveel schulden, daar kom ik toch nooit meer uit" (nee, niet met zo'n houding)
"ik heb zoveel schulden, als ik ga werken, wordt er loonbeslag gelegd,
ik blijf wel in de bijstand, kan ik mooi zwart bijwerken" (yeah right dit is de oplossing, frauderen!)
"ik heb moeite om voor 9 uur op te staan" (ik ook, maar ik schop mezelf onder m'n luie donder)
"ik wil niet werken want ik wil thuisblijven voor mijn kinderen" (ik wil ook wel thuisblijven, maar daar krijg ik geen dikbelegde boterhammen mee)
"ik wil niet werken, want ik ben bang dat mijn kind op het KDV niet goed gehandeld wordt" (*zucht*)
"ik kan niet werken, want ik psychische problemen en aan die psychische problemen wil ik ook niet werken" (Oh God nee zeg, je zal zelf eens aan de slag moeten om je leven te verbeteren)

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik kan me niet voorstellen dat jij zoveel mensen in de bijstand tegen komt die dat allemaal aan jouw neus gaan hangen.
Je zwetst. Bijstand is geen pretje en daar wil je zo snel mogelijk uit.

#9 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Gasten

Geplaatst 17 februari 2012 - 06:45

Uiteraard zwets ik...
Dat doen alle ambtenaren in jou ogen toch?
Ik heb immers "maar" 10 jaar ervaring.

#10 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2652 berichten

Geplaatst 17 februari 2012 - 08:46

Uiteraard zwets ik...
Dat doen alle ambtenaren in jou ogen toch?
Ik heb immers "maar" 10 jaar ervaring.

Alle deelnemers,

"Gast" zwetst niet. 10 jaar ervaring is niet niks.
De vraag aan 'gast' kan alleen maar zijn of hij of zij de inkomenstoets rechtvaardig vindt, omdat deze nog niet in de praktijk zichtbaar is. Volgens de overheid is er 'overgangsrecht' tot 1 juli 2012.
Pas dan zal de praktijk uitwijzen wie en hoeveel mensen vreemde gevolgen zullen ondervinden van de huishoud inkomens toets.

Gast moet zich wel realiseren dat hier ook meer dan tien jaar ervaring is opgebouwd. Mensen die hier vragen stellen hebben daar lang over na moeten denken en kunnen vaak niet in details treden om zichzelf te beschermen. Bovendien is de doelgroep nog niet zo vaardig met Internet.
Persoonlijk vind ik de titel van topic wat magertjes, dat dan weer wel.

Groet

Ray

Vriendelijke groet - Jets

#11 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2132 berichten

Geplaatst 17 februari 2012 - 09:01

Helaas zijn er mensen (en bedrijven) die misbruik maken van de regelingen die we hier in nederland hebben, dus ook de bijstand.

Ik heb het al vaak gezegt en ik zeg het nu ook weer:

Mensen die niet willen werken, terwijl ze geen beperkingen hebben, dat zijn de mensen die je keihard moet aanpakken.

Tot zover zullen de meeste het wel met me eens zijn.

Mijn ervaring is ook dat gemeentes de mensen die niet willen werken, ook niet aanpakken, maar het zijn beloop laat omdat het te lastig, te veel tijd kost of duur is om deze mensen aan te pakken.

Ik heb een buurman die nog nooit in zijn hele leven ooit gewerkt heeft en binnenkort op pensioen gaat. Ik ken nog een bevolkings groep, waarvan de meeste nog nooit gewerkt hebben, maar hun hele leven in de bijstand zitten en daarnaast nog flink wat nevenactiviteiten hebben.

begrijp me niet verkeerd, ik respekteer hun manier van leven, maar aan de andere kant zijn het profiteurs. Het is niet mijn manier van leven, die ik voor me zelf in gedachte heb en ik verbaas me altijd hoe zij er mee weg komen en de SD ze geen stroobreed in de weg legt, terwijl ik problemen heb met de SD, is het niet om tijdelijk werk, dan is het wel over scholing.

Mijn ervaring is ook dat mensen die wel willen werken, ook al is het maar een tijdelijke baan of scholing willen volgen om op die manier zich zelf aantrekkelijker te maken voor de arbeids markt en op die manier uit de bijstand te komen, door de gemeentes wel worden tegengewerkt en als jij kennis van de WWB wetgeving hebt, dan weet je ook dat ik gelijk heb.

Aan 0200,

Therapie en behandelingen zijn bedoelt om je in de therapie te houden, want dan breng jij het meeste geld op.

Hoe lastig het ook is, misbruik zul je nooit vergeten, welk therapie je ook volgt en hoeveel geld je daar aan spendeerd. Je zult toch verder moeten met je leven. Sport is een goede manier en uitlaatklep om te leren omgaan met de misbruik en het te verwerken, maar ook geestelijk sterker te worden.

12 jaar geleden was mijn leven ook een puinhoop, ik ben toen begonnen met krachtsport en als ik terug kijk naar de afgelopen 12 jaar en zie wat ik dankzij sport allemaal bereikt heb, ben ik blij dat ik ben gaan sporten.

Ik ga niet zeggen dat alles nu koek en ei is (werkeloos, thuiswonend en ik zoek werk). Lichamelijk, maar zeker geestelijk ben ik nu wel veel sterker geworden. Misschien een veel betere oplossing voor jou, dan therapie. En goedkoper.

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#12 Gast_Hans_*

Gast_Hans_*
  • Gasten

Geplaatst 18 februari 2012 - 10:18

Gast gaat door het geven van zijn onzinnig antwoord compleet voorbij aan de persoonlijke situatie van 0200.
Ten eerste komt uit het antwoord van 0200 naar voren dat men juist door onbetaalde stage totaal geen rechten opbouwt.
Ten tweede is er een dader die verantwoordelijk is voor de persoonlijke situatie waarin 0200 zich nu in bevindt.

Onze overheid kiest dus voor een Amerikaans systeem dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn levensonderhoud. Wat Gast vergeet is dat indien iemand buiten zijn schuld in psychische nood raakt de dader verantwoordelijk is voor deze ontstane situatie. Ook het Nederlandse recht kent het toekennen van schadevergoedingen, ook al speelde dit enige jaren geleden. Het zou dus volgens het Nederlands rechtsysteem normaal zijn dat de dader middels gerechtelijk procedures een bijdrage in levensonderhoud zou moeten afdragen als hij bewezen schuldig zou zijn aan de situatie waarin 0200 zich nu bevindt. Hier ligt dus een taak voor de advocatuur om eventueel te onderzoeken of de wijze waarop het misbruik heeft plaats gevonden, ondanks dat het al enige jaren geledenen is en afhankelijk wat er nog bewezen kan worden, voldoende is om hierover alsnog te procederen. Is er in het verleden aangifte gedaan dan helpt dit natuurlijk enorm.

Verder hangt het natuurlijk van 0200 zelf af of er voldoende kracht aanwezig is om deze langdurige en slopende procedures mentaal te doorstaan en of er ook behoefte is om dit in het verwerkingsproces toe te passen. Denk er rustig over na en informeer bij diverse instanties is mijn advies aan 0200.

Als bijnoot wil ik dit er over zeggen.

Gast moet ook weten dat SD medewerkers clienten adviseren om niet naast de uitkering te gaan werken, en wel om de volgende reden.

Om de vaak wisselende inkomsten uit loondienst te verwerken met de WWB uitkering leidt dit vaak tot fouten in de uitbetaling van de uitkering en dit geeft een extra werkdruk op de beperkte capaciteit van de uitvoerende instantie door het constant controleren, corrigeren en ingediende bezwaren. Vaak was dit een reden dat gemeentes mensen in de uitkering niet begeleide naar werk. Pas toen de gemeentes zelf verantwoordelijk werden voor het budget heeft er een omslag plaats gevonden. Je moet het verhaal van twee kanten bekijken Gast en zo ook beoordelen.

#13 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2132 berichten

Geplaatst 18 februari 2012 - 08:23

@ Gast_Hans_*

Ik ga volledig met je mee. Het feit is dat SD medewerkers zich hiet totaal niks van aan trekken van persoonlijke situaties en dat blijkt ook wel uit de reactie van Gast.

Aan 1 kant kan ik me dat ook wel voorstellen, er zijn mensen die niet willen werken en komen met de zieligste verhalen (die je als SD medewerker vaak door prikt).

Aan de andere kant is, en zeker in het geval van 0200, is het raadzaam om als Sd medewerker, de problemen te kennen, er rekening mee te houden en daar ook correct me om te gaan.

Ik weet niet of 0200 ooit aangifte heeft gedaan van de misbruik, zo niet, dan zou ik dat wel doen, hoe pijnlijk dit ook is.

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#14 Gast_gast_*

Gast_gast_*
  • Gasten

Geplaatst 19 februari 2012 - 09:45

Zolang ik niet het salaris krijg van een psycholoog om verhalen aan te horen
en daarover raad te geven behalve ga in therapie,
geloof ik niet dat ik zin héb om deze rol aan te nemen.
In de spreekkamer knik ik begrijpend, maar behalve, ga ik therapie waag ik me niet.
Ik ben geen maatschappelijk werker of psycholoog.
Ik zet het verhaal wel op papier voor degene die er mee aan de slag moet om werk of re-integratie te realiseren.
Schoenmaker blijf bij je leest. En in dit geval scheelt dat zo'n € 2000,00.
Als ik dat krijg, mag men mij zoveel vertellen als 'ie wil.

Wat heeft iemand eraan om te weten of ik de wet rechtvaardig vindt?
Ik moet de wet op een rechtvaardige manier uitvoeren.
Op deze manier advies geven is ook onhandig, want in de spreekkamer kun je doorvragen.
Want ik vroeg of 0200 studeerde, dan zou hij Wajong aan kunnen vragen.
0200 geeft aan dat het tijdens stage gebeurde wat zou kunnen impliceren
dat hij destijds studiefinanciering ontving.

En ik zag ook een foutje, hij heeft alleen recht op een uitkering tot juli,
als zijn ouders overgangsrecht hebben (en dus ook een uitkering genieten).
Als zij werken, is er nu al geen recht meer.

Persoonlijk adviseer ik niemand om zich verre te houden van wisselende inkomsten,
maar ik denk wel dat klanten zich ergeren aan de verrekening achteraf en dus zelf de conclusie trekken.
Ik bespioneer geen collega's dus ik kan enkel voor mezelf spreken.

#15 Gast_Hans_*

Gast_Hans_*
  • Gasten

Geplaatst 19 februari 2012 - 09:47

@ Gast_Hans_*

Ik ga volledig met je mee. Het feit is dat SD medewerkers zich hiet totaal niks van aan trekken van persoonlijke situaties en dat blijkt ook wel uit de reactie van Gast.

Aan 1 kant kan ik me dat ook wel voorstellen, er zijn mensen die niet willen werken en komen met de zieligste verhalen (die je als SD medewerker vaak door prikt).

Aan de andere kant is, en zeker in het geval van 0200, is het raadzaam om als Sd medewerker, de problemen te kennen, er rekening mee te houden en daar ook correct me om te gaan.

Ik weet niet of 0200 ooit aangifte heeft gedaan van de misbruik, zo niet, dan zou ik dat wel doen, hoe pijnlijk dit ook is.

@Paul,

Woorden die eenmaal geschreven zijn (en zeker op afstand) kunnen totaal verkeerd overkomen ook al is het advies nog zo goed bedoeld voor diegene die de vraag stelt. Ik zou er nog wel meer kritiek aan kunnen toevoegen maar ik zie daar bewust vanaf.
Belangrijk is dat 0200 inmiddels gestart is met de verwerking en hoeveel tijd en energie daarvoor nodig is kan niemand zeggen. Geen individu is namelijk gelijk in deze wereld. Geen mens is namelijk perfect, ook niet met 10 jaar ervaring, ook ik ben niet perfect. Maar om er nu een héél verhaal eronder te gaan schrijven met de top 10 van smoesen om niet te hoeven te werken daar kan 0200 geen kant mee op en dit noem ik ook geen therapie om iets te verwerken. Het niet geloven in langdurige therapie is dan Gast zijn persoonlijke inschatting, het geheugen van een mens is niet zoals als van een computer die je even reset. Bij 90% van de mensen kan je het verleden nu eenmaal niet wissen. Daarom worden er schadevergoedingen verstrekt om de schade erna enigzins te beperken als daar een grondige reden voor aanwezig is. De wetgever heeft dit niet voor niks opgenomen in een wet om iemand schadeloos te stellen.

Juist de mensen die onvoldoende assertief zijn worden overvallen door zulke toptien lijstjes en de verharding van de maatschappij en de vele nieuwe regels zullen daar problemen door ondervinden.

Met mijn excuses aan 0200 maar ik wens je veel sterkte toe en veel succes met je nieuwe start. Geloof in jezelf en in wat je kan maar neem er de tijd voor. Vaak kom je er sterker uit omdat je over bergen en door dalen moet gaan voordat jij jouw uiteindelijke doel bereikt hebt.

Groet Hans.

#16 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2652 berichten

Geplaatst 20 februari 2012 - 10:51

Zolang ik niet het salaris krijg van een psycholoog om verhalen aan te horen
en daarover raad te geven behalve ga in therapie,
geloof ik niet dat ik zin héb om deze rol aan te nemen.
In de spreekkamer knik ik begrijpend, maar behalve, ga ik therapie waag ik me niet.
Ik ben geen maatschappelijk werker of psycholoog.
Ik zet het verhaal wel op papier voor degene die er mee aan de slag moet om werk of re-integratie te realiseren.
Schoenmaker blijf bij je leest. En in dit geval scheelt dat zo'n € 2000,00.
Als ik dat krijg, mag men mij zoveel vertellen als 'ie wil.

Wat heeft iemand eraan om te weten of ik de wet rechtvaardig vindt?
Ik moet de wet op een rechtvaardige manier uitvoeren.
Op deze manier advies geven is ook onhandig, want in de spreekkamer kun je doorvragen.
Want ik vroeg of 0200 studeerde, dan zou hij Wajong aan kunnen vragen.
0200 geeft aan dat het tijdens stage gebeurde wat zou kunnen impliceren
dat hij destijds studiefinanciering ontving.

En ik zag ook een foutje, hij heeft alleen recht op een uitkering tot juli,
als zijn ouders overgangsrecht hebben (en dus ook een uitkering genieten).
Als zij werken, is er nu al geen recht meer.

Persoonlijk adviseer ik niemand om zich verre te houden van wisselende inkomsten,
maar ik denk wel dat klanten zich ergeren aan de verrekening achteraf en dus zelf de conclusie trekken.
Ik bespioneer geen collega's dus ik kan enkel voor mezelf spreken.

Beste Gast,

Ik wil je toch bedanken voor het terugkomen in deze discussie. Hans en Paul hebben er beiden op gereageerd zoals hier 'gebruikelijk' is en ik benadruk nogmaals de positie van het forum. Wij zijn geen 'klantmanagers' en ook geen 'psychologen'.
Wij zijn mensen, die de praktijk hebben ervaren, kennelijk van de andere kant van jouw bureau.
Als er een vraag gesteld wordt die net zo uitvoerig is zoals jij uit de hoek kwam met jouw praktijk, dan zijn wij op onze hoede.
0200 liet duidelijk een korte 'noodkreet' achter. Iedere reactie is dan welkom omdat het hier om een mens gaat.
Overigens komt jouw opsomming van 'niet willen' ons zeer bekend voor. Wij zijn er voor de 'niet kunners en welwillers'.
Je hoeft geen psycholoog te zijn om die eruit te halen. Misschien kunnen we 0200 hier wel motiveren om een betere uigangspositie te kiezen, voordat hij aan jouw balie verschijnt? Als dat alleen al lukt, dan staat jouw opsomming van de 'niet willers' in een ander daglicht.

Juist het doorvragen in de spreekkamer zoals jij aangaf, mede om de wet rechtvaardig uit te voeren, maakt het relevant dat in dit geval 0200 hier zoveel mogelijk opties mee krijgt.
Fijn dat je inziet, dat je geen controle hebt over je collega's. Dat maakt bijstand een soort tombola, waarin een klant 'mazzel' kan hebben met een vriendelijke klantmanager maar ook 'pech' kan hebben.
Door hier de wet zo 'gunstig' mogelijk uit te leggen voorkomen we misschien wel overbodig leed? Zoals het er nu uitziet is het draagvlak voor de huishoud inkomens toets niet bijzonder groot, maar dat zal ik de loop van dit jaar wel duidelijk worden.

Groet
Ray

Vriendelijke groet - Jets

#17 Gast_Hans_*

Gast_Hans_*
  • Gasten

Geplaatst 20 februari 2012 - 01:18

Hoe moeilijk het ook is om een discussie te voeren over dit vervelende onderwerp. Een feit is denk ik dat 0200 moeilijkheden ondervindt om nu met 22 jaar een zelfstandig leven op te bouwen. Mijn vermoeden is, dat door het geen wat zich heeft voorgedaan, 0200 een zekere angst zal hebben om naar een vertrouwde werkomgeving terug te keren. Moet 0200 weer ergens gaan aanvangen met een rechtloze positie en dus stage gaan lopen op advies van de klantenmanagers?

En juist nu, omdat 0200 er behoefte aan heeft om in een vertrouwde omgeving (de ouders) te blijven wonen, blijkt dus dat de WWNV nu al zijn voorspelde beperkingen heeft.

Het enige wat ik kan adviseren is begin ergens en laat je niet makkelijk uit het veld slaan. Maak een goed plan hoe je denkt jouw doel te kunnen bereiken en met een slecht advies van wie dan ook mag je best weleens met je vinger naar je voorhoofd wijzen. Het gaat tenslotte om de invulling van jouw eigen leven en hoe jij je gelukkig voelt. Een ander heeft dat maar te respecteren. Fijn zou het zijn als je mensen om je heen hebt die jou begrijpen en je daarbij ondersteunen en kunnen adviseren.

Hoe vervelend het ook is, ook een ambtenaar (ook met 10 jaar ervaring) dient zich te schikken naar jouw plan en omstandigheden als daar de (wettelijke) ruimte voor is gezien jouw ervaring in het verleden.

Groet Hans.

#18 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 20 februari 2012 - 01:48

Mijn post met 100 excuses was niet bedoeld voor 0200,
maar voor Duppie die aangaf dat mijn antwoord zwets was.
Waarschijnlijk nav van onderstaande:
""Helaas hebben vóór jou, te veel mensen misbruik gemaakt van de bijstand door er in te
En zo werd de bijstand onbetaalbaar waardoor nu deze regeling is ingesteld.""

Ik zie 0200 niet als niet-willer.
Alleen... Ik probeer mensen wel te behoeden voor de slachtofferrol:
"Zij, hun, de wereld, die man etc" krijgen de schuld terwijl er niet gekeken wordt,
"maar wat kan Ik doen, om mijn eigen leven te verbeteren".
En nogmaals ik ben niet voor langdurige therapie, dat is nooit goed voor iemand.
Daarmee creeer je een afhankelijkheidsrelatie, terwijl je juist wil dat iemand zelfstandig wordt.
Maar de bedoeling van de hulpverlener is om cliënt
een aantal handvatten te geven waarmee de klant zelf aan de slag kan.

Een klant heeft er niets aan dat ik meejank in de spreekkamer,
dat laat ik over aan vrienden& familie en een daarvoor opgeleide
therapeut of dat nou een psycholoog is of maatschappelijk werker
mag met deze persoon aan de gang.

@ Jets-Ray:
"Ik wil je toch bedanken voor het terugkomen in deze discussie".
Thanks. :-)
Ik dacht, ik laat toch even weten dat ook mensen die bij de SD werken,
mensen van vlees en bloed zijn, en s'avonds zonder schuldgevoel kunnen - willen slapen.
De meesten van ons doen hun werk naar eer en geweten.
Vaak wordt er over twijfelgevallen ook op de afdeling gediscussieerd.
Wij zijn de wet niet, wij maken de wet niet, we voeren 'm uit,
(en we worden hier ook op gecontroleerd).
Dat is niet altijd leuk, "don't shoot the messenger".

@ Hans:
"Ik ga volledig met je mee. Het feit is dat SD medewerkers zich hiet totaal
niks van aan trekken van persoonlijke situaties en dat blijkt ook wel uit de reactie van Gast".
Dus als ik erbij had gezet: agossie wat ben je zielig !!!!!!!! was 't dan wel goed geweest?
Ik hoor zo veel verhalen, die zielig zijn, daar moet ik wel van een afstand naar kijken,
anders kan ik niet meer objectief mijn werk uitvoeren.
0200 vroeg waar hij recht op heeft, die vraag heb ik vanuit SD beantwoord,
niet vanuit de stoel van een advocaat of psycholoog of rechtsdeskundige
(ik weet veel maar ben geen jurist).

@Paul: (ik lees langer mee en ik had je antwoord feller verwacht)
"Mensen die niet willen werken, terwijl ze geen beperkingen hebben,
dat zijn de mensen die je keihard moet aanpakken."
Ook mensen zonder beperkingen komen soms lastig weer aan het werk door bijv. leeftijd in
combinatie met een hoge opleiding. Die worden niet aangenomen bij banen met minder competenties,
omdat werkgevers bang zijn, dat ze niet blijven.
Dus deze mensen kunnen zich in deze tijd een slag in de rondte solliciteren,
en nergens een baan vinden. Zelfs moeilijker dan mensen die geen opleiding hebben.

De "echte" niet-willers zonder beperkingen, kom ik gelukkig niet vaak tegen.
Helaas wel combi's:
- niet-willers met beperking met laag IQ
- niet-willers met beperking door taalachterstand (terwijl ze zelf wel denken goed Nederlands te praten)
- niet-willers met beperking door veel negatieve ervaringen op werkgebied in het verleden (discriminatie)
- niet-willers met detentie verleden waardoor werkgevers hen weigeren
(bovenstaande groep wil veelal werken in een beroepsgroep die om genoemde reden veels te hoog gegrepen ligt en wil geen ander werk accepteren)
- niet-willers die door hun omgeving voor gek worden verklaard als ze gaan werken (moet je ook maar bestand tegen kunnen zijn)

Met bovenstaande wil ik aangeven dat niet alles zo zwart-wit is.

@Paul:
Bij ons in de gemeente is het helaas zo dat er geen opleiding zonder baangarantie
meer kan worden aangeboden, het geld is op.
Dat is ook bijzonder sneu voor zoals wij ze noemen "4e categorie klanten":
klanten met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.
Beetje kip- en ei verhaal wordt het dan, werkloos, geen baan, geen geld voor opleiding,
dus langer werkloos, nog meer afstand, klant wil geen productiewerk doen, gemeente heeft geen geld om te investeren in duurzame uitstroom enz.

Om nog even terug te komen op de nieuwe WWB.
Er wordt mij tegenwoordig meer dan eens door ouders, en klanten gevraagd:
"maar wat vindt u er nu van?"
Dan zeg ik altijd maar dat als het aan mij zou liggen ik deze ene persoon
wel het dubbele zou gunnen, en de andere persoon niets. En dat er gelukkig,
regels zijn waar ik me aan moet houden. Want anders zou de hoogte van
willekeur van de consulent afhangen".

Ik denk wel dat door de huishoudtoets er meer criminaliteit (overvallen, inbraken etc)
zal komen in Nederland en daar zit niemand op te wachten. Meer mensen die de
medewerkers van de sociale dienst zullen gaan bedreigen (of erger),
meer zwervers, meer mensen die van een stress een beroep moeten doen op
Maatschappelijk Werk. Meer (veel meer) fraude (die deze wet ook in de hand werkt),
van mensen die zich op een ander adres inschrijven, maar bij ouders of partner blijven wonen.
De voedselbank zal a juli 2012 overspoeld worden met aanvragen vermoed ik.

Ik denk dat in augustus een groot deel van Nederland echt "wakker" wordt,
want nog steeds weten veel klanten (ondanks dat er een nieuwsbrief is uitgegaan),
niet wat hen in juli 2012 staat te wachten.

Ik verwacht zelf (hoop eigenlijk) dat bij een eerste evaluatie toch de motie van
Thissen wordt aangenomen.

Groet Gast

#19 mummie

mummie

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 289 berichten

Geplaatst 20 februari 2012 - 04:57

De bijstand is onbetaalbaar omdat er te weinig banen zijn die betaald worden zijn, niet omdat velen niet "blieven".U kunt dan wel aangeven dat mensen te weinig naar zich zelf kijken en niet zeggen: wat kan ik zelf doen....Dat is precies wat dit kabinet nu ook doet. Wijzen op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid, ze worden doodgeprikkeld om te werken. Nu alleen die banen nog!!!

#20 SD Gast

SD Gast

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 5 berichten

Geplaatst 20 februari 2012 - 06:01

@Mummie: moet ik je ook gelijk in geven !!!
Helaas zijn er ook te weinig banen.
Het is: en te weinig banen- en niet willen (onder niveau - niet interessant) en nog tig redenen waaronder bezuinigen
Niet alleen of te weinig banen of niet willen.

En zo zullen er nog tig andere redenen zijn, waardoor de WWB omgegooid is.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers