Ps ik heb me maar even aangemeld (geregistreerd) onder SD Gast :-)
Waar Heb Ik Recht Op?
Gepost 20 februari 2012 - 11:01
Gast, op 20 februari 2012 - 01:48 , zei:
@Paul: (ik lees langer mee en ik had je antwoord feller verwacht)
"Mensen die niet willen werken, terwijl ze geen beperkingen hebben,
dat zijn de mensen die je keihard moet aanpakken."
De "echte" niet-willers zonder beperkingen, kom ik gelukkig niet vaak tegen.
Helaas wel combi's:
- niet-willers met beperking met laag IQ
- niet-willers met beperking door taalachterstand (terwijl ze zelf wel denken goed Nederlands te praten)
- niet-willers met beperking door veel negatieve ervaringen op werkgebied in het verleden (discriminatie)
- niet-willers met detentie verleden waardoor werkgevers hen weigeren
(bovenstaande groep wil veelal werken in een beroepsgroep die om genoemde reden veels te hoog gegrepen ligt en wil geen ander werk accepteren)
- niet-willers die door hun omgeving voor gek worden verklaard als ze gaan werken (moet je ook maar bestand tegen kunnen zijn)
Met bovenstaande wil ik aangeven dat niet alles zo zwart-wit is.
Hallo Sd gast.
Als je al langer mee leest dan weet je ook hoe ik denk over mensen die echt niet willen werken, maar alleen het handje ophouden.
Er zijn inderdaad "niet" willers, die door hun slechte ervaringen, taal achterstand, lage opleiding of IQ, niet meer willen. Of laat ik het anders zeggen, ze willen wel, maar onder hun voorwaardes of hun capaciteit, die helaas in de praktijk niet gehaald zullen worden. Deze mensen kun je weer aan het werk krijgen met wat begeleiding en goede voorlichting of opleiding.
Helaas is de praktijk dat dit door de overheid weg bezuinigt is en werkgevers geven deze mensen ook geen kans, gevolg, deze mensen zakken nog verder weg, voelen zich verstoten en willen dan helemaal niet meer. Men moet deze mensen dus op tijd bij hun "kladen" grijpen en dat kan alleen als je de situatie kent als sd medwerker.
Ik kan me voorstellen dat je daar niet als psycholoog of rechtsdeskundige zit, maar het feit is dat je er wel mee te maken krijgt, part of the job zal ik maar zeggen en echte problemen zul je toch kenbaar moeten maken in het dossier, zodat de volgende sd medewerker weet wat er speelt en er rekening mee houdt.
Ook mensen zonder beperkingen komen soms lastig weer aan het werk door bijv. leeftijd in
combinatie met een hoge opleiding. Die worden niet aangenomen bij banen met minder competenties,
omdat werkgevers bang zijn, dat ze niet blijven.
Dus deze mensen kunnen zich in deze tijd een slag in de rondte solliciteren,
en nergens een baan vinden. Zelfs moeilijker dan mensen die geen opleiding hebben.
combinatie met een hoge opleiding. Die worden niet aangenomen bij banen met minder competenties,
omdat werkgevers bang zijn, dat ze niet blijven.
Dus deze mensen kunnen zich in deze tijd een slag in de rondte solliciteren,
en nergens een baan vinden. Zelfs moeilijker dan mensen die geen opleiding hebben.
Dit is mijn probleem waar ik (en ook andere mensen) tegen aan loop. Maar mijn sd medewerkster wil daar niet van weten. Zij zegt je moet ook productie werk doen. Prima, doe ik dat om vervolgen, een paar weken later, een medwerkster van een uitzendburo aan de lijn te krijgen die mij dreigt op een blacklist van uitzendbureau's te zetten als ik met mijn opleidingen en ervaring op laaggeschoolde baantjes blijf solliciteren. Ik heb de medewerkster van het uitzendbureau gelijk laten bellen met mijn sd medewerkster van de sociale dienst. Ik geloof dat ze dat niet leuk vond.
Tegenwoordig moet je precies in het profiel passen welke de werkgevers stellen, iets anders willen ze niet.
In mijn laatste sollicitatie gesprek, 2 weken geleden, het zelfde verhaal, de werkgever was bang dat ik weg zou lopen als ik ergens anders een betere baan kan vinden. Hij vergat alleen dat de persoon die ik moest opvolgen, ontslagen was omdat hij al 3 contracten gehad heeft. kansen om hoger op te komen waren er ook niet. Als je weet dat je er niet kan blijven en niet hoger op kan komen, kijk je ook naar ander werk. logisch gevolg toch? Werkgevers schijnen dat niet te begrijpen.
@Paul:
Bij ons in de gemeente is het helaas zo dat er geen opleiding zonder baangarantie
meer kan worden aangeboden, het geld is op.
Dat is ook bijzonder sneu voor zoals wij ze noemen "4e categorie klanten":
klanten met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.
Beetje kip- en ei verhaal wordt het dan, werkloos, geen baan, geen geld voor opleiding,
dus langer werkloos, nog meer afstand, klant wil geen productiewerk doen, gemeente heeft geen geld om te investeren in duurzame uitstroom enz.
Bij ons in de gemeente is het helaas zo dat er geen opleiding zonder baangarantie
meer kan worden aangeboden, het geld is op.
Dat is ook bijzonder sneu voor zoals wij ze noemen "4e categorie klanten":
klanten met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.
Beetje kip- en ei verhaal wordt het dan, werkloos, geen baan, geen geld voor opleiding,
dus langer werkloos, nog meer afstand, klant wil geen productiewerk doen, gemeente heeft geen geld om te investeren in duurzame uitstroom enz.
Wat stelt baangarantie nog voor? Bij ieder traject die ik gevolgt heb, was er sprake van baan garantie. 2 of 3 maanden later was die baangarantie afgelopen en sta je weer op straat en weer aan de balie va nde sociale dienst.
Onder baangarantie versta ik dat je toch voor een langere tijd aan het werk bent en tegen een loon waar ook de belastingen en premies op betaalt worden.
Daarnaast, vaak kun je ook op eigen kosten een (deel) opleiding volgen of certificeringen halen. De kosten daarvan vallen wel mee, zeker als je in Belgie gaat kijken.
Het feit is alleen dat de Sd vaak niet toestaat dat je verder leert dan een mbo 2 niveau diploma of gelijkwaardig, ook al betaal je het zelf en doe je dit in de avond en weekend uren. Dit staat ook in de WWB wetgeving.
Ik doe opleidingen, puur om mij zelf interessanter te maken voor een werkgever en daarmee mijn kans op werk te vergroten. De overheid moet blij zijn dat ik dit doe en zelf het initiatief neem om uit de bijstand te komen. Het zelfde geldt ook voor tijdelijk werk en ook dat word tegengewerkt op het moment dat er 1 euro meer verdient word dan de bijstands norm.
Ik geef toe dat het roer om moet in de bijstand, maar dit kan de overheid niet alleen, daar heb je banen voor nodig en daar hebben ze de werkgevers bij nodig voor die banen en zolang de werkgevers geen werk hebben voor de mensen hebben, kieskeurig blijven wat de eisen aan de persoon betreft, of alleen mensen willen hebben die voor 300 tot 400 euro in de maand, full time komen werken en die ze daarna, zonder problemen of kosten, weg kunnen jagen, dan kun je als overheid ook niks, hoeveel subsidie of loon dispensatie er tegen aan word gegooit om uitkerings gerechtigden aan het werk te krijgen. De overheid zal eerst eens moeten zorgen dat de scheve arbeids markt die we nu hebben, eens recht getrokken word en zolang dit niet gebeurd, zal de overheid problemen blijven houden om mensen aan het werk te krijgen en te houden.
Groeten Paul.
Gepost 25 februari 2012 - 10:29
Het is inderdaad dubbel.
Ze willen je uit de uitkering, maar niets investeren.
Ik voel je wanhoop, die zie ik ook wel eens in mijn werk.
Het staat in de wet dat je geen opleiding met studiefinanciering ka volgen.
Maar er staat niet in dat je geen studie mag volgen, in de avonduren
(als je in een traject zit), als je dit zelf bekostigd.
Ik moet wel zeggen dat ik toen ik 10 jaar geleden toen ik afgestudeerd was, ook 30.000 gulden schuld had.
Mijn moeder was niet arm, maar kon mij niet ondersteunen, waardoor ik 4 jaar extra heb moeten lenen.
Ik heb hier ook echt 4 jaar over gedaan om dit af te betalen.
Dus schuld na een studie herken ik zeker.
Wellicht kun je ergens geld lenen om een studie te doen (ik weet niet hoe oud je bent en of je dit rendabel vindt).
Ze willen je uit de uitkering, maar niets investeren.
Ik voel je wanhoop, die zie ik ook wel eens in mijn werk.
Het staat in de wet dat je geen opleiding met studiefinanciering ka volgen.
Maar er staat niet in dat je geen studie mag volgen, in de avonduren
(als je in een traject zit), als je dit zelf bekostigd.
Ik moet wel zeggen dat ik toen ik 10 jaar geleden toen ik afgestudeerd was, ook 30.000 gulden schuld had.
Mijn moeder was niet arm, maar kon mij niet ondersteunen, waardoor ik 4 jaar extra heb moeten lenen.
Ik heb hier ook echt 4 jaar over gedaan om dit af te betalen.
Dus schuld na een studie herken ik zeker.
Wellicht kun je ergens geld lenen om een studie te doen (ik weet niet hoe oud je bent en of je dit rendabel vindt).
Gepost 26 februari 2012 - 02:09
Mij werd door de SD medewerksters verteld dat ik geen studie mocht volgen omdat ik A: dan niet 24 uur/ 7 dagen per week/ 365 dagen per jaar beschikbaar was voor werk. B: ik mocht niet hoger dan mbo 2 niveau studeren omdat dit een start kwalificatie is, opgelegt door de overheid. De enige uitzondering voor mensen die een HBO studie willen volgen, zijn moeders met kinderen onder de 5 jaar of als er toestemming word verleent, maar dat deden ze niet, zie punt A.
Ik hoef niet te vertellen dat werk op lager niveau, zoals productie werk, nauwelijks banen te vinden zijn. Gevraagt is MBO 4 of HBO, al is het om de prullebak leeg te maken. Sla de vacatures er maar op na, dan zie je dat ik gelijk heb. En als dan de werkgevers bang zijn dat een hoger opgeleidt iemand wegloopt en je daarom niet aanneemt voor een lagere functie, dan hoort het gewoon op. Wat je tegenwoordig ook ziet is dat werkgevers oudere mensen die op een laag niveau blijven hangen, ook niet accepteren en verwachten van de werknemers, dat naarmate ze ouder worden, ze zich zelf naar een hoger niveau tillen doormiddel van studie. Doen ze dat niet, dan is het meestal exit bij de volgende reorganisatie. Ouderen met een lage opleiding komen op die manier dan helemaal niet meer aan de bak. Het verhaal word nog erger is je weet dat werkgevers zich in jou prive leven willen gaan bemoeien en kunnen ontslaan of weigeren aan te nemen omdat je te dik bent (vanaf minut 4.20) of omdat je rookt, zuipt of ziek bent
Ik heb dus geen andere keus dan verder studeren, wil ik nog aantrekkelijk blijven voor een werkgever en mijn kans op werk vergroten.
Ik vind het vreemd dat de overheid, een studie in een on-productieve tijd (tijd die je bv, in de uitkering zit) niet aanmoedigt. Een gemiste kans. Zoals ik eerder zij: De overheid moet blij zijn dat ik dit doe en zelf het initiatief neem om uit de bijstand te komen en ik zal deze "tegenwerking" van de overheid, ook blijven negeren, ook al is er een kans op een boete."
Ik laat me niet beperken door de overheid als het aankomt om werk te bemachtigen.
Ik hoef niet te vertellen dat werk op lager niveau, zoals productie werk, nauwelijks banen te vinden zijn. Gevraagt is MBO 4 of HBO, al is het om de prullebak leeg te maken. Sla de vacatures er maar op na, dan zie je dat ik gelijk heb. En als dan de werkgevers bang zijn dat een hoger opgeleidt iemand wegloopt en je daarom niet aanneemt voor een lagere functie, dan hoort het gewoon op. Wat je tegenwoordig ook ziet is dat werkgevers oudere mensen die op een laag niveau blijven hangen, ook niet accepteren en verwachten van de werknemers, dat naarmate ze ouder worden, ze zich zelf naar een hoger niveau tillen doormiddel van studie. Doen ze dat niet, dan is het meestal exit bij de volgende reorganisatie. Ouderen met een lage opleiding komen op die manier dan helemaal niet meer aan de bak. Het verhaal word nog erger is je weet dat werkgevers zich in jou prive leven willen gaan bemoeien en kunnen ontslaan of weigeren aan te nemen omdat je te dik bent (vanaf minut 4.20) of omdat je rookt, zuipt of ziek bent
Ik heb dus geen andere keus dan verder studeren, wil ik nog aantrekkelijk blijven voor een werkgever en mijn kans op werk vergroten.
Ik vind het vreemd dat de overheid, een studie in een on-productieve tijd (tijd die je bv, in de uitkering zit) niet aanmoedigt. Een gemiste kans. Zoals ik eerder zij: De overheid moet blij zijn dat ik dit doe en zelf het initiatief neem om uit de bijstand te komen en ik zal deze "tegenwerking" van de overheid, ook blijven negeren, ook al is er een kans op een boete."
Ik laat me niet beperken door de overheid als het aankomt om werk te bemachtigen.
Groeten Paul.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Stoppen Met Mijn Wwb Uitkering/ Samenwonen /erfenis
- Vragenforum WWB Bijstand
- Belasting Terrugave ←

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote