Wwb Gezinsinkomen
Gepost 05 februari 2012 - 12:33
De situatie is als volgend, ikzelf woon nog thuis en zit sinds 2008 met medische klachten in de WWB.
Gisteren viel er een brief op de mat betreffende de langdurigheids toeslag.
Hierin wordt gevraagd naar het inkomen van alle gezinsleden + hun rekening nummers, bank saldo's en bezittingen (auto, motor enz.)
Verder wordt in de brief aangegeven dat ik geen langdurigheids toeslag krijg als ik hun gegevens niet verstrek.
Nu willen de andere gezinsleden dit niet doen vanwege privacy redenen.
Mogen ze dit zomaar vragen.? en kan dit wettelijk zo maar.?
Ikzelf weiger tenslotte niet de gegevens te verstrekken, maar iemand anders.
Gepost 05 februari 2012 - 02:03
Toch zie ik ook hierover tegenstrijdige berichten. En zou je de langdurigheidstoeslag wel nog kunnen krijgen zonder dat de nieuwe huishoudinkomenstoets geldt. En dan hoef je geen gegevens van je gezinsleden te verstrekken.
Toch van de zotte dat we dat allemaal zelf moeten gaan uitvogelen want de sociale dienst weet t zelf niet zeker.....dus sowieso niet pikken wat ze ook zeggen.
Nee heb je , ja kun je krijgen.....
Gepost 05 februari 2012 - 02:28
mummie, op 05 februari 2012 - 02:03 , zei:
Toch zie ik ook hierover tegenstrijdige berichten. En zou je de langdurigheidstoeslag wel nog kunnen krijgen zonder dat de nieuwe huishoudinkomenstoets geldt. En dan hoef je geen gegevens van je gezinsleden te verstrekken.
Toch van de zotte dat we dat allemaal zelf moeten gaan uitvogelen want de sociale dienst weet t zelf niet zeker.....dus sowieso niet pikken wat ze ook zeggen.
Nee heb je , ja kun je krijgen.....
Gepost 05 februari 2012 - 12:56
De minister heeft besloten dat andere inwonende mensen, (financiëel) verantwoordelijk worden gehouden voor de gene die een bijstands uitkering heeft en dat er voor 1 gezin, ongeacht de samenstelling of grote, maar 1 "loon" of uitkering mag zijn, niet hoger dan 1 minimum loon.
Nu willen de andere gezinsleden dit niet doen vanwege privacy redenen, dus zal de sd medewerker een deel van de benodigde gegevens kunnen opvragen bij bv, de belasting dienst en op die manier word als nog de privatie geschonden van de overige familie leden.
Dit zou nog wel eens een leuke rechtzaak kunnen worden als de lokale overheid zomaar en zonder toestemming dit soort gegevens kan opvragen, zonder dat de familie leden daar toestemming voor geven.
Daarnaast, de minister probeerd met de huishoudtoets een collectief recht op te leggen aan een gezin. we leven in een individuele rechts staat, waar ieder zelf gerechtlijk gezien verantwoordelijk is voor zijn/haar actie en daden, ook van uit een financiëel standpunt, met uitzondering kinderen tot 21 jaar. De minister straft daarmee de overige familie leden, die geen uitkering hebben en legt hun ook nog de zelfde voorwaardes en plichten op als de uitkerings gerechtige(n) in dat gezin.
Een tijdje terug heeft men motorclubs of pedo clubs, als een collectief proberen te veroordelen en te verbieden. De gerechtelijke uitspraak in die gevallen was er zeer duidelijk over: een club of organisatie (een collectief) kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de actie of daden van de individuele leden.
Er zijn hier maar een paar uitzonderingen op, bv als een club, vereniging of organistatie, staats ondermijnende of sociaal ontwrichtende activiteiten er op na houd.
Ik denk niet dat een gezin (met 1 of meerdere uitkerings gerechtigden of een individuele persoon, die uitkerings gerechtigt is, daar onder valt of zich met staats ondermijnende of sociaal ontwrichtende activiteiten bezig houd.
Een gezin is ook nog altijd een collectief die bestaat uit individuele mensen.
Simpel gezegt, als ik een overtreding of misdrijf bega , stel ik rij te hard door het rode licht en rij daarbij iemand dood, dan word ik als individueel, daarvoor verantwoordelijk gehouden. Niet mijn familie of iemand anders. Dit zelfde gaat bv ook op als ik de wettelijk verplichte ziekenkosten verzekering of belastingingen niet betaal.
Daarbij is er ook nog sprake van rechts ongelijkheid, immers deze huishoudtoets word alleen opgelegt aan gezinnen die een uitkerings gerechtigde in hun huis hebben wonen. Aan andere gezinnen word deze verplichting niet opgelegt.
Deze Wet houdt GEEN stand in de rechtzaal, omdat het discriminatie naar maatschappelijke status is.
Onze hele rechtstaat, rechts spraak en wetgeving is gebaseerd op de individuele persoon, De minister schuift dit aan de kant zodat hij kan bezuinigen op de uitkeringen.
Daarbij drukt de huishoudtoets, mensen onder het bestaans minimum aangezien 1 gezins uitkering ter hoogte van 1 minimum loon, gedeelt moet worden door alle gezins leden.
De opschorting van de uitkering is in strijd met artikel 13 het Europees Sociaal Handvest (ESH). Het Europese Comité voor Sociale Rechten heeft in verband met de Wet Werk en Bijstand in 2006 letterlijk het volgende gezegd:
"Het verminderen of opschorten van bijstand is slechts verenigbaar met het [Europees Sociaal] Handvest als het betrokken individu niet onder het bestaansminimum komt."
Gepost 05 februari 2012 - 02:42
Van de gemeente Maastricht bv heb ik kunnen terugvinden dat zei er van uitgaan dat de Wet WWB hier niet duidelijk over is. (zie Stimulansz).
Van enkele andere gemeentes heb ik gezien dat het overgangsrecht NIET wordt toegepast op de langdurigheidstoeslag. Als je die dus hier zou aanvragen moeten de inkomens van de gezinsleden wel meetellen per 1 janauri 2012.
Gemeentes beslissen dus blijkbaar zelf hierover. Willekeur dus.
Je zou zelf moeten kunnen terugvinden wat je eigen gemeente hierover beslist heeft. Vermoedelijk dan de tweede optie.
Anders zie ik niet waarom ze vragen naar de inkomsten van de gezinsleden....
Ren� x, op 05 februari 2012 - 12:33 , zei:
De situatie is als volgend, ikzelf woon nog thuis en zit sinds 2008 met medische klachten in de WWB.
Hierin wordt gevraagd naar het inkomen van alle gezinsleden + hun rekening nummers, bank saldo's en bezittingen (auto, motor enz.)
Verder wordt in de brief aangegeven dat ik geen langdurigheids toeslag krijg als ik hun gegevens niet verstrek.
Gepost 05 februari 2012 - 03:51
Paul., op 05 februari 2012 - 12:56 , zei:
"Het verminderen of opschorten van bijstand is slechts verenigbaar met het [Europees Sociaal] Handvest als het betrokken individu niet onder het bestaansminimum komt."
Is er iemand die weet wie er allemaal in het Europese Comité voor Sociale Rechten zitten ? Of waar ik dat kan vinden ? Misschien dat hun namelijk wel naar die huishoudens toets kunnen kijken. Weet niet of het zinvol is om het voor te leggen maar proberen kan altijd lijkt me. Want als ik niks meer krijg zal ik best onder het bestaansminimum zitten lijkt mij.
Gepost 05 februari 2012 - 08:22
Bij schendingen van de regels kunnen de volgende partijen een klacht bij het ECSR indienen:
- De ETUC, UNICE en IOE (Internationale Organisatie van Werkgevers)
- Niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), met adviesstatus bij de Raad van Europa, die op een door het regeringscomité opgestelde lijst staan
- Werknemersorganisaties en vakbonden in aangesloten landen
- Nationale NGO's (in staten die dit ook hebben aanvaard)
bron
Vakbonden en NGO's lijkt me de geschikste weg bij dit onder de aandacht te brengen bij het Europese Comité voor Sociale Rechten.
Gepost 05 februari 2012 - 09:07
Ren� x, op 05 februari 2012 - 12:33 , zei:
Natuurlijk kan dit niet, dit is in strijd met de Wet op de privacy. Helaas zijn ook daar je rechten niets meer waard als een zaak langer duurt dan je zonder eten kan.
Gepost 05 februari 2012 - 09:36
Paul., op 05 februari 2012 - 08:22 , zei:
Bij schendingen van de regels kunnen de volgende partijen een klacht bij het ECSR indienen:
- De ETUC, UNICE en IOE (Internationale Organisatie van Werkgevers)
- Niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), met adviesstatus bij de Raad van Europa, die op een door het regeringscomité opgestelde lijst staan
- Werknemersorganisaties en vakbonden in aangesloten landen
- Nationale NGO's (in staten die dit ook hebben aanvaard)
bron
Vakbonden en NGO's lijkt me de geschikste weg bij dit onder de aandacht te brengen bij het Europese Comité voor Sociale Rechten.
Ik ben niet aangesloten bij een vakbond ofzo. dus weet niet of ik daar wat mee opschiet. Maar eens googlen op de ngo´s kijken of ik daar een ingang kan vinden
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Bijstandsuitkering En Langdurig Ziek
- Vragenforum WWB Bijstand
- Regels Huisbezoek Bij Aanvraag Bijstand? ←

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote