Hallo allemaal ik heb via het aangifte programma van 2011 belasting aangifte gedaan nu zit het zo dat ik van januari tot september bijstand heb gehad en vanaf september ontvang ik wajong, ik heb de bedragen die op de jaaropgaves staan ingevuld (fiscaal loon en heffing) en nu gaf het programma aan dat ik 648 euro zou terug krijgen, ik vraag me af of dit klopt of dat hij dat aangeeft omdat er op wajong jong gehandicapten korting zit? Ik heb de vraag of ik wajong heb ingevuld met ja, wie weet hier het antwoord op? Alvast hartelijk bedankt Mvg barend
Pagina 1 van 1
Belastingterugave Bijstand+Wajong?
#5 Gast_Hans_*
Gepost 16 februari 2012 - 12:15
Beste Barend,
Let op wat je aanvinkt onder box 1 : werk en woning!
Selecteer de regel bij de AOW, pensioen lijfrente, WAO, WIA, WIA, WW, ANW, bijstand, etc.
En niet loon, ziektewetuitkeringen, fooien en dergelijke.
Mocht dit juist zijn ingevuld dan kan het zijn dat er teveel loonheffing is ingehouden.
Dit kan je zien bij 'overzicht' : verschuldigde inkomsten en premie volksverzekeringen en de ingehouden loonbelasting.
Als het bedrag ingehouden hoger is dan verschuldigd dan komt eronder een positief bedrag te staan, Als het bedrag ingehouden lager is dan 'in te houden' dan is het negatief en moet je bijbetalen.
Dan heb je als het goed is bij de heffingskortingen aangevinkt dat je recht had 'op een uitkering of op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de wet Wajong'. Dit geeft een bedrag van € 696,00 extra in je aangifte wat tot een extra teruggave kan leiden.
Het kan zijn dat je een klein bedrag aan loonbelasting moest bij betalen maar dat de heffingskorting van jouw Wajong dit compenseert. Dus € 696,00 heffingskorting - € 48,00 bijbetalen loonheffing leidt tot een teruggave van € 648,00 Euro.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Grt Hans
Let op wat je aanvinkt onder box 1 : werk en woning!
Selecteer de regel bij de AOW, pensioen lijfrente, WAO, WIA, WIA, WW, ANW, bijstand, etc.
En niet loon, ziektewetuitkeringen, fooien en dergelijke.
Mocht dit juist zijn ingevuld dan kan het zijn dat er teveel loonheffing is ingehouden.
Dit kan je zien bij 'overzicht' : verschuldigde inkomsten en premie volksverzekeringen en de ingehouden loonbelasting.
Als het bedrag ingehouden hoger is dan verschuldigd dan komt eronder een positief bedrag te staan, Als het bedrag ingehouden lager is dan 'in te houden' dan is het negatief en moet je bijbetalen.
Dan heb je als het goed is bij de heffingskortingen aangevinkt dat je recht had 'op een uitkering of op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de wet Wajong'. Dit geeft een bedrag van € 696,00 extra in je aangifte wat tot een extra teruggave kan leiden.
Het kan zijn dat je een klein bedrag aan loonbelasting moest bij betalen maar dat de heffingskorting van jouw Wajong dit compenseert. Dus € 696,00 heffingskorting - € 48,00 bijbetalen loonheffing leidt tot een teruggave van € 648,00 Euro.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Grt Hans
#7 Gast_Barend_*
Gepost 18 februari 2012 - 08:58
Hans ik heb het even nagekeken, maar ik heb het ingevuld zoals je zei, bij box 1 en ja aangevinkt bij de ondersteunig voor de wet wajong, maar er stond dat ik 1906 aan belasting verschuldigd was en 2554 betaald heb, maar ik heb vanaf 1 jan t/m 19 sep bijstand (wel al langer bijsrand maar bedoel voor het belastingjaar 2011) gehad en vannaf 20 sep dus wajong
#8 Gast_Hans_*
Gepost 19 februari 2012 - 08:44
Barend, op 18 februari 2012 - 08:58 , zei:
Hans ik heb het even nagekeken, maar ik heb het ingevuld zoals je zei, bij box 1 en ja aangevinkt bij de ondersteunig voor de wet wajong, maar er stond dat ik 1906 aan belasting verschuldigd was en 2554 betaald heb, maar ik heb vanaf 1 jan t/m 19 sep bijstand (wel al langer bijsrand maar bedoel voor het belastingjaar 2011) gehad en vannaf 20 sep dus wajong
Hoi Barend,
Het is moeilijk om zonder de volledige gegevens en op afstand een aangifte te ondersteunen
Maar inderdaad kom je dan op een terug te ontvangen bedrag van € 648,00, en hierbij helpt de korting op ondersteuning voor de wet Wajong. De uitkeringen volgen elkaar netjes op en er is dus netjes loonbelasting ingehouden.
Waarschijnlijk zou je, als je deze korting voor ondersteuning voor de wet Wajong niet had gebruikt, € 48,00 moeten betalen.
Klik die korting maar uit en dan zie je dat bij de regel 'verschuldigde inkomstenbelasting' het bedrag veranderen van € 1906.- naar € 2602.-. Dat je twee uitkeringen hebt ontvangen doet verder niet terzake.
Ondertekenen en versturen zou ik zeggen. Als de Jager zijn woord houdt staat het in juni op je bank.
Maar mijn advies is altijd wacht wel met het geld uitgeven totdat de aanslag definief is.
Groet Hans
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote