Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Wwb Uitbetaling Datum ?

29 reacties op dit onderwerp

#1 PizzaHardstyle

PizzaHardstyle

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 1 berichten

Geplaatst 27 april 2012 - 07:48

Hallo,

Ik had een vraagje ivm de uitbetaal datum van de wwb uitkering.
Ik zelf heb ZW en WWB.
Ik heb vorige maand rond de 23e,mijn 1e betalingen gehad. Deze waren van februari en maart.

Nu heb ik eergisteren ook een bedrag gekregen waarbij staat *restbetaling. Dat terwijl bij mijn eerdere uitbetalingen: betaling 02 en betaling 03 bijstond.
Heeft iemand hier ervaring mee. Ik denk nu dat het een restant bedrag is van februari en maart bij elkaar wat ik nog tegoed had.

En weet iemand wat de uiterlijke datum is van de uitbetaling wwb ( woon in den-haag )
En weet iemand of je(lijkt me logisch)nu in april de wwb krijgt voor mei,of andersom ?

Kijk de verwarring is ontstaan omdat ik na mijn goed keuring WWB terug ging naar de gemeente,met de vraag of ik toeslag op WWB kan krijgen.
(dat je inkomen van 650 naar max 850 gaat) Laat me weten als ik het niet goed heb ?
Mij werd verlelt dat die toeslag er al in is berekend. Dus ik denk nu dat die *restbetaling daarvan is.

mijn beeld is ZW van 118 per week.
wwb febr is ong 260
wwb mrt is ong 270

wwb apr ??/*restbetaling was rond 270.

Ik heb deze week meerdere keren gebelt naar de gemeente met de vraag wanneer ze de wwb ongeveer uit betalen. Ze wisten het niet maar rond 25e zeiden ze.
Lijkt me in ieder geval logisch dat je het voor 1e hebt natuurlijk ivm rekeningen.

Oja heb ik eigenlijk wel recht op de toeslag WWB dat je een max van 850 hebt. Ben 25,woon op mezelf en zowiezo 550 vaste lasten.

OK reacties zijn welkom.

Groeten Jaap

#2 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 27 april 2012 - 08:22

Oja heb ik eigenlijk wel recht op de toeslag WWB dat je een max van 850 hebt. Ben 25,woon op mezelf en zowiezo 550 vaste lasten.

OK reacties zijn welkom.

Groeten Jaap

Beste Jaap,

De uitbetalings datum kan ik je niet vertellen maar die moet in de regel voor de 30ste binnen zijn. In april ontvang je de uitkering over de maand april.

Je vraagt om de norm van een WWB uitkering en de aanvullende WWB naast je ziektewet uitkering.

Dit is de norm per 01-01-2012 : €634,80 + toeslag €253,92 = €888,72 p/m excl VT.

Jouw ziektewetuitkering = €511,33 p/m (bij €118,00 p/w).

Dus €888,72 - €511,33 = €377,39 aanvullende WWB p/m. Hier gaat nog de VT af die je ontvangt over de ZW uitkering.

Wat ik niet weet is of de maandelijkse premie (collectieve) ziektekostenverzekering ook ingehouden wordt van jouw WWB uitkering. Anders kom je tekort als de WWB rond de €270,00 zit.

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

Ben je geholpen met jouw vraag, help een ander ermee maar vermeld het resultaat ook terug op het forum.

#3 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 29 april 2012 - 11:11

Dus €888,72 - €511,33 = €377,39 aanvullende WWB p/m. Hier gaat nog de VT af die je ontvangt over de ZW uitkering.

Nu bedenk ik mij net dat de ziektewet uitkering waarschijnlijk inclusief vakantie wordt uitbetaald, Dus dit moeten we even gaan uitzoeken. Met andere woorden, hier kom ik nog op terug.

Edit : En mijn redenatie blijkt juist te zijn en wordt het vakantiegeld in de wekelijkse uitbetaling van de ziektewet uitkering al uitbetaald. Geen reden dus om dit extra te korten op de aanvullende WWB uitkering.

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

Ben je geholpen met jouw vraag, help een ander ermee maar vermeld het resultaat ook terug op het forum.

#4 Xicha

Xicha

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 20 berichten

Geplaatst 02 mei 2012 - 09:10

Wat de uitbetalingsdatum betreft, hiervoor kun je aan de balie van Sociale zaken bij je gemeente een lijstje opvragen. Is in mijn gemeente in ieder geval zo. Daar staat de uiterlijke inleverdatum voor het wijzigingsformulier op en de datum waarop de uitkering dan wordt uitgekeerd.

#5 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 23 maart 2013 - 11:34

Ik heb een ZW en nu een aanvullend WWB aangevraagd.
De toekenning per brief ontvangen, nu staat er in de brief dat de uitkering rond de 23ste wordt overgemaakt.
Ik hoop dat de maand maart er ook bij onberekend zit? Anders zit ik vet krap.

#6 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2072 berichten

Geplaatst 24 maart 2013 - 08:54

Normaal word in de WWB, door de meeste gemeentes, de maand maart, in april uitbetaald. April word dan uitbetaald in mei, enz. Dit zelfde gebeurd ook met het vakantie geld, die word niet in mei betaald, maar in juni.

Groeten Paul. Steun en houd het forum in de lucht zodat wij, u kunnen blijven helpen

#7 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 24 maart 2013 - 05:11

Ja klopt, dat lees ik ook wel soms op internet, maar hierboven lees ik in de eerste reactie wel dat de 23ste maart over de maand maart werd uitbetaald, want de reactie is van 27 april en er wordt gesproken over vorige maand werd de 23ste over de maand febr en mrt uitbetaald.
En normaal gesproken als een gemeente achteraf uitbetaald(dat weet ik nog van de vorige gemeente en van anderen horen zeggen), dan wordt begin volgend maand uitbetaald, niet eind volgend maand.

Nou ja, thanks voor het antwoord en laten we het beste hopen..:)

#8 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 24 maart 2013 - 09:08

Eigenlijk is het verloop van de diverse betalingen in het begin afhankelijk van de aanvraagdatum van de WWB uitkering (niet te verwarren met de datum van melding).

Stel de melddatum is 01-03-2013 en de schriftelijke aanvraag is ingediend op 03-03-2013.

4 weken na de aanvraag heeft men recht op een voorschot van 90%, of een gedeelte hiervan als aanvulling tot de bijstandsnorm i.v.m. de ZW uitkering. Dus rond 31 maart 2013 ontvangt men een voorschot vanaf 01-03-2013.

8 weken na de aanvraag moet de gemeente een beschikking sturen of de uitkering is toegekend en voor 28 april zou dit dus bekend moeten zijn. 

De gemeente betaald dan plus minus eind april het restant van de maand maart (die 10%) + de maand april minus de ZW uitkering over de maand april.

Als de aanvraag midden in de maand is ingediend dan kan het zijn dat de betalingen moeilijker verlopen omdat sommige gemeenten 1 of 2X per maand de betalingen overmaken, maar na 4 weken ontstaat weer het recht op een voorschot van 90% van de norm als de aanvraag te lang duurt.

Als de melddatum nu 13 maart is en de aanvraagdatum is 15 maart geeft dit recht op een voorschot na 4 weken in dit geval op 12 april dus. 

Op 10 mei zijn de 8 weken om en dan zou eind mei de gehele verrekening over april en mei in de nabetaling rond moeten zijn. Eigenlijk moet de gemeente rond 10 mei nog een voorschot uitbetalen en pas aan het eind van de maand mei het restant.

Sommige gemeenten zijn echt snel en ronden een complete en juist ingeleverde WWB aanvraag af in 4 tot 6 weken. Zodoende kan het soms al rond zijn voor eind april.

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

#9 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 25 maart 2013 - 08:38

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg.
Mijn aanvraag aanvullend bijstand is gedaan op 22 januari online.
In de brief met toekenning staat dat de betaling elke maand rond de 23ste zal plaats vinden, het is nu de 25ste van maart, maandag dus, na het weekend, want in dit geval viel de 23ste op een zaterdag in het weekend.

Het lijkt me dat het dan de eerstvolgende werkdag zal worden uitbetaald, en anders zal ik even informeren bij de gemeente zelf.

Groet

#10 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 25 maart 2013 - 08:43

Trouwens, slechte zaak dat ik hier moet lezen over de mogelijkheid na 4 weken een voorschot aan te vragen, deze informatie mogen ze wel doorgeven ook wanneer je de aanvraag behandeld daar.
Waarom moet je alles zelf uitzoeken?
Met regeltjes en plichten zijn ze wel haantje de voorste dit voor te kauwen.

#11 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 11:47

Trouwens, slechte zaak dat ik hier moet lezen over de mogelijkheid na 4 weken een voorschot aan te vragen, deze informatie mogen ze wel doorgeven ook wanneer je de aanvraag behandeld daar.
Waarom moet je alles zelf uitzoeken?
Met regeltjes en plichten zijn ze wel haantje de voorste dit voor te kauwen.

Daarom ook dit forum Martine.

Hier staat wat meer over te lezen en in dit wetsartikel staat te lezen hoe een gemeente dient te handelen bij het verstrekken van een voorschot bij een aanvraag voor bijstand.

Wat belangrijk is als een voorschot achterwege blijft is dat men niet in bezwaar kan gaan maar de voorzitter van gedeputeerde staten kan verzoeken om hierover een uitspraak te doen.

Geen voorschot

In de volgende situaties heeft u géén recht op een voorschotzie_wet.gif:

• U geeft de gemeente belangrijke gegevens niet, niet op tijd of onvolledig én dit is uw schuld
  • U werkt onvoldoende mee aan het onderzoek van de gemeente naar uw recht op bijstand
  • Het is de gemeente duidelijk dat u geen recht op een bijstandsuitkering zult hebben
Niet eens met afwijzing voorschot?

Krijgt u geen voorschot, dan kunt u geen bezwaar maken tegen deze beslissingzie_wet.gif. Wel kunt u de voorzitter van gedeputeerde staten verzoeken om hierover een uitspraak te doen. De voorzitter beoordeelt of de gemeente u toch een voorschot moet verstrekken zie_wet.gif. Tegen deze beslissing kunt u geen bezwaar maken. Het adres van de voorzitter van de gedeputeerde staten is: ???? (effe Googlen)

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

#12 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 25 maart 2013 - 11:58

Super, ja ik ben me een beetje aan het inlezen op het forum, bedankt hoor!

#13 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 12:13

Het probleem is dat gemeenten te veel vrijheden krijgen hoe te handelen bij een aanvraag voor bijstand. Hierdoor kan je niet meer alle vragen algemeen beantwoorden omdat dit per gemeente bepaald wordt en zodoende kan verschillen van een buurtgemeente die anders handelt. Voorheen was dit landelijk geregeld en nu vrijwel op lokaal niveau. En dit is een onwenselijke ontwikkeling omdat ambtenaren naar eigen inzicht gaan handelen ook al is er een wetgeving die niet altijd dwingend is opgelegd. 

Ooit heeft men besloten om een voorschot te verstrekken en in de wetgeving staat nu 'de gemeente is bevoegd om een voorschot te verstrekken'.

Iemand met een redelijk vermogen zou 2 maanden het termijn van de aanvraag kunnen overbruggen zonder voorschot en zijn vaste lasten kunnen voldoen, terwijl iemand met een nihil vermogen in geldnood komt en recht heeft op een voorschot.

Sommige gemeente verstrekken standaard een voorschot terwijl andere gemeente dit niet doen en zo de aanvrager hopen te stimuleren dat men harder naar een baan zoekt. En een ieder kan er nu wel van uit gaan dat misschien 5% van de aanvragers dit wel lukt en 95% niet dus en uiteindelijk toch in geldnood komt.

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

#14 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2642 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 12:33

Het probleem is dat gemeenten te veel vrijheden krijgen hoe te handelen bij een aanvraag voor bijstand. Hierdoor kan je niet meer alle vragen algemeen beantwoorden omdat dit per gemeente bepaald wordt en zodoende kan verschillen van een buurtgemeente die anders handelt. Voorheen was dit landelijk geregeld en nu vrijwel op lokaal niveau. En dit is een onwenselijke ontwikkeling omdat ambtenaren naar eigen inzicht gaan handelen ook al is er een wetgeving die niet altijd dwingend is opgelegd. 

Ooit heeft men besloten om een voorschot te verstrekken en in de wetgeving staat nu 'de gemeente is bevoegd om een voorschot te verstrekken'.

Iemand met een redelijk vermogen zou 2 maanden het termijn van de aanvraag kunnen overbruggen zonder voorschot en zijn vaste lasten kunnen voldoen, terwijl iemand met een nihil vermogen in geldnood komt en recht heeft op een voorschot.

Sommige gemeente verstrekken standaard een voorschot terwijl andere gemeente dit niet doen en zo de aanvrager hopen te stimuleren dat men harder naar een baan zoekt. En een ieder kan er nu wel van uit gaan dat misschien 5% van de aanvragers dit wel lukt en 95% niet dus en uiteindelijk toch in geldnood komt.

Deze vorm van 'rechtsongelijkheid' vraagt om een reactie van de burgers. Het zijn niet alleen de uitkeringen maar ook de WMO, waarin men maar kan doen wat men wil, per gemeente. Dat zijn er rond de 400, dus ook 400 mogelijke afwijkende beslissingen.

Daar gaat de rechter veel werk aan krijgen, ware het niet dat men de gang naar de rechter ook nog eens moeilijker gaat maken.

Ik denk dan ook dat we alle gemeenten 'hinderlijk' moeten gaan volgen om zich aan de wet te houden, wij moeten dat immers ook ?

Vriendelijke groet - Jets

#15 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 12:43

Deze vorm van 'rechtsongelijkheid' vraagt om een reactie van de burgers. Het zijn niet alleen de uitkeringen maar ook de WMO, waarin men maar kan doen wat men wil, per gemeente. Dat zijn er rond de 400, dus ook 400 mogelijke afwijkende beslissingen.

Daar gaat de rechter veel werk aan krijgen, ware het niet dat men de gang naar de rechter ook nog eens moeilijker gaat maken.

Ik denk dan ook dat we alle gemeenten 'hinderlijk' moeten gaan volgen om zich aan de wet te houden, wij moeten dat immers ook ?

Mijn inziens is er dus zo langzamerhand sprake van een bestuurlijke chaos in dit land.

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

#16 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 25 maart 2013 - 01:25

Ja dat was me inderdaad ook opgevallen dat de gemeentes teveel vrijheid krijgen in het handelen en uitvoeren van de aanvraag WWB.
Want er werken ontzettend veel lamlendelingen die niet zo nauw kijken en dus veel fouten maken.
Hoe ze de selectie van ambtenaren uitvoeren, is me een raadsel, maar die mag wat mij betreft wel wat subtieler.
Maar ja, ze spreken als je het mij vraagt, veelal dezelfde taal bij de gemeentes: zo goed en zo kwaad als maar kan, iemand geen WWB toewijzen en zoveel mogelijk eruit knikkeren.
En hoe dat gebeurd, veelal onrechtmatig helaas..

#17 timedesk

timedesk

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 385 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 05:50

geautomatiseerde bezwaarprocedure kan een krachtig wapen worden tegen onbehoorlijk bestuur

#18 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2642 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 06:00

geautomatiseerde bezwaarprocedure kan een krachtig wapen worden tegen onbehoorlijk bestuur

Wordt aan gewerkt :-)

Vriendelijke groet - Jets

#19 Gast_Martine_*

Gast_Martine_*
  • Gasten

Geplaatst 25 maart 2013 - 06:47

Sorry, ik lijk misschien onnozel, maar hoe moet ik dat zien, zo'n geautomatiseerd bezwaarprocedure?

Ik heb nl. ook te kampen gehad met onwettige handelingen bij de gemeente die de aanvraag WWB behandelde en kreeg een toekenning vanaf een veel later tijdstip dan aangevraagd, omdat ze zeggen dat er geen eerdere aanvraag heeft plaats gevonden, en dat terwijl ik toch echt het bewijs per brief en mail heb..:s
Dit is misschien compleet offtopic(al een tijdje), maar ik ben heus geïnteresseerd vanzelf. :)

#20 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 1869 berichten

Geplaatst 25 maart 2013 - 07:26

Ja heren, ook al is het offtopic, leg dit maar eens uit aan Martine en andere. :)

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers