Ik heb per 1-6-2012 drie jaar WW achter de rug en zoals de meeste 55+ zonder uitzicht op een nieuwe volledige baan. Ik heb nu recht op een IOAW uitkering maar wil die eigenlijk niet aanvragen.
Ik heb freelance-inkomen en klein baantje. Deze worden gekort evenals het inkomen uit de parttime baan van mijn vrouw. Daardoor zou ik voor een schamel uitkeringsbedrag elke maand ten gemeentehuize moeten verschijnen met mijn inkomensspecificatie (en wellicht ook nog aangejaagd worden om maar zinloos te blijven solliciteren). Ik heb daar geen zin in.
Gelukkig heb ik een ontslagvergoeding meegekregen van mijn werkgever, dus in principe red ik het wel....tot mijn 65e....! Maar niet als de regering aan die pensioenleeftijd gaat morrelen! Maar ik kan ook mijn baantje verliezen of freelance inkomen zien verdwijnen, dan wordt een IOAW uitkering wel noodzakelijk.
Volgens de gemeente houd ik altijd mijn RECHT op een IOAW uitkering, ook als ik die pas enkele jaren na beëindiging van mijn WW uitkering zou aanvragen. Dat recht krijg je als je na je 50e werkeloos wordt en dat verlies je niet (zolang je aan de voorwaarden voldoet en de overheid niet aan de regeling morrelt)
Is dit juist?!
Ik heb wel gelezen dat je recht herleeft als je 3 jaar WW hebt gehad, IOAW krijgt, dan een nieuw baantje krijgt, weer ontslagen wordt zonder recht op WW: dan krijg je weer IOAW.
En ook als je inkomen de ene maand boven het IOAW normbedrag uit komt en de andere maand eronder, kun je IOAW recht laten herleven.
Overigens: kijkt men voor de vrijstelling van het vermogen enkel naar leeftijd van degene die uit WW komt (55+) of kijkt men ook naar leeftijd partner (49)?
In de aanvraag wordt immers ook nadrukkelijk de partner en haar inkomen betrokken; in principe krijgt de partner ook 50% van de IOAW op haar rekening.
Mededelingen
Blijft Recht Op Ioaw Altijd Bestaan?
Gestart door
wullem
, mei 31 2012 10:34
Geen reactie op dit onderwerp
Reageer op dit onderwerp
0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers