Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Gedeeltelijke Wao + Ww Uitkering

3 reacties op dit onderwerp

#1 PeterIDex

PeterIDex

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 1 berichten

Geplaatst 29 augustus 2012 - 10:55

Goede dag allemaal.
Geacht forum,

Ik zit met een probleem waar waarschijnlijk wel zeker ook andere mensen mee te maken krijgen en ik zie hier veel antwoorden van mensen die er gelukkig wel verstand van hebben.
.
Nu kan ik best wel rekenen en snap ik ook wat er op een normale loonstrook staat.
Maar de uitleg van het UWV wat betreft mijn oude gedeeltelijke WAO-uitkering en mijn nieuwe WW-uitkering gaat mij te ver en kan ik mij niet concreet voor de geest halen. Temeer daar ik de uitkeringen in de nieuwe formule nog niet gekregen heb.
Wel heb ik een voorschot gekregen maar die is niet volgens de juiste cijfers.
Kan iemand hier mij alstublieft helpen met het berekenen van wat ik straks netto gaat overhouden van beide uitkeringen?

Situatie;
Ik ben gehuwd, geen thuis wonende kinderen meer, mijn vrouw heeft geen inkomen.
Na een ongeluk in de bouw, ik viel van het dak, kreeg ik na veel geharrewar een gedeeltelijke WAO uitkering van 25/35%, uitkering 21% van maatloon.

Na enige tijd thuis te hebben gezeten kwam ik via de banenpool op een school te werken als conciërge, banenpool werd later Melkertbaan, Melkert werd ID-baan.
Na 11 jaar op onderwijs te hebben gewerkt kregen wij een vaste aanstelling daar, waarna wij in etappes meer gingen verdienen dan het minimumloon en wel tot maximaal 130% minimumloon.
Niet al te veel maar genoeg voor ons omdat ik daarnaast ook nog de WAO uitkering kreeg.
Nu, met kabinet bruin werd de subsidie die de gemeenten kregen voor ex- ID-banen, afgeschaft en kwamen de conciërges, of liever school-assistenten op straat te staan per 1 augustus 2012.
De meesten waar onder ik zijn daar 20 jaar in dienst geweest.
Handdruk krijgen we niet, ook geen kantonrechtformule omdat onderwijs een bovenwettelijke WW-uitkering heeft tot 78%.

Na de WW aanvraag kreeg ik bericht dat de WW is toegekend (38 maanden) en werden de bedragen in de brief vermeldt.
Daarnaast kan ik nog een bovenwettelijke toeslag aanvragen omdat ik bij onderwijs heb gewerkt maar dat is een ander verhaal.

Hier het overzicht van de bedragen;

Dagloon = 89,49
Eerste 2 maanden; WW = 75% van 89,49 = 67,12 bruto per dag.
Vanaf de derde maand; WW = 70% van 89,49 = 62,64 bruto per dag.

Wij trekken 8% van de uitkering af voor vakantiegeld en reserveren dat voor u, enz.
U kunt geen toeslag op uw WW-uitkering krijgen....... (omdat ik met de WW en WAO-uitkering boven het sociaal minimum zit waarschijnlijk)
Dan volgt de rest van het verhaal, wellicht bij u allen bekend.

Maar dan, zit er nog 1 pagina aan het eind van de brief met het ingewikkelde gedeelte;
Inhoudingen Loonheffing en premies;

zo kort mogelijk.
U ontvangt een WW en WAO-uitkering, daarom worden die bij elkaar opgeteld om de LB en premies Volksverzekeringen te berekenen
Omdat deze uitkeringen niet over gelijken perioden worden uitbetaald hanteer het UWV een bijzondere rekenmethode.
Namelijk.;

De inhouding van loonheffing en premies S.V.wetten op uw AOW gebeurt op de normale manier (zie specificatie van mijn WAO hier onder)

Om de inhoudingen op de WW-uitkering te kunnen berekenen tellen wij de WW en de WAO-uitkering bij elkaar op.
Over het totaal bedrag worden de loonheffing en premies SVwetten berekend.

ik citeer deze regel letterlijk;
Nadat de inhoudingen over beide uitkeringen zijn berekend, worden daarvan de inhoudingen op uw WAO-uitkering afgetrokken. Wat nu overblijft, is het bedrag aan loonheffing en premies sociale verzekeringswetten dat ingehouden wordt op uw WW-uitkering.

Dan het verhaal over vakantiegeld en het bijzonder tarief voor de belastingen.

Hier de specificatie van de WAO die ik tot nu toe ontving;

Bruto WAO 537,44
Loonheffing 189,66
Inhouding zvw 38,16
vergoeding zvw 38,16
Inhouding SV premies 0,00

Netto 347,78

Over mijn normale loon uit werk had ik tabel wit met LH kortin(en), dus zal de WAO uitkering wel groen zijn.

secundaire vraag;
over normaal loon wordt arbeidskorting gerekend, is dit nu ook op een van deze 2 uitkeringen van toepassing?

Nb, bij mijn voorschot werd er wel een behoorlijk deel ingehouden.

Ben benieuwd naar de uitslag van de berekeningen.:huh:

#2 MJA

MJA

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 4 berichten

Geplaatst 31 augustus 2012 - 11:41

Zowel de WAO als de WW houden geen rekening met de arbeidskorting. Deze werkt uitsluitend door in de witte tabellen.

Dat het UWV beide uitkeringen samenvoegt is correct gezien de progressieve werking van het fiscale stelsel.Ik laat je nog weten wat de netto uitkering WW gaat worden op grond van de verstrekte gegevens..

Goede dag allemaal.
Geacht forum,

Ik zit met een probleem waar waarschijnlijk wel zeker ook andere mensen mee te maken krijgen en ik zie hier veel antwoorden van mensen die er gelukkig wel verstand van hebben.
.
Nu kan ik best wel rekenen en snap ik ook wat er op een normale loonstrook staat.
Maar de uitleg van het UWV wat betreft mijn oude gedeeltelijke WAO-uitkering en mijn nieuwe WW-uitkering gaat mij te ver en kan ik mij niet concreet voor de geest halen. Temeer daar ik de uitkeringen in de nieuwe formule nog niet gekregen heb.
Wel heb ik een voorschot gekregen maar die is niet volgens de juiste cijfers.
Kan iemand hier mij alstublieft helpen met het berekenen van wat ik straks netto gaat overhouden van beide uitkeringen?

Situatie;
Ik ben gehuwd, geen thuis wonende kinderen meer, mijn vrouw heeft geen inkomen.
Na een ongeluk in de bouw, ik viel van het dak, kreeg ik na veel geharrewar een gedeeltelijke WAO uitkering van 25/35%, uitkering 21% van maatloon.

Na enige tijd thuis te hebben gezeten kwam ik via de banenpool op een school te werken als conciërge, banenpool werd later Melkertbaan, Melkert werd ID-baan.
Na 11 jaar op onderwijs te hebben gewerkt kregen wij een vaste aanstelling daar, waarna wij in etappes meer gingen verdienen dan het minimumloon en wel tot maximaal 130% minimumloon.
Niet al te veel maar genoeg voor ons omdat ik daarnaast ook nog de WAO uitkering kreeg.
Nu, met kabinet bruin werd de subsidie die de gemeenten kregen voor ex- ID-banen, afgeschaft en kwamen de conciërges, of liever school-assistenten op straat te staan per 1 augustus 2012.
De meesten waar onder ik zijn daar 20 jaar in dienst geweest.
Handdruk krijgen we niet, ook geen kantonrechtformule omdat onderwijs een bovenwettelijke WW-uitkering heeft tot 78%.

Na de WW aanvraag kreeg ik bericht dat de WW is toegekend (38 maanden) en werden de bedragen in de brief vermeldt.
Daarnaast kan ik nog een bovenwettelijke toeslag aanvragen omdat ik bij onderwijs heb gewerkt maar dat is een ander verhaal.

Hier het overzicht van de bedragen;

Dagloon = 89,49
Eerste 2 maanden; WW = 75% van 89,49 = 67,12 bruto per dag.
Vanaf de derde maand; WW = 70% van 89,49 = 62,64 bruto per dag.

Wij trekken 8% van de uitkering af voor vakantiegeld en reserveren dat voor u, enz.
U kunt geen toeslag op uw WW-uitkering krijgen....... (omdat ik met de WW en WAO-uitkering boven het sociaal minimum zit waarschijnlijk)
Dan volgt de rest van het verhaal, wellicht bij u allen bekend.

Maar dan, zit er nog 1 pagina aan het eind van de brief met het ingewikkelde gedeelte;
Inhoudingen Loonheffing en premies;

zo kort mogelijk.
U ontvangt een WW en WAO-uitkering, daarom worden die bij elkaar opgeteld om de LB en premies Volksverzekeringen te berekenen
Omdat deze uitkeringen niet over gelijken perioden worden uitbetaald hanteer het UWV een bijzondere rekenmethode.
Namelijk.;

De inhouding van loonheffing en premies S.V.wetten op uw AOW gebeurt op de normale manier (zie specificatie van mijn WAO hier onder)

Om de inhoudingen op de WW-uitkering te kunnen berekenen tellen wij de WW en de WAO-uitkering bij elkaar op.
Over het totaal bedrag worden de loonheffing en premies SVwetten berekend.

ik citeer deze regel letterlijk;
Nadat de inhoudingen over beide uitkeringen zijn berekend, worden daarvan de inhoudingen op uw WAO-uitkering afgetrokken. Wat nu overblijft, is het bedrag aan loonheffing en premies sociale verzekeringswetten dat ingehouden wordt op uw WW-uitkering.

Dan het verhaal over vakantiegeld en het bijzonder tarief voor de belastingen.

Hier de specificatie van de WAO die ik tot nu toe ontving;

Bruto WAO 537,44
Loonheffing 189,66
Inhouding zvw 38,16
vergoeding zvw 38,16
Inhouding SV premies 0,00

Netto 347,78

Over mijn normale loon uit werk had ik tabel wit met LH kortin(en), dus zal de WAO uitkering wel groen zijn.

secundaire vraag;
over normaal loon wordt arbeidskorting gerekend, is dit nu ook op een van deze 2 uitkeringen van toepassing?

Nb, bij mijn voorschot werd er wel een behoorlijk deel ingehouden.

Ben benieuwd naar de uitslag van de berekeningen.:huh:

#3 Gast_PeterIDex_*

Gast_PeterIDex_*
  • Gasten

Geplaatst 31 augustus 2012 - 01:55

Zowel de WAO als de WW houden geen rekening met de arbeidskorting. Deze werkt uitsluitend door in de witte tabellen.

Dat het UWV beide uitkeringen samenvoegt is correct gezien de progressieve werking van het fiscale stelsel.Ik laat je nog weten wat de netto uitkering WW gaat worden op grond van de verstrekte gegevens..

MJA

bedankt alvast voor je antwoord;
gezien de afhouding van af mijn voorschot, wat loopt over de periode 01-08-2012 tot en met 19-08-2012, zie ik het niet zo vrolijk in. :(

#4 Gast_PeterIDex_*

Gast_PeterIDex_*
  • Gasten

Geplaatst 26 september 2012 - 09:58

ik ben er inmiddels achter, alhoewel niet helemaal omdat een van de 2 , de ww of wao teveel belasting heeft ingehouden. Deze week over gebeld naar UWV en deze zeiden later dat ik meer netto zal krijgen via de WAO uitkering, dus precies weet ik het nog niet.

Op mijn vraag of ik dat dan ook over de maand augustus en september uit betaald krijgt was het antwoord; Nee, dat moet ik dan maar bia de belasting terug zien te krijgen????
:blink:

De ww word de eerste 2 maanden 75% van dagloon = 89.49
Wao word wel betaald maar van de WW afgetrokken.

MJA??? ik zie nog geen berekening van je? :rolleyes:

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers