Spring naar inhoud

SZW Forum gebruikt cookies. Lees de Privacy Policy. Klik op de OK knop en overweeg een donatie om het forum te behouden:    OK
OK

Meer professionals

Hulp gevraagd

De kosten van deze website leiden tot sluiting ervan, tenzij u een kleine bijdrage kunt doen. We houden het al 15 jaar vol, zonder subsidie, maar het geld is er niet meer. DONEER NU !
Doneer nu € 5,-
Ruimere beurs? Doneer € 25,-

Klik op het bedrag. U betaalt met iDeal

Bij voorbaat dank
Stichting Internet Werkt.
info @ internetwerkt.nl

Mededelingen

Sociaal zekerheidsrecht

Heb je een eigen website? De code van deze gratis widget is hier te vinden !
Foto

Ioaw Afgewezen Na ( Onterechte ? ) Herleving Ww.

???

8 reacties op dit onderwerp

#1 luc

luc

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 4 berichten

Geplaatst 27 januari 2015 - 12:02

Ik heb mij speciaal voor dit onderwerp geregistreerd, daar ik een vergelijkbaar probleem heb als waar ik reeds elders op gereageerd heb, maar toen nog niet bepaalde spelregels had gelezen, en alle verschillende fora's had bekeken, excuses, en mijn reactie elders mag indien niet ter zake doend daar, worden verwijderd uiteraard.

Ik ben vanaf mijn 17e aan het werk geweest, met mss ergens rond mijn 18e of 19 1 keer een zeer korte WW periode.

Vervolgens ben ik vóór mijn 50 de eerste keer werkeloos geworden.

Daarna diverse malen kort gewerkt ( 26 wekeneis vermoedelijk net gemist, maar dat moet ik nogmaals narekenen )

Tevens steeds oproepcontracten gehad bij diverse verschillende beveiligingsbedrijven, 0-uren contracten dus ( waardoor ik nu wsl zwaar de pineut ben, thanks werkgevers ! )

Tussendoor ook 2 x meer dan 13 weken ziek geweest, dus WW gestopt en naar UWV/ziektewet.

Laatste keer ergens rond de 10 maanden ziektewet gehad, en toen ik daaruit moest, heb ik het gebruikelijke traject gevolgd om weer WW aan te vragen.

Dit was gemakkelijk de eerste keer, en werd een eenvoudige herleving. Makkelijk voor alle partijen dus.

De 2e keer 10 maanden ziektewet gaf het internet traject aan dat ik TE LANG ziek was geweest voor een herleving zoals ik begreep, en dat ik weer van vooraf aan moest beginnen. Aan de ene kant balen dacht ik, maar heb er verder niet bij stil gestaan. Ik kon niets anders doen dan alle vragen beantwoorden, en afwachten.

Wat schetste mijn verbazing ..... het was wederom een herleving geworden binnen 1 of 2 weken al !

Wederom niet bij stil gestaan dat ondanks dat dit voor beide partijen makkelijk was, mij IN DE TOEKOMST , NU DUS , op zou gaan breken !

Nu mijn WW periode maximaal is opgesnoept ( na betermelding UWV had ik nog maar 2 maanden WW tegoed !!!, dus lijkt bijna of ze mij bewust hebben beter gemeld, maar laten we de complottheorieën even vergeten ).

Toen ik dus DACHT in aanmerking te komen voor IOAW, werd ik netjes geholpen door de medewerkster Werkplein, en alles was snel geregeld...... DACHT IK !!!

Ik kreeg zelfs een formulier om evt alvast een voorschot aan te vragen, wat ik hopelijk heb bewaard, maar vertelde haar dat dit nog niet nodig was nu.

Één of 2 dagen later krijg ik post van de gemeente dat mijn IOAW en tevens de reguliere bijstand was AFGEWEZEN, daar de EERSTE datum van werkeloosheid was toen ik nog GÉÉN 50 jaar was !!!!!!!!!!!!!

Deze laatste herleving heeft mij dus volledig genaaid.

Bezwaarschrift ingediend, afgewezen

Beroep aangetekend : afgewezen omdat ik o.a niet op tijd de gevraagde informatie had aangeleverd binnen 6 weken.... de gevraagde informatie was echter al in hun bezit heb ik vermeld EN het enige wat ik hoefde te retourneren binnen 6 weken was een formulier of ik behoefte had één en ander nader toe te lichten tijdens een hoorzitting.

Ik heb JA aangekuist, en dit 2 of 3 dagen voordat de termijn afliep ingeleverd. MET ONTVANGSTBEWIJS van de receptie die het persoonlijk naar de afdeli9ng heeft gebracht !!!

Reden afwijzing : GEEN SPULLEN INGELEVERD !

Of ik nu maar even in beroep wil gaan bij de rechtbank !!!!

Wat mij ,(  buiten het te kunnen bewijzen ingeleverde document ) dwarszit is 2 dingen:

1) de eerste 13 weken ziektewet tijdens de WW , wordt dit afgesnoept van de totale tijd dat ik recht had op WW ( ergens rond de 30 maanden of iets meer geloof ik ). Dit zou heel erg onterecht zijn vind ik, maar ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is, want dan ben je wel erg snel door de WW periode heen als er steeds 13 weken ZW afgehaald worden.

2) WAT zijn de regels om een WW uitkering te laten herleven, OF een compleet nieuwe WW aanvraag te moeten doen, zoals ik had verwacht de 2e keer toen het scherm aangaf dat ik TE LANG ziek was geweest voor herleving, en TOEN was ik 50 jaar en 9 maanden oud !!!

Dit is het verschil voor mij tussen geen inkomen/bijstand/IOAW nu, en de hoop om via de rechtbank mijn gelijk te halen, al zal dit niet makkelijk worden, want een advocaat is niet te betalen, en de paar spaarcenten op mijn bank van de erfenis van mijn vader + de auto die ongeveer nog € 9000 waard is nekt mij ook dan , ALLES eigenlijk. En om die paar spaarcenten nu te moeten aanwenden voor een advocaat om gelijk te proberen te krijgen is ook van de zotte.

Wanhopig hier.

Ik heb nog 1 week om iig alvast een verzoek bij de rechtbank in te dienen, en daarna weer wat speling tot de zaak voorkomt uiteraard, maar ik heb geen flauw idee hoe of wat mij te wachten staat nu.

En ik ken meerdere mensen in mijn vrienden en kennissenkring die hebben moeten procederen, en 1 die op het punt staat om te moeten gaan procederen om hun gelijk te krijgen

Het lijkt wel of het beleid is: alles afwijzen, en met een beetje geluk procederen ze toch niet !

Gr,

Luc

#2 Gast_KHB_*

Gast_KHB_*
  • Gasten

Geplaatst 27 januari 2015 - 02:34

Beste Luc,

Om in aanmerking te komen voor een IOAW uitkering moet je langer dan 3 maanden een WW uitkering hebben ontvangen maar dan is er nog een voorwaarde en die is dat iemand op of na zijn 50ste jaar werkloos moet zijn geworden.

Nu mijn WW periode maximaal is opgesnoept ( na betermelding UWV had ik nog maar 2 maanden WW tegoed !!!,

Over de voorwaarden van de herleving van de WW kan ik je helaas niets vertellen. Toen dit toch onverwacht gebeurde denkt er geen mens aan om hiertegen in bezwaar te gaan. En met een nieuwe aanvraag voor 2 maanden WW had jij ook niet in aanmerking gekomen voor een IOAW uitkering omdat nogmaals langer dan 3 maanden WW een voorwaarde is.

Ik denk daarom dat ook al zou de WW niet zijn herleeft de IOAW dan ook was afgewezen maar dan met de reden dat de WW periode tekort was.  

Die 13 weken WW die je verbruikt i.v.m. ziekte tijdens een WW uitkering is sinds een aantal jaren in de WW wetgeving opgenomen puur om te voorkomen dat iemand zijn WW duur verlengt door zich ziek te melden.  

En dat van het niet aanleveren van dat formulier voor verdere informatie ondanks dat jij over een ontvangstbewijs beschikt riekt als een slecht functionerende (juridische)afdeling.

Maar wil je toch procederen, zoek ga dan naar het juridisch loket en vraag een verwijzing naar een advocaat die een toevoeging aanvraagt. Via de raad van rechtsbijstand betaal je een eigenbijdrage en het griffierecht die je terugkrijgt als jij de zaak wint. Men kijkt dan wel naar jouw totale belastbaar inkomen in 2015 (peiljaar) en daarop bepaalt men de hoogte van de eigen bijdrage.

Maar ik zeg er wel bij dat het juridisch loket jou niet doorverwijst als zij geen kans zien dat jij het gaat winnen. En zonder hun verwijzing bestaat er vrijwel zeker geen recht op bijzondere bijstand voor de door jouw nog te maken proceskosten. 

#3 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2833 berichten

Geplaatst 27 januari 2015 - 03:27

Beste KHB,

Ik denk dat het peiljaar 2013 moet zijn

Vriendelijke groet - Jets

#4 Gast_KHB_*

Gast_KHB_*
  • Gasten

Geplaatst 27 januari 2015 - 07:02

Beste Jets,

Dat was ook het eerste wat ik opschreef totdat ik ging kijken op de site van de Raad van Rechtspraak. Maar doordat ik het snel las en het er best wel onduidelijk staat omschreven mede omdat men met tabellen werkt over de eigen bijdrage in 2015 raakte ik in de war door deze regel "Inkomensnormen 2015". :(

Inderdaad kijkt men naar het inkomen van 2013 en is je inkomen gedaald en heb je geen vermogen dan kan je 2014 en zelfs 2015 als peiljaar gebruiken. Hieronder de juiste situatie.

Is uw inkomen of vermogen sterk gedaald?
De Raad kijkt in 2015 naar uw inkomen en vermogen in 2013. Maar als u sinds 2013 opeens veel minder bent gaan verdienen, kunt u de Raad vragen om naar uw situatie in 2015 te kijken. Dit heet een 'verzoek om peiljaarverlegging'.

Verder kan je €53,00 korting op je eigenbijdrage krijgen als men via het juridisch loket gaat en die jouw ook doorverwijst naar een advocaat.

#5 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2833 berichten

Geplaatst 27 januari 2015 - 08:55

Beste KHB,

Ook met de juiste informatie is dit een 'crime'. Ik vind zo wie zo dat de eigen bijdrage voor procederen veel te hoog is en vraag me af of 'sociale diensten' deze nog wel willen vergoeden. Daarentegen denk ik ook dat veel procedures gewonnen kunnen worden, als je maar de juiste advocaat kunt vinden. Op FB wordt 'Legal2people' hoog ingeschat. Ik ga daar in mee!

Vriendelijke groet - Jets

#6 luc

luc

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 4 berichten

Geplaatst 27 januari 2015 - 10:59

Hoi ,

ik heb alles uiteraard doorgelezen, en het meeste was ik al van op de hoogte zoals peiljaarverlegging ( nvt daar ik reeds vanaf 2013 + 2014 + 2015 weinig " verdien ".

De 2 maanden resterende WW die ik nog tegoed had was een ruwe schatting, maar ga ik uiteraard a.d.h.v. de data nakijken z.s.m. Mocht het net meer dan 3 maanden geweest zijn dan zou dat mooi zijn. Ik was zo kwaad terwijl ik dit alles typte dat ik nog geen details had opgezocht en een ruwe schatting maakte, wat niet wegneemt dat ik me genaaid voel. Al is het maar het feit dat ik gedwongen word nu om kosten te gaan maken om te procederen, en niet de kans heb gekregen op een hoorzitting, maar dat kan ik mss later qua gemaakte kosten nog tegen hen gebruiken als ik al dan niet ik het gelijk word gesteld.

Een toevoeging zal net lukken qua vermogen neem ik aan vanwege een kleine erfenis van mijn onlangs overleden vader. Ongeveer € 20.000.

Ik heb de site van legal2people al opgezocht en ga hen contacteren voor op zijn minst advies.

Wat ik mij ook afvraag is het volgende: om recht te hebben op IOAW moet ik idd 50+ zijn EN MEER DAN 3 maanden WW hebben genoten.

Nu weet ik dat ik als ik in 36 weken tijd 26 weken heb gewerkt , minimaal 5 uur per week ( correct me if i am wrong ! ) ik recht heb op 3 maanden WW, maar 3 MAANDEN WW is NIET HETZELFDE lijkt mij als MEER DAN 3 MAANDEN WW !!! Hoe kom ik aan 3 maanden EN 1 dag WW ??? De zgn 5 jareneis kan ik never nooit meer aan voldoen met mijn leeftijd en laatste 3 jaar bijna geen oproep werk gedaan, dus HOE kan ik de WW verder dan 3 maanden oprekken !?

Is bijv. een contract van 9 ipv 6 maanden voor minimaal 5 uur per week dan al voldoende om MEER  dan 3 maanden WW te verkrijgen ? Volgens mij niet, want dan voldoe ik nog steeds niet aan de jareneis, die gaat over een periode van 5 jaar.

Dat zou dus betekenen dat ik pas MEER dan 3 maanden WW krijg als ik vanaf NU de komende 5 jaar minimaal 4 jaren erbij heb met 208 uur per jaar gewerkt !!!

Leuk vooruitzicht als je volgende week 52 wordt en met deze crisis aan de gang !

Op deze manier kan iemand toch NOOIT meer in de IOAW komen als je niet aan de jareneis kunt voldoen , of ben ik nu gek ?

Als ze LETTERLIJK het verschil nemen tussen 3 maanden en MEER dan 3 maanden dus bedoel ik.

#7 luc

luc

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 4 berichten

Geplaatst 27 januari 2015 - 11:59

Aanvullende info :

NA de laatste herleving ( ik MOEST weer aan het werk van het UWV, en een uiterst ingewikkelde berekening waarin mijn

beveiligingswerk financieel werd vergeleken met het werk van een vrachtwagenchauffeur !!! ??? , en ik toen qua berekening

volledig hersteld werd verklaard ipv ( tijdelijk ) gedeeltelijk arbeidsongeschikt ) had ik nog maar kort WW tegoed.

Het lijkt bijna of men dit van tevoren heeft berekend zodat men wist dat ik geen aanspraak kon gaan maken op IOAW.

Op 23 mei 2014 werd aangezegd dat mijn ziektewet zou worden gestopt, en dit is opgerekt naar 24 juni 2014.
Mijn WW is afgelopen op 30 augustus 2014, dus had ik bij een EVT. nieuwe aanvraag recht gehad op 2 maanden en 6 dagen WW ,

TE KORT om aan de IOAW eis te voldoen, terwijl als ik een einde ziektwet zou hebben gekregen per 23 mei 2014 ik recht

gehad zou hebben op 3 maanden en 6 dagen WW , zijnde WEL voldoende voor een IOAW aanvraag ..... !!!!!!!

Letterlijk staat in de ZW brief het volgende :

Beslissing over uw uitkering.
U krijgt geen ziektewet-uitkering meer vanaf 24 juni 2014. Dit is een maand en een dag na 23 mei 2014.
Uw uitkering stopt omdat u op 23 mei 2014 meer dan 65% kunt verdienen van het loon dat u verdiende voordat u ziek werd.

Hoe dit is vastgesteld, kunt u lezen in de rapporten etc etc ( het verhaal over de VRACHTWAGENCHAUFFEUR waarmee mijn

situatie werd vergeleken !!! )

Dit hele verhaal heb ik nog geen 1% ooit van begrepen, maar verder mij er maar bij neergelegd, want ik had net het overlijden van mijn vader achter mijn kiezen, en was bezig met een vakantie te plannen voor eind juli, dus allerlei bezwaren etc en hoe ik dat moest doen had ik geen behoefte aan, daar ik er vanuit ging dat alles qua IOAW in orde zou zijn na afloop WW.

Begrijp mij niet verkeerd, want ik heb vanaf mijn 17e gewerkt tot aan mijn 47e, en vlieg nu tegen de muren op qua leeftijd en crisis, dus wil ik gewoon waar ik meen recht op te hebben na al die jaren. Helemaal gezien het feit dat ik tientallen mensen ken met uitkering of WAO die alles kunnen en doen wat onze lieve Heer verboden heeft met een uitkering, maar dat even terzijde.

#8 Gast_KHB_*

Gast_KHB_*
  • Gasten

Geplaatst 28 januari 2015 - 12:35

Beste KHB,

Ook met de juiste informatie is dit een 'crime'. Ik vind zo wie zo dat de eigen bijdrage voor procederen veel te hoog is en vraag me af of 'sociale diensten' deze nog wel willen vergoeden. Daarentegen denk ik ook dat veel procedures gewonnen kunnen worden, als je maar de juiste advocaat kunt vinden. Op FB wordt 'Legal2people' hoog ingeschat. Ik ga daar in mee!

Eigenlijk moet dit in een ander topic verteld worden want dit is het topic van luc die hier vragen stelt.

Ik heb net vorige week een bezwaarprocedure achter de rug i.v.m. een vergoeding voor bijzondere bijstand voor (hoge) proceskosten die iemand moest maken.

Er lopen diverse rechtszaken en bij hoger beroepzaken hoeft de persoon niet langs het juridisch loket voor een toevoeging. De advocaat kan ook een advies uitbrengen en moet zelf ook een toevoeging aanvragen waardoor er ook recht bestaat op bijzondere bijstand. Dit staat ook zo in de gemeentelijke verordening dat dit men niet altijd langs het Juridisch loket hoeft te gaan en toch eist de behandelaar dit als een voorwaarde? Het enige wat gebeurd is dat de bijzondere bijstand niet volledig de kosten zal vergoeden maar minus die €53,00 als het juridisch loket geen advies uitbrengt. En alle eerdere rechtszaken worden nog eens met een toevoeging gevoerd.

Na het eerste ingediende verzoek om bijzondere bijstand wees de behandelaar de aanvraag af onder het mom dat de persoon vrijwillig (voor haar lol) procedeerde. Ook het ingediende bezwaarschrift werd afgewezen met een verwijzing naar diverse artikelen in de WWB en een eigen artikel dat verwees naar de kinderopvang? ook zag men niet de noodzaak er van in om te procederen. Ook zegt de behandelaar dat de persoon te laat was met de aanvraag want het hoger beroep loopt al sinds 2013. Deze man kan niet eens lezen op de bijgevoegde bijlage dat de toevoeging en het hoger beroep is ingediend in oktober 2014. De persoon is gedaagd in een hoger beroep door iemand en waarbij zij feitelijk geen partij is. Toch moet die persoon het griffierecht betalen volgens de rechtbank (naar geïnformeerd door mij) anders neemt de rechter de eisen zo over van de tegenpartij en moet de gedaagde persoon in cassatie en nog de hoge kosten betalen.  

Prutsers zijn het bij dit (voor mij bekende) Werkplein. Nu overleggen of de persoon naar de rechter wil want de motivatie in de afwijzing is zo slecht onderbouwd en men heeft heel veel zaken buiten beschouwing gelaten. De gemeente wil inderdaad niet betalen en zodoende kan men zich niet meer verdedigen.

#9 Gast_KHB_*

Gast_KHB_*
  • Gasten

Geplaatst 28 januari 2015 - 01:03

Beste luc,

Ik kan jouw woede en frustratie heel goed begrijpen. In mijn reactie aan Jets leg ik ook uit dat iemand niet dat gene krijgt waar die persoon recht op heeft.

Als het UWV oordeelt dat jij per 23 mei 2014 al niet meer voldoet aan de voorwaarde van een ziektewetuitkering en men schuift hem dan toch een maand en zes dagen op, dan krap ik mij ook achter mijn oren of dit niet met opzet is gedaan. Ik weet niet of dit een normale wijze is van het beëindigen van een ziektewet door het UWV. Kan het UWV hier vrij over beslissen of ligt dit ergens vast? Ik kan jou hier helaas geen antwoord op geven. 

Maar realistisch gezien kan je dit ook niet meer terugdraaien ook al zou je als de WW wel eerder ingegaan was, en dan wel recht op meer dan 3 maanden WW hebben gehad, die mogelijkheid daarop is jou inmiddels ontnomen.  De gemeente kijkt alleen naar de huidige situatie om te oordelen of er recht bestaat op een IOAW uitkering.

Vroeger, en als jij dit kon voorzien, dacht men nog wel met jouw mee bij het UWV. Nu is de opdracht aan hun om geld te besparen en mensen te ontmoedigen om een vangnet te gebruiken.

Om je toch wat hoop te geven mocht je later nog een arbeidscontract kunnen aangaan en weer in de WW belanden, Er bestaat ook een IOW uitkering voor iemand van 60 jaar of ouder. Dus in die 9 jaar kan je nog wat WW rechten opbouwen. Of de IOW over 8 jaar nog bestaat dat kan niemand voorspellen. 

Nu schiet je daar niet zoveel mee op want je hebt nu andere problemen maar we moeten wel blijven hopen op betere tijden.     

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers