Spring naar inhoud

SZW Forum gebruikt cookies. Lees de Privacy Policy. Klik op de OK knop en overweeg een donatie om het forum te behouden:    OK
OK

Meer professionals

Hulp gevraagd

De kosten van deze website leiden tot sluiting ervan, tenzij u een kleine bijdrage kunt doen. We houden het al 15 jaar vol, zonder subsidie, maar het geld is er niet meer. DONEER NU !
Doneer nu € 5,-
Ruimere beurs? Doneer € 25,-

Klik op het bedrag. U betaalt met iDeal

Bij voorbaat dank
Stichting Internet Werkt.
info @ internetwerkt.nl

Mededelingen

Sociaal zekerheidsrecht

Heb je een eigen website? De code van deze gratis widget is hier te vinden !
Foto

Ik Heb Groote Probleme Met Mijn Pensioen. Wie Kann Mijn Helpen?

pensioen aow bezwaar

1 reactie op dit onderwerp

#1 Whynot

Whynot

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 17 juli 2016 - 10:50

Geachte dames en heren,

Ik heb wel heel hard hulp nodig, want:

Op 15 juni 2016 ontving ik de beslissing over mijn pensioen.

Met deze beslissing ben ik het absoluut niet mee eens.

Ik heb met meerdere advocaten contact opgenomen.

Maar iedereen vraagt mij om eerst een aanbetaling over te maken.

Met net even 400,- euro’s pensioen per maand is mij dat helaas absoluut niet mogelijk.

Inmiddels is een hoop tijd verstreken, zonder dat er wat gebeurd is.

Daarom vraag ik u om spoedige hulp!!

Het is heel hart nodig tegen deze beslissing bezwaar aan te tekenen.

Dit bezwaar moet nog voor 28 juli door het SVB zijn ontvangen.

Voor alle duidelijkheid stuur ik een toelichting mee.

Ik vraag u echt om hulp. Ik heb verder niemand meer die mij nog een steun of hulp kan zijn.

Toelichting:

In 1972 kwam ik met mijn vrouw naar Nederland. Wij werkten beide bij verschillende werkgevers.

Tot ik op gegeven moment op 18 januari 1980 in het Restaurant de “Watergeus” in Amsterdam als 1e restaurantkok een interessante baan had gevonden.

Helaas had ik een paar dagen later op 24 januari een zwaar ongeluk.

Ik kwam in het ziekenhuis terecht. Na een paar dagen ontving ik van mijn werkgever een aangetekende brief, waarin hij mij mededeelde dat ik ontslagen was.

Omdat ik lid was van de vakbond horeca in Amsterdam had ik contact met hun opgenomen. Het Kantoor in A’dam stuurde een aangetekende brief naar mijn werkgever dat hij zijn plichten na moest komen om mij mijn loon door te betalen.

Daarop kwam geen reactie. Ik ging dan naar de bond en had vele gesprekken met hun. Maar volgens de heren van de bond konden hun niets meer voor mij doen. Daarvoor was ik dan lid geworden!!

Ik probeerde via een rechtswinkel de zaak recht te trekken. Ook hun stuurden een brief naar mijn werkgever. Geen reactie.

Zo werd ik een jaar lang van de hak naar de tak gestuurd. Niemand voelde zich verantwoordelijk, en niemand was in staat mij te helpen.

Ik ontving een jaar lang ziektegeld. Inmiddels was ik nog een keer geopereerd. Heel vaak zat ik op het GAK kantoor in Amstelveen. Een keuring volgde op de volgende.

Op gegeven moment werd ik in de WAO gegooid. De uitkering werd plotseling van maand tot maand steeds minder. Naar een aantal maanden ontving ik nog een maandelijks bedrag tussen de 36,- en 47,-  gulden. Niet te vergeten p e r maand!!

De telefoontjes een aangetekende brieven die ik naar het GAK stuurde kan ik niet meer tellen.

Reactie van het GAK: Dat is in orde zo!!

Niets gebeurde.

Een keer per jaar ontving ik een jaaropgave. Verder niets.

Zo verstreek een jaar na het andere.

Mijn vrouw moest al die jaren voor ons beide werken. Door mijn ongeval was ik niet in staat om te gaan werken.

Dat wat mijn vrouw verdiende was net even genoeg om ons beide aan het leven te houden. Maar nooit een weekje op vakantie, geen auto, geen leuk huisje. Wij woonden altijd heel primitief een niet hoe het eigenlijk hoort.

Van het GAK kwam niemand om naar mij te kijken, of met mij bepaalde mogelijkheden te bespreken, die eventueel mijn werk- een inkomstensituatie zouden kunnen veranderen.

Het gehele GAK was mij gewoon vergeten. Is toch alleen maar en buitenlander (en dan ook nog een mof)!!!

De vakbond had niets voor mij gedaan, terwijl zij mij toen beloofden: heb je ooit problemen met je werkgever, steunen wij jou met alle kracht.

Niemand vertelde mij iets over mijn rechten, vanwege extra verzekeringen, of over het opbouwen van pensioenfonds, etc.

Ik was toen een heel jong ventje zonder de taal goed te beheersen en wist de weg niet door de Nederlandse bureaucratische oerwoud met al deze vele voorschriften enzovoort.

Had ik maar enig idee van al dit gehad was ik zeker tot over beide oren verzekerd en bij alle fondsen ingeschreven geweest.

Maar iedereen liet mij gewoon op de klippen lopen. Het GAK heeft in mijn ogen en verantwoording tegenover mensen die zo als ik door ziekte of ongevallen in zo een precaire situatie terechtkomen.

Jarenlang ontving ik alleen maar een paar centjes van het GAK.

Tot op gegeven moment in het jaar 2000 een bericht in de krant stond, dat iemand met hulp van een no cure no pay advocaat een procedure tegen het GAK had gewonnen.

Ik heb met deze advocaat contact opgenomen. Urenlang discussieerden wij over mijn probleem. Op gegeven moment deelde hij mij mee dat hij naar Heerlen op een gesprek bij het GAK was uitgenodigd.

Nog geen twee uur later belde hij mij op een deelde mee, dat het GAK binnen twee weken en groot bedrag zou overmaken. Dat gebeurde dan ook. Wat was er bij dit gesprek gebeurd? Ik weet het niet.

Tot op heden heb ik geen idee hiervan hoe hij het GAK heeft kunnen bewegen om mij na al die vele jaren zonder geld plotseling en groter bedrag over te maken.

Maar mijn maandelijkse WAO-uitkering was nog steeds heel laag.

Zo stonden wij een paar maanden later voor de rechtbank.

Ik won de procedure en ontving vanaf die tijd tot op 5 oktober 2015 maandelijks mijn uitkering van 920,- euro’s plus vakantiegeld.

Dit bedrag vind ik trouwens ook niet in orde, omdat het niet eens de hoogte heeft van de minimum uitkering (loon).

Maar of ik wat in zaken pensioenopbouw, verzekeringen, etc. geregeld had sprak niemand met mij.

Tegen mij werd altijd alleen maar gezegd: maak je geen zorgen. Je zit helemaal goed. Je bent tot 100% afgekeurd. Het GAK betaald je uitkering. Met je pensioen gaat alles zijn gangetje.

Nu zie ik hoe ver ik ben gekomen, door mensen te vertrouwen.

Sinds oktober 2015 heb ik alleen nog rond de 400,- euro’s per maand. Inmiddels heb ik geen elektriciteit en geen water meer. Ik kan geen fruit of groenten meer kopen. Gisteren heb ik mijn derde kies binnen 6 maanden verloren.

Volgens de SVB hebben hun mij vanaf oktober 2015 te veel AOW betaald.

Nu moet ik ook nog een bedrag van 562,68 euro’s terugbetalen. Vanaf 1 augustus zou ik 11 maanden lang 47,- euro’s en één maand 45,68 euro’s moeten terugbetalen.

Dan heb ik nog minder geld. Maar de SVB moet toch eerst afwachten wat er op mijn bezwaar voor een beslissing uitkomt, of niet soms?

Ja het gaat slecht met mij. Ik ben nu helemaal alleen.

Nu heb ik nog een brief van het UWV ontvangen, waarin zij mij meedelen dat ik de volledige verloop van mijn werkverleden op moet sturen.

Hoe kan de SVB een beslissing over mijn pensioen nemen terwijl het UWV nog naar mijn arbeidsverleden vraagt???

Het is niet mijn fout dat ik niets in een of ander fonds heb betaald. Voor het eerst wist ik van niets, en voor het tweede met alleen maar 30-40 gulden per maand hoe had ik dat moeten betalen.

De SVB moet mijn 35 jaar GAK (WAO) gewoon accepteren, en mij een pensioen uitbetalen van welke ik ook redelijk kan leven.

Ik heb Spanje voor mij gekozen, omdat ik hier minimaal 10 maanden in het jaar met veel minder pijn een gebreken kan leven. In Nederland met bijna het hele jaar koud en vochtig weer, wordt mijn gehele lichaam stijf en betekend dit, met al deze pijn geen leven voor mij.

Sorry dat ik wat veel heb geschreven. Maar ik wil u zo veel mogelijk informatie verstrekken.

Heel veel dank voor uw medewerking.

#2 Kan het beter?

Kan het beter?

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 3398 berichten

Geplaatst 17 juli 2016 - 12:16

Beste Whynot,

Inderdaad is er het nodige gebeurd in de voorgaande jaren en gezien de nodige slordigheden zoals dat jij totaal niet op de hoogte bent van wat die no cure no pay advocaat heeft bereikt en wat uiteindelijk de reden was dat het GAK alsnog overging tot een nabetaling. Ik zou alsnog om de stukken vragen.

Aangezien pensioenopbouw best wel complex is mede omdat iemand voor elk jaar dat hij/zij niet woonachtig is in Nederland zo'n 2% per jaar minder pensioen opbouwt.

Ik denk zelf dat jouw arbeidsverleden die nu bekend is bij het UWV onvolledig is mede omdat jij bij verschillende werkgevers hebt gewerkt en men daarom om bewijs stukken vraagt.

Omdat jouw situatie best wel complex is en jij daar best wel hulp bij zou kunnen gebruiken adviseer ik je om contact op te nemen met het juridisch loket.

Als er namelijk sprake is van een laag inkomen op of rond het bijstandsniveau dan kan je een verwijzing krijgen voor een advocaat die met een toevoeging werkt en dan kan de eigen bijdrage aanzienlijk lager zijn.

Als je in Amsterdam of omgeving woonachtig bent dan is daar een inloopspreekuur in de ochtend ma t/m do 09:00 t/m 11:00 uur maar het kan ook middels een afspraak alleen zijn de belkosten dan €0,25 p/m.

Maar wat ik begrepen heb woon jij nu in Spanje en dan zijn er andere regels. Zo kan je nooit een beroep op bijzonder bijstand doen die een gedeelte van de eigen bijdrage zou kunnen vergoeden.

Alles zou grotendeels digitaal moeten verlopen wat op zich niet zo'n probleem hoeft te zijn.

Wat het bezwaar betreft tegen het SVB in dat geval zou je een voorlopig bezwaar (.pdf) kunnen indienen waarin je vermeld dat jij in een later stadium jouw bezwaar zal aanvullen. In die tussentijd kan je dan een advocaat zoeken die gemachtigd is om jouw belangen te behartigen.

Met vriendelijke groet,

Kanhetbeter.

Ben je geholpen met jouw vraag, help een ander ermee maar vermeld het resultaat ook terug op het forum.

Een (kleine) donatie is zeer welkom en dit kan via de kolom in de rechter bovenhoek.

Reageer op dit onderwerp

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: pensioen, aow, bezwaar

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers