Spring naar inhoud

SZW Forum gebruikt cookies. Lees de Privacy Policy. Klik op de OK knop en overweeg een donatie om het forum te behouden:    OK
OK

Meer professionals

Hulp gevraagd

De kosten van deze website leiden tot sluiting ervan, tenzij u een kleine bijdrage kunt doen. We houden het al 15 jaar vol, zonder subsidie, maar het geld is er niet meer. DONEER NU !
Doneer nu € 5,-
Ruimere beurs? Doneer € 25,-

Klik op het bedrag. U betaalt met iDeal

Bij voorbaat dank
Stichting Internet Werkt.
info @ internetwerkt.nl

Mededelingen

Sociaal zekerheidsrecht

Heb je een eigen website? De code van deze gratis widget is hier te vinden !
Foto

Aanvulling Ww Uitkering Na Nieuwe Baan Met Lager Salaris

ww

89 reacties op dit onderwerp

#1 drive

drive

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 23 september 2016 - 03:33

Hallo  ik heb een aantal vragen.

Ik heb in het verleden een goed betaalde functie gehad ben nu 58 jaar en er ondertussen al achter dat ik op dat niveau nooit meer een baan krijg.

Ik ben sinds april 2016 werkloos geworden, volgens UWV heb ik recht op 36 mnd  WW.

Nu heb ik  binnenkort misschien kans  op een nieuwe baan een 6 mnd contract  en dan  nog eens 6 mnd  waarna als laatste weer 11 mnd  dus net geen 2 jaar. Daarna vast maar dat is nog ver weg.

Ik heb gelezen wanneer je weer gaat werken voor een lager inkomen, het UWV de huidige WW uitkering gedeeltelijk blijft aanvullen (werken loont) zolang als het nieuwe inkomen onder de 87,5 % van het oude salaris blijft. Ik heb gebeld met het UWV, stel ik vind werk hoelang blijft dit dan aangevuld worden. Dat wist de medewerker ook niet zo direct maar heeft mij netjes teruggebeld met de mededeling net zolang als mijn WW- rechten zijn. Dus tot begin 2019.  Dit staat echter nergens zwart op wit.

Mijn vraag: Weet iemand of dit klopt?

En hoe zit het met m’n  WW-rechten als ik na het eerste of 2-de contract weer werkloos wordt. Ik lees van alles over 26 weken  of net  geen 26 weken  en garantieloon  met als voorwaarde  deze moet weer ingaan  voor 1 jaar na begin van de vorige  WW -uitkering.  

Stel ik begin  half oktober  2016  met werken 1ste en verlies na een half jaar(15  maart 2017) weer dit werk, val ik dan terug in  m’n  huidige WW- recht. En hoe zit het na afloop van  het  2de contract dus 15 sept. 2017.

Begrijp me goed,  ik wil heel graag weer aan de slag maar  stel ik krijg  inderdaad  na een jaar( sept 2017) dus te horen dat het klaar is  en ik krijg dan over m’n  nieuwe salaris  dan WW dan ga ik dus heel veel inleveren.

Kan iemand mij uitleggen hoe precies het zit?

Na het 1ste -  en na het 2de contract wat de gevolgen kunnen zijn?

Drive

#2 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 24 september 2016 - 08:13

Ik heb gelezen wanneer je weer gaat werken voor een lager inkomen, het UWV de huidige WW uitkering gedeeltelijk blijft aanvullen (werken loont) zolang als het nieuwe inkomen onder de 87,5 % van het oude salaris blijft. Ik heb gebeld met het UWV, stel ik vind werk hoelang blijft dit dan aangevuld worden. Dat wist de medewerker ook niet zo direct maar heeft mij netjes teruggebeld met de mededeling net zolang als mijn WW- rechten zijn. Dus tot begin 2019.  Dit staat echter nergens zwart op wit.

Dat klopt. De WW blijft aanvullen zolang je recht hebt op de WW en zolang het nieuwe inkomen lager is dan de 87.5% van het oude salaris.

En hoe zit het met m’n  WW-rechten als ik na het eerste of 2-de contract weer werkloos wordt. Ik lees van alles over 26 weken  of net  geen 26 weken  en garantieloon  met als voorwaarde  deze moet weer ingaan  voor 1 jaar na begin van de vorige  WW -uitkering.  

Stel ik begin  half oktober  2016  met werken 1ste en verlies na een half jaar(15  maart 2017) weer dit werk, val ik dan terug in  m’n  huidige WW- recht. En hoe zit het na afloop van  het  2de contract dus 15 sept. 2017.

Begrijp me goed,  ik wil heel graag weer aan de slag maar  stel ik krijg  inderdaad  na een jaar( sept 2017) dus te horen dat het klaar is  en ik krijg dan over m’n  nieuwe salaris  dan WW dan ga ik dus heel veel inleveren.

Als jij binnen 1 jaar weer werk na je ontslag (april 2016) vindt en met die nieuwe baan weer 26 weken of langer werkt, behoudt u de langdurige WW rechten. 

Het probleem is echter dat u voor een lager salaris werk accepteert, dus hier al achteruit zou gaan in de hoogte van de nieuwe WW als u langer dan 26 weken werkt en u minimaal 13 maanden moet werken om de maximale WW hoogte te krijgen.

#3 drive

drive

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 26 september 2016 - 02:50

Paul, bedankt voor je antwoord,  maar het blijft heel verwarrend

Als jij binnen 1 jaar weer werk na je ontslag (april 2016) vindt en met die nieuwe baan weer 26 weken of langer werkt, behoudt u de langdurige WW rechten. 

begrijp ik het goed,  met langdurige WW rechten bedoelt u dus  alleen de duur blijft hetzelfde (april 2019) maar de hoogte van de uitkering wordt opnieuw berekend, waar moet ik dan aan denken als ik na 26 weken weer werkeloos wordt dus rond 15 april 2017(start 15 okt 2016)?

En als ik dus na  2 x een half jaar contract de bons krijg is de uitkering hoogte weer maximaal (13 mnd)

wat betekent dit?  Maximaal van welke hoogte?

ik zie op een andere site onderstaande

Voorwaarden garantiedagloon als u vanuit de WW gaat werken
Gaat u vanuit de WW aan de slag bij een werkgever en wordt u daarna weer werkloos? Dan gelden de volgende voorwaarden voor het garantiedagloon:

• U heeft minimaal 1 jaar gewerkt in uw oude baan, voordat u werkloos werd.
  • Na deze baan had u recht op een WW-uitkering.
  • U gaat in een nieuwe baan werken waardoor uw WW-uitkering eindigt.
  • U wordt werkloos, uw vorige WW-uitkering wordt niet voortgezet, maar u heeft wel recht op een nieuwe WW-uitkering.
  • Deze nieuwe uitkering start binnen 1 jaar na het begin van de vorige WW-uitkering.

Let op: deze voorwaarden gelden alleen voor u als u na 1 juli 2015 (opnieuw) werkloos wordt.

Alvast bedankt 

Drive

#4 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 26 september 2016 - 07:40

Op het dagloon regeling moet je, je niet vastpinnen.

begrijp ik het goed,  met langdurige WW rechten bedoelt u dus  alleen de duur blijft hetzelfde 

Nee dat bedoel ik niet. Je moet 4 van de 5 jaar gewerkt hebben wil je recht houden op de langdurige WW. Stel je zit 13 maanden thuis en gaat dan weer werken voor 26 weken of langer en bouwt hier dus een nieuw WW recht op, dan heb je dus geen recht meer op de langdurige WW.

En als ik dus na  2 x een half jaar contract de bons krijg is de uitkering hoogte weer maximaal (13 mnd)

wat betekent dit?  Maximaal van welke hoogte?

Bij de hoogte berekeningen word gekeken naar het inkomen wat je verdient hebt met werk, in een periode van 1 jaar voorafgaande aan je ontslag, min 1 maand want ze gaan namelijk uit van de voorlaatste loon aangifte. Hier verlies je dus 1 maand inkomen bij de berekening. Dus om een volledige WW hoogte te krijgen moet je dus 13 maanden werken.

#5 Gast_YT_*

Gast_YT_*
  • Gasten

Geplaatst 20 oktober 2016 - 07:50

Wordt bij het bepalen van de hoogte van de nieuwe WW uitkering, in dit geval na 13 maanden, ook rekening gehouden met de aanvulling WW ?
M.a.w. blijft de aanvulling (oude rechten) tot 2019 bestaan, naast een nieuw WW recht, welke na een tijdelijke, lager betaalde ( <87,5%) ingaat ?

#6 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 21 oktober 2016 - 08:11

Beide WW uitkeringen worden apart van elkaar berekend. Je maakt niet duidelijk of je 1 baan of 2 banen had. Bij het verlies van een of beide 2 banen krijg je voor iedere baan een aparte WW uitkering.

Bij 1 baan heb je na 26 weken een nieuw WW recht opgebouwd en word de WW hoogte opnieuw berekend.

#7 Gast_YT_*

Gast_YT_*
  • Gasten

Geplaatst 25 oktober 2016 - 06:58

Ik kan een verlenging van mijn parttime contract krijgen. Echter als ik in mei vakantiegeld ontvang van mijn werkgever kom ik boven die 87,5% uit. Ik snap dat ik dan in mei geen aanvulling krijg. Maar wordt dan ook de aanvullende ww uitkering daarna geheel stopgezet ?

#8 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 25 oktober 2016 - 08:07

Er word gekeken naar het SV loon, dus ook het vakantiegeld. Uw sv-loon is uw brutoloon plus vaste onderdelen van het loon. Vakantiebijslag, eindejaarsuitkering, dertiende maand, ploegentoeslag en bijtelling van een auto van de zaak tellen mee voor het sv-loon.

Helaas is het UWV hier niet duidelijk in maar het vakantie geld telt dus mee voor de 87.5% regel.

#9 Gast_Gast_*

Gast_Gast_*
  • Gasten

Geplaatst 25 oktober 2016 - 12:34

Dus als ik het goed begrijpt stopt na mei de aanvulling. In mijn geval dus beter om geen verlenging te krijgen. Als ik nu minder dan 26 weken werk krijg ik gewoon weer mijn oude WW tot 2019, welke hoger is dan mijn salaris.

#10 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 26 oktober 2016 - 07:55

Dat klopt.

#11 Gast_hendrik_*

Gast_hendrik_*
  • Gasten

Geplaatst 09 januari 2017 - 02:16

aanvulling op je loon van de ww, er wordt gesproken over 87,5% van je loon, is dit dagloon ww of is dat het loon wat ik bij mijn vorige baas verdient heb.

#12 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 09 januari 2017 - 08:28

Dagloon WW.

#13 Gast_Pompelmoes_*

Gast_Pompelmoes_*
  • Gasten

Geplaatst 12 februari 2017 - 12:26

Je moet wel 4 sollicitaties per maand blijven versturen als je de WW aanvulling op je loon krijgt. Je krijgt de aanvulling dus niet zomaar.

#14 Gast_Anoniem_*

Gast_Anoniem_*
  • Gasten

Geplaatst 18 februari 2017 - 10:48

Mijn situatie (ik rond de bedragen even voor het gemak af):

Werkloos per mei 2016. Uitkering loopt tot augustus 2018

WW bedraagt             1900 euro

Per maart kan ik voor 10 maanden aan de slag voor lager salaris dan waar mijn uitkering over berekend is. 1800 euro.

Prima, uitkering zal stopgezet worden.

Maar dan. Uitgaande van het scenario dat ik na 10 maanden weer op straat sta. Weer WW. En dan heb ik ineens maar 70% van 1800? Dus 1300 euro uitkering? 

En voor hoelang? 

Behalve dat ik weer graag mijn steentje bij wil dragen, zie ik een groot gapend gat voor me opdoemen. Ik ben bijna 50. Was net uit een financieel dal opgeklommen. Me van minimumloon opgewerkt om dan op deze manier van 2600 euro naar 1900, 1800 en omdat ik zo graag aan het werk wil te eindigen bij 1300 uitkering? En wordt de duur van mijn uitkering ook verkort door deze nieuwe berekening? Dus het eind van mijn uitkering wordt niet 10 maanden vooruitgeschoven? 

Help me alsjeblieft even meedenken. Zeg me dat ik er volkomen naast zit. Zo loont werken toch niet? Ik krijg buikpijn....

En stel dat deze baan voor 5 maanden is? Dan krijg ik mijn oude uitkering terug en wordt de einddatum 5 maanden vooruit geschoven? 

#15 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 18 februari 2017 - 08:34

Per maart kan ik voor 10 maanden aan de slag voor lager salaris dan waar mijn uitkering over berekend is. 1800 euro.

Prima, uitkering zal stopgezet worden

Maar dan. Uitgaande van het scenario dat ik na 10 maanden weer op straat sta. Weer WW. En dan heb ik ineens maar 70% van 1800? Dus 1300 euro uitkering? 

En voor hoelang? 

Het is goed dat je in maart weer begint met werken want dan voldoe je nog aan de jaren eis en behoudt u de langdurige WW.

Uw rekensom klopt echter niet.

​Van het UWV:

Voor het berekenen van uw dagloon kijken we naar het sv-loon dat u verdiende in het jaar voordat u werkloos werd. Volgens de oude berekening deelden wij uw totale sv-loon door 261. Dat is het gemiddeld aantal werkdagen per jaar. Dat deden we ook als u in sommige maanden geen loon kreeg. Vanaf 1 december 2016 delen wij uw sv-loon door het totale aantal werkdagen die zitten in de maanden waarin u loon kreeg. Uw dagloon wordt dan hoger, als u in sommige maanden geen loon kreeg.

Het is dus niet 70%.

Rekenvoorbeeld berekening dagloon

Bart heeft in het jaar 2016 een sv-loon van € 20.000. Hij heeft in januari en februari geen loon gehad. In maart heeft Bart over 5 dagen loon gehad. De rest van het jaar, van april tot en met december, heeft Bart over alle werkdagen loon gehad.

Volgens de oude berekening delen we het totale sv-loon door 261. Het dagloon is dan € 76,63.

Volgens de nieuwe berekening telt het totale aantal werkdagen in januari en februari niet mee, omdat hij in die maanden geen loon kreeg. De werkdagen van maart tellen wel mee, omdat Bart loon heeft gehad in deze maand. We tellen dan 21,75 dagen (het gemiddeld aantal werkdagen per maand), ook al heeft Bart er maar 5 gewerkt.

De periode maart tot en met december had in totaal 217,5 werkdagen. We delen het sv-loon daarom door dat aantal. Barts dagloon is dan € 91,95.

#16 Gast_Anita_*

Gast_Anita_*
  • Gasten

Geplaatst 22 mei 2017 - 06:49

Hallo

Heb even een vraag wat betreft de ww ik zit nu in de ww en heb een recht tot april 2019
Nu heb ik pas 8 maanden gewerkt met een aanvulling maar dit werk houd volgende week op
Hoe gaat het nu verder met de uitkering ?
Verschillende mensen bij UWV gesproken die zeg zus n de andere zeg zo
Krijg ik nu mijn oude recht tot april 2019
En daarna 8 maanden dus april - dec 2019 uitkering van deze laatste baan.

Wie kan het mij duidelijk uitleggen ?
Vandaag heb ik dus via een wijzigingsformulier aangegeven dat ik weer werkloos word
Is dat zo goed of moet ik weer een hele nieuwe aanvraag doen.
Dat lijkt mij dus niet omdat ik aanvulling krijg en mijn loon iedere maand op geef

Groet

#17 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 22 mei 2017 - 07:41

U heeft 8 maanden gewerkt en daarmee een nieuw WW recht opgebouwd voor de uren die u gewerkt heeft in uw laatste baan en u moet voor het verlies van die uren een nieuwe WW aanvraag doen binnen 1 week na uw ontslag.

Aan gezien ik niet weet om hoeveel uren de oude en de laatste baan was kan ik verder geen uitspraak doen.

#18 Gast_Thea_*

Gast_Thea_*
  • Gasten

Geplaatst 04 augustus 2017 - 11:47

Ik heb een vraag.

Ik werk 40 uur per week. Ik krijg daarbovenop een WW uitkering omdat mijn laatstverdiende salaris hoger was.

Ik maak dus gedeeltelijk (ongewild) gebruik van de WW. Hoe zit het nu dan met het opbouwen van de WW rechten?

Groetjes,

Thea

#19 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 04 augustus 2017 - 07:59

Zolang u werkt (5 uur of meer) dan bouwt u ook WW rechten op. Dat er al een WW uitkering is dat maakt niets uit. 

#20 Gast_Jan H._*

Gast_Jan H._*
  • Gasten

Geplaatst 12 september 2017 - 12:22

Bovenstaande bijdragen gelezen, maar voor mijzelf ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik werd in juni 2016 werkloos, kreeg WW en ben op 3 oktober 2016 weer aan het werk gegaan op een jaarcontract met een lager SV-loon. Daarvoor krijg ik een aanvulling van het UWV op mijn WW.

Per 4 oktober ben ik mogelijk weer werkloos. 

Een paar vragen:

1

Nu las ik hierboven dat de hoogte berekend wordt op basis van het jaar voorafgaande aan de dag van werkloosheid, minus de laatste maand.

Dat zou in mijn geval dus inhouden dat ik dus 1 maand (september 2016) geen inkomen kan opgeven (anders dan de uitkering). 

Dat heeft dus dan (forse?) gevolgen voor de hoogte van mijn evt. nieuwe WW-uitkering? Ik zat voorheen op max. dagloon.

Indien forse gevolgen: is het dan handiger na 4 oktober nog een maand bv. ongeschoold werk te doen en dan een uitkering aan te vragen?

2

Met het ontvangen van een aanvullende uitkering lopen mijn oude WW-rechten nog door. Echter als ik per 4 oktober werkloos wordt en daarna binnen een half jaar weer aan de slag ga op een functie tegen een opnieuw lager loon: ik neem aan dat ik dan op basis van mijn laatste functie een aanvullende uitkering krijg?

Reageer op dit onderwerp

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: ww

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers