Beste forumleden,
Ik heb na circa 3 jaar procederen eindelijk de rechtszaken van het UWV gewonnen.
Een zeer beknopte samenvatting:
Het betrof de eerste rechtszaak (aanvankelijk voor de enkelvoudige maar doorverwezen naar de meervoudige kamer) die ik won. Het UWV kreeg de opdracht om het besluit 'niet arbeidsongeschikt' dan wel 'arbeidsgeschikt' te herzien. Dit weigerde het UWV en het UWV ging in hoger beroep tegen deze uitspraak. Ook de hoger beroepszaak heb ik twee weken geleden gewonnen.
In het heel kort komt het erop neer dat het UWV haar besluit vestigde op verkeerde gronden en een verkeerde, op niets gebaseerde, inschatting van het resterende arbeidsvermogen (3 uur per dag volgens het UWV) en een foutieve maatstaf arbeid hanteerde. Volgens de rechtbank was er geen sprake van enige, laat staan drie uur, arbeidsvermogen en was de functie dan wel het beroep waarin het UWV mij indeelde niet correct omdat mijn werkzaamheden veel omvangrijker waren en inmiddels door mij niet meer uitvoerbaar i.v.m. mijn progressieve ernstige chronische ziekten.
Het UWV werd veroordeeld tot de rechtskosten en de kosten die ik moest maken. De Raad van Beroep heeft dus de eerste uitspraak, waarin het UWV de opdracht kreeg haar besluit te herzien, bevestigd en het beroep ertegen door het UWV verworpen.
Nu heb ik in verband daarmee enkele vragen. Ik zou het zeer op prijs stellen als een van u deze kan beantwoorden.
Mijn inziens is het nu zo dat het UWV de eerdere opdracht van de rechtbank, namelijk haar besluit herzien, ten uitvoer moet leggen. Mijn vraag is of ik dit correct zie en hoe lang het UWV daarover mag doen? Moet ik zelf nog iets ondernemen of moet ik afwachten tot het UWV contact met mij opneemt of een nieuw besluit toestuurt?
Nu is het zo dat gedurende de drie jaar lopende procedure wij (mijn vrouw en ik) een bijstandsuitkering ontvingen (zonder de normale verplichtingen zoals sollicitatieplicht e.d.). Ik neem aan dat het UWV deze bijstandsuitkering gedurende deze tijd moet terugbetalen aan de gemeente waarin wij woonachtig zijn. Klopt dit? En hoe gaat dit in z'n werk?
Mocht het zo zijn dat het UWV over de afgelopen drie jaar met terugwerkende kracht alsnog een ZW uitkering moet betalen, hetgeen dus verrekend zou moeten worden met de gemeente i.v.m. de reeds genoemde bijstandsuitkering, ontvang ik dan over dit bedrag (vertragings)rente of een andere schadevergoeding of iets dergelijks? En zo ja, hoeveel bedraagt dit normaliter?
Aangezien de procedure drie jaar heeft gelopen, en ik meen dat er na twee jaar recht ontstaat op een WIA/ IVA uitkering, kom ik nu dan automatisch in aanmerking voor genoemde uitkering? Of moet ik wederom een hele procedure doorlopen terwijl mijn permanente arbeidsongeschiktheid in feite al vastgesteld is door de rechtbank?
Zeer vermoedelijk komt de maandelijkse WIA/ IVA uitkering onder het maandelijkse bedrag van de bijstandsuitkering uit. Dit zou betekenen dat er een gat ontstaat van enkele duizenden euro's. Draaien wij (mijn vrouw en ik) daarvoor op of kunnen wij het UWV daarvoor aansprakelijk stellen? Zij zijn het immers die de zaak onnodig lang willens en wetens, gezien ook de eerste uitspraak van de rechtbank waarin ik in het gelijk werd gesteld, gerekt hebben en ons in deze situatie manoeuvreerde.
Gedurende de looptijd van de procedures heb wij enorm veel stress ondervonden. Dit is ons niet in de koude kleren gaan zitten, we zijn 20 jaar ouder geworden voor ons gevoel, en het heeft zeker niet bijgedragen aan mijn gezondheid. Daarnaast hebben wij een flinke armoedeval doorgemaakt omdat mijn vrouw gedurende deze tijd niet aan het werk kon. Immers, alles wat zij verdiende zou in mindering gebracht worden op onze gezamenlijke bijstandsuitkering en ten kosten gaan van onze maandelijkse toeslagen. Het was derhalve voor mijn vrouw niet alleen zinloos om te gaan werken maar wij zouden ons daarmee ook financieel in de vingers hebben gesneden. Samengevat zijn wij dan ook van mening dat wij forse materiële en immateriële schade hebben geleden gedurende de afgelopen drie jaar. Mijn vraag is of wij deze kunnen verhalen op het UWV en of een procedure om dit te bereiken kansrijk is?
Mijn vooralsnog laatste vraag is of iemand van u verder nog adviezen heeft of soortgelijke ervaringen met mij wil delen opdat ik ervan kan leren en rekening kan houden met mogelijke complicaties en capriolen van het UWV.
Mochten er nog vragen zijn dan verneem ik deze graag en zal ik deze pogen te beantwoorden.
Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Remco