Spring naar inhoud

SZW Forum gebruikt cookies. Lees de Privacy Policy. Klik op de OK knop en overweeg een donatie om het forum te behouden:    OK
OK

Meer professionals

Hulp gevraagd

De kosten van deze website leiden tot sluiting ervan, tenzij u een kleine bijdrage kunt doen. We houden het al 15 jaar vol, zonder subsidie, maar het geld is er niet meer. DONEER NU !
Doneer nu € 5,-
Ruimere beurs? Doneer € 25,-

Klik op het bedrag. U betaalt met iDeal

Bij voorbaat dank
Stichting Internet Werkt.
info @ internetwerkt.nl

Mededelingen

Sociaal zekerheidsrecht

Heb je een eigen website? De code van deze gratis widget is hier te vinden !
Foto
- - - - -

Wia En In De Ziektewet

ziektewet

10 reacties op dit onderwerp

#1 PieterM

PieterM

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 25 berichten

Geplaatst 01 december 2020 - 03:15

Hallo medeforumleden,

Heb een vraag, ben onlangs in de ziektewet terechtgekomen terwijl ik een WIA uitkering heb. Ben voor 78% afgekeurd en ontvang inmiddels een LAU. Heb een baantje van 12 uur gevonden en verdien net iets meer dan de voorgeschreven 50% van mijn restverdiencapaciteit.
Normaal is het toch zo, dat als je werkt, je 70% moet inleveren van het verdiende loon en 30% mag je houden bovenop je uitkering (werken loont). met andere worden verdien je meer lever je meer in en verdien je minder gaat je uitkering weer omhoog. Mits je maar aan je verplichting van je restverdiencapaciteit voldoet.

Nu echter in de ziektewet ontvang ik 70% van dat 12 uur baantje en dat ontvangt mijn werkgever van het UWV omdat ik een no- risck polis heb. Maar ik wordt nu niet aangevuld bij mijn Wia uitkering? maar kom nu wel ineens 30% tekort.

Wie kan mij daar iets over vertellen?

groetjes PieterM

#2 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 02 december 2020 - 09:27

De loonaanvullingsuitkering (LAU). Deze uitkering geeft een aanvulling op wat u zelf verdient. Voor deze uitkering komt u in aanmerking als u minstens 50% verdient van wat u volgens de WIA-beoordeling nog kunt verdienen (ook wel LAU2). Dit wordt de 'restverdiencapaciteit' genoemd

De hoogte van de uitkering bedraagt ongeveer 70% van uw vroegere loon minus het bedrag dat u nog kunt verdienen volgens de WIA-beoordeling.

De hoogte van de uitkering is dan 70% van het verschil tussen uw oude loon en de restverdiencapaciteit. Voor LAU1 komt u in aanmerking als u minder verdient dan 50% van wat u nog kunt verdienen volgens de WIA-beoordeling. Wat u krijgt is afhankelijk van uw arbeidsongeschiktheidspercentage. Zie ook de informatie van het UWV.

Hoogte:

De WGA-loonaanvulling kent twee varianten:

• variant 1: de WGA-loonaanvulling als de werknemer 100% of meer van zijn verdienvermogen benut of tijdelijk volledig arbeidsongeschikt is;
  •  
  • variant 2: de WGA-loonaanvulling als de werknemer minstens 50%, maar minder dan 100% van zijn verdienvermogen benut.

De hoogte van de WGA-loonaanvulling wordt per variant anders berekend:

Variant 1

De WGA-loonaanvulling bedraagt 75% (vanaf de 3e maand 70%) van het verschil tussen het dagloon en het inkomen dat hij met werken heeft verdiend. Deze manier van berekenen is dezelfde als voor de loongerelateerde WGA-uitkering. Ofwel: voor iedere euro aan extra inkomsten uit arbeid, neemt het totale inkomen van de werknemer toe met € 0,25 of € 0,30.

Variant 2

De WGA-loonaanvulling bedraagt 75% (vanaf de 3e maand 70%) van het verschil tussen het dagloon en het verdienvermogen. Voor deze variant is de loonaanvulling dus een vast bedrag. Dit betekent dat met iedere euro aan extra inkomsten uit arbeid, het totale inkomen van de werknemer toeneemt met € 1,00.

#3 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 03 december 2020 - 08:21

UWV betaald in dit geval de ziektewetuitkering aan de werkgever en de werkgever betaald het loon door. Het loon bij ziekte is minimaal 70% en kan hoger zijn afhankelijk van het contract/CAO. 

Ziekte moet zowel bij de werkgever als bij UWV worden gemeld!

UWV schrijft:

"Uw arbeidsongeschiktheidsuitkering verandert niet als u ziek bent. Wij blijven de inkomsten die u verdiende voordat u ziek werd, aftrekken van uw uitkering."

https://www.uwv.nl/p...erk-en-ben-ziek

UWV wenst niet dat je doordat je ziek wordt een hogere uitkering krijgt dan wanneer je zou blijven werken. Maar het inkomen moet niet minder worden dan de oorspronkelijke uitkering voordat je ging werken. 

Houd de toegenomen arbeidsongeschiktheid verband met de reeds aanwezige gebreken of ziekten dan kan er sprake zijn van een verkorte wachttijd voor de WIA. 

#4 PieterM

PieterM

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 25 berichten

Geplaatst 29 december 2020 - 05:27

Beste Paul en Socrates,

Mijn dank voor jullie reactie in deze.

Wat betreft het antwoord van Paul kan ik mij vinden in de uitleg en betreft het in mijn geval variant 2. Ik verdien 70% van mijn laatst verdiende loon minus 70% van het inkomen volgens mijn restverdiencapaciteit. De Wia uitkering blijft altijd gelijk. Na 3 maanden vindt er altijd een verrekening plaats of hoeveel ik uiteindelijk heb verdiend en dat wordt dan verrekend. of ik teveel of te weinig heb gehad volgens de Wia uitkering.

Antwoord Socrates, inderdaad ziekt gemeld bij beide partijen

Uwv arbeidsongeschiktheidsuitkering verandert niet als u ziek bent. Wij blijven de inkomsten die u verdiende voordat u ziek werd, aftrekken van uw uitkering."

Echter in mijn geval de Wia uitkering wijzigt niet, het loon werkgever daalt met 30% omdat hij maar 70% hoeft uit te keren en dit ontvangt van het Uwv via de no-riskpolis.

Terwijl ik dacht dat: als ik in een maand meer of minder uren maak wordt dit direct verrekend na 3 maanden. Want het Wia maandloon is eigenlijk een voorschot geworden nadat ik ben gaan werken.

Had ik teveel moest ik terugbetalen had ik minder ontving ik dit alsnog.

Echter dit gaat niet op bij ziektewet ? Dan vraag ik mij af, werken loont volgens Uwv. maar niet als je per ongeluk ziek raakt.

groetjes PieterM

#5 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 30 december 2020 - 02:40

Ik zou gewoon in bezwaar gaan tegen de vaststelling van het inkomen, dan moeten ze in ieder geval de juridische grondslag geven om uit te gaan van de volledige 100% van het loon in plaats van de werklijke 70%. Dat maakt het makkelijker om te controleren of de wet juist wordt toegepast. Mijn gevoel zegt mij van niet, maar er zijn zoveel wezjigingen doorgevoerd om alles te versoberen dat ik niet kan uitsluiten dat UWV gelijk heeft. Er zijn tegenwoordig heel wat kleine lettertjes.

Of vraag de vakbond om advies hierover. 

#6 PieterM

PieterM

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 25 berichten

Geplaatst 02 januari 2021 - 11:31

Beste Socrates,

Zal jullie op de hoogte houden indien meer info.

Alle nog de beste wensen  :D

#7 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 04 januari 2021 - 09:18

Jij (en de rest ook) de beste wensen voor 2021.

#8 PieterM

PieterM

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 25 berichten

Geplaatst 26 januari 2021 - 11:41

Hallo Medeforumleden,

Hier weer even een bericht over het UWV en mijn vraag. Heb bericht gehad nadat ik toch maar weer de telefoon heb moeten pakken. Het is zo dat ik niet aangevuld wordt vanuit de WIA want zij handteren

Uw arbeidsongeschiktheidsuitkering verandert niet als u ziek bent. Wij blijven de inkomsten die u verdiende voordat u ziek werd, aftrekken van uw huidige uitkering.

Dit terwijl zij iedere drie maanden van de belastingdienst de cijfers door krijgen wat ik verdiend heb en zouden dat dan normaliter verrekenen. Echter nu niet, omdat ik een ziektewet uitkering krijg. En daar zit de bottelnek, die ontvangt mijn werkgever via de zogenaamde no-risck polis 70% en betaald deze dan ook netjes uit aan mij.

Eigenlijk raar ze kunnen toch zien dat ik geen vol salaris meer ontvang van mijn werkgever?

Dus krijg ik 30% minder loon. en wordt niet aangevuld door de WIA.

Leuk hé werken loont, maar je moet niet ziek worden.

Groetjes Pieter

#9 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 27 januari 2021 - 02:43

Werken naast een arbeidsongeschiktheidsuitkering lijkt tegenwoordig een groot risico te zijn als je opnieuw uitvalt. Triest maar waar. Maar vraag altijd naar de juridische grondslag van de beslissing.

Zoals gezegd, gaat het om een toename van de reeds bestaande beperkingen dan geldt er mogelijk een verkorte wachttijd. 

#10 PieterM

PieterM

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 25 berichten

Geplaatst 17 maart 2021 - 08:04

Hallo Medeforumleden,

Hier weer een update aangaande ziektewet en UWV. heb bezwaar gemaakt op de beslissing dat ik een ziektewet uitkering krijg die minder is dan mijn oorspronkelijke wia uitkering en werkinkomsten.

Echter omdat ik te laat was met bezwaar maken. (mede door het herseninfarct) en de veronderstelling dat het verrekend zou worden met de driemaandelijks toetsing bij de belastingdienst. en dit ook te horen kreeg bij telefonisch uitleg.

Overkomt mij nu dit. Uw bezwaar wordt niet in behandeling genomen omdat u te laat bent en de genoemde omstandigheden (herseninfarct) zijn niet van dien aard dat wij hier rekening mee kunnen ne mogen houden wettelijk. Uw partner, vrouw had uw kunnen helpen met uw beslissing en bezwaar.

Nou ja!.

Het wordt nog erger!

Navraag omdat ik mij per 1 oktober had ziek gemeld bij het UWV en werkgever en om een herkeuring had gevraagd heb ik januari om de status gevraagd hoe of het zit met de herkeuring, mede op advies van arbo-dienst werkgever. UWV kon mij melden dat er op het ogenblik geen verzekerings artsen beschikbaar zijn om dit te doen. U hoort van ons .

Nu maart 2021 telefoontje gehad dat bezwaar onafhankelijk is verklaart en mijn herkeuring kan nog maanden duren.? einde bericht.

Oktober a.s. als dit zo doorgaat krijg ik dus mijn 1e jaar keuring opnieuw? op naar 104 weken ziektewet.

tot zover

Pieter

#11 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 18 maart 2021 - 08:43

Uw bezwaar wordt niet in behandeling genomen omdat u te laat bent en de genoemde omstandigheden (herseninfarct) zijn niet van dien aard dat wij hier rekening mee kunnen ne mogen houden wettelijk. Uw partner, vrouw had uw kunnen helpen met uw beslissing en bezwaar.

Laat toch wel weer zien dat ze zich snel achter de wet en regelgeving verstoppen. Menselijkheid is ver te zoeken.

Reageer op dit onderwerp

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: ziektewet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers