Spring naar inhoud

SZW Forum gebruikt cookies. Lees de Privacy Policy. Klik op de OK knop en overweeg een donatie om het forum te behouden:    OK
OK

Meer professionals

Hulp gevraagd

De kosten van deze website leiden tot sluiting ervan, tenzij u een kleine bijdrage kunt doen. We houden het al 15 jaar vol, zonder subsidie, maar het geld is er niet meer. DONEER NU !
Doneer nu € 5,-
Ruimere beurs? Doneer € 25,-

Klik op het bedrag. U betaalt met iDeal

Bij voorbaat dank
Stichting Internet Werkt.
info @ internetwerkt.nl

Mededelingen

Sociaal zekerheidsrecht

Heb je een eigen website? De code van deze gratis widget is hier te vinden !
Foto
- - - - -

Iow Afkoop Klein Pensioen

iow pensioen

3 reacties op dit onderwerp

#1 renelite

renelite

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 15 berichten

Geplaatst 31 december 2020 - 06:03

Hoi  Ik heb een IOW uitkering . Ik heb onlangs een  klein pensioen afgekocht dat tegen de max grens lag van 470 per jaar en dat was 15000 bruto en € 9000 netto. Ik dacht dat ik alles goed had uitgezocht en dat een afkoop pensioen NIET als inkomen geldt voor IOW sinds 2016. Ik twijfel nu omdat ik bij op de UWV website zie dat afkoop pensioen inkomen is en dat ik dit moet opgeven..  Wie o Wie schept duidelijkheid. Ik kan geen info vinden op internet hierover

#2 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 01 januari 2021 - 04:14

Het beste is het om het te vragen aan het pensioenfonds, zij zijn de experts. Ik niet.

Maar het ziet er naar uit dat de afkoop van een klein pensioen niet meetelt als inkomen, in gevolge artikel 2:4 lid 2 onder e van het algemeen inkomensbesluit sociale zekerheidswetten.  https://wetten.overh...9368/2020-07-01

Afkoop van een klein pensioen komt bijna niet meer voor door nieuwe regels, waarschijnlijk dat ze daarom geen onderscheid meer maken op de website. Het is wel verstandig om het doortegeven, met de mededeling dat het om een klein pensioen gaat.

Telt het wel mee, dan had het pensioenfonds u moeten informeren en hebben zij dat niet gedaan dan zijn zij aansprakelijk voor de schade die u daardoor leidt.

#3 renelite

renelite

Schrijvend lid

• Leden+
  • PipPip
  • 15 berichten

Geplaatst 06 januari 2021 - 12:41

Inderdaad  in gevolge artikel 2:4 lid 2 onder e van het algemeen inkomensbesluit sociale zekerheidswetten staat dit omschreven. Wel vreemd dat er (bijna) niets van te vinden is op het internet en als er al info te vinden is  deze verouderd is ( van voor 2016) . Ik neem aan dat er toch meer mensen met name IOW ers hier vragen over hebben...

#4 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 07 januari 2021 - 02:43

Ik vermoed dat het komt omdat de afkoop van een klein pensioen ontmoedigd wordt en nu alleen nog maar in bepaalde gevallen kan.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers