Spring naar inhoud

SZW Forum gebruikt cookies. Lees de Privacy Policy. Klik op de OK knop en overweeg een donatie om het forum te behouden:    OK
OK

Meer professionals

Hulp gevraagd

De kosten van deze website leiden tot sluiting ervan, tenzij u een kleine bijdrage kunt doen. We houden het al 15 jaar vol, zonder subsidie, maar het geld is er niet meer. DONEER NU !
Doneer nu € 5,-
Ruimere beurs? Doneer € 25,-

Klik op het bedrag. U betaalt met iDeal

Bij voorbaat dank
Stichting Internet Werkt.
info @ internetwerkt.nl

Mededelingen

Sociaal zekerheidsrecht

Heb je een eigen website? De code van deze gratis widget is hier te vinden !
Foto
- - - - -

Veranderingen In De Wajong 2021

wajong wijzigingen wijzigingen 2021 garantiebedrag

3 reacties op dit onderwerp

#1 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 11 januari 2021 - 09:05

Sinds 1 januari 2021 zijn de regels van de Wajong veranderd. De belangrijkste veranderingen zijn:

- de wijze waarop de uitkering wordt berekend 

- bij werken geldt een garantiebedrag om te voorkomen dat men er op achteruit gaat

- Voor wie de WAJONG gestopt is op of na 2 januari 2016 kan mogelijk een nieuw beroep op de WAJONG worden gedaan bij toegenmen ziekte.

- men kan zelf de WAJONG uitkering stoppen, voor personen met WAJONG 2010 geldt dat men de uitkering niet meer verlist als men langer dan een jaar minimaal het minimum loon verdient.

Meer info: https://www.uwv.nl/p...jong/index.aspx

#2 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 11 januari 2021 - 09:38

Zo te zien geldt dit alleen voor de mensen die via het UWV hun Wajong uitkering krijgen.

- men kan zelf de WAJONG uitkering stoppen, voor personen met WAJONG 2010 geldt dat men de uitkering niet meer verliest als men langer dan een jaar minimaal het minimum loon verdient.

Maar dan heb ik een vraag. Stel ik vraag de Wajong weer aan, krijg ik dan van weer het UWV de Wajong uitkering of moet ik dan bij de gemeente met hun strengere regelgeving een Wajong uitkering aanvragen???

Dat staat er in dat verhaal er namelijk even niet bij gemeld.

#3 socrates

socrates

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 545 berichten

Geplaatst 12 januari 2021 - 02:26

Goede vraag waar ik het antwoord ook niet op weet.

Maar nog wat extra informatie is hier te vinden:

https://www.rijksove...jong-vanaf-2020

en 

https://www.fnv.nl/c...gels-veranderen

(ongedateerd!)

#4 Paul.

Paul.

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 4647 berichten

Geplaatst 12 januari 2021 - 08:50

Zo te lezen krijgt de aanvrager weer dezelfde soort Wajong als hij/zij eerder heeft gehad.

Maar waarom zou je de Wajong stoppen? Dit word vaak gedaan als men gaat werken en dat betekend ook dat er werkvermogen is. Het zou me niet gaan verbazen als men straks opnieuw mensen herkeurt omdat men een werkvermogen heeft en als nog naar de gemeente stuurt. 

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers