Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

- - - - -

huis kopen met een sociale dienst uitkering

5 reacties op dit onderwerp

#1 Gast_danny_*

Gast_danny_*
  • Gasten

Geplaatst 16 augustus 2004 - 11:54

ik heb een sociale dienst uitkering maar nu wil ik een huis kopen die ik op het oog heb een heel graag er in wil wonen.
ik heb wel is gehoort dat je als je een uitkering heb wel een huis zou kunnen kopen.
ik vraag me nu af wat zijn de mogelijk heden en de verplichtingen.
ik ben al naar de sociale dienst geweest maar mijn contact persoon is op vakantie en ik zou graag eerst wel even informatie willen op vragen of krijgen hoe het nou precies in zijn werk gaat.
ik heb twee kinderen en mijn ex betaald alimitatie voor de kinderen.
ik zou het zeer op prijs stellen als ik wat meer te weten kan komen langs deze weg.
groetjes danny

#2 Gast_Jochem_*

Gast_Jochem_*
  • Gasten

Geplaatst 16 augustus 2004 - 04:46

Beste Danny,

Op de eerste plaats een zeer onbescheiden vraag, maar volgens mij wel van belang. Ben jij in staat tot het verkrijgen van een hypotheek terwijl je een bijstandsuitkering ontvangt?
Als je wilt mag je me antwoorden op de bovenstaande vraag voordat ik eventueel verder in kan gaan op jouw vraag. Het is natuurlijk helemaal vrijblijvend of je wel of niet op mijn vraag wilt antwoorden.

Hartelijke groet,
Jochem

#3 Stan

Stan

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 3 berichten

Geplaatst 20 augustus 2004 - 12:39

Beste lezers,

Ik regeer op de berichten van jullie.

Ik ben nu ook bezig met een eigenhuis tekopen wel eens waar in een andere gemeente dan waar ik nu een Wwb uitkering ontvang.

Voor de mensen die niet snappen hoe dit kan zal ik ze uit de droom helpen.

De woning die ik wil gaan kopen kost 102.000 euro.

Deze financiering krijg ik voor elkaar door een gearandstelling van een derde persoon bij de bank.

Kortom het geld wat ik nodig heb de rente daarvan is: 373 euro per maand. Met de belasting aftrek wat in mijn geval dan neer komt op 178 euro per maand. Kom ik op 195 euro per maand uit wat ik moet gaan betalen. Echter iemand met een wwb uitkering wordt geacht een woonlast(huur) te kunnnen dragen van 191,61 euro.

Wel bij bewoning van een eigenhuis mag de overwaarde volgens de Wwb niet meer zijn dan 42.700 euro. Anders vervald de uitkering en wordt de uitkering omgezet naar een lening wat moet worden terug betaald.

#4 Stan

Stan

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 3 berichten

Geplaatst 20 augustus 2004 - 01:25

Vervolg op mijn verhaal. ( Er ging iets mis )

Deze regeling is dus eigelijk opgezet om mensen die in een eigehuis wonen en zich niet meer kunnen voorzien van hun eigen inkomen toch nog recht kunnen hebben op een wwb uitkering. In mijn speur tocht in de wet gevinig ( voorzover ) ik daar verstand van heb staat nergens vermeld dat je geen huis mag kopen als je in de Wwb zit. Na een bezoek aan een raadsman bleek dat de regelgeving daar niet voor in de weg staat. Echter kan de gemeente een onderzoek instellen als de woonlasten meer bedragen dan de 191,61 euro per maand. Omdat je dan onder de minima grens gaat zitten en de gemeente dan graag wil gaan weten of der geen andere inkomsten zijn waar over je beschikt. Wel als dat zo is dan ben je aan het frouderen.

Voor de gene die zich nu afvragen van wel waarom zit iemand in de Wwb en doet die dit? het volgende:

Sins 1999 zit in de bijstand. Hier voor werkte ik gewoon maar toe de EU net open ging voor vrijverkeer van handel en Werk ben ik in Griekenland gaan werken ( zeg maar vacantiewerk ) tot dat ik daar een zwaar ongeluk kreeg. Zo doende kwam ik weer terug in Nederland maar een werkgever had mijn nooit ziek gemeld. Toe ik WAO ging aan vragen bleek ik 3 dagen telang daar gewert tehebben om nog terug tekunnen vallen op een WAO uitkering. Connclusie van het verhaal je komt terecht in de bijstand.

Ik ben volledig arbeidsongeschik maar val tussen elke wet geving in. Geen recht op Wajong of bijstand.

Nu deel ik woonruimte met meerder mensen zeg maar een studentehuis constructie al 8 jaar. ( we studeren al lang niet meer ). Volgens de huur wet mag je een wooncontract splitsen als je 2 jaar met elkaar samen woont. Maar ja het ingezetten beleid is in middels veranderd omdat de wonigbouw ge privatseerd is. Het huis staat nu alleen maar op mijn naam. Volgens het systeem wat nu gebruikt wordt ben ik een doorstromer. Maar ja ik kan geen leeg huis opleveren. Immers er wonen nog andere in. Vandaar dat we twee en half jaar geleden begonnen zijn dit aan tevragen bij de verhuurder. Helaas is de mede werkering er niet. Dit had tot gevolg dat ik twee keuzes had.

1e procedere tegen de verhuurden.
2e procedere tegen mijn mede huurdeers.

Omdat ik het niet trek om een proces te voeren tegen mensen waar ik mee samen woon hebben we ( mijn medehuurders en ik) besloten om verder tegaan met de 1e keuze.

De uitspraak van de Kartonrecher is dat die ons in alle gevallen gelijk geeft maar ja de verhuurder gaat in hogerberoep. Zeg maar dat de verhuurder een uitrook procedure is begonnen tegen ons. In het uitterste geval kunnen ze het rekken tot de Hoger raad deze uitspraak zal ergens in de zomer van 2008 dan plaats vinden.

Conclusie ik kan alleen maar aan woonruimte komen buiten mijn verhurder om maar aangezien deze in zo een groot gebied zit is het voor mijn bijna onmogelijk om aan huurruimte te komen. Immers als ik naar een andere gemeente ga en mijn daar laat in schrijven voor woonruimte maak ik bijna geen kans omdat ik geen economische of sociaale binding heb met het gebied.

Maar goed om terug tekeren op het verhaal van een huis kopen.

Nu ik dus wil gaan verhuizen naar een andere gemeente moet ik op nieuw door de molen heen van het CWI ( overigs alle gegevens zijn bekend ) om tekijken of ik dan ook wel recht heb op een wwb uitkering. Dit geeft bij mijn hooft zakerlijk het probleem omdat de gemeente waar ik wil gaan wonen mij geen zekerheid wil of kan geven op een Wwb uitkering zo lang ik nog niet in deze gemeente woon.

Kortom ik moet nog een aantal keren goed na denken voor ik het koopcontract teken. Als iemand mijn kan adviseren dan zal ik dat graag vernemen via dit forum.

groetjes Stan

#5 Stan

Stan

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 3 berichten

Geplaatst 20 augustus 2004 - 01:30

een corretie:

Ik ben volledig arbeidsongeschik maar val tussen elke wet geving in. Geen recht op Wajong of bijstand.

deze zin moet zijn

Ik ben volledig arbeidsongeschik maar val tussen elke wet geving in. Geen recht op Wajong of WAO.

#6 hallometro7

hallometro7

Lezend lid

• Leden
  • Pip
  • 2 berichten

Geplaatst 24 augustus 2011 - 01:20

ik heb een sociale dienst uitkering maar nu wil ik een huis kopen die ik op het oog heb een heel graag er in wil wonen.
ik heb wel is gehoort dat je als je een uitkering heb wel een huis zou kunnen kopen.
ik vraag me nu af wat zijn de mogelijk heden en de verplichtingen.
ik ben al naar de sociale dienst geweest maar mijn contact persoon is op vakantie en ik zou graag eerst wel even informatie willen op vragen of krijgen hoe het nou precies in zijn werk gaat.
ik heb twee kinderen en mijn ex betaald alimitatie voor de kinderen.
ik zou het zeer op prijs stellen als ik wat meer te weten kan komen langs deze weg.
groetjes danny

dan heb je twee kinderen en je ex betaald alimitatie voor de kinderen,dan moet je dat geld gebruiken voor je kinderen man,niet iets anders me doen.

Reageer op dit onderwerp

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 gasten, 0 anonieme bezoekers