Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

- - - - -

Hoeveel Belasting Op Vakantiegeld?

4 reacties op dit onderwerp

#1 Gast_Sylvie_*

Gast_Sylvie_*
  • Gasten

Geplaatst 25 mei 2006 - 11:13

Ik val normaalgesproken met mijn WW uitkering in belastingschijf 2.
Nu heb ik het vakantiegeld ontvangen, en zie dat daar 52% vanaf gehouden is. Wordt vakantiegeld altijd tegen het hoogste tarief belast?

#2 Gast_Sylvie_*

Gast_Sylvie_*
  • Gasten

Geplaatst 25 mei 2006 - 08:25

Die vraag is toevallig vandaag op die site al door iemand anders gesteld. Maar de antwoorden zijn me toch iets te ingewikkeld. Ik ga er dan maar vanuit dat de ingehouden belasting klopt.

#3 Gast_Jochem_*

Gast_Jochem_*
  • Gasten

Geplaatst 25 mei 2006 - 09:01

Beste Sylvie,

Ga er niet te snel vanuit dat inhoudingen altijd juist plaatsvinden. Juist wanneer bij afwijkende perioden en instroom in de uitkering bijvoorbeeld in een latere periode plaatsvindt, leidt dit soms tot onbegrijpelijke berekeningsmethodieken. Laat het UWV het je gewoon uitleggen. Je blijft dan niet zitten met het vervelende gevoel of het wel of niet juist is. Daarbij komt nog dat je gewoon recht hebt op het juiste bedrag aan vakantiegeld.

Succes,
Jochem

#4 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 26 mei 2006 - 04:24

Beste Sylvie,

Vakantiegeld wordt belast tegen het bijzonder tarief. In tegenstelling tot bij de reguliere 4 -wekelijkse bedragen wordt daarbij geen rekening gehouden met de heffingskorting. Die zit namelijk al in je reguliere betalingen verwerkt.
Het tarief voor de inhouding wordt gebaseerd op de hoogte van je uitkering over het vorige jaar of anders (als die er niet is) op de verwachte hoogte van je uitkering over heel 2006.

Overigens is de inhouding van de loonheffing eigenlijk maar een voorinhouding. Als je begin volgend jaar aangifte inkomstenbelating over 2006 doet wordt de defintieve hoogte van de belasting pas berekend, waarbij rekening kan worden gehouden met extra aftrekposten/bijzondere situaties. Eventueel te veel ingehouden bedragen, krijg je dan als belastingterugave terug, als er te weinig is ingehouden volgt een naheffing.

Marcel

Met vriendelijke groet, Marcel.

#5 Gast_Sylvie_*

Gast_Sylvie_*
  • Gasten

Geplaatst 27 mei 2006 - 12:31

Bedankt voor de uitleg.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers