Zorgaanbieder eist werk terug
(Novum) - Zwolle en twee gemeenten in de regio moeten de aanbesteding van onder meer thuiszorg overdoen. Dat heeft de zorgaanbieder Icare donderdag geëist in een kort geding. De rechter zou een overeenkomst met vijf andere zorgaanbieders moeten ontbinden. De betrokken gemeenten, naast Zwolle Hattem en Hardenberg, willen daarvan niets weten.
Icare, dat bijna zeshonderd mensen in dienst heeft, is buiten de boot gevallen bij de aanbesteding volgens de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De instellingen die de voorkeur hebben gekregen, moeten proberen medewerkers van Icare in dienst te nemen. Maar hun een nieuwe baan bieden is niet verplicht, stellen de gemeenten. Zij menen dat Icare verantwoordelijk is voor de huidige werknemers.
Volgens Icare zijn Zwolle, Hattem en Hardenberg niet zorgvuldig te werk gegaan bij de aanbesteding. Icare heeft nu in de regio Zwolle een marktaandeel van negentig procent op het gebied van huishoudelijke verzorging. Jaarlijks wordt driehonderdduizend uur thuiszorg verleend.
Volgende week donderdag dient nog een kort geding tegen de drie gemeenten. De Isala-klinieken, de ziekenhuizen in Zwolle, eisen dat de overeenkomst aan Icare wordt gegund.
Pagina 1 van 1
Zorgaanbieder Eist Werk Terug
#2 Gast_Jochem_*
Gepost 16 november 2006 - 07:50
Jets, op Nov 16 2006, 07:27 PM, zei:
(Novum) - Zwolle en twee gemeenten in de regio moeten de aanbesteding van onder meer thuiszorg overdoen.
Icare, dat bijna zeshonderd mensen in dienst heeft, is buiten de boot gevallen bij de aanbesteding volgens de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
De Isala-klinieken, de ziekenhuizen in Zwolle, eisen dat de overeenkomst aan Icare wordt gegund.
Icare, dat bijna zeshonderd mensen in dienst heeft, is buiten de boot gevallen bij de aanbesteding volgens de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
De Isala-klinieken, de ziekenhuizen in Zwolle, eisen dat de overeenkomst aan Icare wordt gegund.
Hierbij dus een resultaat van marktwerking binnen de zorg. Terwijl de WMO nog niet is ingevoerd tuimelen de zorgaanbieders al over elkaar heen. Icare heeft in het Zwolse altijd het monopolie gehad op het gebied van de thuiszorg en dat wordt dus opeens doorbroken. Dat is spijtig maar waar. Het gaat hier om uitvoering van wettelijke maatregelen die niet worden teruggedraaid. Dat daardoor de kans bestaat dat een monopoliepositie verloren gaat is door de nu aanwezige concurrentie opeens een feit. Jammer dat Icare op dat punt niet is meegegaan met de ontwikkelingen en pas nu meent dat de aanbesteding over moet worden gedaan. Dat is uit zakelijke overwegingen niet haalbaar nu immers de prijs van andere aanbieders bekend is. Ook ik ga dan een offerte uitbrengen met een prijs die onder die van de laagste aanbieder doorgaat. Wat de Zwolse ziekenhuizen willen snijdt in het geheel geen hout. In het systeem van aanbesteding en offerte past de gunning niet meer. Dan zou er immers geen aanbesteding nodig geweest zijn.
De zorg is geen markt. Dat wij menen dat dit wel zo is, leidt dus tot situaties als in dit onderwerp beschreven. Helaas Icare, er is geen weg terug. We zullen het er met elkaar mee moeten doen.
Jochem
Gepost 17 november 2006 - 11:01
Jochem, op Nov 16 2006, 07:50 PM, zei:
Jets, op Nov 16 2006, 07:27 PM, zei:
(Novum) - Zwolle en twee gemeenten in de regio moeten de aanbesteding van onder meer thuiszorg overdoen.
Hierbij dus een resultaat van marktwerking binnen de zorg. Terwijl de WMO nog niet is ingevoerd tuimelen de zorgaanbieders al over elkaar heen. Icare heeft in het Zwolse altijd het monopolie gehad op het gebied van de thuiszorg en dat wordt dus opeens doorbroken. Dat is spijtig maar waar. Het gaat hier om uitvoering van wettelijke maatregelen die niet worden teruggedraaid. Dat daardoor de kans bestaat dat een monopoliepositie verloren gaat is door de nu aanwezige concurrentie opeens een feit. Jammer dat Icare op dat punt niet is meegegaan met de ontwikkelingen en pas nu meent dat de aanbesteding over moet worden gedaan. Dat is uit zakelijke overwegingen niet haalbaar nu immers de prijs van andere aanbieders bekend is. Ook ik ga dan een offerte uitbrengen met een prijs die onder die van de laagste aanbieder doorgaat. Wat de Zwolse ziekenhuizen willen snijdt in het geheel geen hout. In het systeem van aanbesteding en offerte past de gunning niet meer. Dan zou er immers geen aanbesteding nodig geweest zijn.
De zorg is geen markt. Dat wij menen dat dit wel zo is, leidt dus tot situaties als in dit onderwerp beschreven. Helaas Icare, er is geen weg terug. We zullen het er met elkaar mee moeten doen.
Jochem
Beste jochem,
Ik denk dat je iets uit het oog bent verloren. Deze aanbestedingen spelen momenteel bij alle gemeenten, niet alleen Zwolle met zijn specifieke situatie. Waar het om gaat is dat het CNV een juridische bewering heeft waarom er een probleem is ontstaan met deze aanbestedingen. Het gaat met name over de sociale zekerheid van de werknemers.
Icare heeft hier waarschijnlijk op gedoeld omdat zij in hun aanbieding de in het verleden gemaakte kosten voor o.a. personeel hebben opgevoerd en daardoor de gunning zijn misgelopen. Als de bewering van het CNV klopt dan hebben ze mijnsinziens tijdig aan de bel getrokken.
Verder heb ik al eens aangegeven dat deze aanbestedingen nogal doorzichtig zijn in commercieel opzicht. Het is niet zo moeilijk om de jaarcijfers van Icare van b.v. het internet te halen en zodoende de structuur van de aangeboden zorg te ontleden. Als je dan gaat bieden met in het achterhoofd dat er wel op het personeel bezuinigd kan worden, de huisvesting wat voordeliger kan etc, dan is die aanbesteding een onwerkelijk stuk gereedschap.
De vraag is maar of het zo handig is om nu in Zwolle met maar liefst 5 andere organisaties in zee te gaan.
Vriendelijke groet - Jets
#4 Gast_Guest_*
Gepost 17 november 2006 - 06:07
Jets, op Nov 17 2006, 11:01 AM, zei:
De vraag is maar of het zo handig is om nu in Zwolle met maar liefst 5 andere organisaties in zee te gaan.
Beste Jets,
Dat is een kwestie van kiezen. Hebben we met de aanbieders van zorgverzekeringen ook gedaan en kunnen we jaarlijks opnieuw doen. Kwestie van vergelijken van prijs en kwaliteit. Maar daar ligt het probleem niet.
Gevestigde thuiszorgorganisaties schrokken zich in het begin van de jaren negentig helemaal te pletter toen de particuliere thuiszorgorganisaties hun intrede deden. Deze organisaties bleken in staat om zonder wachtlijst hulp te verlenen op een kwalitatief hoog niveau. Hun werkwijze was transparant en zij waren bereikbaar. Grote thuiszorgorganisaties hebben indertijd die initiatieven tegengewerkt en dat breekt ze nu op. Ik begrijp dat dat zuur is maar het werkt in andere sectoren van het maatschappelijk leven precies zo. Denk aan re-integratiebedrijven die offertes moeten schrijven op openbare aanbestedingen. Icare stelt het allemaal zo erg te vinden voor haar personeel. Ik waag dit te betwijfelen en vraag mij af of er een niet genoemd motief ten grondslag ligt aan de eis van het overdoen van de aanbesteding. Daarbij weet Icare heel goed dat als zij de personeelskosten heeft meegenomen in de offerte, waar dan de hogere prijs mede op is gebaseerd. In het kort geding zal over twee weken uitspraak worden gedaan. Ik ben benieuwd.
Groet,
Jochem
Gepost 18 november 2006 - 08:37
Beste Jochem,
Ja we zullen zien maar ik schrok een beetje van de term "schoonmaakbedrijven" in de thuiszorg. De vraag is en blijft of de zorg per 1 januari 2007 op orde is voor de afnemers, die niet zonder kunnen. Iemand vertelde mij laatst dat de medewerkers van de thuiszorg nooit promotie konden maken maar in dit geval wel het risico lopen om het tegenovergestelde te gaan meemaken. Dat kun je geen marktwerking meer noemen lijkt mij. (be)zorgd, Jets
Ja we zullen zien maar ik schrok een beetje van de term "schoonmaakbedrijven" in de thuiszorg. De vraag is en blijft of de zorg per 1 januari 2007 op orde is voor de afnemers, die niet zonder kunnen. Iemand vertelde mij laatst dat de medewerkers van de thuiszorg nooit promotie konden maken maar in dit geval wel het risico lopen om het tegenovergestelde te gaan meemaken. Dat kun je geen marktwerking meer noemen lijkt mij. (be)zorgd, Jets
Vriendelijke groet - Jets
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote