Medische Keuring medische keuring
Gepost 15 maart 2007 - 07:31
Ik schrijf in de ik vorm, dit is voor mij makkelijk schrijven.
Ik ben al enige tijd een bijstandsgerechtigde en heb een medische keuring ondergaan vanwege mijn ziekte. De medische uitkomst is dat ik van de arts maximaal 20 mag werken en beginnend met een paar uurtjes. Nu wil de gemeente mij een baan aanbieden van 32 uur, ben ik verplicht om dit te accepteren. Ik heb aangegeven dat ik dit niet kan, 20 uur werken vind ik oké. De consequenties weet ik nog niet.
Als de gemeente dergelijke aanbevelingen in de wind slaan wat heeft een medische keuring dan nog voor zin.
Groeten Leo
Gepost 15 maart 2007 - 10:25
gegaan, en recent is, dan is de gemeente in principe verplicht zich aan het
advies van de arts te houden. Als ze dat niet doen dan dienen ze dat erg
goed kunnen motiveren.
Wanneer de gemeente het medisch advies van uzelf heeft gekregen dan is het
een ander verhaal. Dan zou het in de rede liggen om als gemeente een
onafhankelijk medisch advies op te vragen, en pas als de uitslag is dat u
wel 32 uur kunt werken dan kan die baan aangeboden worden.
Indien het medisch advies recent is en onafhankelijk, dan hebt u recht op de
baan te weigeren. Door de baan aan te nemen komt uw gezondheid immers in
gevaar. Wel zult u zelf eerst aan moeten geven dat u wel bereid bent de baan
aan te nemen, mits u deze eerst voor 20 uur kunt uitvoeren. Zodra een nieuw
medisch onderzoek heeft uitgewezen dat u in staat bent meer te werken bent u
bereid tot urenuitbreiding. Het klakkeloos weigeren zonder onderzoek of er
andere mogelijkheden zijn levert u een weigering op van uw uitkering.
Normaliter is dit een korting (afstemming) van 100% gedurende 1 maand. Dit
is afhankelijk van wat de gemeente in de afstemmingsverordening heeft staan.
Maar gezien uw situatie, zou er meer een afstemming van 50% gedurende 1
maand in de rede liggen.
hopelijk uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Jan
Gepost 16 maart 2007 - 05:49
Niets aan toe te voegen behalve dat het mij opvalt, en ik kan het niet laten om dat te benadrukken, dat Leo in dit geval niet de naam van de gemeente noemt en iets minder belangrijk maar wel ter zake doend, de leeftijd. Dat lijkt mij toch ingebakken angst. Dat zou niet nodig moeten zijn!
Overigens Leo, prima dat je voor iemand anders de vraag stelt, want in het klantenbestand van de sociale dienst is het computer gebruik niet zo erg groot. Dat mag wel eens verbeteren vind ik. Voor welk traject dan ook, eerst een plezierige cursus "surfen" op internet. Twee vliegen in 1 klap, want het brengt mensen wat dichter bij de huidige werkelijkheid (lees desnoods arbeidsmarkt) . Immers we worden met verpletterende slagkracht aan de DigiD "geholpen".
Dus morgen meteen beginnen met het traject DigiD
De reden waarom ik deze toevoeging doe is eenvoudig: Stel je hebt een probleem zoals hierboven beschreven. Je wilt via dit forum enige hulp van de onvolprezen schrijvende professionele vrijwilligers, die ten alle tijden door de door mij gewenste herkenbare gemeenteambtenaar, gecorrigeerd zouden kunnen worden op het forum, waarom niet eenvoudig je administratienummer invoeren zodat je juist wel herkend wordt maar alleen door de overheid. Twee en zelfs drie weten meer dan een. Niks meer in beroep maar een oplossing met de snelheid van de betreffende herkenbare ambtenaar
Het enige dat fout kan gaan en ongetwijfeld fout zal gaan, dat is dat elke onverlaat die gebruik kan maken van de SUWI inkijk, mee kan en zal kijken, hetgeen het systeem ten goede zal komen door verbeterde privacy regels. We draaien de rollen even om.
PS: Bekijk de demo van de SUWI inkijk met deze link. Zie wat men nu van je weet. (en niet weghalen BKWI) Met het digitale klantdossier komt daar nog heel wat meer informatie bij.
Gepost 19 maart 2007 - 06:50
Een centraal orgaan waar iemand terecht kan voor allerlei vragen zou ideaal zijn. Ik vraag mij al enige tijd af waarom er dat nog niet is. Alle informatie is te vinden op het internet behalve over bijstand. Informatie van een bijstandsconsulent is vaak onbetrouwbaar, meestal onkunde.
Mijn advies aan lezers zoek uit wie voor jou een goede consulent is en eis van de gemeente dat je met niemand anders contact wil dan met die persoon. Van postbus 51 zou je óók verwachten dat er veel informatie beschikbaar is maar niets is minder waar.
Bedankt Jets en Janz voor jullie reactie
Met vriendelijke groet,
LEO
Gepost 19 maart 2007 - 09:20
Jets, op Mar 19 2007, 06:57 PM, zei:
Ha die Jets,
ik heb wel eens gelezen dat de huid onze grootste orgaan is. En sommige mensen hebben nu eenmaal een dikkere huid dan de de ander. Wellicht geldt dit ook voor bepaalde beroepsbeoefenaars? ;-)
En Leo, op internet is wel meer informatie te vinden over de bijstandswet en ook zijn er sites die mensen kunnen helpen met het geven van advies of hulp voor in bezwaar. Ik heb op deze forum al een voorbeeld gezien van een link.....
Een consulent voert alleen het beleid uit van de gemeente. Uiteindelijk komt zijn rapport bij de juridisch medewerker die het advies toetst op jurisprudentie. Ook al heb je nog zo'n aardige consulent, die moet ook het beleid uitvoeren van de gemeente. En als uitkeringsgerechtigde heb je nu eenmaal niet de keus in het kiezen van een consulent. Wel kun je een klacht indienen, tegen de bejegening. Niet tegen het beleid dat een gemeente voert....
Groet,
Jan
#7 Gast_Jochem_*
Gepost 19 maart 2007 - 09:54
Janz, op Mar 19 2007, 09:20 PM, zei:
Maar hoe deze dat doet bepaalt wel mede de kwaliteit van de dienstverlening. Ook de consulent hoort op de hoogte te zijn van jurisprudentie om voor dat deel een goede kwaliteit van dienstverlening in de advisering te waarborgen.
Met vriendelijke groet,
Jochem
Gepost 20 maart 2007 - 07:50
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je een goed contact met een consulent kunt hebben, dat je diegene zelfs mag, maar dat het uiteindelijk niet de consulent is maar de gemeente die beslist.
Uit het beleid van een gemeente is veelal af te leiden wat de kennis van de juridisch medewerkers zijn. Maar ook wat de politieke koers is van de gemeente. De politiek kan in een gemeente uitmaken wat het te voeren beleid is op bijstandsgebied.Jammer dat veel mensen dat niet meer beseffen, dan zouden er meer mensen gaan stemmen.
#9 Gast_Jochem_*
Gepost 21 maart 2007 - 07:47
Janz, op Mar 20 2007, 07:50 PM, zei:
In twee verschillende personeelsadvertenties kwam ik de volgende functievereisten tegen:
- bekendheid met wet- en regelgeving WWB en alle voorliggende voorzieningen;
- kennis van relevante jurisprudentie WWB.
Twee heel logische vereisten, omdat het de consulent is die in eerste aanleg het advies formuleert, dat vervolgens door de juridische afdeling wordt getoetst. Die conformeert of niet en daarna wordt de formele beslissing genomen door burgemeester en wethouders.
Jochem
Gepost 21 maart 2007 - 07:49
Trouwens er is niks mis met jullie site maar er zou vanuit de regering meer informatie beschikbaar moeten komen op bijvoorbeeld postbus51.
Groetjes Leo
#11 Gast_Jochem_*
Gepost 21 maart 2007 - 09:14
Kijk voor bijvoorbeeld een gratis Nieuwsbrief Jurisprudentie eens op de site van Schulinck B.V.
Groet,
Jochem
#12 Gast_CYC_*
Gepost 20 september 2007 - 12:38
De medewerker van cwi laat het niet toe, ze vindt het te land duren anders voordat mijn moeder kan werken. En ze staat erop dat mijn moeder komt, hoe dan ook. Ben ik dan nog verplicht om te gaan, als ik de reden hebt aangegeven?
Hopelijk is er iemand die me hierbij kan helpen.
MVG,
CYC
Gepost 20 september 2007 - 09:09
Ik begrijp niet goed dat de medische keuring vanuit het CWI gebeurd en niet vanuit de sociale dienst. Ik neem aan dat het in opdracht is van de sociale dienst. Ik adviseer dan ook om jouw situatie uit te leggen aan je moeders contactpersoon bij de sociale dienst. Hierbij de nadruk te leggen op het gegeven dat je moeder de Nederlandse taal niet goed spreekt, waardoor er mogelijk een tolk geregeld moet worden. Zij heeft namelijk het recht om een tolk te krijgen, immers hoe kan een onderzoek anders zorgvuldig worden gedaan? Misschien moet je het ook aan de chef of hoofd van je contactpersoon vragen.
Lukt dit niet en je moeder gaat niet naar de afspraak dan kan de gemeente de uitkering opschorten en een hersteltermijn geven (lees een nieuwe uitnodiging). Misschien kun je dan wel mee op de uitnodiging. Maar je moeder is dan wel in gebreke gebleven (in verzuim) zodat de gemeente de uitkering tijdelijk kan verlagen, conform hun afstemmingsverordening. Om dat te voorkomen is het van belang dat je met je contactpersoon of hoofd sociale zaken toch overeenstemming kunt krijgen voor een andere datum.
Lukt dat niet, stuur dan in ieder geval een brief naar de hoofd sociale zaken waarin je de situatie uiteenzet. Dat je hebt geprobeerd een andere afspraak te maken, maar dat het niet gelukt is. Erin zetten dat er niet zo'n grote spoed bij zat dat er redelijker wijs geen andere afspraak kon wordne gemaakt, omdat je moeder toch waarschijnlijk eerst nog naar Nederlandse taatraject moet, of andere redenen.
Dan heb je dat tenminste vastgelegd en kun je in een eventuele bezwaarprocedure tegen de korting van de uitkering dit meenemen. Dat het geen onwil van je moeder was, maar van de gemeente.
Misschien hebben andere leden nog andere adviezen?
met vriendelijke groet,
Janz
#14 Gast_Louis_*
Gepost 06 augustus 2010 - 04:11
Natuurlijk kun je als burger altijd het beleid van de gemeente aanklagen. We leven nog altijd wel in een rechtstaat lijkt me.
Onterecht vereenzelvig je het beleid van de gemeente met dat wat de overheid vastlegt in wetgeving en dat wat gemeentelijke medewerkers uitvoeren. Bij beide kan echter wel degelijk sprake zijn van een te discrepantie; het kan zijn dat een gemeente op zodanig 'onjuiste' wijze invulling geeft aan de wet dat het (op fundamentele gronden) tegen de wet zelf ingaat en het kan ook nog zijn dat een individuele medewerker op een wijze werkt die ingaat tegen de wetgeving en/of uitvoering door gemeente. In beide gevallen moet je dit kunnen onderbouwen met bewijsstukken bij een rechter en deze kan wel degelijk tot de conclusie komen dat het protest van de burger gerechtvaardigd is en de gemeente verkeerd zit.
Je moet mensen niet angstig en hulpeloos maken, daar waar het hun grondrechten betreft. Alleen in een totalitaire straat is het uitvoerend orgaan gelijk aan de wet; in een democratie is zij ten dienste ervan; zij moet de wet uitvoeren en handhaven maar ìs de wet niet.
Daarbij is een wet niet absoluut. Wetten zijn richtlijnen en deze zijn onderhevig aan juridische en politieke beoordeling, aanpassing en eventuele verandering of afschaffing.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote