Mijn situatie is als volgt:
In 2006 heb ik ruim twee maanden een beroep moeten doen op een WWB-uitkering. Toen ik vervolgens een baan vond, werd deze uitkering - uiteraard - beëindigd.
Omdat mijn arbeidscontract niet werd verlengd, heb ik in (maart) 2007 weer een beroep moeten doen op de WWB (bij dezelfde gemeentelijke Sociale Dienst als in 2006, voor zover relevant).
Nu ontving ik deze week een beschikking van de Belastingdienst, met een voorlopige teruggaaf van 1684 euro. Voor mij een immens bedrag, dat ik erg goed kan gebruiken. Mogelijk is dit bedrag zo hoog, omdat ik bij mijn aangifte nogal wat forse aftrekposten kon opvoeren inzake woon-werk reiskosten, studiekosten, en ziektekosten (al zie ik deze posten als zodanig niet terug in de beschikking).
Voor de duidelijkheid en volledigheid geef ik maar gewoon het cijfermateriaal van de beschikking hierna integraal weer:
> Voorblad voorlopige aanslag 2006:
Berekening van het te ontvangen of te verrekenen bedrag
Loonheffing: 1628 euro
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen : (af) 14 euro
Vergoede heffingsrente : (bij) 70 euro
Te ontvangen of te verrekenen : 1684 euro
> Achterzijde van het biljet (met de specificatie):
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Inkomstenbelasting box 1: 168 euro
Premie volksverzekeringen: (bij) 2184 euro
Heffingskortingen: (af) 2338 euro
Inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen: 14 euro
Inkomstenbelasting box 1
Belastbaar inkomen uit werk en woning: 6892 euro
Eerste schijf 2,45 van 6892 euro = 168 euro
Inkomstenbelasting box 1: 168 euro
Premie volksverzekeringen
Premie-inkomen: 6892 euro
Premie volksverzekeringen 31,7% van 6892 euro = 2184 euro
Heffingskortingen
Algemene heffingskorting: 1990 euro
Arbeidskorting: (bij) 348 euro
Heffingskortingen: 2338 euro
Verzamelinkomen
Verzamelinkomen: 6892 euro
Kan iemand mij vertellen of, en zo ja welke consequenties deze voorlopige aanslag zal hebben voor mijn WWB-uitkering? Wordt deze voorlopige teruggaaf geheel of gedeeltelijk verrekend met mijn uitkering, en zo ja in hoeverre? Speelt art. 31 lid 2, sub f WWB hier nog een rol? Het gaat om een VOORLOPIGE aanslag, en het is dus goed mogelijk dat de definitieve aanslag (fors) lager wordt vastgesteld - kan de Sociale Dienst dan toch al op basis van zo'n voorlopige beschikking tot verrekening overgaan? De voorlopige aanslag ziet op de periode 2006; kan deze teruggaaf dan wel in aanmerking worden genomen bij de WWB-uitkering die ik thans (in 2007) geniet? Of vindt een eventuele verrekening plaats met de ontvangen WWB-uitkering over 2006? Is het geld dat ik volgens deze voorlopige aanslag zal ontvangen (d.m.v. heffingskortingen en aftrekposten) überhaupt wel aan te merken als 'inkomen'? Of is het 'vermogen'?
Kortom, vragen en nog eens vragen...
Maar waar het in feite op neerkomt: kan ik die 1684 euro aan voorlopige teruggaaf nu lekker in eigen zak steken of niet? En zo nee: hoevéél (ongeveer) gaat er dan afgesnoept worden? Ik zou toch zelf ook wel graag een extraatje willen opstrijken...
Alvast bedankt voor de moeite
Amber *

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 

Multi quote