na een half jaar na het aanmelden voor budget/schuld-hulpverlening, ben ik afgewezen!
Ik heb geen problematische schulden en ze kunnen niks voor me doen
maar nu komt het..............
ik mag de komende 3 jaar geen beroep meer op ze doen EN!,de komende 3 jaar->
1 ik mag dan ook geen nieuwe schulden maken
2 ik moet m'n vaste lasten op tijd betalen ( huur enzo)
3 ik moet een uitkering of werk hebben
Ik heb het even laten liggen Suther,
Ik neem maar aan dat je naar de budgetwinkel bent toegegaan om na te gaan of je er iets zou kunnen halen, gezien je krappe beurs. Ik mag toch ook aannemen dat de budgetwinkel er is om mensen te helpen met problematische schulden. Waarschijnlijk is het ook een voorportaal voor de WSNP. Nu schrijf je dat je geen problematische schulden hebt. Logisch dat ze je dan niet verder kunnen helpen maar dat ze dan de voorwaarden van toelating tot de WSNP aan je opleggen is natuurlijk gelul.
Je bent in de maling genomen.
Wees daar maar blij om, want ik verkeer momenteel in de WSNP en een lawine miscommunicatie is mijn deel.
Nog nooit van mijn leven stond ik aan een kassa van een supermarkt om me door een lieftallig Marokkaans meisje te laten zeggen dat ik geen saldo op mijn girorekening had. Uiterst behulpzaam konden we wat boodschappen terug leggen om nog net het weekend te eten te hebben. Die fles witte wijn vonden ze niet nodig en drie kantenklaar maaltijden had je het weekend niet nodig. Zorgvuldig werd ik op water en brood gezet en kon ik met het resterende geld dat ik op zak had met wat grutterswaren naar huis.
Gelukkig zat mijn snorfiets net vol met benzine maar inderdaad na thuiskomst ontdekte ik dat er nog maar 9 euro op mijn rekening stond. Normaal is mijn uitkering op de 19 binnen maar die ontbrak dus.
Wat er aan vooraf ging:
Mijn 'problematische' schulden dateren van voor mijn burnout, 14 jaar geleden. Daarna heb ik nooit meer schulden gemaakt en alles liep normaal. j.l. 23 mei is door de rechter vastgesteld hoeveel ik nu nog per maand mag behouden en dat is met mijn komende baantje meer dan ik er mee ga verdienen, dus mag ik alles behouden.
Maar dit soort berekeningen wordt gemaakt door de 'bewindvoerders', die ook al je schuldeisers en leveranciers (energie etc) op de hoogte stellen dat je in de WSNP zit, want ze nemen je brievenbus over en zien wat er allemaal gebeurd met je inkomen.
Ik had na het huisbezoek van die bewindvoerder het idee dat alles wel goed zou komen. Ik vond zelfs zijn honorarium betrekkelijk laag, zo'n 48 euro per maand, die ofwel de uitkeringsinstantie aan hem moet overmaken of jij zelf. Op donderdag verstuurt hij de post van de afgelopen week, die ik dan op vrijdag ontvang. Leek me ook geen bezwaar want zoveel gebeurt er bij mij niet omdat ik geen consument ben. Ik eet, drink, werk en slaap.
In de door hem toegestuurde post las ik wat hij allemaal doet en deed. Nog steeds geen probleem op een klein akkevietje na. UPC verstuurde een foute rekening waarop zou blijken dat ik een nieuwe schuld had gemaakt omdat ik de vorige maand niet betaald zou hebben. Dat had ik wel dus de rekening klopte niet.
Direct daaarop en ik weet niet hoe dat tot stand is gekomen werd mijn aansluiting geblokkeerd en had ik geen telefoon meer en ook geen internet. (hebben jullie nauwelijks gemerkt) Maar mijn bewindvoerder begreep het ook niet helemaal en heeft voor mij van de nood een deugd gemaakt door het afsluiten van een veel goedkoper abonnement. (scheelt me 50 euro per maand). Geen probleem, meer dan twee weken afgesloten te zijn geweest, dus en naar mijn mening onterecht. Inmiddels is dat probleem opgelost maar de noodzakelijk gegevens liggen nog steeds bij de bewindvoerder. De medewerken van UPC die ik aan de lijn kreeg kon ik die gegevens ontfutselen, waarna de aansluiting snel in orde was.
Maar er is meer. NUON b.v. De bewindvoerder gaat bij aanvang van zijn werk na of er verborgen schulden zijn. Dat kan met de maandbetalingen van energie het geval zijn. Sommige mensen maken er werk van om een zo laag mogelijk maandbedrag af te spreken totdat de eindafrekening komt en ze de kans lopen te moeten bijbetalen. Ik niet, ik betaal liever teveel dan te weinig want bij de eindafrekening houd ik dan over, een soort spaarpotje dus.
Nu betaalde ik die maandrekeningen van mijn uitkering, waar al een beslag op lag en toch sprak ik een ruime maandbetaling af. Maar daar had ik niet over nagedacht in samenhang met de WSNP. De bewindvoerder wilde een eindafrekening om vast te stellen of er schuld was. Nee dus, er was een plus van 400 euro. Of ik die maar even op de boedelrekening wil storten. Ik ga daar verder niet over in discussie maar ergens ben ik hier een dief van mijn eigen zak geweest.
Dan nog die brief aan de sociale dienst, waardoor ik dit weekend een schraalHans keuken heb. Daar stond alleen maar in dat de uitkering niet meer aan derden mocht worden verstrekt maar aaneenvolgend, dat het vacantiegeld op de boedelrekening moest worden gestort. Daar ligt waarschijnlijk mijn probleem, want de uitkering is niet op mijn rekening gestort dus wellicht op de boedelrekening. (dat hoor ik maandag wel, want ik kon niemand meer bereiken). Ik mag in elk geval van geluk spreken, dat ik een spaarzaam type ben want de NUON kon nog net mijn oude maandbedrag afschrijven, anders had ik weer een nieuwe schuld gehad!
Per 30 juni a.s. moet de huur over gemaakt maar ik denk dat we er wel uitkomen maandag.
Veel meer problemen verwacht ik niet maar volgende maand krijg ik dus een arbeidscontract van mijn nieuwe werkgever. Daar ben ik wel huiverig van, want mijn bewindvoerder gaat dan direct aan de slag met mijn nieuwe werkgever. Wilt u maar zo vriendelijk zijn om dit of dat te doen want de rechter heeft dat beslist. Leuke binnenkomer toch?
wordt vervolgd