Eigen Risico Zorgverzekeringswet
#1 Gast_Jochem_*
Gepost 03 juli 2007 - 04:35
In de nieuwe regeling worden chronisch zieken en gehandicapten financieel gecompenseerd. Deze groep wordt geselecteerd door te kijken naar specifiek medicijngebruik bij bepaalde aandoeningen. Eerder dit jaar stemde de ministerraad al in met de wetswijziging.
Het verplicht eigen risico geldt, net als de no-claim, alleen voor verzekerden van 18 jaar en ouder. De zorg die nu buiten de no-claim valt (zoals consult bij de huisarts of verloskundige), valt ook niet onder het eigen risico.
Het wetsvoorstel wordt na het zomerreces behandeld in de Tweede Kamer en daarna in de Eerste Kamer.
Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gepost 03 juli 2007 - 06:21
De gezonde en daartoe gestimuleerde burger is door Hoogevorst gepaaid met een teruggave van 255 euro in het eerste begin van de wet. Logisch dat de minder gezonde mens daar een probleem mee had, want die zagen die 255 in rook opgaan.
Nu is het dus zo dat de premies nog niet bekend zijn, want dit voorstel is "nieuw", hetgeen nu op dit moment betekent dat de gezonde mens, 405 euro is terug gezet, zonder te weten welke premie daar tegenover staat.
In opsporing verzocht wordt dat zware fraude genoemd, zeker omdat het gaat om heel veel 'slachtoffers'
Nou gaat het lot van minder gezonde mensen mij echt aan het hart maar het moet niet veel gekker worden.
Dit is geen beleid maar afpersing!
Wederom betaal je je blauw maar hebt geen enkele inspraak in het gekonkel in het torentje. Mensen die wat minder gezond zijn 'neutraal' laten heb ik geen moeite mee, omdat hun inkomen al zwaar aangepast is maar mij nodigt deze maatregel uit om veelvuldig gebruik te gaan maken van alles wat ik maar kan halen. Die 150 euro haal ik nu wel maar als ik ze niet haal ga ik ze alsnog halen en in veelvoud. Een rontgenfoto en je bent het kwijt, die 150 euro. Nou dan laat ik er twee maken of verzin wel iets anders.
Tenslotte is het probleem van de minder gezonde mens nog niet opgelost hiermee. Niemand weet wat de premie zal worden. Eerst zat daar die teruggaaf van 255 euro in verwerkt, nu gaat die 150 betalen er in verwerkt worden. Kun jij zien of dat redelijk gebeurt?? Nee toch. Ik denk dat en de premie enorm omhoog gaat en ons die eigen risico ook nog eens in de maag gesplitst wordt, kortom minimaal 405 euro is al
'gejat' en dan alsnog een hogere premie??? Diefstal meneer. Ik kan het natuurlijk verkeerd zien
#3 Gast_Jochem_*
Gepost 03 juli 2007 - 06:39
Jets, op Jul 3 2007, 07:21 PM, zei:
Nee Jets, dat kan ik inderdaad niet zien, maar daar ligt een onderliggend probleem aan ten grondslag. Ik zal eerst een bril moeten aanschaffen om te zien of dat redelijk gebeurt. En ook brillen zijn een typische aangelegenheid der Zorgverzekeringswet. En het is al precies als met röntgenfoto's: 2 halen = 1 betalen. Wie die andere betaalt vind ik niet zo interessant, want eerst zei ik nee en nu krijg ik er twee! Laseren is ook een optie maar dat schijnt te storen op de infrarood-poort van de mobiele telefoon heb ik mij laten vertellen.
Jochem
Gepost 03 juli 2007 - 07:17
mijn moeder had een hernia, de nederlandse artsen , zeiden het valt wel mee , gewoon oefeningen doen
maar een particuliere arts zei, meteen deze naar duitsland om geopereerd te worden
zo geschiede, ze is weer helemaal gezond, verzekering heeft betaald (niet alles natuurlijk)
conclusie : In Nederland zien ze liever dat je gehandicapt verder door het leven gaat, want dat is in eerste instantie goedkoper dan een operatie, maar verder kijken , nee dat gaat niet meer lukken, als het maar goedkoop is,
Hogervorstje waar ben je?, kom es hier jongen, lekkere knul ....BAM, zo die had je nog te goed, ik haat je nar die je daar bent
Gepost 03 juli 2007 - 07:39
Jets, op Jul 3 2007, 07:21 PM, zei:
ik wordt zo boos als ik aan hem denk, waar zit ie nu eigenlijk (z'n zakken te vullen), sorry hoor maar hansepansekevertje heeft het in mijn ogen goed verziekt (he dat komt goed uit--->'verziekt').
edit:
tis mischien best een goed idee om met z'n allen xpres xtra vaak beroep te doen op zorg, zodat DIT stelsel zo snel mogelijk onderuit gaat, wat een ramp, dat nieuwe zorgstelsel
#7 Gast_Jochem_*
Gepost 03 juli 2007 - 08:21
suther, op Jul 3 2007, 08:17 PM, zei:
Hij is naar de dokter om zijn hoofd te laten verbinden. Eerst wilde hij niet omdat hij over 2007 nog voor de maximale no-claim in aanmerking wil komen. Het is toch een bizarre wereld waarin we leven. Maar om te blijven leven is doodbloeden ook geen optie!
Jochem
Gepost 05 juli 2007 - 12:51
Die € 405 die de 'gezonde mens' is teruggezet is toch echt overdreven. Ja, de gezonde mens loopt nu 255 no-claim mis, maar dat betekent niet dat hij ook nog 150 aan eigen risico kwijt is. De gezonde mens zal die kosten immers ook nu niet maken en gaat er dus maar 105 op achteruit. De wat minder gezonde mens gaat er op vooruit omdat het al na € 150 geen eigen uit eigen zak meer kost. E.e.a. afgezien van premiewijzigingen natuurlijk. Verder denk ik dat een eigen-risico veel minder administratief gedoe meebrengt dan die rare no-claimregeling. Besparing op de kosten dus, goed voor de premieontwikkeling.
Marcel
Gepost 05 juli 2007 - 02:03
Marcel, op Jul 5 2007, 01:51 AM, zei:
.... E.e.a. afgezien van premiewijzigingen natuurlijk....
En daar zit ´m nou net de clou: de premies zouden volgens de berichten in de media met 110 euro omlaag gaan. Dus niet de volle 255 euro die iedereen nu al betaalt!
Iemand die geen gebruik maakte van de zorg zal nu (als hij/zij wederom geen gebruik maakt van de zorg) 145 euro duurder uit zijn.
Iemand die heel veel gebruik maakte van de zorg zal nu (als hij/zij wederom heel veel gebruik maakt van de zorg) 40 euro duurder uit zijn (110 euro minder premie, maar een eigen risico van 150 euro).
Mensen die wel gebruik maakten van zorg, maar minder dan 255 euro per jaar, gaan er ook op achteruit.
Conclusie: iedereen gaat er op achteruit bij de voorgestelde wijzigingen (met een premieverlaging van 110 euro).
Gepost 05 juli 2007 - 03:13
vijftiger, op Jul 5 2007, 02:03 PM, zei:
Iemand die geen gebruik maakte van de zorg zal nu (als hij/zij wederom geen gebruik maakt van de zorg) 145 euro duurder uit zijn.
Iemand die heel veel gebruik maakte van de zorg zal nu (als hij/zij wederom heel veel gebruik maakt van de zorg) 40 euro duurder uit zijn (110 euro minder premie, maar een eigen risico van 150 euro).
Mensen die wel gebruik maakten van zorg, maar minder dan 255 euro per jaar, gaan er ook op achteruit.
Conclusie: iedereen gaat er op achteruit bij de voorgestelde wijzigingen (met een premieverlaging van 110 euro).
zo, dank u
dat heb je heel helder uiteen gezet, ik hoop je nog vaak te zien hier
echt waar, hier heeft ieder wat aan
klasse
ik zelf begin altijd te duizelen als ik weer zo'n nieuwe wanhoopspoging tov het zorgstelsel zie, dit schiet echt niet op,
marktwerking zorgt niet voor goedkopere prijzen, waarom snapt niemand dat nou?
#11 Gast_Jochem_*
Gepost 05 juli 2007 - 05:55
vijftiger, op Jul 5 2007, 03:03 PM, zei:
Beste vijftiger,
Ik heb begrepen dat een voorstel in de maak is om die € 40,-- te gaan compenseren voor hen die op tenminste 180 dagen per jaar medicijnen gebruiken als gevolg van een chronische ziekte.
Met vriendelijke groet,
Jochem
Gepost 05 juli 2007 - 07:20
Een deel van de mensen die nu nul euro no claim terugkrijgen zal er op achteruitgaan. Alleen voor die mensen die in aanmerking zouden komen voor die compensatie van 40 euro blijven de nieuwe voorstellen dan budget-neutraal (kost niets en levert niets op). Alle andere mensen gaan er op achteruit. En niemand gaat er op vooruit..... O ja, toch wel: de verzekeringsmaatschappijen.
#13 Gast_Jochem_*
Gepost 06 juli 2007 - 06:43
Gepost 06 juli 2007 - 09:56
Ik ben het er wel mee eens dat de no-claim en het eigen risico erg ongelukkige ideeen zijn van de dames/heren in het Haagse. Marktwerking in de zorg zet ik ook mijn vraagtekens bij. Toch wil ik wel zeggen dat de rekenvoorbeelden alhier niet geheel kloppen. De premie is destijds met 70 euro verhoogd als gevolg van de no-claim.
Waar we ons meer zorgen over moeten maken is de situatie bij de zorgverzekeraars. Die fuseren allemaal of vallen om. Waar blijft de keuze voor ons? Blijkbaar zitten ze nu onder de kostprijs met de polissen...
Overigens: Hans Hoogervorst is nu baas bij de Autoriteit Financiele Markten.
Hij verdient daar 270.000,= euro per jaar.
Gepost 06 juli 2007 - 11:51
tja?, op Jul 6 2007, 10:56 PM, zei:
Ik ging uit van de huidige situatie, zowel qua geld als qua zorgbehoefte.
Door de invoering van het eigen risico gaat niemand er op vooruit ten opzichte van 2007, zelfs niet met dat compensatievoorstel van 40 euro (gesteld dat de premieverlaging 110 euro wordt, wat in de media te lezen was).
Als je de toenmalige verhoging van 70 euro er ook nog bij wil rekenen...ja, dan gaan we er nog veel meer op achteruit. Want die krijgen we heus niet terug....is mijn vermoeden.
#16 Gast_Jochem_*
Gepost 07 juli 2007 - 10:47
tja?, op Jul 6 2007, 10:56 PM, zei:
Hij verdient daar 270.000,= euro per jaar.
Ik betwijfel of hij dat verdient. Als iemand per maand méér ontvangt dan menigeen in een heel jaar mag hij dan toch worden geacht bovenmenselijke prestaties neer te zetten.
Jochem
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote