Bijverdienen En Wao-uitkering
Gepost 10 november 2007 - 02:07
Volgens mij wordt het WAO percentage altijd lager als je inkomsten hebt.
Ik baseer deze "wijsheid" alleen op de ervaring met mijn dochter.
Zij was ook voor 80-100% afgekeurd.
Toen zij weer een aantal uur ging werken werden haar verdiensten gekort op de uitkering.
Groetjes, gewoon 'n moeder
Gepost 11 november 2007 - 10:13
80-100% arbeidsongeschikt betekent dat als je gaat/kunt werken je verwacht wordt dat je tussen de 80 en de 100% minder zult verdienen dan wat je verdiend zou hebben als je niet ziek was geworden. Met andere woorden je wordt in staat geacht om maximaal 19,99% van je oude loon te verdienen (dan is je verlies immers 80,01%) pas als je meer verdient kom je in een andere arbeidsongeschiktheidsklasse.
Voorbeeld;
je oude loon was € 1000,- en je bent 80-100% arbeidsongeschikt Dit betekent dat je 75% uitkering ontvangt, dus € 750,-
Je gaat nu werken tegen een loon van € 100,-.
Dit betekent dat je 10% van je oude loon verdient en dus 90% minder dan voorheen. Je bent nog steeds tussen de 80 en 100% arbeidsongeschikt en je WAO verandert dus niet. Je ontvangt nog steeds € 750,- WAO en daarnaast € 100,- loon. Je totale inkomen is dus gestegen naar € 850,-
Op het moment dat je loon stijgt, bijvoorbeeld naar € 500,- dan is je verlies nog maar 50%. Je WAO komt dan in de klasse 45-55% arbeidsongeschikt waar een percentage uitkering bij hoort van 35%.
Je WAO daalt dus naar € 350,- daarnaast heb je € 500,- loon en je totale inkomen is dus € 850,-.
Er is dus geen vast bedrag dat je kunt bijverdienen in de WAO. De gevolgen voor je WAO zijn afhankelijk van je oude loon. Om bovenstaande voor je eigen situatie te kunnen berekenen heb je je maatmanloon nodig. Dit staat vermeld in de brief die je van de arbeidsdeskundige hebt gekregen.
Gepost 12 november 2007 - 11:06
Jet zal best heel blij zijn met je duidelijke antwoord.
Ik ben dat in ieder geval!
Nu pas begrijp ik hoe dit wordt berekend.
Kan ik mijn dochter waarschijnlijk weer een stapje verder helpen met haar ??????.
Bedankt, groetjes. Gewoon 'n moeder.
Gepost 11 juli 2009 - 11:37
Maar nu wilde ik graag van UWV weten wat mijn maatdagloon was, aangezien ik ook schulden heb en ik wil weten waar ik aan toe ben en niet ineens achteraf te horen krijg dat ik veel minder uitkering krijg.
Maar ik kreeg alleen de berekenin te horen die ook al in het orige bericht staat. Maar ik weet mijn maatdagloon niet en dat kon hij mij ook niet vertellen.
Zijn advies was, neem je salaris van je oude werk, maar dat is meer dan 10 jaar geleden en nog in guldens!
Mijn vraag is dan ook, hoe kom ik aan mijn maatdagloon?
Mijn uitkering is nu 871.81 netto. 80-100% afgekeurd. Heeft iemand een idee rond welk bedrag ik over die 20 % heen ben?
groetjes van Denise
Gepost 11 juli 2009 - 01:38
Je maatmanloon staat in de rapportage van de arbeidsdeskundige die in je dossier zit.
Hoeveel je mag verdienen voordat de WAO aangepast wordt is zo eigenlijk niet te zeggen. Het bedrag is in ieder geval minimaal 20% van wat je vroeger verdiende. Om guldens naar euro's om te rekenen deel je het bedrag door 2,20371. Vervolgens moet je nog rekening houden met het gestegen loonniveau sinds je laatste salaris. Als dat meer dan 10 jaar geleden is, zal dat waarschijnlijk minimaal 25-30% zijn.
Voor een heel grove schatting van je huidige maatmanloon neem je dus je oude loon gedeeld door 2,20371 en vermenigvuldigd je dit met 1,25 tot 1,30. Hiervan neem je dan 20%.
Als je voorbereid wilt zijn op een terugvordering achteraf, dan zet je gewoon alles opzij wat je meer verdient met WAO + werk dan met alleen de WAO-uitkering. Als de WAO dan met enige vertraging en met terugwerkende kracht wordt verlaagd, heb je het geld dat je terug moet betalen al klaar staan.
Gepost 11 juli 2009 - 02:28
Jij schreef:
Je maatmanloon staat in de rapportage van de arbeidsdeskundige die in je dossier zit.
Maar hoe krijg ik dat uit mijn dossier?
Na al gedurende 4 maanden geprobeerd eindelijk een arbeidsdeskundige te spreken te krijgen, kreeg ik iemand aan de lijn die mijn dossier niet had, ook niet van plan was het op te zoeken en di dus het verhaal had van ongeveer 20 % van wat je ooit verdiende.
Is het UWV verplicht mijn maatmanloon door te geven aan mij?
En geld opzij zetten, zou heel leuk zijn, maar ik krijg net teveel wao (871 netto) om voor veel regelingen in aanmerkingen te komen, maar te weinig om mijn vaste lasten te betalen en nog te eten ook, dus het geld wat ik verdien gaat nu naar aflossing schulden en eten. Dus helaas kan ik nog niets opzij zetten, en helaas ben ik ook nog niet beter, dus mochten ze ineens mijn wao percentage omlaag schroeven, dan kan ik niet meer gaan werken, en zit ik diep in de ellende. Sorry is ene beetje paniekerig, maar ben ik nu ook, want heb net enge verhalen op internet gelezen.
groet van Yvonne
Gepost 11 juli 2009 - 07:36
UWV kan je ondersteunen bij het zoeken naar werk.
http://www.uwv.nl/particulieren/re-integra...ring/index.aspx
Je kunt een gesprek aanvragen met de arbeidsdeskundige.
Je kunt ook je dossier opvragen. Je hebt recht op inzage in je dossier.
Ik begrijp dat je nu niets over hebt. Ik bedoelde dat je misschien apart kunt zeggen wat je méér binnenkrijgt als je gaat werken, totdat je zeker weet of je WAO aangepast wordt ja of nee en hoeveel je dan eventueel terug moet betalen.
Als je arbeidsongeschiktheidspercentage verlaagd wordt bij een herbeoordeling (zonder dat je werkt), dan heb je waarschijnlijk recht op WW voor het gedeelte dat je weer arbeidsgeschikt wordt verklaard, maar waar je dan nog geen werk voor hebt.
#10 Gast_Guest_Hendrik_*_*
Gepost 16 november 2009 - 04:59
Ik zie hier en daar super goede antwoorden,
Daar ik helaas nog niks hoor van het uwv omtrent deze het volgende
ik ben sinds kort 70,3 afgekeurd ( september 09)
Gelukkig kon ik wel nog bij mijn werkgever aan de slag voor 20 uur in aangepast werk
en mijn contract is begin november aangepast geworden
Echter omdat eea bij het uwv heel veel achter liep .
Moet nu het eea met terugwerkende kracht weer herberekent worden ,
Sinds ik ziek werd werkte ik tussen de 4 - 6 en heel soms 8 uur per dag ,,dit afhankelijk van hoe het ging
Destijds werd er overeengekomen dat mijn werkgever mij zolang zou doorbetalen tot alles rond was.
en ik zolang ik kon dus aanwezig zou zijn op het werk , vandaar d 4 - 8 uurtjes per dag
dit is nu dus gebeurd , echter moet september en oktober ineens weer herberekent worden , dit omdat ik officieel per september dus officieel 70,3 afgekeurd ben
Ook wordt het nieuw contract terug gedraaid naar september (afspraak was eerst per 1 november)
dit betekent dus dat ik misschien salaris terug moet gaan betalen ,
en ik dus wel weer een bedrag krijg van het uwv ivm mijn uitkering
maar .... als ik dan de uren terug bereken heb ik dus heel veel overuren
maar ook nu sinds mijn contract is aangepast schiet het wel door en werk ik soms iets langer dan de afgesproken 4 uur ,
Indien deze overuren zouden worden uitbetaald heeft dit ook invloed op mijn uitkering ?
dit omdat overuren opnemen haast onmogelijk is in mijn nieuwe functie .
Ik hoor graag hierover
#12 Gast_Guest_Hendrik_*_*
Gepost 20 november 2009 - 03:10
Marcel, op Nov 20 2009, 12:48 PM, zei:
De WAO wordt uitbetaald rekening houdend met je inkomen. Wat er in je contract staat is niet van belang.
Ook de overuren tellen dus mee.
Hallo Marcel ,
Hartelijk dank voor je antwoord .
Zag tevens op dit forum omtrent de Loonheffingskorting en arbeidskorting ,
Loonheffingskorting werd ook ineens door het uwv toegepast , heb dit terug gedraaid en wordt nu door mijn werkgever toegepast ,
Nogmaals heel hartelijk dank
Hendrik
Gepost 20 november 2009 - 05:04
Net nieuw en val maar meteen met de deur in huis.
Ik ben 54 jaar en ben weer aan de slag na 9 jaar WAO
Een leuke baan die ik met mijn beperkingen kan doen.
Vroeger werkte ik 3 dagen maar nu is 2 dagen meer dan genoeg.
Heel leuk dus allemaal totdat ik de berekening van het UWV kreeg en zag dat ik
er maandelijks behoorlijk op achteruitga.
Vreemd en ook onrechtvaardig vind ik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hoe kan ik de berekeningen controleren. Het is voor mij allemaal erg ondoorzichtelijk.
9 jaar geleden werd alles in guldens berekend. Ook was mijn uitkering vastgesteld op 70% en is later veranderd in 75%
Daarbij een andere vraag wordt de eenmalige uitkering...de 0,3 % verhoging het resultaat van de CAO ziekenhuizen meegeteld?
Maar naast de cijfertjes...vind ik het niet kloppen en erg onrechtvaardig.
9 jaar geleden een inkomensdaling gehad..naast mijn ziekte en nu weer een daling..
Welke werkgever stapt over naar een andere baan en wil minder betaald worden?
Waar komt de kreet vandaan werken loont??? Financieel in ieder geval niet!!!!!!!!!!!!!!!!
Zou het niet rechtvaardiger zijn om als je weer gaat verdienen..die 20% verlies aan te vullen tot de daadwerkelijke 100% en de rest dan te korten??
Ik ben nog steeds beperkt maar zou dus 3 dagen moeten gaan werken om meer inkomen te krijgen met alle gevolgen van dien.
Als ik koekjes was gaan bakken had ik minder verdiend...was het een ander plaatje geworden...hadden ze wel moeten aanvullen..
Nu ik een baan heb gevonden op mijn niveau en geschikt met mijn beperkingen...val ik (weer) overal buiten??
Ik begrijp het niet meer...maar ben misschien ook te boos.;-)
BVD
Gepost 30 augustus 2010 - 12:55
Ik heb ook vraag die hiermee verband houdt...
Krijg sinds een tijd al een WAO uitkering, maar ben sinds 2005 voor mezelf begonnen. Ik was afgekeurd voor 55-65% en krijg daar ook een uitkering naar. ( inmiddels een vervolguitkering )
Nu heb ik het verslag van het UWV, van de arbeidsdeskundige, maar helemaal begrijpen doe ik het niet.
Mijn maatmanloon is 13,50/uur
Ik ben nu zo'n 5 jaar bezig als ZZP-er en sprokkel met vallen en opstaan wat geld bij elkaar.
Hoeveel mag ik nu bijverdienen voordat het UWV gaat korten? En dan bedoel ik per maand...
Toen ik werd afgekeurd werkte ik 40 uur /week.
13,50 x 40 = 540 per week
Mijn uitkering is 650 en wao-gat is 50 euro. Dus ik krijg zo'n 700 euro per maand uitkering...
Ik begrijp uit andere berichten dat het om een schatting gaat, maar daar ben ik zeker mee geholpen.
Alvast bedankt voor de moeite !
Gepost 30 augustus 2010 - 03:54
Volgens mij ben je in de WAO minimaal 55% afgekeurd en kan je dan tot 45 % van je maatmanloon verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse terecht komt komt.
Je maatmanloon is (was) €13,50/uur, dit is per dag 8 x €13,50 = € 108,-, en per maand 21,75 x €108,- = €2349,-. incl vakantiegeld
45% x €2349,- = €1057,- incl vakantiegeld, dit is wat je bruto nog zou kunnen verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse komt.
Gepost 30 augustus 2010 - 06:49
thenewone, op Aug 30 2010, 03:54 PM, zei:
Volgens mij ben je in de WAO minimaal 55% afgekeurd en kan je dan tot 45 % van je maatmanloon verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse terecht komt komt.
Je maatmanloon is (was) €13,50/uur, dit is per dag 8 x €13,50 = € 108,-, en per maand 21,75 x €108,- = €2349,-. incl vakantiegeld
45% x €2349,- = €1057,- incl vakantiegeld, dit is wat je bruto nog zou kunnen verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse komt.
Dank je wel; ik had al zo'n vermoeden dat het in die buurt was !
#19 Gast_Gast_Jacques_*_*
Gepost 01 oktober 2010 - 11:48
Mijn maatmanberoeploon is 12,77 per uur
Dus als ik het goed heb en hier 19% van pak = 2,42x8x21,75=422,17 bruto.
Dit zou ik dus bij mijn uitkering mogen bijverdienen zonder dat mijn uitkering wordt aangepast?
Of moet ik 19% van het vervolgdagloon pakken?
M.v.g Jacques
svmannetje, op Nov 11 2007, 11:13 AM, zei:
80-100% arbeidsongeschikt betekent dat als je gaat/kunt werken je verwacht wordt dat je tussen de 80 en de 100% minder zult verdienen dan wat je verdiend zou hebben als je niet ziek was geworden. Met andere woorden je wordt in staat geacht om maximaal 19,99% van je oude loon te verdienen (dan is je verlies immers 80,01%) pas als je meer verdient kom je in een andere arbeidsongeschiktheidsklasse.
Voorbeeld;
je oude loon was € 1000,- en je bent 80-100% arbeidsongeschikt Dit betekent dat je 75% uitkering ontvangt, dus € 750,-
Je gaat nu werken tegen een loon van € 100,-.
Dit betekent dat je 10% van je oude loon verdient en dus 90% minder dan voorheen. Je bent nog steeds tussen de 80 en 100% arbeidsongeschikt en je WAO verandert dus niet. Je ontvangt nog steeds € 750,- WAO en daarnaast € 100,- loon. Je totale inkomen is dus gestegen naar € 850,-
Op het moment dat je loon stijgt, bijvoorbeeld naar € 500,- dan is je verlies nog maar 50%. Je WAO komt dan in de klasse 45-55% arbeidsongeschikt waar een percentage uitkering bij hoort van 35%.
Je WAO daalt dus naar € 350,- daarnaast heb je € 500,- loon en je totale inkomen is dus € 850,-.
Er is dus geen vast bedrag dat je kunt bijverdienen in de WAO. De gevolgen voor je WAO zijn afhankelijk van je oude loon. Om bovenstaande voor je eigen situatie te kunnen berekenen heb je je maatmanloon nodig. Dit staat vermeld in de brief die je van de arbeidsdeskundige hebt gekregen.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote