Bijverdienen En Wao-uitkering
#22 Gast_Libert_*
Gepost 15 mei 2011 - 01:12
ik ben al ruim 10 jaar in conflict met het UWV.
in deze tijd heb ik nogal wat informatie verzameld ook met betrekking tot de index die het UWV hanteert.
ik heb ervaren dat de uitkering die je nu ontvangt niet per definitie juist is.
bij mij heeft het UWV giga fouten gemaakt met het berekenen van het maatmanloon.
maar wanneer je zeker bent dat de berekeningen bij jou kloppen kun je redelijk eenvoudig
berekenen hoeveel je mag bijverdienen.
ga altijd uit van de bruto bedragen.
het bruto bedrag dat je nu krijgt deel je door 75 en vermenigvuldig de uitkomst met 19,9.
let op: het bedrag dat je per maand bij verdiend moet je ook vergelijken met de uitkering exclusief vakantiegeld.
wil je meer informatie laat me dan iets weten.
groet Libert
Gepost 15 mei 2011 - 01:56
Hdelaas is jouw berekening met het bruto WAO-uitkeringsbedrag (gebaseerd op het (vervolg)dagloon) geen goede maat voor het berekenen van hoeveel er bijverdiend kan worden. Daarvoor is toch echt het maatmanloon nodig.
Zeker na de overgang van WAO-loondervingsuitkering naar WAO-vervolguitkering (het WAO-gat, verlaging bedrag WAO-uitkering) is er weinig relatie meer tussen de hoogte van de bruto WAO-uitkering en het oude loon (maatmanloon) terwijl dat toch wel de basis blijft voor het bepalen van het uitkeringspercentage en dus ook voor een eventuele verlaging bij inkomsten uit arbeid.
Gepost 09 juni 2011 - 03:16
Deze topic loopt al enige tijd, is er in die tijd niets verandert in de regelgeving met betrekking tot de berekening van de toegestane mate van bijverdiensten?
Mijn maatmanuurloon was in 2001 17,20 in Euro's, gebaseerd op een werkweek van 38 uur.
Al die tijd ben ik 80-100% afgekeurd.
Als ik het goed begrijp en er is niets veranderd aan de regels, zou mijn berekening zijn:
17,20 * 7,6 (uren per dag) * 21,75 = 2843,16 in Euro's Bruto per maand.
20% van 2843,16 is 568 bruto per maand wat ik zou mogen bijverdienen. ( dan reken ik de indexering van het salaris nog niet eens mee)
Ik kan met 20 uur per maand 160 Euro netto op maandbasis bijvedienen, dat zou dan moeten kunnen lijkt me.
Alvast super bedankt voor je duidelijk uitleg zover!
#25 Gast_adviseur_*
Gepost 27 juni 2011 - 10:24
Mijn client heeft een WAO-uitkering (75%) i.v.m. 80-100 % ongeschiktheid.
Haar inwonend kind heeft als gehandicapte een Persoonsgebonden Budget(PGB).
Als mijn client als verpleger een deel van het PGB van haar kind ontvangt , geldt dit dan als "bijverdiensten" naast de WAO-uitkering of heeft dit een ander karakter ?
Graag een reactie. Bij voorbaat dank.
Adviseur
Gepost 17 juli 2011 - 07:23
hamada, op 15 juli 2011 - 08:29 , zei:
een paar jaar geleden is deze vraag ook al gesteld. http://www.internetw...xtra-inkomsten/
Of dit nog steeds zo werkt zou ik niet weten.
#29 Gast_Hopeloos_*
Gepost 14 oktober 2011 - 12:16
Ik weet niet of ik hier m'n vraag neer mag zetten?
Ik heb een WAO uitkering 80-100%.
Door diverse handicaps ben ik gebonden aan een laptop tv o.i.d kijken lukt mij niet.
Nu heb ik om mijzelf bezig te houden een website opgezet op mijn eigen tempo.
Om de kosten van de hosting te kunnen betalen heb ik een google account aangevraagd om hier de hosting van te kunnen betalen.
Dit heb ik nooit aan UWV doorgegen.
M'n man die ook afhangkelijk is van een WAO uitkering is ernstig ziek en heeft niet lang meer te gaan.
Ik ben nu van plan om m'n inkomsten van de google wel door te geven aan de UWV.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen en hou het in z'n werk gaat?
Trekken ze je verleden na etc.?
Aangezien ik varibele vergoedingen van de advertenties krijg (die onder de 20% liggen van wat ik zou mogen bij verdienen) van m'n bruto uitkering liggen zou ik graag weten of ik de hostingkosten mag aftrekken van wat ik bruto aan.
Heeft iemand soort gelijke ervaringen hoe ik dit het beste zou kunnen doen?
Als m'n man er niet meer is dan moet ik van €1.000- leven en dat is niet mogelijk.
Het staat misschien wat chaotisch maar zo voel ik mij op dit moment ook.
Dank voor het lezen en de adviezen bij voorbaat.
Mvrg Hopeloos
Gepost 15 oktober 2011 - 11:14
PS, als je slim benty verander je nickname in hoopvol, dan kom je verder dan de boodschap hopeloos
keep smiiling
#31 Gast_Hopeloos_*
Gepost 16 oktober 2011 - 12:02
timedesk, op 15 oktober 2011 - 11:14 , zei:
Hallo allereerst bedankt voor uw antwoord.
Nee niemand heeft er om gevraagd maar ik ben bang als ik het door ga geven aan de UWV dat ik daar slapende honden mee wakker maak en dat ze m'n verleden (betalingen door google adsense uit gaan spitten.
Verdere ben ik bang voor een fikse boete (die kan ik niet betalen) en een intrekking van mijn uitkering.
Mocht een instantie komen zeuren vertel je ze dat internet voor jullie een van de opties is om verder te kunnen. Ik denk niet dat iemand daar bezwaar tegen zal hebben.. Je kunt me altijd bereiken als je vast zou lopen.
Dank u wel voor uw lieve aanbod.
M'n bedoeling is om die €250- bij te kunnen verdienen, zodat ik toch m'n boterham kan betalen.
Die €1000.- die ik nu zal krijgen daar kan ik net de vaste lasten van betalen.
PS, als je slim benty verander je nickname in hoopvol, dan kom je verder dan de boodschap hopeloos
Je hebt eigenlijk wel gelijk maar de naam rusteloos past nu beter bij mij.
keep smiiling
Dank je.
p.s. ik weet niet of ik zo goed heb beantwoord....dit forum is helemaal nieuw voor mij.
#32 Gast_Gina_*
Gepost 26 oktober 2011 - 12:14
Ik ben sinds ongeveer een jaar in de Wia uitkering en zat daarvoor 2 jaar in de ZW.
Nu wordt ik rond begin januari 2012 herbeoordeeld.
Ik ben 80 tot 100% afgekeurd en weet vrijwel zeker dat dan nog steeds zo is.
Er is mij verteld dat ik dan een IVA uitkering krijg.
Nu vang ik weleens een hondje op thuis voor een klein bedrag.
Omdat ik natuurlijk altijd thuis ben en niet normaal kan werken, dacht ik eraan om een kleine hondenopvang te beginnen....
Moet ik dit melden aan Uwv en hoe gaan ze daarmee om?
Of is het bedrag van 10euro om op te passen zo weinig, dat dat niet iets is om op te noemen...?
Mijn idee was: een tijd aankijken hoe de hondenopvang loopt en of er animo voor is... En als ik daar leuk mee kan verdienen het dan als klein bedrijfje op te starten.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Eerlijk aan Uwv melden en kans hebben dat mijn uitkering gekort word om een paar euro's en het risico lopen gecontroleerd te worden, omdat ik aangeef iets te willen bijverdienen.?
Of geen slapende honden wakker maken.... Het een tijdje aanzien en als het niet lukt... Qua gezondheid en animo.... Ermee te stoppen?
Groet,
Gina
Gepost 26 oktober 2011 - 08:48
Gina, op 26 oktober 2011 - 12:14 , zei:
Ik ben sinds ongeveer een jaar in de Wia uitkering en zat daarvoor 2 jaar in de ZW.
Nu wordt ik rond begin januari 2012 herbeoordeeld.
Ik ben 80 tot 100% afgekeurd en weet vrijwel zeker dat dan nog steeds zo is.
Er is mij verteld dat ik dan een IVA uitkering krijg.
Nu vang ik weleens een hondje op thuis voor een klein bedrag.
Omdat ik natuurlijk altijd thuis ben en niet normaal kan werken, dacht ik eraan om een kleine hondenopvang te beginnen....
Moet ik dit melden aan Uwv en hoe gaan ze daarmee om?
Of is het bedrag van 10euro om op te passen zo weinig, dat dat niet iets is om op te noemen...?
Mijn idee was: een tijd aankijken hoe de hondenopvang loopt en of er animo voor is... En als ik daar leuk mee kan verdienen het dan als klein bedrijfje op te starten.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Eerlijk aan Uwv melden en kans hebben dat mijn uitkering gekort word om een paar euro's en het risico lopen gecontroleerd te worden, omdat ik aangeef iets te willen bijverdienen.?
Of geen slapende honden wakker maken.... Het een tijdje aanzien en als het niet lukt... Qua gezondheid en animo.... Ermee te stoppen?
Groet,
Gina
Niet melden is altijd een zeer groot risico!
Gepost 08 januari 2012 - 07:47
-U bent op 5 mei 2010 volledig arbeidsongeschikt geworden.
-De mate van arbeidsongeschiktheid is per 2 juni 2010 vastgesteld op 80-100%. Hierbij hoort een uitkeringspercentage van 75%.
-Op 2 juni 2010 is het dagloon €53,06. Uw uitkering is 75% van €53,06 x 100/108 x 21,75 = €801,48 bruto per maand exclusief vakantiegeld.
Inmiddels is de bruto uitkering (door indexering?) €823,24 per maand. Dus terugrekenend is dan het dagloon nu €54,50.
Hoeveel mag ik nu bijverdienen?
19,99% van €54,50 x 100/108 x 21,75 = €219,40 bruto per maand? (excl. vakantiegeld)
En als je geen vakantiegeld uitbetaald krijgt:
19,99% van €54,50 x 21,75 = €236,96 bruto per maand?
Bovenop de bruto WAO ontvang ik ook een extra toeslag in het kader van de Toeslagenwet van €265,13 bruto per maand.
Wat heeft het bijverdienen voor invloed daarop?
Gepost 26 maart 2012 - 08:19
thenewone, op 30 augustus 2010 - 03:54 , zei:
Volgens mij ben je in de WAO minimaal 55% afgekeurd en kan je dan tot 45 % van je maatmanloon verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse terecht komt komt.
Je maatmanloon is (was) �13,50/uur, dit is per dag 8 x �13,50 = � 108,-, en per maand 21,75 x �108,- = �2349,-. incl vakantiegeld
45% x �2349,- = �1057,- incl vakantiegeld, dit is wat je bruto nog zou kunnen verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse komt.
Hallo,
Mijn man is 45-55 % afgegekeurd. Begrijp ik dat hij dan dat hij dan 35 % mag bij verdienen. en wat betreft de reken som is dit standaar € 21,75 x om je maandloon uit te reken ?
grt LadyR
Gepost 26 maart 2012 - 08:20
thenewone, op 30 augustus 2010 - 03:54 , zei:
Volgens mij ben je in de WAO minimaal 55% afgekeurd en kan je dan tot 45 % van je maatmanloon verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse terecht komt komt.
Je maatmanloon is (was) �13,50/uur, dit is per dag 8 x �13,50 = � 108,-, en per maand 21,75 x �108,- = �2349,-. incl vakantiegeld
45% x �2349,- = �1057,- incl vakantiegeld, dit is wat je bruto nog zou kunnen verdienen voordat je eventueel in een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse komt.
Hallo,
Mijn man is 45-55 % afgegekeurd. Begrijp ik dat hij dan dat hij dan 35 % mag bij verdienen. en wat betreft de reken som is dit standaar € 21,75 x om je maandloon uit te reken ?
grt LadyR
#38 Gast_Fleurtje_*
Gepost 18 mei 2012 - 12:39
Als gast kan en mag ik geen nieuw topic starten dus ben zo brutaal om hier mijn vraag te stellen.
Ook ik heb problemen gehad met het uwv over het maatmanloon. Is prima verholpen maar nu het volgende.
Ik ben 80-100% afgekeurd vlgs de oude norm Sinds 2 1/2 jaar heb ik werk 16 uur en ben ik in de klasse 35-45% terecht gekomen.Na doorgeven wijziging bleef het 35-45 maar plotseling kreeg ik een terugvordering omdat ik te veel verdiend zou hebben. Mijn klasse zou aangepast worden naar 25-35 % Ik vond dit raar omdat mijn bruto loon niet extreem veranderd was maar ok het kan natuurlijk (veemd wel dat ze het achteraf dan pas doorgeven en niet bij wijziging) Door dit gehannes hebben we afgesproken dat ik elke maand mijn loonstrook opstuur zodat ik niet meer met terugvorderingen wordt geconfronteerd. Maar wat schetst mijn verbazing....na opsturen april zit ik weer in de klasse 35-45% En nu gaan bij mij de alarmbellen werkelijk rinkelen.
Want het brutoloon is niet veranderd sinds 6 maanden dus waar komt die verandering door????
Waar kijken ze nu naar? Naar mijn brutoloon toch?
Of naar mijn netto-loon en vallen de autokosten binnen of buiten de berekeningen?
Wie kan hier een zinnig antwoord op geven? Dinsdag word ik pas teruggebeld maar ben erg benieuwd want ik snap het niet meer.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote