Sollicitatieplicht Alleenstaande Ouders
Gepost 24 januari 2008 - 11:00
Als je op www.szw.nl naar 'uitkeringen', 'bijstand' gaat, staat er onder 'nieuwe ontwikkelingen':
"Alleenstaande ouders in de bijstand met kinderen tot 5 jaar hoeven niet meer te solliciteren. Wel krijgen ze een scholingsplicht".
Mijn oudste zoontje is 4 en ik heb er nog een van 8 maanden. Ik word door de sociale dienst ontzettend onder druk gezet volledig aan het werk te gaan, maar als ik dit zo lees hoef ik niet eens te solliciteren?
Mijn consulent zegt dat alleen mensen die een opleiding volgen vrijstelling krijgen, en dat ik gewoon verplicht ben fulltime te werken omdat ik wel genoeg opleiding heb om aan de slag te kunnen. Dat klopt toch niet? Het staat er toch in het algemeen?
Ik heb verder gezocht naar meer informatie maar ik zie alleen dat ene zinnetje op szw.nl... Heeft iemand enig idee hoe het nu zit of waar ik meer informatie kan vinden? Ben ik nu verplicht te solliciteren/werk aan te nemen of niet?
Groetjes, Umma
Gepost 26 januari 2008 - 12:18
In het verslag van de vaste kamercommissie sociale zaken/ werkgelegenheid (van 17-10-2007) vond ik deze woorden van staatssecretaris Aboutaleb: " Dat het kabinet voornemens is om de vrijstelling als recht
te definiëren, wil niet zeggen dat de betrokkenen niet mogen werken. Het
wetsvoorstel zal volgens planning in het eerste kwartaal van 2008 verschijnen
en dan kan deze discussie worden voortgezet."
Het wetsvoorstel is er dus nog niet! Ik denk dat die wetswijziging per 1-1-09 van kracht zal worden...
Op grond van de bestaande regels kan je ook al vragen om vrijstelling van de sollicitatie-/arbeidsplicht. Je moet dan wel aannemelijk kunnen maken waarom je dat wilt. De gemeente moet een beoordeling maken van jouw zorgtaken, de belasting die gezin en werk voor jou betekent en ook moet de gemeente voor goede kinderopvang zorgen.
De gemeente kan dus niet zondermeer sollicitatieplicht afkondigen. Ze moeten beoordelen hoe je situatie is.
Groeten
Gepost 26 januari 2008 - 12:35
De gemeente kan jou slechts de volledige arbeidsverplichtingen die gelden in de bijstandswet opleggen wanneer je zoon 12 jaar is. Tot die tijd geldt wat er in artikel 9, lid 4 Wwb staat. Ik zal even knippen en plakken:
"De verplichting om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden geldt voor de alleenstaande ouder met kinderen tot 12 jaar slechts nadat het college zich genoegzaam heeft overtuigd van de beschikbaarheid van passende kinderopvang, de toepassing van voldoende scholing en de belastbaarheid van de betrokkene".
Er moet door de gemeente in jouw situatie daarom de volgende 3 dingen onderzocht worden:
1) de beschikbaarheid van passende kinderopvang;
2) de toepassing van voldoende scholing;
3) de belastbaarheid van de betrokkene.
Pas als aan alle 3 voorwaarden wordt voldaan kan de gemeente je verplichten om aan het werk te gaan.
Tevens staat er dit in de bijstandswet:
artikel 9, lid 2 Wwb Indien daarvoor dringende redenen aanwezig zijn, kan het college in individuele gevallen tijdelijk ontheffing verlenen van een verplichting als bedoeld in het eerste lid.
Zorgtaken kunnen als dringende redenen worden aangemerkt, voorzover hiermee geen rekening kan worden gehouden door middel van een voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a.
Indien de tijdelijke ontheffing een alleenstaande ouder betreft maakt het college in het bijzonder een afweging tussen het belang van arbeidsinschakeling en de invulling die de ouder wenst te geven aan de zorgplicht.
Het belang van arbeidsinschakeling staat natuurlijk voorop, maar dat hoeft niet perse een volledige werkweek te zijn. Deeltijd werk kan ook een goed begin zijn van de reïntegratie.
En wanneer het wetsvoorstel in werking treedt hoeg je dus niet te solliciteren wanneer er je een scholingstraject volgt.
met vriendelijke groet,
Janz
Gepost 26 januari 2008 - 01:32
Bedankt voor jullie reakties. Ik heb gisteren iemand aan de lijn gekregen bij het ministerie van sozawe, en die zei dat de regering er van uit gaat dat ze vier jaar zit en er dus ook vier jaar er over kan doen dit soort wijzigingen door te voeren. Zij had geen aanwijzigen dat dit onderwerp al op korte termijn op de agenda zou komen te staan.
Ik had al gelezen dat de gemeente er rekening mee moet houden of er wel goede kinderopvang beschikbaar is, maar mijn consulent zegt dat het gewoon mijn probleem is en dat ik het maar moet regelen met een buurvrouw ofzo (heb geen familie in de buurt). De wachttijd voor een plaats in een babygroep is hier tussen de 4 en 6 maanden... Als mijn baby niet door familie kan worden opgevangen wil ik hem tenminste bij mensen achterlaten die een opleiding hebben op dit gebied (niets ten nadele van goede buren hoor). Dat is toch geen belachelijk standpunt?
Groeten, Umma
Gepost 01 februari 2008 - 02:35
Nog even een vraag over wat Janz zegt:
"De gemeente kan jou slechts de volledige arbeidsverplichtingen die gelden in de bijstandswet opleggen wanneer je zoon 12 jaar is."
Betekent dit dat je, zoals in mijn situatie, alleenstaand bent met twee kleintjes, niet kunt worden verplicht een fulltime baan aan te nemen? Ik heb sinds ik mijn kinderen heb gekregen altijd parttime gewerkt (20-25 upw) maar ben nu al twee keer op sollicitatiegesprek gestuurd (door de sociale dienst) voor een vacature van 36 uur. Buiten het probleem van het vinden van kinderopvang, hou ik dat niet lang vol met mijn nachtbrakertjes (kan me niet herinneren wanneer ik voor het laast een nacht aan een stuk heb geslapen). Is er een maximum aantal uren wat verplicht is?
Groeten, Umma
Gepost 04 februari 2008 - 09:58
Je moet ook de rest van de zin lezen: "nadat het college zich genoegzaam heeft overtuigd van de beschikbaarheid van passende kinderopvang, de toepassing van voldoende scholing en de belastbaarheid van de betrokkene".
Als aan alle 3 de voorwaarden is voldaan dan kan de gemeente je de volledige arbeidsverplichtingen opleggen. Dit hoeft overigens niet perse 36 uur te zijn.
Wanneer je bijvoorbeeld met 28 uur reeds voldoende verdiend (+ de (aanvullende) alleenstaande ouderkorting, (aanvullende) combinatiekorting en evt. alimentatie) om geen aanvullende bijstand nodig te zijn dan is dat natuurlijk ook prima.
met vriendelijke groet,
Janz
Gepost 10 februari 2008 - 04:56
ik ben een alleenstaande moeder van een dochter van bijna 2. Ik zit in de bijstand sinds zij 10 maanden was. Bij mij drongen ze er ook op aan dat ik zsm een baan zou vinden waarmee ik boven de bijstandsnorm zou komen. Ik hoefde dus geen 40 uur te werken, maar met 32 uur zou ik het ook wel redden. Heb toen gelukkig snel een leuke baan gevonden van 20 uur, maar ze bleven 'zeuren' over meer uren werken. Ik kon het echter niet over mijn hart verkrijgen om mijn dochtertje (die alleen mij nog had nadat mijn vriend er tijdens de zwangerschap vandoor was gegaan) 4 dagen naar de opvang te brengen.
Ik ben bij mijn huisarts geweest, die constateerde dat ik door die druk overspannen geraakt was.
Hierdoor voelde ik me genoeg gesteund om mijn contactpersoon op te bellen om een medische keuring aan te vragen. Die heb ik gekregen en de artsen vonden ook dat ik maar hooguit 20 uur moet werken. Dit is vergenomen door de sociale dienst.
Ik werk nu 20 uur, ben veel relaxter thuis, iedereen gelukkig!
die 3e regel over belastbaarheid is dus rekbaar en de keuringsartsen zijn gelukkig ook mensen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!
groeten, José
Gepost 19 februari 2008 - 08:48
Om van het gedram af te zijn heb ik inmiddels mijn uitkering opgezegd en probeer nu rond te komen van wat ik in deeltijd verdien... Het is krap hoor, onder bijstandsniveau, alleen en met twee kleintjes, maar ja. Ik wil ze niet fulltime naar de kinderopvang brengen, zij zijn belangrijker voor me dan geld.
En de mensen die op dit forum altijd maar zo tekeer gaan tegen alleenstaande moeders, dat ze 'maar gewoon moeten gaan werken', weten niet hoe zwaar het allemaal is. Alsof wij er voor hebben gekozen in deze situatie te zitten! Van vrouwen met kinderen die getrouwd zijn wordt ook niet geeist dat ze fulltime moeten werken, sterker nog, dat zou worden afgekeurd, van hen wordt het heel normaal gevonden dat ze 'maar' in deeltijd werken, in verband met de kinderen. En zij hebben nog een man met wie ze de taken kunnen delen, en die het eens van hen over kan nemen als ze het niet meer trekken. Waarom tegen ons die het veel zwaarder hebben dan zo hard zijn? ZO stom!
Umma
Gepost 19 februari 2008 - 09:11
Op dit moment lopen er meerdere discussies over het thema vrouwen, werk en kinderen.
De krankzinnigheid van dit thema wordt verwoord door onze minister van gezin:
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/binnenl...meer_babys.html
Hoog tijd dat er eens goed wordt nagedacht!!!
Gepost 20 februari 2008 - 10:11
umma, op Feb 19 2008, 09:48 PM, zei:
Om van het gedram af te zijn heb ik inmiddels mijn uitkering opgezegd en probeer nu rond te komen van wat ik in deeltijd verdien... Het is krap hoor, onder bijstandsniveau, alleen en met twee kleintjes, maar ja. Ik wil ze niet fulltime naar de kinderopvang brengen, zij zijn belangrijker voor me dan geld.
En de mensen die op dit forum altijd maar zo tekeer gaan tegen alleenstaande moeders, dat ze 'maar gewoon moeten gaan werken', weten niet hoe zwaar het allemaal is. Alsof wij er voor hebben gekozen in deze situatie te zitten! Van vrouwen met kinderen die getrouwd zijn wordt ook niet geeist dat ze fulltime moeten werken, sterker nog, dat zou worden afgekeurd, van hen wordt het heel normaal gevonden dat ze 'maar' in deeltijd werken, in verband met de kinderen. En zij hebben nog een man met wie ze de taken kunnen delen, en die het eens van hen over kan nemen als ze het niet meer trekken. Waarom tegen ons die het veel zwaarder hebben dan zo hard zijn? ZO stom!
Umma
Beste Umma e.a.
Ik heb er nog maar een nachtje over geslapen maar vind dat je wel de puntjes op de I zet. Als er hier op het forum al over dit thema wordt geschreven, dan zijn het de regeltjes van de WWB, die jou en moeders in jouw situatie, zwaar onder druk zetten. Niet de medewerkers, want meestal hebben zij dit wel in de gaten.
Jullie moeten je ergens tegen af zetten en dat kan hier ook!
Terwijl alle onderzoek uitwijst dat vrouwen het best kinderen kunnen krijgen als ze jong zijn, wordt het ze bijna onmogelijk gemaakt om daar voldoende tijd aan te besteden. Wat dat betreft is de WWB een gruwel en is het wrang om nu de minister van gezin te horen zeggen dat hij een kinderfabriek wil opzetten. Jullie zitten behoorlijk in de hoek gedrukt als ik dat zo lees.
Omdat er mensen zijn, die kennelijk kunnen voldoen aan de zware eisen om kinderen te kunnen kombineren met full time werk, is daar een wet op gemaakt. Er zijn regels voor maar ik vind ze eigenlijk al voorbij gaan aan wat de minister van gezin eigenlijk wil. Wat willen ze nou eigenlijk en waarom wordt dat op jullie 'uitgeprobeerd' Ik vrees dat zij een groep vrouwen voor ogen hebben die vanwege de cultuur al moeilijk buiten komen maar dat wordt nooit hardop gezegd. Ook vind ik het raar dat de ene vrouw een opleiding doet om voor de andere vrouw de kinderen op te vangen om haar misschien wel dezelfde opleiding te gaan laten doen. Mij lijkt in dat geval dat jullie dat maar beter zelf regelen. Waar bemoeit de overheid zich mee als jullie voor ' nieuwe belastingbetalers' zorgen. Soms krijg ik het gevoel dat de overheid het jullie kwalijk neemt dat er geen man in huis is, of deze onderweg tijdens de zwangerschap is afgehaakt. Dat jullie (sorry voor de uitdrukking) daardoor dubbel problemen hebben of krijgen word je persoonlijk aangerekend zonder over de kinderen na te denken. Wat nou kinderopvang van een kind van 6 weken. Te schandalig voor woorden.
Al met al krijg ik de indruk dat de overheid slechts Spartaanse kinderen wil, stijders om Nederland in de wereld op de kaart te houden. Ik neem daar geen genoegen mee en zal voor zover ik dat kan hier vaker op terug komen. Ik gun jullie kinderen de rust van een (zelfs opgebroken) gezin. Als die rust er kan komen heb je zelfs meer kans op nieuwe gezinsvorming en dat is goed voor iedereen!
Gepost 20 februari 2008 - 04:28
umma, op Feb 19 2008, 08:48 PM, zei:
Umma
Hallo Umma,
ik vind het een erg moedige beslissing van je. Je kiest nu zeker niet voor de makkelijkste weg, maar wel voor je gemoedrust en de zekerheid dat je er bent voor je kinderen! En je hebt gelijk wat mensen die niet in onze situatie zitten, ze hebben makkelijk praten. Ik heb mijn 'keuze' om toch mijn kind te krijgen ondanks dat de vader weg was vaak moeten verdedigen. Ik moest dan 'natuurlijk' wel 5 dagen gaan werken, want daar moesten de belastingbetalers niet de dupe van worden... En mijn kind wel???
Ik heb trouwens een bericht gelezen op de site van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (vgn.nl) van 25 januari 2008 dat alleenstaande ouders 'binnenkort' beroep kunnen doen op vrijstelling van de sollicitatieplicht. Laten we hopen dat hun binnenkort ook binnenkort betekent voor ons.
En Jets: bedankt voor je steun!
José
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
- → Zwanger, Naar School, Help?
- Vragenforum WWB Bijstand
- Mag Je In De Bijstand Maar Een Bepaald Bedrag Aan Inboedel Hebben? ←

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help 
Voeg antwoord toe 
Multi quote