Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Contract Niet Verlengd, Zit In Zw, Wanneer Ww Aanvragen?

20 reacties op dit onderwerp

#1 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 22 februari 2008 - 09:39

Door overbelasting op mijn werk heb ik RSI klachten. Van de bedrijfsarts moet ik voorlopig rust houden. 18 maart zou ik een vast contract krijgen. Ik heb echter een brief van mijn werkgever gekregen waarin staat dat mijn contract niet wordt verleng. Het plan van aanpak via UWV is niet op mij van toepassing.
Ik ben waarschijnlijk op 18 maart nog niet hersteld. Door wie wordt ik dan betaald en moet ik WW aanvragen?

#2 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 24 februari 2008 - 07:01

Beste Morava,

Om een WW-uitkering te kunnen krijgen moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Als je ziek bent, ben je dat niet en kun je geen WW krijgen. Als je nog ziek bent wanneer je arbeidsovereenkomst eindigt, dan moet de werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Van UWV krijg je, zolang je ziek blijft, een Ziektewetuitkering. Als je weer hersteld bent, eindigt de ZW en kun je WW aanvragen.

Met vriendelijke groet, Marcel.

#3 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 25 februari 2008 - 08:19

En ischrijven bij het CWI? Moet ik dat wel doen? Ik dacht dat je dat moest doen zodra je weet dat je geen werk meer hebt. Ik wil geen fouten maken met de UWV en CWI omdat we vorig jaar een onterechte boete hebben gehad van ronde de 500 euro.

#4 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 26 februari 2008 - 11:28

Beste Morava,

Normaal gesproken moet je je inschrijven en werk gaan zoeken zodra je weet dat je werkloos gaat worden.

Momenteel ben je niet werkzoekend maar ziek en dus niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt (en daarmee formeel volgens de definitie van de WW ook nog niet werkloos). Je bent dus niet verplicht je nu al bij het CWI in te schrijven, maar dat mag wel.

Zodra je door de arts van UWV hersteld wordt verklaard, moet je je inschrijven bij CWI en WW aanvragen. (Of natuurlijk vanaf het moment dat je zelf aan UWV doorgeeft dat je hersteld bent en geen ZW meer nodig hebt.)

#5 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 27 februari 2008 - 10:05

Bedankt voor je antwoord. Ik moet 10 maart pas weer naar de bedrijfsarts dus dat wacht ik eerst even af.
Hoe wordt de WW eventueel berekend? Ik ben een flexwerker die tussen de 16 en 24 uur per week werkte. Dat was dus nooit hetzelfde aantal uren per maand

#6 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 27 februari 2008 - 10:19

Beste Morava,

De hoogte van de WW wordt gebaseerd op het loon dat je gemiddeld verdiend hebt in het jaar voordat je werkloos werd.

Je urenverlies wordt bekeken door te kijken hoeveel je in de laatste 26 weken gemiddeld gewerkt hebt. Dit gemiddeld aantal arbeidsuren is van belang als je vanuit de WW weer (gedeeltelijk) aan het werk gaat.
Stel je hebt in de laatste 26 weken gemiddeld 20 u/w gewerkt. Je ontvangt WW en vindt weer een baan voor 14 u/w. Je WW wordt dan voor 14/20 deel beinigd, je houdt 6/20 van je WW over omdat je nog een gedeeltelijk urenverlies hebt.

Zolang je 5 uur of meer werkloos blijft, houd je een (gedeeltelijke) WW-uitkering en moet je blijven solliciteren naar aanvullend werk of naar andere banen met je volledige urengemiddelde.

#7 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 03 maart 2008 - 07:12

Nog even een vraagje; wanneer wordt het ziekengeld uitbetaald? Half maart is mijn contract afgelopen en ik ben dan nog niet hersteld, krijg ik dan eind van de maand uitbetaald of na 4 weken zoals bij de WW?
De werkgever heeft trouwens niet netjes meegewerkt met het Plan van aanpak, er is geen 2 wekelijks contact geweest en ik kreeg de door de bedrijfsarts doorgegeven therapie niet aangeboden om daardoor sneller te herstellen. Het plan van aanpak dat ik heel snel retour moest sturen was er pas 12 dagen nadat ik had gehoord dat ik daar niet meer terug hoef te komen. En wat erop vermeld staat, klopt niet met het gesprek dat ik in werkelijkheid met mijn werkgever heb gehad. Ik kan het dus niet tekenen omdat het niet klopt en ook niet retour sturen. Dit heb ik vanmorgen aan mijn werkgever doorgegeven, maar nog niets gehoord. Al met al allemaal niet zo prettig.

#8 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 03 maart 2008 - 10:33

Beste Morava,

Als de werkgever onvoldoende aan je re-integratie heeft gedaan, kan het zijn dat UWV de ZW weer op hem verhaalt. Maar daar hoef jij je niet druk om te maken. Jij krijgt gewoon je uitkering.

De ZW wordt per week betaald. De wekelijkse betalingen zijn steeds inclusief vakantiegeld, je krijgt dus geen vakantiegeld in mei zoals bij een werkgever (of in de WW, WAO of WIA). Houdt er rekening mee dat UWV een paar weken nodig kan hebben om jouw ZW te berekenen. Met je laatste maandsalaris (waarbij de werkgever waarschijnlijk ook de eindafrekening van het al opgebouwde vakantiegeld zal doen) moet je dus misschien iets langer dan gebruikelijk doen. Wettelijk moet er in ieder geval binnen 8 weken een beslissing genomen worden.

P.S. Ik heb ook nog wat fouten in mijn vorige bericht verbeterd over de WW bij (gedeeltelijke) werkhervatting.

#9 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 18 maart 2008 - 10:43

Sinds vandaag is dus mijn contract beindigd en mijn werkgever zou mij ziek uit dienst melden. Ik ben druk aan het solliciteren. Wat moet ik doen als ik mij bijvoorbeeld over 2 weken beter meld en werk vind? Dan ben ik nog 2 weken in de ZW geweest, worden die 2 tussenliggende weken dan door ZW uitbetaald en hoef ik dan verder niets te doen?
En is het ook mogelijk om werk op oproepbasis aan te nemen of is dat niet handig? Maar het is beter dan maar thuis te zitten toch?

#10 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 18 maart 2008 - 11:10

Beste Morava,

Als je over twee weken werk vindt en je dan beter meldt, krijg je natuurlijk alsnog de ZW over die twee weken. Kijk op onderstaande link onder het kopje 'Ziek of beter melden'.

Je kunt er ook voor kiezen om te wachten met hersteld melden, maar dan moet je wel steeds je inkomsten doorgeven. De ZW-uitkering bedraagt 70% van je dagloon. Je nieuwe inkomen wordt gekort op de ZW zodra je totale inkomen boven de 100% van je dagloon uitkomt. Daarboven wordt alles gekort. (Je dagloon is wat je in het jaar voordat je ziek werd per dag gemiddeld verdiend hebt.)
Kijk op onderstaande link onder 'Rechten en plichten' waar het formulier staat om wijzigingen door te geven. Na enige tijd zal je door de arts van UWV beoordeeld worden. Die zal beoordelen of je nog ziek bent of niet. Tot die tijd heb je te maken met de verplichtingen van de ZW. Als je zeker weet dat je je nieuwe werk kunt volhouden is de eerste optie daarom de makkelijkste.

uwv.nl: Recht op een Ziektewet-uitkering

#11 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 02 april 2008 - 12:33

Kan ik direct uit de ZW gaan werken of moet ik eerst WW aanvragen. Ik solliciteer al een tijdje terwijl ik nog ziek ben en stel dat ik bijvoorbeeld vandaag een gesprek heb en morgen al werk kan hebben. Kan ik mij dan morgen beter melden zonder dat ik nog in de WW ben geweest?
Volgende week heb ik wat gesprekken en ik heb nog geen oproep van de UWV arts ontvangen. Of moet ik eerst naar die arts en daarna beter melden, Ww aanvragen en dan werk zoeken. Nee toch? Ik vraag het toch maar even voor alle zekerheid..

#12 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 02 april 2008 - 12:54

Beste Morava,

Als je morgen werk vindt dan kun je direct gaan werken. Je hoeft niet eerst de WW in te gaan. Ook vanuit de ZW is het de bedoeling dat je passend werk vindt. Vervolgens kun je er voor kiezen om je hersteld te melden voor de ZW, of je moet je inkomsten doorgeven die verrekend gaan worden met de ZW-uitkering.

#13 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 02 april 2008 - 03:16

Dank je voor het snelle antwoord, ik heb net gesolliciteerd en kan volgende week beginnen met tijdelijk werk.

#14 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 02 april 2008 - 03:29

Vergeet niet om e.e.a. door te geven aan UWV met het formulier op uwv.nl.

http://www.uwv.nl/pa...hten/index.aspx

#15 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 05 april 2008 - 04:40

2 weken geleden is er gebeld door de ZW en gezegd dat ik een oproep zou krijgen van de arts en ik zou een formulier krijgen om mijn gewerkte uren op in te vullen zodat ze het ziekengeld kunnen uitbetalen.
Ik kreeg vanmorgen pas een brief dat ik naar een reintegratie persoon moet om te bekijken of ik weer kan werken etc etc. Maar ik wil graag mijn ziekengeld ontvangen en moet daarvoor toch eerst de laatste weken gewerkte uren opgeven? Sinds 18 maart ben ik ziek uit dienst gemeld door mijn werkgever.
Intussen heb ik de laatste 2 weken gesolliciteerd en heb vanaf volgende week in ieder geval voor 4- 6 weken werk voor 24 uur per week en dat is precies het aantal uren dat ik werkloos ben. Hopelijk is er daarna weer een vacature zodat ik meteen daarna kan blijven werken.
Ik kan mij dan toch maandag beter melden en meedelen deze week via het uitzendbureau gaan werken?
Ik wil wel graag weten wanneer ik de laatste 3 ziekenweken uitbetaald krijg, want de kosten gaan gewoon door.

#16 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 05 april 2008 - 08:10

Betse Morava,

Of je wel of niet hersteld bent kan ik niet voor je beoordelen. Zie ook mijn reacties van 19 maart en 2 april (2x) voor de stappen die je kunt ondernemen. Het formulier om wijzigingen (hersteldmelding of gewerkte uren en inkomen) door te geven is te vinden op uwv.nl zoals ik ook al eerder schreef.

Ik kan je natuurlijk ook niet zeggen wanneer je ZW uitbetaald gaat worden.

#17 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 28 april 2008 - 08:23

Inmiddels is het 6 weken geleden dat ik ziek uit dienst van mijn werkgever ben gemeld en ik heb nog steeds niets ontvangen. Bij navraag bij het infonummer van UWV vanmorgen bleek dat er nog steeds geen geld is overgemaakt. De medewerkster constateerde dat er geen dagloon was vastgesteld en dat had binnen 4 weken wel gemoeten. Ze gaat nu iets naar het hoofdkantoor sturen en belt mij dan binnen 24 uur terug. Hoe kan dat nou? Ik zit nu al 6 weken op geld te wachten en dacht dat het deze week wel zou binnenkomen. Inmiddels ben ik per 7 april beter gemeld en heb ik WW aangevraagd en dat is ook nog lang niet rond. Voor 8 mei moet ik daarvoor nog een uitzendcontract van het uitzendbureau waar ik 1 week heb gewerkt, opsturen en een loonstrook. Beide papieren heb ik nog steeds niet ontvangen van het uitzendbureau. Ik vind wel dat er behoorlijke blunders gemaakt worden bij het UWV.....

#18 Marcel

Marcel

Senior lid

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 3197 berichten

Geplaatst 28 april 2008 - 08:12

Beste Morava,

Je kunt het UWV niet verwijten dat het uitzendbureau jou nog niet de juiste gegevens heeft toegestuurd. Ook voor je ZW-uitkering zou het aan je werkgever kunnen liggen dat UWV nog niet betaalt. Om het dagloon vast te stellen zijn immers loongegevens van je werkgever nodig.

#19 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 29 april 2008 - 12:27

Gisteren zei iemand van het UWV ZW dat ze ook niet snapte waarom het dagloon niet bekend is. Ze zou binnen 24 uur bellen want ze moest het met het hoofdkantoor overleggen. Vandaag maar weer gebeld en er bleek niet teruggebeld te zijn en verder was er niets aan mijn probleem gedaan. De meneer die ik sprak vond het ook heel vervelend en beloofde dat er maandag iemand zou bellen en vervolgnes wenste hij mij sterkte. Ik vind het allemaal niet zo netjes zoals het gaat, want ik dacht dat je toch na 6 weken je ziekengeld wel uitbetaald kreeg en nu begin ik aan week 7.

#20 morava

morava

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 67 berichten

Geplaatst 10 mei 2008 - 09:50

Inmiddels is het bijna 2 maanden geleden dat ik recht heb op ziekengeld. Ik heb vorige week een klacht verstuurd en toen eindelijk werd ik deze week gebeld dat mijn dagloon was vastgesteld en dat het betaalbaar gesteld zou worden. Hij vertelde niet hoe lang het zou duren voor ik geld kijg en het is inmiddels 4 dagen geleden dat ik werd gebeld. Ik dacht dat er dan direct betaald werd en dat het met een dag of 3 wel binnen zou zijn, maar nog steeds niets ontvangen.Hoe lang zou uitbetalen nog kunnen duren?

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers