Afgelopen week heb ik bericht van het CWI ontvangen dat ik recht heb op een WW uitkering.
Wat ik niet begrijp is dat het dagloon is vastgesteld op € 85,17 en het aantal uren per week op 23,79.
Het afgelopen jaar heb ik 8 maanden 32 uur gewerkt en 4 maanden +/- 24 uur. Volgens mijn berekening kom ik uit op 28,18 uur. Mijn gemiddelde dagloon komt uit op € 120,10 (een verschil van € 35,00 in mijn nadeel).
Gedurende de eerste 2 maanden zou ik volgens het CWI een uitkering ontvangen van € 63,88 per dag. Naar mijn idee is dat 50% van mijn laatst verdiende loon en geen 75%.
Volgens mij hebben ze mijn jaarsalaris gedeeld door 261. Die 261 is waarschijnlijk het aantal werkdagen per jaar waar zij o.b.v. fulltime werk vanuit gaan. Zou het dan niet zo moeten zijn dat er van die 261 een evenredig deel van het parttime gewerkte gedeelte vanaf gehaald moet worden. Dan kom je namelijk op een heel ander bedrag uit dat meer in de richting van 75% van mijn laatst verdiende salaris komt. Kan iemand mij hiermee helpen.
Pagina 1 van 1
Berekening Dagloon Ww-uitkering
Gepost 16 april 2008 - 12:01
Beste Cornelia,
Het gemiddeld aantal arbeidsuren wordt berekend over 26 weken. Als er de laatse 4 maanden in elke week 24 uur gewerkt is en de 8 maanden daarvoor steeds 32 uur per week, dan kom je op ongeveer het volgende.
4 maanden = ongeveer 17 weken x 24 uur = 408 uur
(26-17=) 9 weken x 32 uur = 288 uur
In totaal 696 uur in 26 weken, dat is 26,77 uur/week.
Het dagloon wordt inderdaad berekend door je jaarsalaris door 261 te delen. Bedenk alleen wel dat je WW over 5 dagen per week uitbetaald wordt en niet over 3 of 4 dagen per week. De WW betaalt over alle 5 werkdagen per week uit, niet alleen over de dagen dat je werkte. De WW/dag is daarom ook niet 75% van wat je verdiende op een dag dat je werkte, maar 75% van wat je gemiddeld verdiende.
Bij een dagloon van € 85,17 wordt de uitkering per dag 75% van 100/108 van € 85,17, dat is 75% van € 63,88 bruto/dag. Per week is dat dan 5 x € 63,88 = € 319,40 bruto.
Deze € 319,40 bruto/week is gelijk aan € 1.277,60 bruto/4-weken en aan € 1.384,07 bruto/maand.
Deze bedragen zouden dus ongeveer 75% moeten zijn van je gemiddelde week/4-weken/maand-salaris over het jaar voordat je werkloos werd.
Overigens bepaalt niet het CWI maar UWV je WW-uitkeirng.
Het gemiddeld aantal arbeidsuren wordt berekend over 26 weken. Als er de laatse 4 maanden in elke week 24 uur gewerkt is en de 8 maanden daarvoor steeds 32 uur per week, dan kom je op ongeveer het volgende.
4 maanden = ongeveer 17 weken x 24 uur = 408 uur
(26-17=) 9 weken x 32 uur = 288 uur
In totaal 696 uur in 26 weken, dat is 26,77 uur/week.
Het dagloon wordt inderdaad berekend door je jaarsalaris door 261 te delen. Bedenk alleen wel dat je WW over 5 dagen per week uitbetaald wordt en niet over 3 of 4 dagen per week. De WW betaalt over alle 5 werkdagen per week uit, niet alleen over de dagen dat je werkte. De WW/dag is daarom ook niet 75% van wat je verdiende op een dag dat je werkte, maar 75% van wat je gemiddeld verdiende.
Bij een dagloon van € 85,17 wordt de uitkering per dag 75% van 100/108 van € 85,17, dat is 75% van € 63,88 bruto/dag. Per week is dat dan 5 x € 63,88 = € 319,40 bruto.
Deze € 319,40 bruto/week is gelijk aan € 1.277,60 bruto/4-weken en aan € 1.384,07 bruto/maand.
Deze bedragen zouden dus ongeveer 75% moeten zijn van je gemiddelde week/4-weken/maand-salaris over het jaar voordat je werkloos werd.
Overigens bepaalt niet het CWI maar UWV je WW-uitkeirng.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Gepost 16 april 2008 - 07:13
Dank voor je antwoord. Het is mij nu in ieder geval duidelijk. Als ze deze berekening in de bevestigingsbrief zouden zetten, zou dit wellicht een hoop vragen kunnen voorkomen. Ik hoop in ieder geval snel weer een baan te hebben want dit is toch wel een hoop gedoe, zeker als je 28 jaar hebt gewerkt en geen idee hebt wat er allemaal voor komt kijken. Overigens wel fijn dat de mogelijkheid bestaat om beroep op een uitkering te doen. Nogmaals bedankt voor je reactie.
#4 Gast_H.Klootwijk_*
Gepost 21 juli 2009 - 11:18
Geachte Heer /mev
Naar aan leiding dat ik erg ziek ben en veel morfine heb ,heb ik per ongeluk mijn jaar opgave van 2007 weggegooid
nu is mijn vraag kan u mij een copie toe sturen om dat ik hem nodig heb voor de belasting en voor de thuis zorg.
mijn naam ik H.klo geb 12-1943 reg nr 446xxxx430 ik hoop dat u me zo snel mogelijk kan helpen.
Of geeft u even door waar ik dan moet wezen.
Met vriendelijke groet H.Klootwijk
Jets: Ik heb de gegevens maar gewijzigd en besloot om dit te laten staan.
Mijn opmerking hierover is, dat ik het heel goed vind dat mensen leren emailen, ook op latere leeftijd. Maar als je niet weet waar je bericht terecht komt is dat niet zo prettig natuurlijk.
Het UWV doet niet aan EMAIL. Dat zou ook ondoenlijk zijn vrees ik met hen.
Naar aan leiding dat ik erg ziek ben en veel morfine heb ,heb ik per ongeluk mijn jaar opgave van 2007 weggegooid
nu is mijn vraag kan u mij een copie toe sturen om dat ik hem nodig heb voor de belasting en voor de thuis zorg.
mijn naam ik H.klo geb 12-1943 reg nr 446xxxx430 ik hoop dat u me zo snel mogelijk kan helpen.
Of geeft u even door waar ik dan moet wezen.
Met vriendelijke groet H.Klootwijk
Jets: Ik heb de gegevens maar gewijzigd en besloot om dit te laten staan.
Mijn opmerking hierover is, dat ik het heel goed vind dat mensen leren emailen, ook op latere leeftijd. Maar als je niet weet waar je bericht terecht komt is dat niet zo prettig natuurlijk.
Het UWV doet niet aan EMAIL. Dat zou ook ondoenlijk zijn vrees ik met hen.
Gepost 23 juli 2009 - 12:28
Beste H. Klootwijk,
Wat Jets enigszins cryptisch probeert te zeggen is dat je moet bellen met UWV op 0900-9294 of een briefje moet sturen naar het UWV-kantoor waar je je WAO van kreeg.
Wat Jets enigszins cryptisch probeert te zeggen is dat je moet bellen met UWV op 0900-9294 of een briefje moet sturen naar het UWV-kantoor waar je je WAO van kreeg.
Met vriendelijke groet, Marcel.
Gepost 23 juli 2009 - 05:07
Met digid is de jaaropgaaf 2007 gewoon te downloaden van de site van uwv. Stukje sneller en makkelijker dan bellen met het 0900-nummer lijkt me.
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren
Deel dit topic:
Pagina 1 van 1

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help