Spring naar inhoud

Meer professionals

Mededelingen

Foto
- - - - -

Oproep Wwb

43 reacties op dit onderwerp

#21 Gast_Pcomatic_*

Gast_Pcomatic_*
  • Gasten

Geplaatst 27 mei 2008 - 07:08

Wel wel, de anti-climax. Met lood in mijn toch al niet zo sterke benen en het gevoel dat ik richting schavot toch op z`n minst met de billen bloot moet, vanmorgen richting gemeentehuis gegaan. Terwijl ik het zweet van m`n voorhoofd wis, zo`n tochtje is namelijk best zwaar voor me, word ik te woord gestaan door een alleraardigste, maar tikkeltje luidruchtige, medewerkster. Ze kan het allemaal niet zo vinden en verwijst me naar een ergonomisch minder geslaagde bank in de nieuwe wachtruimte van het net voor een kapitaal verbouwde gemeentehuis. Al snel komt ze naar me toe, breed gebarend en zeer overvloedig biedt ze haar excuus aan. De desbetreffende persoon is namelijk 'hartstikke' ziek en ja, iedereen is afgebeld, behalve mijn persoontje want ik stond namelijk niet in haar agenda.. :D. Nou ja ;) .

Groet,
Frieda

Waarom bang voor die gasten? Zij poepen toch ook? Al is het op een wat duurdere WC (betaald door de belastingbetaler) Ook die gasten hebben gewoon een uitkering, als je wat ze krijgen vergelijkt met wat ze er voor doen. Handtekeningtjes onder beschikkingen zetten en stempeltjes plaatsen kan namelijk iedereen.

#22 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 28 mei 2008 - 08:16

Waarom bang voor die gasten? Zij poepen toch ook? Al is het op een wat duurdere WC (betaald door de belastingbetaler) Ook die gasten hebben gewoon een uitkering, als je wat ze krijgen vergelijkt met wat ze er voor doen. Handtekeningtjes onder beschikkingen zetten en stempeltjes plaatsen kan namelijk iedereen.

Het is natuurlijk geen angst voor die gasten maar voor de systemen (of het ontbreken daarvan) die ze hanteren. Ik heb recht op een bijstandsuitkering maar wat is dat recht waard als zij zomaar, zonder recht en reden, zonder enige vorm van mededeling, zonder nauwkeurige overweging, kunnen besluiten die te stoppen?? En dan moet k maar zien dat ik het weer terugkrijg.
En dan nog: wat geeft hen het recht in mijn privrekeningen te snuffelen (in mijn aanwezigheid notabene) zonder enige aanleiding? Zonder opgave van reden?
Ze kunnen dan wel mens zijn, net als ik, maar in de praktijk ben je niet meer dan een speelbal waar zij mee kunnen doen wat ze willen.

#23 Janz

Janz

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2355 berichten

Geplaatst 28 mei 2008 - 08:59

Ik begrijp jou niet, pcomatic,
Aan de ene kant lijkt het of je een conflict hebt met alleen jouw contactpersoon, maar daarnaast ben je ook niet positief over die andere "gasten".
Je weet dat ik ook zo'n "gast" ben en toch vraag je mij om advies.....
Mijn advies is overigens (opnieuw) laat achter je wat er is gebeurd, want wat geweest is is geweest. Boudewijn de Groot heeft daar vroeger al eens is een liedje over geschreven. Ga desnoods de hele dag naar dat liedje luisteren. Zet je cd-speler op repeat tot je het liedje kan dromen. En wanneer je dan droomt, droom dan een droom over een vriendelijke casemanager die je een hand geeft en een grote blanco cheque. Wanneer je weer buiten staat merk je op dat de vogels zo vrolijk fluiten. Dat de zon zo heerlijk schijnt en de mensen om je heen zo vrolijk kijken. Jij hebt je oranje brull-t-shirt aan en doet die flap een paar keer omhoog en omlaag en de mensen om je heen vinden dat grappig en roepen: "Hup PC-Omatic, Hup!". Daar word jij weer vrolijk van en loopt met ferme pas verder. Je merkt dat de wolken en de rook om je hoofd verdwijnt en dat er een vrolijke blauwe lucht tevoorschijn komt. Je hoort vrolijke muziek om je heen, ziet een stadswacht die een parkeerbon verscheurt, ziet jonge eendjes in de grachten achter hun moerder aan zwemmen en vrolijke stokrozen in allerlei kleuren tussen de nauwe ruimte van de stoeptegels vandaan. Een grappige roze VW kever rijdt je voorbij en je merkt dat je naar de auto in z'n geheel kijkt en hierdoor de roestplekjes niet meer ziet. Terwijl je anders ontstemt zou zijn geweest door de roest omdat de auto hierdoor niet perfect was. Je ziet ook niet meer dat de huizen om je heen eigenlijk een verfbeurt nodig zijn, de scheuren in de weg merk je niet meer op en je ergert je niet meer aan opstaande stoeptegels. Je voelt in plaats daarvan de heerlijke warmte van de zon op je gezicht en denkt erover om even van het gevoel te blijven stilstaan en te genieten, door op een terrasje een lekker biertje te gaan drinken. Een Hertog Jan bijvoorbeeld. Dan denk je ineens dat je de cd thuis nog steeds aan het draaien is. Je draaft naar huis en dat is echt lang geleden. Je langzame tred is ineens weg en heeft plaatsgemaakt voor een ferme looptempo. Thuis gekomen haal je de cd uit het apparaat en slaat die met een hamer in stukjes. Dat geeft je een goed gevoel, want hierdoor krijg je meer ruimte voor nieuwe cd's die je van plan bent te gaan kopen. Echter hierdoor wordt je wel wakker uit de droom. Maar het is een mooie dag buiten en je herinnert je het fijne gevoel van de droom en besluit je vanaf vandaag je leven een positieve wending te geven. Om te beginnen ga je nu direct naar het terras om dat lekkere biertje te gaan drinken.....
veel plezier!

mvrg,
Janz

#24 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2623 berichten

Geplaatst 28 mei 2008 - 09:31

Op welk terras zit jij Janz?
Nu al aan het bier? Maar je bedoeling is wel duidelijk, echter zal deze niet goed vallen bij pcomatic, vrees ik.
Ik ben er ook door heen gegaan en voel mee met hem en ook Frieda.
De communicatie met casemanagers is een richting verkeer, waarbij de mening van de casemanager, mocht hij gaan twijfelen, gedekt wordt door minstens twee collega's, die de klant niet zien. Slim maar 'vuil', omdat dit mij ooit 200 euro kostte aan afschatting, terwijl 'zij' fouten maakte. Die 200 euro zal mij bij blijven, daarom reageer ik hier op.
Misschien kun je het met mij eens zijn, dat het volgende stukje, minstens intimiderend is, want nergens wordt vermeld welke inbreng klanten zelf hebben, sterker nog men spreek moeiteloos over over 'onrealistische baanwens'. Daar zit nou net de kneep, daar zijn ze niet voor opgeleid!

AMSTERDAM, woensdag

Bijstandstrekkers die maar niet aan het werk willen, kunnen hun borst natmaken. De gemeente heeft een nieuwe aanpak uitgeprobeerd, waardoor uiteindelijk veertig procent van de kandidaten zijn uitkering kwijtraakt.
De harde aanpak onder de naam Aanpakken en Doorpakken is speciaal bedoeld voor uitkeringstrekkers die niet of onvoldoende meewerken aan hun rentegratie naar werk. De methode is het Amsterdamse alternatief voor de Work Firstaanpak, die in andere steden populair is.
Het gaat om klanten van de Dienst Werk en Inkomen (DWI) die niet meewerken aan rentegratietrajecten of al meerdere keren zijn uitgevallen op zo'n traject", schrijft verantwoordelijk wethouder Freek Ossel.
Ook klanten die vermoedelijk zwart bijklussen naast hun uitkering worden op de korrel genomen, net als hoogopgeleide klanten met een 'onrealistische baanwens'. Klanten met psychische problemen of met een arbeidshandicap behoren niet tot de doelgroep.
Bij een experiment met de nieuwe methode is gebleken dat de harde aanpak succesvol is en al voor de start vruchten afwerpt. Van de 241 klanten die zijn aangemeld voor Aanpakken en Doorpakken, zijn er 62 niet verschenen. Bij ongeveer de helft van deze groep was de uitkering al beindigd voor het traject begonnen was. De andere helft heeft zelf de uitkering opgezegd. Van nog eens 27 procent van de uiteindelijke deelnemers werd de uitkering alsnog stopgezet.

Volgende kolom

Ossel laat via zijn woordvoerder weten trots te zijn op de resultaten. ,,Anders dan in andere gemeenten zetten wij mensen niet blind aan het werk achter de vuilniswagen, maar kijken we goed welke kwaliteiten iemand heeft om aan de slag te gaan. Tegelijk halen we met deze strenge aanpak net zulke goede resultaten qua uitstroom uit de uitkeringen."
Degenen die wel meededen met de proef kregen te maken met zogenoemde 'disciplinering- en motiveringstrajecten'. Zij moesten aan het werk in de groenvoorziening, speeltuinen opknappen en helpen bij recycling en afvalinzameling. Bij verzuim, te laat komen of onvoldoende motivatie gaat er direct een telefoontje naar de DWI, die beslist of dit gevolgen heeft voor de uitkering.

Vriendelijke groet - Jets

#25 Gast_Pcomatic_*

Gast_Pcomatic_*
  • Gasten

Geplaatst 28 mei 2008 - 02:37

Ik begrijp jou niet, pcomatic,
Aan de ene kant lijkt het of je een conflict hebt met alleen jouw contactpersoon, maar daarnaast ben je ook niet positief over die andere "gasten".
Je weet dat ik ook zo'n "gast" ben en toch vraag je mij om advies.....
Mijn advies is overigens (opnieuw) laat achter je wat er is gebeurd, want wat geweest is is geweest. Boudewijn de Groot heeft daar vroeger al eens is een liedje over geschreven. Ga desnoods de hele dag naar dat liedje luisteren. Zet je cd-speler op repeat tot je het liedje kan dromen. En wanneer je dan droomt, droom dan een droom over een vriendelijke casemanager die je een hand geeft en een grote blanco cheque. Wanneer je weer buiten staat merk je op dat de vogels zo vrolijk fluiten. Dat de zon zo heerlijk schijnt en de mensen om je heen zo vrolijk kijken. Jij hebt je oranje brull-t-shirt aan en doet die flap een paar keer omhoog en omlaag en de mensen om je heen vinden dat grappig en roepen: "Hup PC-Omatic, Hup!". Daar word jij weer vrolijk van en loopt met ferme pas verder. Je merkt dat de wolken en de rook om je hoofd verdwijnt en dat er een vrolijke blauwe lucht tevoorschijn komt. Je hoort vrolijke muziek om je heen, ziet een stadswacht die een parkeerbon verscheurt, ziet jonge eendjes in de grachten achter hun moerder aan zwemmen en vrolijke stokrozen in allerlei kleuren tussen de nauwe ruimte van de stoeptegels vandaan. Een grappige roze VW kever rijdt je voorbij en je merkt dat je naar de auto in z'n geheel kijkt en hierdoor de roestplekjes niet meer ziet. Terwijl je anders ontstemt zou zijn geweest door de roest omdat de auto hierdoor niet perfect was. Je ziet ook niet meer dat de huizen om je heen eigenlijk een verfbeurt nodig zijn, de scheuren in de weg merk je niet meer op en je ergert je niet meer aan opstaande stoeptegels. Je voelt in plaats daarvan de heerlijke warmte van de zon op je gezicht en denkt erover om even van het gevoel te blijven stilstaan en te genieten, door op een terrasje een lekker biertje te gaan drinken. Een Hertog Jan bijvoorbeeld. Dan denk je ineens dat je de cd thuis nog steeds aan het draaien is. Je draaft naar huis en dat is echt lang geleden. Je langzame tred is ineens weg en heeft plaatsgemaakt voor een ferme looptempo. Thuis gekomen haal je de cd uit het apparaat en slaat die met een hamer in stukjes. Dat geeft je een goed gevoel, want hierdoor krijg je meer ruimte voor nieuwe cd's die je van plan bent te gaan kopen. Echter hierdoor wordt je wel wakker uit de droom. Maar het is een mooie dag buiten en je herinnert je het fijne gevoel van de droom en besluit je vanaf vandaag je leven een positieve wending te geven. Om te beginnen ga je nu direct naar het terras om dat lekkere biertje te gaan drinken.....
veel plezier!

mvrg,
Janz

Levensvreugde aanpraten aan iemand die 6 kwalen heeft en evenzoveel medicatie en evengoed geziekt en geintimideerd wordt door de 'sociale' dienst, man je bent niet goed wijs. Je hebt wel gelijk, in die zin dat ik momenteel teveel mee te koop loop en anderen er mee lastig val dus daar zal ik mee stoppen. Punt

Op welk terras zit jij Janz?
Nu al aan het bier? Maar je bedoeling is wel duidelijk, echter zal deze niet goed vallen bij pcomatic, vrees ik.
Ik ben er ook door heen gegaan en voel mee met hem en ook Frieda.
De communicatie met casemanagers is een richting verkeer, waarbij de mening van de casemanager, mocht hij gaan twijfelen, gedekt wordt door minstens twee collega's, die de klant niet zien. Slim maar 'vuil', omdat dit mij ooit 200 euro kostte aan afschatting, terwijl 'zij' fouten maakte. Die 200 euro zal mij bij blijven, daarom reageer ik hier op.
Misschien kun je het met mij eens zijn, dat het volgende stukje, minstens intimiderend is, want nergens wordt vermeld welke inbreng klanten zelf hebben, sterker nog men spreek moeiteloos over over 'onrealistische baanwens'. Daar zit nou net de kneep, daar zijn ze niet voor opgeleid!

Leuk stukje, typisch de huidige mentaliteit. Misselijkmakend

#26 Janz

Janz

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2355 berichten

Geplaatst 28 mei 2008 - 06:01

Leuk stukje, typisch de huidige mentaliteit. Misselijkmakend

Ik kan het niet laten toch nog een reactie te geven, maar dan wel de laatste. Zoals gezegd ben ik n van "die gasten" en ik herken mezelf noch de collega's in dit stukje, noch in de mentaliteit. Wij krijgen juist verschillende opleidingen en cursussen. Die hebben allemaal tot doel om uiteindelijk op een professionele manier bijstandsgerechtigden weer aan het werk te krijgen of sociaal te activeren. Ik ken jullie dossier niet Jets en PComatic, dus ik wil niet beweren dat jullie geen onrecht is aangedaan. Ik wil alleen stellen dat op sociale diensten niet alleen onwetende mensen werken die zonder meer genoegen scheppen om hun macht uit te oefenen. Ik merk bij mezelf dat ik door de reacties van pcomatic, al dan niet gesteund door Jets, steeds minder zin krijg om bij te dragen aan dit forum. Dus heren, kan het ietsje positiever???
Ik vind het erg goedkoop en makkelijk om op een forum als dit af te geven en termen te roepen als misselijkmakend. Dit geeft naar mijn mening meer aan hoe de persoon zelf is die dergelijke uitspraken doet. Hoe die in het leven staat.
Misschien denk ik ook wel dat die pcomatic zich helemaal in de slachtofferpositie heeft geplaatst en schermt met wel 6 klachten waardoor hij gerechtigd is om bepaalde dingen wel dan niet te doen, terwijl hij gewoon een schop onder zijn kont moet hebben. Misschien denk ik dat wel. Maar ik zeg dat niet.
Laten we niet iedereen over 1 kam scheren en elkaar met respect bejegenen. Mijn oma heeft me altijd voorgehouden: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. De oudjes kunnen het weten. Statler en Waldorf lieten dat al zien :D

met vriendelijke groet,
Janz

#27 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 28 mei 2008 - 06:26

Wij krijgen juist verschillende opleidingen en cursussen. Die hebben allemaal tot doel om uiteindelijk op een professionele manier bijstandsgerechtigden weer aan het werk te krijgen of sociaal te activeren.

Als bijstandsgerechtigde kan ik best wat sociale aktivatie gebruiken maar gek genoeg heeft men met mij hierover met geen woord gerept. Of betekent 'op een professionele manier' zoiets als 'als het maar geen geld kost'? Janz?

Groet,
Frieda

#28 Janz

Janz

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2355 berichten

Geplaatst 28 mei 2008 - 09:48

Als bijstandsgerechtigde kan ik best wat sociale aktivatie gebruiken maar gek genoeg heeft men met mij hierover met geen woord gerept. Of betekent 'op een professionele manier' zoiets als 'als het maar geen geld kost'? Janz?

Groet,
Frieda

Beste Frieda,
Gemeenten krijgen geld van de overheid voor de uitvoering van de Wwb. Dit gebeurd via 2 stromen, namelijk het inkomensdeel en het werkdeel. Vanuit het werkdeel worden alle zaken betaald die met werk en sociale activering te maken hebben. Omdat de gemeenten opdracht hebben gekregen om veel te doen aan rentegratie hebben ze ook veel geld gekregen voor het werkdeel. Veel gemeenten hebben dan ook een overschot. Dat wil zeggen dat er voldoende geld is voor trajecten. Sommige gemeenten hebben juist meer geld dan ze op kunnen maken. Dit moeten ze dan weer terugbetalen aan de overheid. Veel gemeenten besteden dit veel liever aan hun inwoners. Ik weet niet hoe dat met jouw gemeente is, maar als jij in een gemeente zit die geld over heeft dan zou een aktiveringstraject geen problemen hoeven op te leveren.
Ik adviseer je dan ook een afspraak te maken met je contactpersoon.

mvgr,
Janz

#29 Gast_Pcomatic_*

Gast_Pcomatic_*
  • Gasten

Geplaatst 28 mei 2008 - 10:58

Janz,

Je hebt je punt gemaakt en wat mijn negatief gedrag gelijk. Je kent mijn verleden niet en dat is maar goed ook, dat is een tranentrekker. Let wel, ook ik was eens een rasoptimist. Gebeurtenissen in mijn materialistisch, sociaal, financieel- en liefdesleven hebben van deze rasoptimist een sarcastisch persoon gemaakt die alleen nog maar cinisch in het leven staat.

Daarbij ben ik onbehandelbaar ziek, in die zin dat ik met medicatie alleen nog wat minder klachten heb. De werkgevers en collega's hebben mij uitgekotst omdat ik het oppervlakkige Nederlandse denken helaas niet deel. Geloof mij , ook een schop onder mijn hol kan mij niet redden. Respectvol met mij omgaan en naar mij luisteren als mens wel. Laat mij mijn zielige en bekrompen leventje maar leven, ik mis veel zo zonder werk.

Omdat ik jou en kennelijk meerdere personen irriteer zal ik mij qua schrijven terugtrekken maar het forum met veel interesse blijven volgen.

Janz, overigens bedankt voor een aantal opmerkingen die je maakte, ik weet nu waar het lek zit.

Met vriendelijke groet,

Pc O Matic

#30 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2623 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 10:37

Beste Janz,

Net als bij de klanten zullen er vele 'goede' collega's van je zijn, twijfel ik geen moment aan. Ik lees alle berichten hier en zoals je zelf kunt zien zijn de meeste berichten gericht op het UWV en de ingewikkelde regeltjes, die telkens weer minitieus door o.a. Marcel uitgelegd worden. Mensen in de WWB hebben veel meer schroom om hier te reageren. De uitvoering van de WWB is ook niet overal hetzelfde. Ik denk dat juist die mensen veel meer alleen staan tegenover een maatschappij, die voor hen knap ingewikkeld is geworden.Persoonlijke problemen, aangaande gezondheid, zowel lichamelijk als psychies, kunnen een grote invloed hebben om weer mee te gaan doen. Ik neem aan dat de cursussen die jij en je collega's krijgen daar ook over gaan. In mijn beleving is pcomatic een van de weinigen, die zijn situatie probeert te beschrijven, want ik ken veel mensen in de uitkering, die dat nooit zouden durven en kunnen. Tot op zekere hoogte beschrijft pcomatic zijn situatie vrij neutraal, tot het moment dat zijn waarde oordeel jou in het verkeerde keelgat schiet.
Dat heeft hij een beetje recht gezet naar jou toe.
Ik ben ook niet zo positief over de uitvoering van de WWB. Het stukje dat ik hierboven plaatste uit de Telegraaf vind ik bot. Ik vraag me echt af wat er met mensen gebeurt die een disciplinaire cursus weigeren. Over wie hebben wij het eigenlijk? Zou het b.v. voor mij enig nut hebben om zo'n cursus te moeten doen? Als je als goed burger met wat problemen zoiets leest, schrik je je toch een hoedje!
Als ik mezelf neem, 57 jaar, overal afwijzingen vanwege mijn leeftijd en dan mij de 'schuld' geven als zijnde zo iemand die in dat artikel beschreven wordt. Dat ben ik dus helemaal niet maar daar wordt geen onderscheid gemaakt. Elk artikel over 'bijstandstrekkers' scheren die hele groep mensen in de bijstand over 1 kam. Dat is nu niet wat je zegt erg motiverend. Ik hoop nooit meer met de WWB te maken te krijgen maar heb dat echt niet in eigen hand hoor. Mij dreigt dan ook die disciplinaire cursus en daar wordt ik helemaal niet vrolijk van. Die wethouder van Amsterdam maakt dan ook nog eens een denigrerende opmerking over de stadsreiniging, dat is een zeer gewilde baan in Amsterdam. Ook daar heb ik mensen afgewezen zien worden, die niets liever wilden. Er wordt volgens mij veel te veel gemanipuleerd met gegevens over mensen in de bijstand. Dat kan ook omdat iedereen er alleen voor staat.
Ik ben nog uit de tijd van solidariteit en zie nu het instituut sociale dienst 'optreden' tegen eenlingen, die geforceerd 'mee moeten gaan doen'. Ik denk toch echt dat men een fase vergeten is. Maar daarbij onderken ik mijn probleem, dat ik niet weet wie er allemaal in de bijstand zitten of terecht komen, iets dat jij en je collega's wel weten. Die onwetendheid maakt dat ik snel geneigd ben om mezelf als uitgangspunt te nemen, zeker op dat moment, dat er een gek met een mes ergens bij een sociale dienst binnen komt en gaat steken. Dat ben ik niet maar word er wel op aangekeken als ik in de bijstand zit.
Het zou best wel eens kunnen zijn, dat de wijze waarop de media mensen in de bijstand beoordelen, de aansluiting tegenwerkt. Het lijkt mij dan ook een goede zaak dat het beeld van de 'bijstandstrekker' eens opgepoetst gaat worden.

#31 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 11:13

Beste Frieda,
Gemeenten krijgen geld van de overheid voor de uitvoering van de Wwb. Dit gebeurd via 2 stromen, namelijk het inkomensdeel en het werkdeel. Vanuit het werkdeel worden alle zaken betaald die met werk en sociale activering te maken hebben. Omdat de gemeenten opdracht hebben gekregen om veel te doen aan rentegratie hebben ze ook veel geld gekregen voor het werkdeel. Veel gemeenten hebben dan ook een overschot. Dat wil zeggen dat er voldoende geld is voor trajecten. Sommige gemeenten hebben juist meer geld dan ze op kunnen maken. Dit moeten ze dan weer terugbetalen aan de overheid. Veel gemeenten besteden dit veel liever aan hun inwoners. Ik weet niet hoe dat met jouw gemeente is, maar als jij in een gemeente zit die geld over heeft dan zou een aktiveringstraject geen problemen hoeven op te leveren.
Ik adviseer je dan ook een afspraak te maken met je contactpersoon.

mvgr,
Janz

Dus jij denkt dat mijn gemeente mogelijk per abuis vergeten is mij een activeringstraject aan te bieden?? Jij zegt dat je d.m.v. studie/bijscholing over professionele expertise beschikt. Wat doet jouw gemeente dan om mensen met een fysieke beperking, die gebruik maken van de bijstand, weer bij de maatschappij te betrekken? Hoe staan zij tegenover het individueel zoeken naar mogelijkheden (i.p.v. het benadrukken van de onmogelijkheden) en aanpassingen om die activatie, op wat voor manier dan ook, betaalde arbeid of onbetaald, fulltime of parttime, te stimuleren?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar. Persoonlijk heb ik namelijke meerdere voorstellen gedaan (ik zie dus nog zeker mogelijkheden!) om te proberen zelf een deel van mijn uitkering terug te verdienen maar elk voorstel is of afgeketst of ik heb er nooit meer iets over gehoord.

Groet,
Frieda.

#32 co-ouder

co-ouder

Actief lid

• Leden
  • PipPipPip
  • 51 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 11:17

Beste Janz,

Ik ben ook niet zo positief over de uitvoering van de WWB. Het stukje dat ik hierboven plaatste uit de Telegraaf vind ik bot. Ik vraag me echt af wat er met mensen gebeurt die een disciplinaire cursus weigeren.

Beste Jets,

Heb jij wel eens gelezen dat de telegraaf een positief bericht bracht over de bijstand, of over de mensen daarin? Of over de linkse politiek? Of over wet(svoorstellen) over ons sociale zekerheidsstelsel?
De Telegraaf was in de Oorlog al "fout" en ik bedoel, iedereen weet toch dat het een rechtse krant betreft. Wellicht is het een goed plan om de abonnement op te zeggen en een andere krant te nemen. Dan ontvang je in ieder geval meer info over zaken betreffende het sociale zekerheidsstelsel en zijn deze berichten minder gekleurd!

groetjes
Co-ouder

Ik ben daar oprecht benieuwd naar. Persoonlijk heb ik namelijke meerdere voorstellen gedaan (ik zie dus nog zeker mogelijkheden!) om te proberen zelf een deel van mijn uitkering terug te verdienen maar elk voorstel is of afgeketst of ik heb er nooit meer iets over gehoord.

Beste frieda,

wat zijn dat dan voor voorstellen?

#33 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 11:33

Beste Janz,

De uitvoering van de WWB is ook niet overal hetzelfde. Ik denk dat juist die mensen veel meer alleen staan tegenover een maatschappij, die voor hen knap ingewikkeld is geworden.Persoonlijke problemen, aangaande gezondheid, zowel lichamelijk als psychies, kunnen een grote invloed hebben om weer mee te gaan doen

Nu leg je het bij het individu zelf neer maar persoonlijk denk ik dat een benadering vanaf de andere kant meer recht zal doen aan de werkelijkheid. De afgelopen jaren ben ik overal in de hulpverlening, dus van ziekenhuizen, revalidatiecentra, stichting MEE, het WMO tot aan het WWB, tegengekomen dat niet langer de mens centraal staat (de mens als doel) maar de van -bovenaf- opgelegde regeltjes waardoor het doel gericht is op het hanteren van regels die in dienst staan van diegenen die het budget bepalen. De individuele mens die een beroep doet op de hulpverlening is in dit hele traject totaal uit het zicht verdwenen. Voor diegene die keurig binnen die regeltjes vallen kan het allemaal prima werken maar er zijn talloze mensen die hierdoor buiten de boot vallen.
Men moet niet met regels van bovenaf komen maar kijken en vooral luisteren naar het individu! Over het algemeen weten die mensen met persoonlijke problemen (van welke aard dan ook) na verloop van tijd namelijk heel goed wat hun mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. En dt zou het uitgangspunt moeten zijn.

Groet,
Frieda

#34 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2623 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 11:37

Beste Co-ouder,

Opmerkelijk is het, dat sinds een aantal kranten online, de mogelijkheid bieden om te reageren op artikelen, het juist de Telegraaf is, die reacties oproepen, die vroeger voor onmogelijk werden gehouden.
Ik probeer telkens een percentage te berekenen van reacties, die 'uitkeringen' in het algemeen, inhoudelijk beoordelen, en niet zoals vroeger bij voorbaat negatief. Dat is toch echt ver boven de 70%. Met name de Telegraaf doet erg veel in reacties, soms wel eens 1000 per artikel. Laatst met voorstellen t.a.v. Wajongers werd er erg goed gereageerd en nauwelijks gecensureerd. Ik vind dat een erg goede ontwikkeling.
Daarnaast is ook meer duidelijk geworden dat 'het volk' in reactie op de huursubsidie van Herfkens, meer gaat inzien dat er zwaardere vergrijpen zijn dan kruimeldiefstallen of marginale fraude van een paar eurocent.
Maar ook ik ben verbaasd over deze ontwikkeling bij de Telegraaf, en juich het toe dat mensen kunnen mee praten. Laat de telegraaf maar een tendentieus stukje plaatsen, want dat geeft meer reacties.

#35 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 11:44

Co-ouder

wat zijn dat dan voor voorstellen?

Zonder hier al te diep op in te gaan (want dan wordt het te priv) waren het voorstellen gericht op aanpassingen voor mijn fysieke problemen waardoor (gedeeltelijk) werken weer mogelijk zou kunnen worden. Een speciaal voor mij aangepaste stoel zou bijvoorbeeld een administratieve baan al mogelijk maken.

Groet,
Frieda

#36 Janz

Janz

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2355 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 02:02

Zonder hier al te diep op in te gaan (want dan wordt het te priv) waren het voorstellen gericht op aanpassingen voor mijn fysieke problemen waardoor (gedeeltelijk) werken weer mogelijk zou kunnen worden. Een speciaal voor mij aangepaste stoel zou bijvoorbeeld een administratieve baan al mogelijk maken.

Groet,
Frieda

Beste Frieda,

als jouw gemeente niet eens wil zorgen voor een aangepaste stoel zodat je wel zou kunnen werken, dan kan ik me voorstellen dat je je tekortgedaan voelt. Is dit overigens mondeling gedaan?
Uiteraard kun je hiervoor namelijk een aanvraag indienen en dan moet de gemeente hier een schriftelijk besluit op nemen. Vervolgens kun jij hiertegen weer bezwaar maken als je het er niet mee eens bent. Hopelijk hoeft het zover niet te komen.
Het voert te ver om het beleid in onze gemeente hier neer te zetten, maar er kan heel veel.
Nu schiet me ineens te binnen, kun je geen aangepaste stoel vergoed krijgen vanuit de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) ?

mvrg,
Janz

#37 Jets

Jets

Senior lid

• Admin
  • PipPipPipPipPip
  • 2623 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 03:49

Ja Frieda,

Dat is meer werk voor de WMO. Prakties niet echt uitvoerbaar voor de sociale dienst, die dan jou met stoel moet aanbieden bij een werkgever. Je moet de stoel eigenlijk al hebben om deze later mee te kunnen nemen naar een werkgever.

#38 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 29 mei 2008 - 04:03

Hai Janz,

Het is niet aan de gemeente om voor een aangepaste werkplek te zorgen, zlfs niet voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Daarnaast is mij mondeling vertelt dat de regels zo zijn dat er alleen genvesteerd wordt wanneer er uitzicht is op een fulltime baan en dat zit er niet in. Ik heb schriftelijk bericht gekregen dat ik geacht word niet te kunnen werken en derhalve niet hoef te solliciteren tot een bepaalde datum waarna er opnieuw naar gekeken zal worden.

Mijn ervaring is dat er een standaard arsenaal aan hulp geboden wordt (binnen de hle hulpverlening) en wie daar buiten valt staat met lege handen.

#39 Janz

Janz

Senior lid

• Leden+
  • PipPipPipPipPip
  • 2355 berichten

Geplaatst 30 mei 2008 - 08:49

Beste Frieda,

Sorry dat er in je vorige bericht iets fout is gegaan, maar op de een of andere manier lukte het niet om een reply te doen op je berichtje. Gisteren had ik dat ook al een keer. Misschien is er met de instellingen iets aan de hand is, of je verwijderd net een stukje te veel, dat weet ik niet. Gisteren lukte me het dit aan te passen, vandaag is het helaas niet gelukt. Het spijt me.

Ik wil wel graag reageren op je bericht. Ik kan namelijk niet begrijpen waarom jouw gemeente stelt dat het niet aan de gemeente is om voor een aangepaste werkplek te zorgen, zlfs niet voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Want waarom zou de gemeente dit niet willen?? Ook met vrijwilligerswerk vergroot je immers je kansen in de toekomst op geheel of gedeeltelijk betaald werk. Daarnaast krijg je door het vrijwilligerswerk weer een soort van arbeidsritme, sociale contacten, ervaring etc, waardoor je ook maatschappelijk geactiveerd wordt.
En het is hier net als het spreekwoord; de kosten gaan voor de baat uit.
Als jouw gemeente inderdaad op deze grond weigert medewerking te verlenen aan jouw rentegratie dan denk ik inderdaad dat het een geld kwestie is. Of dat het misschien schadelijk is voor je gezondheid als je wel gaat werken?
Dat je niet hoeft te solliciteren betekent toch niet dat de gemeente ook niet helemaal niets hoeft te doen? Overigens vind ik het wel een interessante casus. Ik lees wel regelmatig dat mensen niet willen werken of solliciteren, maar bij jou is het net andersom. Straks ga je me nog vertellen dat je bezwaar gaat maken tegen jouw vrijstelling van je sollicitatieplicht!

mvrg,
Janz

#40 Frieda

Frieda

Dragend lid

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 177 berichten

Geplaatst 30 mei 2008 - 11:37

Beste Frieda,

Sorry dat er in je vorige bericht iets fout is gegaan, maar op de een of andere manier lukte het niet om een reply te doen op je berichtje. Gisteren had ik dat ook al een keer. Misschien is er met de instellingen iets aan de hand is, of je verwijderd net een stukje te veel, dat weet ik niet. Gisteren lukte me het dit aan te passen, vandaag is het helaas niet gelukt. Het spijt me.
Ik wil wel graag reageren op je bericht. Ik kan namelijk niet begrijpen waarom jouw gemeente stelt dat het niet aan de gemeente is om voor een aangepaste werkplek te zorgen, zlfs niet voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Want waarom zou de gemeente dit niet willen?? Ook met vrijwilligerswerk vergroot je immers je kansen in de toekomst op geheel of gedeeltelijk betaald werk. Daarnaast krijg je door het vrijwilligerswerk weer een soort van arbeidsritme, sociale contacten, ervaring etc, waardoor je ook maatschappelijk geactiveerd wordt.
En het is hier net als het spreekwoord; de kosten gaan voor de baat uit.
Als jouw gemeente inderdaad op deze grond weigert medewerking te verlenen aan jouw rentegratie dan denk ik inderdaad dat het een geld kwestie is. Of dat het misschien schadelijk is voor je gezondheid als je wel gaat werken?
Dat je niet hoeft te solliciteren betekent toch niet dat de gemeente ook niet helemaal niets hoeft te doen? Overigens vind ik het wel een interessante casus. Ik lees wel regelmatig dat mensen niet willen werken of solliciteren, maar bij jou is het net andersom. Straks ga je me nog vertellen dat je bezwaar gaat maken tegen jouw vrijstelling van je sollicitatieplicht!

mvrg,
Janz

Hai Janz, dank voor je reaktie.

Ik ben me er bewust van dat ik op de e.o.a. manier 'de andere kant van het verhaal' ben. En inderdaad, ik voel me uitgerangeerd, aan de kant gezet, uitgesloten, omdat niemand de moeite neemt cht te luisteren en op zoek te gaan naar -mogelijkheden-, waarvan ik overtuigd ben dat die er zijn. Voor mijn handicap s geen standaard hulpmiddel en ds is er niks. Nu ben ik, puur toevallig, een stoel tegengekomen waar ik het heel aardig in uithield. Weet ook waar die te koop is. Kosten: ca. 500,- euro. Ik zou vanuit die stoel best een paar uur per dag kunnen werken. En zeker als het gaat om werk waarbij je niet uitsluitend zit maar ook nu en dan een beetje moet lopen. Ik zou die baliemederwerkster van de sociale dienst bst een paar uurtjes per dag kunnen vervangen ;).

Elk mens heeft behoefte aan zingeving, je nuttig voelen. Te lven. Verveling, terwijl je eigenlijk gewoon 'gezond', nog redelijk jong en levenslustig bent, is funnest en geestdodend.

Ik zou desnoods, en ik heb dit ook voorgesteld, drie tot vier uur per dag vanaf mijn bed kunnen werken. Of is er in dit land geen werk, al dan niet betaald, dat vanachter de computer moet gebeuren? Investering: laptop en bedtafel. Ik zou het z graag willen doen.

Het allermooiste is natuurlijk een combinatie tussen mogelijkheid 1 en 2 alhoewel ik begrijp dat dat wel heel lastig zal worden ;) .

Je begrijpt dat ik dus helemaal niet zo negatief ben over de nieuwste plannen van het PVDA waarbij gemeenten -moeten- zorgen dat arbeidsgehandicapten met behulp van een loonkostensubsidie, jobcoach of werkplekaanpassingen aan het werk gaan. Het is mij, althans in theorie, uit het hart gegrepen.

Reageer op dit onderwerp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme bezoekers