Wao Uitkering En Toch Aan Het Werk
Gepost 09 juli 2008 - 06:31
Ik heb al reeds eerder een vraag ingestuurd omtrent weer aan het werk op je 60ste met een WA0-uitkering en 80-100% afgekeurd. Marcel antwoorde dat ik maximaal 3 jaar de tijd zou hebben om te kijken of het gaat. Moet ik dan nog op mijn 63ste nog herkeurd worden door een arbeidsdeskundige? Wat als ik op mijn 63ste zonder werk kom te zitten, wat gebeurt er dan met het aantal uren dat ik gewerkt heb? Moet ik toch WW-uitkering aanvragen? Heb ik echt max. 3 jaar de tijd om het uit te proberen, of zijn daar ook voorwaarden aan verbonden. Ik heb ook bij de politie gewerkt (dus ambtenaar) en ben dus bij ziektekostenverzekeraar CZ verzekerd. Ik heb ook een invalidepensioen bij ABP. Wat verandert dan allemaal voor mij?
Oh, ik twijfel enorm!!
Groetjes,
Boomer
Gepost 09 juli 2008 - 08:49
Als de arbeidsdeskundige je arbeidsongeschiktheidspercentage niet verlaagd omdat hij het werk eigenlijk niet geschikt voor je vindt, dan blijf je officieel op je oude AO-percentage staan, maar wordt de uitbetaling van de WAO wel aangepast aan je inkomsten (inkomstenverrekening van WAO artikel 44 wordt toegepast). De arbeidsdeskundige bepaald of en hoe lang dit toegepast wordt, bijvoorbeeld aan de hand van je beperkingen, het soort werk, de belasting in het werk en je ziekteverzuim.
Na de maximale termijn van 3 jaar mag inkomstenverrekening niet meer toegepast worden. Je arbeidsongeschiktheidspercentage moet dan definitief aangepast worden aan je inkomen. De arbeidsdeskundige hoeft je daarvoor niet per se te zien, hij kan gewoon aan de hand van je inkomen je nieuwe AO-percentage vaststellen. In ieder geval moet er op grond van de wet na maximaal 3 jaar definitief een nieuw AO-percentage vastgesteld worden, rekening houdend met je inkomen.
Er is een wetvoorstel om oudere arbeidsongeschikten (45+) pas na 5 jaar te herbeoordelen als ze gaan werken, tot die tijd wordt dan altijd de inkomstenverrekening (WAO art.44) toegepast. Dit wetsvoorstel is echter nog in behandeling bij de Tweede Kamer.
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=...;link_id=138532
Als je gaat werken en weer werkloos wordt dan kun je WW aanvragen. Gedurende de WW zou dan de WAO-korting doorlopen. Als je echter geen WW zou aanvragen en je zit nog in de periode van inkomstenverrekening dan zit er voor UWV niks anders op dan de inkomstenverrekening van art.44 te laten vervallen en de volledige WAO weer uit te betalen. Dit geldt natuurlijk niet meer na de periode van inkomstenverrekening als de WAO al definitief aan je inkomen is aangepast. Dan zul je WW moeten aanvragen om het weggevallen inkomen op te vangen.
Als je gaat werken naast de WAO dan heeft dat mogelijk gevolgen voor het IP. Mogelijk heb je ook recht op een herplaatsingstoelage (HPT). Er is ook nog zoiets als suppletie. Ik weet niet precies hoe het met de vele soorten bovenwettelijke uitkeringen voor (ex-)ambtenaren geregeld is tegenwoordig. Informeer bij de instantie die deze uitkeringen betaalt. Volgens mij gaat dit tegenwoordig niet meer via UWV maar via Loyalis/ABP.
uwv.nl: Aanvullingen op WAO voor sectoren Overheid en Onderwijs
http://www.loyalis.nl/loyalis/loyalis/klan...ault.asp?menu=2
Je mag altijd zelf bepalen bij welke zorgverzekeraar je verzekerd wil zijn. Je kunt dus overstappen of bij CZ blijven. Veel werkgever hebben echter collectieve contracten met vaak 10% korting op de basisverzekering en 15% op aanvullende paketten, dus het kan voordelig zijn om over te stappen als je nieuwe werkgever zulke afspraken heeft gemaakt. Zorgverzekeraars zijn verplicht je te accepteren voor de basisverzekering, voor aanvullende paketten mogen ze dat zelf bepalen.
Gepost 10 juli 2008 - 10:38
Marcel, op Jul 9 2008, 09:49 PM, zei:
Als de arbeidsdeskundige je arbeidsongeschiktheidspercentage niet verlaagd omdat hij het werk eigenlijk niet geschikt voor je vindt, dan blijf je officieel op je oude AO-percentage staan, maar wordt de uitbetaling van de WAO wel aangepast aan je inkomsten (inkomstenverrekening van WAO artikel 44 wordt toegepast). De arbeidsdeskundige bepaald of en hoe lang dit toegepast wordt, bijvoorbeeld aan de hand van je beperkingen, het soort werk, de belasting in het werk en je ziekteverzuim.
Na de maximale termijn van 3 jaar mag inkomstenverrekening niet meer toegepast worden. Je arbeidsongeschiktheidspercentage moet dan definitief aangepast worden aan je inkomen. De arbeidsdeskundige hoeft je daarvoor niet per se te zien, hij kan gewoon aan de hand van je inkomen je nieuwe AO-percentage vaststellen. In ieder geval moet er op grond van de wet na maximaal 3 jaar definitief een nieuw AO-percentage vastgesteld worden, rekening houdend met je inkomen.
Er is een wetvoorstel om oudere arbeidsongeschikten (45+) pas na 5 jaar te herbeoordelen als ze gaan werken, tot die tijd wordt dan altijd de inkomstenverrekening (WAO art.44) toegepast. Dit wetsvoorstel is echter nog in behandeling bij de Tweede Kamer.
Als je gaat werken en weer werkloos wordt dan kun je WW aanvragen. Gedurende de WW zou dan de WAO-korting doorlopen. Als je echter geen WW zou aanvragen en je zit nog in de periode van inkomstenverrekening dan zit er voor UWV niks anders op dan de inkomstenverrekening van art.44 te laten vervallen en de volledige WAO weer uit te betalen. Dit geldt natuurlijk niet meer na de periode van inkomstenverrekening als de WAO al definitief aan je inkomen is aangepast. Dan zul je WW moeten aanvragen om het weggevallen inkomen op te vangen.
Als je gaat werken naast de WAO dan heeft dat mogelijk gevolgen voor het IP. Mogelijk heb je ook recht op een herplaatsingstoelage (HPT). Er is ook nog zoiets als suppletie. Ik weet niet precies hoe het met de vele soorten bovenwettelijke uitkeringen voor (ex-)ambtenaren geregeld is tegenwoordig. Informeer bij de instantie die deze uitkeringen betaalt. Volgens mij gaat dit tegenwoordig niet meer via UWV maar via Loyalis/ABP.
uwv.nl: Aanvullingen op WAO voor sectoren Overheid en Onderwijs
http://www.loyalis.nl/loyalis/loyalis/klan...ault.asp?menu=2
Je mag altijd zelf bepalen bij welke zorgverzekeraar je verzekerd wil zijn. Je kunt dus overstappen of bij CZ blijven. Veel werkgever hebben echter collectieve contracten met vaak 10% korting op de basisverzekering en 15% op aanvullende paketten, dus het kan voordelig zijn om over te stappen als je nieuwe werkgever zulke afspraken heeft gemaakt. Zorgverzekeraars zijn verplicht je te accepteren voor de basisverzekering, voor aanvullende paketten mogen ze dat zelf bepalen.
Bedankt Marcel voor je uitgebreide uitleg.
Ik heb toch nog enige opmerkingen: het is inderdaad mijn bedoeling om naast mijn WAO te gaan werken nl. 24 uur p/w. Ik heb trouwens morgen een gesprek met een potentiële werkgever. Is het verstandig om meteen maar te melden dat ik afgekeurd ben? Ik weet wel dat dit belastingtechnisch voordelen oplevert voor de werkgever, maar toch. Als ik het goed begrijp: stel als ik binnen een halfjaar onverhoeds ontslagen wordt en geen WW aanvraag UWV verplicht is mijn WAO-uitkering uit te betalen, pas na 3 jaar is de WAO definitief aan mijn inkomen aangepast.
Groetjes,
Boomer
Gepost 11 juli 2008 - 02:37
Inkomsten uit arbeid worden verrekend met de WAO. Een WW of ZW-uitkering worden voor deze verrekening gelijksteld met inkomsten uit arbeid. Als ze wegvallen eindigt ook de verrekening.
Overigens zal je nog niet eens recht hebben op een WW-uitkering als je binnen 6 maanden ontslagen wordt. Voor een WW-uitkering moet je in ieder geval in minimaal 26 weken hebben gewerkt.
De WAO wordt definitief aangepast aan je inkomen op het moment dat de arbeidsdeskundige vindt dat het werk passend voor je is, omdat hij verwacht dat je het blijvend kunt volhouden. Op grond van de wet ligt dat moment na minimaal 6 maanden en maximaal 3 jaar. Binnen die grenzen is het aan de arbeidsdeskundige wanneer dat moment aangebroken is. Dat kan dus ook na 1 jaar, 1 en 9 maanden of 2 jaar zijn, om maar wat willekeurige momenten te noemen.
Je kunt natuurlijk van te voren overleggen met de arbeidsdeskundige over het werk dat je wilt gaan doen.
http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsong...ring/index.aspx
Gepost 12 juli 2008 - 05:31
Marcel, op Jul 11 2008, 03:37 PM, zei:
Inkomsten uit arbeid worden verrekend met de WAO. Een WW of ZW-uitkering worden voor deze verrekening gelijksteld met inkomsten uit arbeid. Als ze wegvallen eindigt ook de verrekening.
Overigens zal je nog niet eens recht hebben op een WW-uitkering als je binnen 6 maanden ontslagen wordt. Voor een WW-uitkering moet je in ieder geval in minimaal 26 weken hebben gewerkt.
De WAO wordt definitief aangepast aan je inkomen op het moment dat de arbeidsdeskundige vindt dat het werk passend voor je is, omdat hij verwacht dat je het blijvend kunt volhouden. Op grond van de wet ligt dat moment na minimaal 6 maanden en maximaal 3 jaar. Binnen die grenzen is het aan de arbeidsdeskundige wanneer dat moment aangebroken is. Dat kan dus ook na 1 jaar, 1 en 9 maanden of 2 jaar zijn, om maar wat willekeurige momenten te noemen.
Je kunt natuurlijk van te voren overleggen met de arbeidsdeskundige over het werk dat je wilt gaan doen.
http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsong...ring/index.aspx
Beste Marcel,
Alweer bedankt voor je uitleg!! Ik heb het hele maal begrepen.
Ik heb gisteren een gesprek gehad met een potentiële werkgever. Ik heb nog niet gezegd dat ik volledig afgekeurd ben. Het kwam in het hele gesprek ook niet ter sprake. Ik hoop maar dat het deze keer lukt en dat ik het vol kan houden. Het gaat wel om werk waar ik veel ervaring in heb, dus ik heb goede hoop.
Als het mij over een jaar toch niet mocht lukken, dan ligt het in het feit dat ik het zowel geestelijk als lichamelijk niet meer aankan. Ik ben dan benieuwd wat de arbeidsdeskundige zal doen. Dan ben ik al
61 jaar.
Groetjes,
Boomer
Gepost 13 juli 2008 - 10:53
Veel succes met sollicteren. Kijk ook eens op deze pagina, als je die niet zelf al gevonden had:
http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsong...eren/index.aspx
Gepost 13 november 2008 - 06:06
Marcel, op Jul 13 2008, 10:53 PM, zei:
Veel succes met sollicteren. Kijk ook eens op deze pagina, als je die niet zelf al gevonden had:
http://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsong...eren/index.aspx
Beste Marcel ,
Voor die betreffende baan ben ik helaas niet aangenomen. Morgen krijg ik weer een nieuwe kans. Ik heb toch maar eens gebeld met een UWV-deskundige en mijn situatie voorgelegd. Zij vertelde mij echter dat als het mij toch niet mocht lukken deze baan vol te houden, zeg maar tussen de 9 maanden en 3 jaar, ik gewoon kan terugvallen op mijn oude WAO-percentage van 80 tot 100%. Zij vertelde mij zelfs dat het geldt tot max. 5 jaren!
Jij stelt dat het geldt tot max. 3 jaar en dat het binnen de 9 maanden en 3 jaar aan de arbeidsdeskundige ligt of ik weer mijn oude WAO-situatie terugkrijg. Hoe zit dat nu? Moet ik een brief schrijven naar het UWV om het zwart op wit te krijgen? Het is natuurlijk heel belangrijk voor mij.
Ik wacht jouw antwoord met grote spanning af.
Met vriendelijke groet,
Boomer
Gepost 14 november 2008 - 11:07
De regeling is nu nog zoals ik hem beschreef, maar er is een wetsvoorstel ingediend om voor oudere WAO'ers altijd pas na 5 jaar de WAO definitief aan de inkomsten aan te passen. Tot die tijd vindt slechts inkomstenverrekening plaats. Deze nieuwe regeling gaat gelden voor wie op 1 juli 2004 45 jaar of ouder was. Het wetsvoorstel is nog in behandeling. De arbeidsdeskundige loopt dus wat op de zaken vooruit.
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=...;link_id=146809
Overigens is het met de huidige regeling niet zo dat de arbeidsdeskundige pas wanneer je je baan kwijtraakt gaat beoordelen of je je WAO terugkrijgt. Wat er gebeurd is dat de arbeidsdeskundige, terwijl je nog werk, beoordeelt of het werk passend is en daarmee je WAO definitief aan de inkomsten aangepast moet worden of dat het werk niet passend is en je WAO tijdelijk aan je inkomsten aangepast moet worden (en dus weer verhoogd wordt bij wegvallen inkomsten).
Gepost 15 november 2008 - 01:05
Marcel, op Nov 14 2008, 11:07 AM, zei:
De regeling is nu nog zoals ik hem beschreef, maar er is een wetsvoorstel ingediend om voor oudere WAO'ers altijd pas na 5 jaar de WAO definitief aan de inkomsten aan te passen. Tot die tijd vindt slechts inkomstenverrekening plaats. Deze nieuwe regeling gaat gelden voor wie op 1 juli 2004 45 jaar of ouder was. Het wetsvoorstel is nog in behandeling. De arbeidsdeskundige loopt dus wat op de zaken vooruit.
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=...;link_id=146809
Overigens is het met de huidige regeling niet zo dat de arbeidsdeskundige pas wanneer je je baan kwijtraakt gaat beoordelen of je je WAO terugkrijgt. Wat er gebeurd is dat de arbeidsdeskundige, terwijl je nog werk, beoordeelt of het werk passend is en daarmee je WAO definitief aan de inkomsten aangepast moet worden of dat het werk niet passend is en je WAO tijdelijk aan je inkomsten aangepast moet worden (en dus weer verhoogd wordt bij wegvallen inkomsten).
Beste Marcel,
Bedankt voor je snelle reactie. Het is mij allemaal duidelijk. Ik heb nog een vraag: kun je mij nog vertellen, als die baan doorgaat, welk percentage ik eventueel overhoud van hetgeen ik ga verdienen na verrekening met mijn WAO-uitkering? Stel dat ik zo tussen de 20 en 24 uur per week ga werken. Hoeveel procent wordt er door de belasting ingehouden? Is dat ook 40% van het bruto-bedrag? Wat zal ik er op vooruit gaan? Mijn uitkering is vastgesteld op basis van volledige werkweek.
Met vriendelijke groet,
Willemien
Gepost 15 november 2008 - 10:04
Ik kan onmogelijk zeggen hoeveel je netto gaat overhouden van WAO of werkgever. Hoeveel uren je gaat werken is niet van belang, het gaat om het inkomen. Ik zal je slechts met een voorbeeld duidelijk maken wat er met de bruto bedragen gebeurd.
Stel, voordat je ziek werd verdiende je € 2.000 bruto/maand.
De WAO bij 80-100% arbeidsongeschiktheid is 75% van € 2.000, dat is dus € 1.500.
Je gaat werken voor € 1.200.
Je inkomensverlies is dan nog maar € 2.000 - € 1.200 = € 800.
Dat is 800 / 2000 x 100% = 40% t.o.v. je oude loon, je bent 40% arbeidsongeschikt.
Daarbij hoort een WAO van 28%, de WAO wordt 28% van € 2.000 = € 560.
Je totale bruto inkomen wordt salaris + uitkering = € 1.200 + € 560 = € 1.760.
Je gaat er dus in inkomen op vooruit door te gaan werken. In dit voorbeeld ben ik er nog van uit gegaan dat de WAO een loondervingsuitkering is, volledig gebaseerd op het laatstverdiende loon. Waarschijnlijk heb je inmiddels een lagere WAO-vervolguitkering. Die is nog maar gedeeltelijk gebaseerd op je oude loon en verder op het minimumloon. In dat geval zal het nog voordeliger uitvallen als je gaat werken.
Voor wat betreft de belasting nog het volgende. Let er op dat je de loonheffingskorting maar één kaar laat toepassen. Als een werkgever de loonheffingskorting op het loon gaat toepassen, geef dan UWV door dat zij de loonheffingskorting niet meer moeten toepassen. Anders wordt er te veel korting toegepast op de in te houden loonheffing en moet je bij de belastingaangifte alsnog gaan betalen.
http://www.belastingdienst.nl/particulier/...gen2007-14.html
Volg ons op Twitter of help ons om de zoekresultaten van deze discussie op Google te verbeteren

SZwerk Home
Kalender
Forumberichten
Chitter
Leden+ blogs
Live Video's
Help